Europaudvalget 2005-06
2698 - Økofin Bilag 1
Offentligt
223495_0001.png
25. november 2005
F12
Samlenotat vedr. rådsmødet (ECOFIN) den 6. december 2005
1.
Økonomisk reform:
a. Globaliseringens udfordringer
Rådskonklusioner
b. Lissabon reformprocessen – nationale reformprogrammer
Rådskonklusioner
(bidrag følger)
2.
3.
Bedre regulering
Skat:
a. Direktiv om nedsat moms
Politisk enighed
KOM(2003)397
b. Adfærdskodeks for erhvervsbeskatning
(evt. A-punkt)
4.
Finansielle tjenesteydelser:
a. Fremtidig politik for finansielle tjenesteydelser 2005-2010
Præsentation ved Kommissionen
KOM(2005)177
b. (Evt.) Grænseoverskridende fusioner og virksomhedsopkøb i den
finansielle sektor
(evt. A-punkt)
Rådskonklusioner
5.
Bekæmpelse af terrorisme:
a. Finansielle tjenesteydelser – forordning vedr. oplysninger om indbetaler
ved pengeoverførsel (SRVII)
(bidrag følger)
KOM(2005)343
b. (Evt.) Bekæmpelse af terrorfinansiering
(bidrag følger)
6.
7.
Energi
Ændring af forordningen om introduktion af euroen
KOM(2005)357
side 29
side 23
side 9
side 2
side 5
side 6
side 20
side 26
side 30
side 31
side 34
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
2
Dagsordenspunkt 1a:
Globaliseringens udfordringer
Resumé: Den af ECOFIN bestilte rapport om håndtering af udfordringerne fra globalisering
ventes fremlagt for Rådet ved mødet den 6. december 2005 med henblik på konklusioner herom.
Der ventes enighed om udkastet til rådskonklusioner.
Baggrund og indhold
I forbindelse med uformelt økonomi- og finansministermøde i Manchester den 9.-
10. september 2005 bad ministrene om en rapport om globalisering, som særligt
skulle behandle 1) øget fleksibilitet på arbejdsmarkedet gennem yderligere
reformer, 2) fuldførelse af det indre marked, herunder for så vidt angår
serviceydelser, 3) yderligere reguleringsmæssige reformer, og 4) øget ekstern
handelsåbenhed. Udkast til rapporten er blevet udarbejdet af en
globaliseringsarbejdsgruppe under den Økonomisk-Politiske Komité (EPC).
Rapporten er behandlet og tiltrådt af EPC med henblik på fremlæggelse for
ECOFIN på mødet den 6. december 2005. I den forbindelse er udarbejdet et
udkast til rådskonklusioner, jf. nedenfor.
Udkastet til rådskonklusioner
Det forventes, at Rådet blandt andet vil bemærke:
At verdensøkonomien oplever en periode med hurtig og betydelig
økonomisk omstilling karakteriseret ved en markant vækst i handel og
kapitalbevægelser. Udviklingen er drevet af øget integration af lavtløns,
vækstøkonomier i det globale økonomiske system, liberalisering af handel
og investeringer samt teknologisk udvikling. Kina og Indien forventes at
øge deres andel af verdens produktion i de kommende år med væsentlige
konsekvenser for den geografiske fordeling af EU’s handel og investeringer.
Disse ændringer giver betydelige muligheder for de europæiske økonomier.
For virksomhederne betyder det nye muligheder for effektivitetsgevinster
og produktivitetsvækst, mens forbrugerne opnår fordele i kraft af flere
valgmuligheder for varer og serviceydelser, lavere priser og højere
disponible indkomster.
Globaliseringen giver anledning til betydelige udfordringer, som medfører
behov for hurtig omstilling af job og aktivitet fra sektorer i tilbagegang til
sektorer i vækst for at mindske de potentielle ugunstige virkninger for nogle
regioner, sektorer og grupper, herunder de lavtlønnede. Dertil kommer, at
selv om der ikke er klare tegn på et væsentligt pres på landenes offentlige
finanser som følge af større mobilitet af kapital, virksomheder og
arbejdskraft, er det nødvendigt med en effektiv anvendelse af offentlige
midler for at støtte vækstfremmende investeringer samtidig med at
velfærdsbehov og de finansielle udfordringer fra befolkningsaldringen
adresseres.
De øgede muligheder, globaliseringen bringer med sig, skulle overstige
udfordringerne, såfremt de rette politikker er på plads. Der er ikke meget,
som indtil videre tyder på, at øget handel har mærkbart berørt den samlede
beskæftigelse og lønningerne for de europæiske lønmodtagere, herunder
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
3
også de lavtuddannede, da en række faktorer delvist har virket modsat. Men
der er ikke plads til bare at læne sig tilbage. Europa vil kun opnå de fulde
gevinster af globaliseringen og minimere risikoelementerne gennem
yderligere reformer af arbejds- og produktmarkederne, som kan sikre, at
ressourcerne hurtigt kan bringes i alternativ anvendelse.
Arbejdsmarkedsreformer er en prioritet, i særdeleshed som følge af høje
niveauer for langtids- og strukturel ledighed i EU. I en global økonomi med
øget specialisering og teknologiske fremskridt vil job og beskæftigelse
ændres. Alle medlemsstaterne må fortsætte med tiltag, som kan sikre, at
arbejdsstyrken er udrustet til at kunne flytte hurtigt til nye områder for
økonomisk aktivitet, således at muligheder og fairness udbredes til alle i
samfundet.
Der er ingen enkel arbejdsmarkeds- og social model, som er passende i alle
situationer. Forskellige kombinationer af arbejdsmarkedspolitikker kan
anvendes med succes til at håndtere udfordringerne fra globaliseringen og
opnå de fulde gevinster fra den. Dog tyder erfaringerne på, at
strukturreformer i overensstemmelse med de overordnede økonomisk-
politiske retningslinjer har været bedst til at sikre gode resultater på
arbejdsmarkedet.
For at opnå høje og holdbare beskæftigelsesniveauer i lyset af de globale
økonomiske ændringer må arbejdsmarkedsreformer fokusere på at beskytte
de erhvervsaktive frem for job. Det kræver reformer af skatte- og
overførselssystemer, som kan øge incitamenterne til at arbejde, aktive
arbejdsmarkedspolitikker, som effektivt er målrettet mod barrierer for
beskæftigelse, investeringer i uddannelse, videreuddannelse og livslang
læring for at hjælpe de erhvervsaktive til at flytte mellem job, rimelige og
veldesignede jobbeskyttelsesregler, som kombinerer fleksibilitet og
sikkerhed, samt lønfleksibilitet til afspejling af produktivitetsforskelle.
Produktmarkedsreformer er også nødvendige, og de bør fokusere på at
skabe rammebetingelser, som letter vækst i virksomheder og investeringer,
og som sikrer, at Europa vedbliver at være et attraktivt sted for mobile
virksomheder at flytte hen. I den forbindelse er det nødvendigt med
handling, som kan gøre det indre marked i den økonomisk vigtige
servicesektor fuldstændigt samtidig med at europæiske sociale mål
opretholdes, og som sikrer effektiv kontrol af statsstøtte. Fortsat handling
er også nødvendig for at forbedre reguleringsforhold for europæiske
virksomheder og for at fremme virksomhedsinnovation, blandt andet
gennem nationale strategier for uddannelse og oplæring og forbedrede
forskningsinvesteringer.
Multilateral fjernelse af eksterne barrierer for handel og investeringer kan
give nye markedsmuligheder for europæiske virksomheder og har potentiale
til at øge vækst og beskæftigelse i Europa markant. Det kræver en ambitiøs
og balanceret multilateral handelsaftale, som væsentligt nedbringer
niveauerne for handelsforvridende subsidier. Det kræver også forbedret
reguleringsmæssigt samarbejde og en mere fremsynet dialog om
reguleringen af finansielle markeder for at styrke og udbygge bilaterale
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
4
handels- og investeringsrelationer mellem EU og dets store økonomiske
partnere.
Vækst- og stabilitetsorienterede makroøkonomiske politikker hjælper til at
tiltrække virksomheder og stimulere private investeringer, forbedre
udsigterne for strukturelle tilpasninger, og bringer landene i en stærkere
position til at effektivt tilpasse sig globale økonomiske ændringer.
Nærhedsprincippet
Ikke relevant.
Lovgivningsmæssige og statsfinansielle konsekvenser
Sagen har ingen lovgivningsmæssige eller statsfinansielle konsekvenser.
Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Sagen har ikke tidligere være forelagt Folketingets Europaudvalg.
Holdning
Dansk holdning
Globaliseringsrapporten og udkastet til rådskonklusioner afspejler generelt dansk
holdning og hilses velkommen. Fra dansk side lægges særligt vægt på det betydelige
gevinstpotentiale for virksomheder og forbrugere, som globaliseringen giver
anledning til. De historiske erfaringer er entydige: øget økonomisk integration med
omverdenen er en betydelig bidragende faktor til forøgelsen af levestandarden i det
enkelte land. Der kan være omstillingsvanskeligheder for delgrupper, som der skal
tages højde for.
Andre landes holdninger
Der ventes at kunne opnås enighed om udkastet til rådskonklusioner.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
5
Dagsordenspunkt 1b:
Lissabon reformprocessen – nationale
reformprogrammer
Bidrag følger snarest muligt.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
6
Dagsordenspunkt 2:
Bedre regulering
Resumé: Rådet ventes at drøfte det videre arbejde med bedre regulering i EU og i den forbindelse
tage et program for arbejdet under de kommende to formandskaber til efterretning.
Baggrund og indhold
I marts 2000 i Lissabon pålagde Det Europæiske Råd (DER) Kommissionen,
Rådet og medlemsstaterne at udarbejde en fælles EU-strategi for bedre regulering.
Strategien skal ses i sammenhæng med Lissabon-strategien.
Kommissionen offentliggjorde i 2002 en samlet pakke om bedre regulering, som
blev fremlagt på DER Sevilla i juni 2002, og som led i gennemførelsen heraf
vedtog Rådet, Kommissionen og Europa-Parlamentet i 2003 en interinstitutionel
aftale om bedre regulering.
I januar 2004 udarbejdede det daværende samt det foregående og de to
kommende EU-formandskabslande (Irland, Nederlandene, Luxembourg og
Storbritannien) et ”fælles initiativpapir om reform af reguleringen”. Papiret, som
blev opdateret og udvidet med det østrigske og det finske formandskab i
december 2004, vedrører bl.a. regelforenkling, konsekvensvurdering og måling af
de administrative byrder i EU.
Kommissionen præsenterede i marts 2005 en ny meddelelse om bedre regulering i
EU. Meddelelsen udstikker Kommissionens planer for det videre arbejde med
bedre regulering og omhandler bl.a. konsekvensvurderinger, regelforenkling og
administrative byrder. Meddelelsen blev drøftet på rådsmøderne (ECOFIN og
Konkurrenceevne) i april 2005.
ECOFIN vedtog den 21. oktober 2004 konklusioner, hvor Kommissionen blev
opfordret til at udvikle en fælles metode til måling af de administrative byrder i
EU. Kommissionen fremlagde i oktober 2005 en meddelelse med forslag til
hovedlinierne i en sådan metode og ECOFIN vedtog den 8. november 2005
konklusioner, hvor Kommissionens forslag blev tiltrådt, og hvor Rådet
opfordrede til, at metoden snarest tages i anvendelse.
Formandskabet har ønsket en drøftelse af det videre arbejde med bedre
regulering, antagelig for at sikre enighed om den videre udmøntning af
ovennævnte initiativpapir fra de seks formandskaber. Der foreligger endnu ikke et
oplæg til drøftelserne på rådsmødet den 6. december 2005, men det ventes at
formandskabet vil fokusere på fortsat styrkelse af konsekvensvurderinger,
styrkelse af forenklingsprogrammet, risikobaseret regulering og alternativer til
traditionel regulering.
Europa-Parlamentets holdning
Europa-Parlamentet har ikke udtalt sig.
Nærhedsprincippet
Ikke relevant.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
7
Gældende dansk ret
Der er ingen direkte påvirkning af gældende dansk ret.
Høring
Sagen ventes ikke sendt i høring.
Lovgivningsmæssige og statsfinansielle konsekvenser
Bedre regulering har ingen umiddelbare lovgivningsmæssige og statsfinansielle
konsekvenser for Danmark, men vil på længere sigt kunne muliggøre forenkling af
danske regler, der har deres udspring i EU.
Samfundsøkonomiske konsekvenser
Det er hensigten at forbedre de lovgivningsmæssige rammevilkår i EU med
henblik på at fremme vækst og beskæftigelse i Europa. En reduktion af de
administrative byrder, som pålægges virksomhederne via EU-regulering kan
medføre positive samfundsøkonomiske konsekvenser for Danmark.
Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Bedre regulering har tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg forud for
rådsmødet (Indre Marked, Forbruger, Turisme) den 12. marts 2001, forud for
rådsmødet (Indre Marked, Forbruger, Turisme) den 26. november 2001, forud for
rådsmødet (Indre Marked, Forbruger, Turisme) den 21. maj 2002, forud for
rådsmøde (Generelle anliggender) den 17. juni 2002, forud for rådsmødet
(Konkurrenceevne) den 30. september 2002, forud for rådsmødet
(Konkurrenceevne) den 14.-15. november 2002 til orientering, forud for rådsmødet
(Konkurrenceevne) den 3. marts 2003, forud for rådsmødet (Konkurrenceevne) den
17. - 18. maj 2004, forud for rådsmødet (ECOFIN) den 21. oktober 2004, forud for
rådsmødet (Konkurrenceevne) den 25.-26. november 2004, forud for rådsmødet
(Konkurrenceevne) og (ECOFIN) henholdsvis den 7. og 8. marts 2005, forud for
rådsmødet (ECOFIN) og (Konkurrenceevne) henholdsvis den 12. og 18. april 2005,
forud for rådsmødet (Konkurrenceevne) d. 6.-7. juni 2005, forud for rådsmødet
(ECOFIN) den 8. november 2005 samt forud for rådsmødet (Konkurrenceevne)
den 28.-29. november 2005. Folketingets Europaudvalg har desuden modtaget tre
grundnotater om Kommissionens meddelelser (bedre regulerings-pakken) den 8.
august 2002 samt et grundnotat vedr. Kommissionens meddelelse om bedre
regulering i marts 2005.
Holdning
Dansk holdning
Danmark støtter aktivt arbejdet med bedre regulering i EU. Arbejdet i EU ligger i
naturlig forlængelse af indsatsen for regelforenkling og administrative lettelser i
Danmark.
Danmark støtter, at den fælles metode til måling af de administrative byder i EU
tages i anvendelse snarest muligt, da målemetoden er et godt udgangspunkt for
systematisk regelforenkling og reduktion af administrative byrder. Danmark lægger
vægt på, at metoden anvendes til både konsekvensvurdering og regelforenkling.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
8
Danmark arbejder aktivt for, at der på udvalgte reguleringsområder opstilles
kvantitative mål for reduktionen af de administrative byrder i EU.
Danmark støtter endelig, at arbejdet sker ud fra en balanceret og integreret tilgang,
som ikke sænker miljøbeskyttelsesniveauet, forbrugersikkerheden eller
sundhedsstandarder.
Andre landes holdninger
Enkelte lande nærer en vis skepsis i forhold til at indføre nye procedurer til sikring af
bedre regulering, idet de frygter, at der skabes mere ufleksible arbejdsgange.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
223495_0009.png
9
Dagsordenspunkt 3a:
Direktiv om nedsat moms
KOM(2003)397
Resumé: Der ventes på rådsmødet (ECOFIN) den 6. december 2005 endnu en drøftelse af
forslag til ændret direktiv om nedsat moms [KOM(2003) 397]. Drøftelsen forventes at tage
udgangspunkt i et løsningsforslag fra formandskabet. Sagen er senest drøftet på ECOFIN den
8. november 2005.
Baggrund
Kommissionen har fremsat forslag til ændret direktiv om nedsat moms
[KOM(2003) 397] med henblik på at forenkle, rationalisere og reducere området
for nedsat moms i EU samt sikre en ensartet behandling af medlemsstaterne.
Rådet (ECOFIN) udskød på mødet den 25. november 2003 beslutningen
vedrørende forslaget til ændret direktiv om nedsat moms. Forslaget indebærer
bl.a. en ændring af bilag H, der lister de varer og ydelser, hvor medlemslandene
har mulighed for at anvende nedsatte momssatser på minimum 5 pct. i
modsætning til den ordinære momssats på minimum 15 pct. I stedet enedes Rådet
om at opfordre Kommissionen til at fremsætte forslag om at forlænge
forsøgsordningen vedrørende såkaldt arbejdskraftintensive tjenesteydelser (bilag
K), der ellers udløb den 31. december 2003, i yderligere to år – dvs. til udgangen
af 2005. Ordningen angår 9 af de 15 ”gamle” medlemslande. Kommissionens
forslag herom blev vedtaget på rådsmødet (ECOFIN) den 10. februar 2004 som
A-punkt.
Kommissionen har endvidere i april 2004 fremsat forslag om, at de ”nye”
medlemslande, der ønsker det – Polen og Tjekkiet – får mulighed for også at
anvende den omtalte forsøgsordning, så længe den løber [KOM (2004) 295 og
296].
Yderligere har Kommissionen i april 2005 foreslået, at direktivet angående
normalsatsen for moms, der udløber den 31. december 2005, forlænges med 5 år
[KOM 2005 (136)]. Direktivet bestemmer, at normalsatsen mindst skal være 15
pct. og er tidligere blevet forlænget nogle gange. På rådsmødet (ECOFIN) den 7.
juni 2005 var der politisk enighed om en forlængelse. Der forventes en vedtagelse
af Kommissionens forslag på et kommende rådsmøde efter behandling i Europa-
Parlamentet i slutningen af november.
For så vidt angår selve forslaget til ændret direktiv om nedsat moms, herunder
bilag H, var der i forbindelse med Det Europæiske Råd den 12.-13. december
2003 en uformel drøftelse herom blandt ECOFIN-ministrene. Drøftelserne
fortsatte på rådsmøderne (ECOFIN) den 20. januar, 10. februar, 9. marts og 7.
december 2004 samt 7. juni og 8. november 2005.
Indhold
Kommissionens forslag
Det gældende regelsæt for nedsat moms har grundlag i:
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
223495_0010.png
10
det nuværende bilag H til 6. momsdirektiv
en række nationale særordninger, der giver visse medlemslande mulighed for
at anvende nedsatte satser – i enkelte tilfælde 0-sats – på visse varer eller
ydelser
bilag K.
Kommissionen foreslår, at medlemslandenes mulighed for at anvende nedsatte
momssatser på visse varer og tjenesteydelser fremover alene har grundlag i et
ændret bilag H, og at såvel de nationale særordninger som bilag K således
ophører, idet dog visse af de heri indeholdte varer og ydelser overføres til dette
ændrede bilag H.
Visse medlemslande mister således ifølge Kommissionens forslag retten til
nedsatte momssatser på varer og ydelser, som ikke fremgår af den nye liste H.
Det følger endvidere af Kommissionens forslag, at visse medlemsstater kan
opretholde særligt lave satser i visse områder (øer, fjernt liggende områder – f.eks.
Portugal for så vidt angår Madeira og Azorerne), men ordningen begrænses til
varer og ydelser, der forbruges i disse områder. Ordningen kan således ikke
længere anvendes på salg til forbrug uden for områderne.
Endelig foreslår Kommissionen at præcisere reglerne om anvendelse af bilag H i
overensstemmelse med EF-Domstolens praksis. Det betyder, at et medlemsland
ikke behøver at anvende nedsat moms for en hel kategori i bilag H, men kan
begrænse det til dele heraf i det omfang, dette ikke medfører
konkurrenceforvridning.
Forslaget er uddybet i bilag 1. Overordnet er det Kommissionens opfattelse, at
bilag H i den foreslåede udformning ikke vil medføre konkurrenceforvridning
mellem medlemslandene. Derimod mener Kommissionen, at de særregler om
nedsat moms, som bortfalder ved forslaget, har givet anledning til
konkurrenceforvridning.
Formandskabets løsningsforslag
Formandskabet forventes at præsentere et løsningsforslag, hvor der gennemføres
visse udvidelser af landenes muligheder for at anvende nedsatte momssatser, først
og fremmest på de såkaldte arbejdskraftintensive ydelser og restaurantydelser.
Nogle af ordningerne foreslås gjort permanente. Det drejer sig bl.a. om reparation
af visse bygninger. Andre foreslås gjort midlertidige med udløb den 31. december
2015. Det drejer sig om de 10 nye medlemslandes særordninger
(overgangsordninger) med hensyn til nedsat moms.
Forslaget ændrer ikke de ”gamle” medlemslandes særordninger, og der foreslås
ingen indskrænkninger i det gældende område, hvor alle lande kan anvende nedsat
moms.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
11
Formandskabets forslag er i store træk det samme som det, det tidligere
luxembourgske formandskab forelagde på rådsmødet den 7. juni 2005.
Retsgrundlag
Kommissionens forslag har hjemmel i Traktatens artikel 93, som kræver
vedtagelse med enstemmighed. Dog har Kommissionen foreslået Tiltrædelses-
aktens art. 57 (vedtagelse med kvalificeret flertal) som retsgrundlag for forslaget
vedrørende Polen og Tjekkiet.
Lovgivningsmæssige konsekvenser
Muligheden for at anvende nedsat moms vil fortsat være frivillig. Vedtagelse af
Kommissionens forslag vil ikke kræve ændring af momsloven, idet Danmark
ifølge det foreliggende forslag kan opretholde 0-satsen for aviser.
Samfundsøkonomiske og statsfinansielle konsekvenser
Kommissionens forslag betyder, at det stadig er valgfrit for medlemslandene at
anvende nedsat moms. Den del af forslaget har derfor som udgangspunkt ingen
samfundsøkonomiske, administrative eller statsfinansielle konsekvenser.
Kommissionens forslag ophæver muligheden for fjernsalg med særlig lav moms
fra visse territorier i visse medlemslande til forbrugere i andre medlemslande. Det
reducerer risikoen for provenutab som følge af et eventuelt stigende
grænseoverskridende salg.
Forslaget skønnes ikke at få administrative konsekvenser eller økonomiske
omkostninger for erhvervslivet.
Generelt vil en reduktion af forvridning og differentiering i andre lande styrke det
indre marked og samhandlen samt øge produktionen. Mindre differentiering af
momsen vil derudover reducere de administrative omkostninger hos myndigheder
og virksomheder.
Nærhedsprincippet
Kommissionens forslag skønnes ikke at påvirke medlemslandenes
afgiftskompetence ud over, hvad der er nødvendigt for det indre markeds
funktion. Regeringen skønner derfor, at forslaget er i overensstemmelse med
nærhedsprincippet.
Høring
Der er modtaget høringssvar fra Advokatrådet, Arbejderbevægelsens Erhvervsråd,
Dansk Industri, Håndværksrådet, Foreningen af Statsautoriserede Revisorer,
Foreningen af Registrerede Revisorer, Center for Ligebehandling af
Handicappede, Kommunernes Landsforening, Dansk Energi, Danske
Fjernvarmeværkers Forening, Horesta og Danske Dagblades Forening.
Det nævnes i flere af de indkomne høringssvar, at man generelt er positiv over for
direktivforslaget. Enkelte er kommet med konkrete forslag til udvidelse af listen
med omfattede varer og ydelser, for hvilke der kan anvendes nedsatte
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
12
momssatser. Det kan bl.a. nævnes, at Håndværksrådet ønsker forslaget udvidet
med anlægsgartnerarbejde og flere andre håndværksfag. Håndværksrådet skriver,
at nedsat moms kan bruges som et middel til at bekæmpe sort arbejde. Under alle
omstændigheder støtter Håndværksrådet direktivforslaget, uanset om Danmark
ønsker at anvende nedsatte satser.
Omvendt anfører Arbejderbevægelsens Erhvervsråd i sit høringssvar, at
forsøgsordningen vedrørende nedsat moms på arbejdskraftintensive ydelser kun i
begrænset omfang har resulteret i lavere priser, og at forsøgsordningen heller ikke
har givet nogen signifikant beskæftigelsesvirkning. Derfor mener
Arbejderbevægelsens Erhvervsråd, at beskæftigelses-, sociale og andre formål bør
fremmes med andre virkemidler end momsen.
Advokatrådet, Danske Fjernvarmeværkers Forening og Foreningen af
Statsautoriserede Revisorer har ikke bemærkninger til forslaget vedrørende Polens
og Tjekkiets deltagelse i forsøgsordningen. Dansk Industri udtaler, at
organisationen ikke har tekniske bemærkninger mens Foreningen af registrerede
revisorer støtter forslaget.
Tidligere forelæggelser for Folketinget Europaudvalg
Grundnotat af 3. september 2003 er oversendt til Folketingets Europaudvalg.
Sagen blev endvidere forelagt Folketingets Europaudvalg forud for rådsmødet
(ECOFIN) den 7. oktober 2003, forud for rådsmødet (ECOFIN) den 25.
november 2003 (til forhandlingsoplæg), og forud for rådsmøderne (ECOFIN) den
20. januar, 10. februar, 9. marts, 16. november og 7. december 2004 samt 7. juni
og 8. november 2005. Grundnotat og supplerende grundnotat om forslaget
vedrørende Polen og Tjekkiet er oversendt til Folketingets Europaudvalg
henholdsvis den 30. april og den 28. juni 2004.
Holdning
Dansk holdning
Fra dansk side er man principielt fortsat imod udvidelse af anvendelsesområdet i
EU for nedsat moms på varer og tjenesteydelser.
Man er fra dansk side enig med Kommissionen i, at et kriterium for
anvendelsesområdet for nedsat moms kan være betydningen for det indre
markeds funktion. Denne afhænger bl.a. af, hvilke typer varer og ydelser der er
tale om.
Andre landes holdninger
Frankrig har under drøftelserne fremført ønske om, at der gives mulighed for
nedsat moms på restaurantydelser. Tyskland har angiveligt givet Frankrig tilsagn
om, at man ikke vil modsætte sig, at Frankrig fra den 1. januar 2006 kan indføre
nedsat moms på restaurantydelser. Sammen med en mindre gruppe lande presser
Frankrig også på for at kunne fortsætte med nedsat moms på arbejdskraftintensive
ydelser efter nytår.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
13
I forhold til formandskabets kompromis har en gruppe lande på forhånd oplyst at
de kan tiltræde forslaget. Omkring halvdelen af medlemslandene accepterer
kompromiset som forhandlingsgrundlag, men ønsker tilføjelser og ændringer, som
går i retning af yderligere udvidelser af anvendelsesområdet for nedsat moms. En
gruppe lande har tilkendegivet, at de ikke - eller helt overvejende ikke - kan
acceptere forslaget som forhandlingsgrundlag.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
223495_0014.png
14
BILAG
OVERSIGTER
1. Bilag K - særordninger for “gamle” medlemslande med udløbsdato den 31.
december 2005. Denne kategori omfatter forsøgsordninger med nedsat moms -
ned til 5 pct. - på arbejdskraftintensive ydelser.
KATEGORI - YDELSE
1. Småreparationer
- Cykler
- Sko og lædervarer
- Beklædningsgenstande og linned
2. Reparation og renovering af private
boliger
3. Vinduespudsning
4. Pleje i hjemmet
5. Frisørvirksomhed
MEDLEMSLAND
Belgien, Nederlandene og Luxembourg
Belgien, Nederlandene og Luxembourg
Belgien, Grækenland, Nederlandene og
Luxembourg
Belgien, Frankrig, Italien,
Nederlandene, Portugal, Spanien og
UK (kun Isle of Man)
Frankrig, Luxembourg
Grækenland, Frankrig, Italien og
Portugal
Luxembourg, Nederlandene og
Spanien
2. Overgangsordninger for „nye“ medlemslande. Disse ordninger har alle
udløbsdato.
MEDLEMS-
LAND
Letland
Estland
Tjekkiet
UDLØBS-
DATO
31.12.2004
30.6.2007
31.12.2007
VARE/TJENESTE/SATS
Varme til husholdninger (0-sats)
Varme og brændsel til private og visse
organisationer m.v. (ned til 5 pct.)
Varme og brændsel til private og små
ikke-momsregistrerede virksomheder
(ned til 5 pct.)
Boligbyggeri (ikke materialer) uden for
det sociale område (ned til
5 pct.)
Medicin og fødevarer undtagen is, snacks
o.lign (0-sats)
Restaurantydelser (ned til 5 pct.)
Kul, brænde, lokal fjernvarme,
restaurantydelser (ned til 12 pct.)
Visse bøger og tidsskrifter (0-sats)
Restaurantydelser, boligbyggeri og –
renovering, reparation m.v. (ikke
materialer) uden for det sociale område
samt levering af hele eller dele af nye
bygninger til boligformål (ned til 5 pct.)
Restaurantydelser, boligbyggeri og –
Cypern
Ungarn
Polen
31.12.2007
31.12.2007
31.12.2007
Slovenien
31.12.2007
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
223495_0015.png
15
Slovakiet
Polen
31.12.2007
30.4.2008
renovering, reparation m.v. (ikke
materialer) uden for det sociale område
(ned til 5 pct.)
Boligbyggeri (ikke materialer) uden for
det sociale område (ned til 5 pct.)
Fødevarer og varer til landbruget (Bilag
H, punkt 1 og 11) (ned til 3 pct.)
Slovakiet
31.12.2008
Energi til varme til private og små ikke-
momsregistrerede virksomheder (ned til
5 pct.)
Malta
1.1.2010
Fødevarer og medicin (0-sats)
Note: Der tages forbehold for, at oversigten ikke er fuldstændig.
3. Forslag fra Kommissionen
3.A. Tidsubegrænsede særordninger for ”gamle” medlemslande, som
Kommissionen har foreslået ophævet. Det drejer sig om varer og tjenester uden
for 6. momsdirektivs bilag H.
3.A.1. ”Parkeringssatser”
MEDLEMS-
LAND
Belgien
Irland
SATS
12 pct.
13,5 pct.
VARE/YDELSE
Kul, koks og dæk
Energi til belysning og opvarmning, maskiner og
udstyr til anvendelse ved opførelse og
vedligeholdelse af fast ejendom, reparation og
vedligeholdelse af visse former for maskiner og
udstyr, ydelser vedrørende pleje af det
menneskelige legeme, visse ydelser til turister,
fotografers ydelser, jockey-ydelser samt
kunstværker og antikviteter
Luxembourg
12 pct.
Visse brændselsprodukter, herunder olie, træ og
blyfri benzin, reklamer, kataloger samt
turistbrochurer, rejsebureauvirksomhed,
reklamebureauvirksomhed o. lign., liberale
erhverv, finans- og opsparingsforvaltning, varer
til vask og rengøring, tobak og visse vine
Østrig
12 pct.
Vin leveret i produktionsleddet
Note: Der tages forbehold for, at oversigten ikke er fuldstændig
3.A.2. ”Super nedsatte satser”
MEDLEMS-
SATS
VARE/YDELSE
LAND
Luxembourg
3 pct.
Sodavand, børnetøj og –sko.
Note: Der tages forbehold for, at oversigten ikke er fuldstændig
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
223495_0016.png
16
3.A.3. ”0-satser”
VARE/YDELSE
Børnetøj og –sko, vokslys og visse ydelser leveret
af ’Commissioners of Irish Lights’
Italien
Levering af guldbarrer, af arealer, der ikke kan
anvendes til byggeformål og metalskrot
UK
Børnetøj og –sko, visse campingvogne og
husbåde, støvler og hjelme til anvendelse i
industrien samt motorcykel- og cykelhjelme
Note: Der tages forbehold for, at oversigten ikke er fuldstændig.
3.B. Særordninger for "gamle" medlemslande, som er tidsubegrænsede
1
. I
Kommissionens forslag vil lande med 0-satser og supernedsatte satser kunne
videreføre disse satser for varer og tjenesteydelser, der er nævnt i 6.
momsdirektivs bilag H. Det gælder eksempelvis for aviser.
3.B.1. ”0-satser”. Nedenstående er kun eksempler på 0-satser.
MEDLEMSLAND
Irland
MEDLEMSLAND
Danmark
Belgien
Irland
Finland
Sverige
UK
VARE/YDELSE
Aviser
Aviser
Fødevarer, såsæd m.v., dyrefoder, hygiejnebeskyttelsesmidler til kvinder samt medicinsk udstyr
Aviser og tidsskrifter solgt i abonnement af
mindst én måneds varighed
Receptpligtig medicin samt medicin til sygehuse
Bøger, aviser, tidsskrifter, kort m.v., fødevarer,
såsæd m.v., vand, receptpligtig medicin,
medicinsk udstyr, boligbyggeri uden for det
sociale område, velgørende organisationers salg
af varer modtaget gratis, båndoptagere og bånd
til Blindeinstituttet, kloakrensning,
passagertransport samt transport af gods og
passagerer til og fra en destination uden for UK
Medicin og fødevarer
Cypern
Polen
3.B.2. ”Supernedsatte satser”
Visse bøger og tidsskrifter
SATS
4 pct.
2,1 pct.
4,3 pct.
4 pct.
VARE/YDELSE
Bøger, aviser, tidsskrifter og entre til kulturelle
tjenester og shows (biograf, teater, sport m.v.)
Medicin, aviser og tidsskrifter samt radio- og
TV-licens
Fødevarer, levering af nye bygninger,
arbejdsydelser vedrørende nybyggeri samt
renovering og vedligeholdelse af bygninger
Fødevarer, medicin, bøger, aviser, tidsskrifter,
MEDLEMS-
LAND
Grækenland
Frankrig
Irland
Italien
1
Under forudsætning af at den nuværende momsordning ikke bliver ændret til den ”endelige EU-momsordning”. Mange
medlemslande har forbehold overfor den ”endelige EU-momsordning”.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
223495_0017.png
17
radio- og TV-licens, levering af nye bygninger,
arbejdsydelser vedrørende nybyggeri samt
renovering og vedligeholdelse af bygninger,
medicinsk udstyr, visse tjenester på det sociale
område samt visse kunstgødningsprodukter
Luxembourg
3 pct.
Fødevarer, medicin, bøger, aviser, tidsskrifter,
hoteller, spildevandsrensning, persontransport,
levering af nye bygninger til boligformål,
arbejdsydelser vedrørende nybyggeri til
boligformål samt renovering og vedligeholdelse
af boliger, og rå uld
Spanien
4 pct.
Levering af nye bygninger, arbejdsydelser
vedrørende nybyggeri samt renovering og
reparation af bygninger
Note: Der tages forbehold for, at oversigten ikke er fuldstændig.
3.C. Kommissionens forslag til 6. momsdirektivs bilag H, der omfatter varer og
tjenester, hvor alle medlemslande må have nedsatte momssatser. Landene kan
maksimalt vælge to forskellige niveauer af nedsatte momssatser og den laveste
må ikke være mindre end 5 pct..
KATEGORI
NR.
1.
BILAG H I DAG
Levnedsmidler og foder (herunder
drikkevarer bortset fra alkoholholdige
drikkevarer); levende dyr, frø, planter og
ingredienser, der normalt er bestemt til
anvendelse ved tilberedning af
levnedsmidler eller foder; produkter, der
normalt er bestemt til at anvendes som
supplement til eller i stedet for
levnedsmidler og foder
Vandforsyning
Farmaceutiske produkter, som normalt
anvendes til sundhedspleje,
sygdomsforebyggelse og medicinsk og
veterinærmedicinsk behandling,
herunder svangerskabsforebyggende
produkter og hygiejnebeskyttelsesmidler
til kvinder
Medicinsk udstyr, hjælpemidler og andre
apparater, der normalt anvendes til at
mindske eller behandle handicaps,
udelukkende til handicappedes
personlige brug, herunder også
reparation af sådanne varer samt
børnesæder til biler
Befordring af personer og disses bagage
ÆNDRINGER
FORESLÅET AF
KOMMISSIONEN
Uændret
2.
3.
Uændret
Uændret
4.
”Hjælpemidler til
handicappede”
indsættes
5.
Uændret
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
223495_0018.png
18
6.
7.
8.
9.
10.
11.
12.
13.
14.
15.
16.
Levering af bøger, herunder udlån på
Uændret
biblioteker (herunder brochurer, foldere
og lignende tryksager, billedbøger, tegne-
eller malebøger til børn, trykt eller
håndskreven musik, geografiske og
hydrografiske kort eller tilsvarende),
aviser og tidsskrifter, bortset fra
materiale, der udelukkende eller
hovedsagelig er reklame
Entré til forestillinger, teatre, cirkus,
Uændret
messer, forlystelsesparker, koncerter,
museer, zoologiske haver, biografer,
udstillinger og lignende kulturelle
begivenheder og etablissementer samt
radio- og TV-modtagelse
Tjenester ydet af eller honorarer til
Uændret
forfattere, komponister og udøvende
kunstnere
Levering, opførelse, renovering og
Betingelsen vedr.
ombygning af boliger som led i en
”socialpolitik” udgår.
socialpolitik
Udvides i øvrigt med
”udlejning,
reparation,
vedligeholdelse og
rengøring”
Levering af varer og ydelser, der normalt
Uændret
er bestemt til anvendelse i
landbrugsproduktionen, bortset fra
kapitalgoder såsom maskiner og
bygninger
Ophold på hoteller og lignende
Uændret
etablissementer, herunder ferieophold og
udlejning af pladser på campingpladser
og pladser til beboelsesvogne
Entré til sportsbegivenheder
Uændret
Adgang til brug af sportsfaciliteter
Uændret
Levering af varer og ydelser fra
Uændret
velgørende organisationer, der af
medlemsstaterne er anerkendt som
sådanne, og som arbejder med sigte på
velfærd og social sikring, medmindre
disse leveringer er fritaget i henhold til
artikel 13
Begravelsesvirksomhed og ligbrænding
Uændret
samt levering af goder i forbindelse
hermed
Lægebehandling, tandlægebehandling og
Uændret
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
223495_0019.png
19
17.
termoterapi, medmindre disse
tjenesteydelser er fritaget i henhold til
artikel 13
Ydelser i forbindelse med renholdelse af
gader og renovation samt behandling af
affald, som ikke ydes af organer, der er
omhandlet i artikel 4, stk. 5
Udvides med
”kloakarbejde og
genbrug af affald”
Ny kategori:
”Levende planter,
blomstervarer og træ
til brændsel”
Ny kategori:
”Restaurantydelser”
Ny
kategori:”Levering af
el, gas og varme”
Ny kategori: ”Pleje i
hjemmet”
3.D. Kommissionens forslag vedrørende ophør af nedsat normalmomssats ved
salg ud af visse territorier
MEDLEMSLAND
Frankrig: Korsika
Mulighed for lavere normalmomssats
ophæves for fjernsalg til andre lande
Grækenland: Lesbos, Chios, Samos,
Dodekaneserne, Kykladerne, Thassos,
De nordlige Sporader, Samothrake og
Skyros
Portugal: Azorerne og Madeira
Østrig: Kleines Wassertal
3.E. Kommissionens forslag om Tjekkiets og Polens ’optagelse’ i
forsøgsordningen vedrørende arbejdskraftintensive ydelser. Ordningen udløber
31.12.2005.
KATEGORI - YDELSE
1. Småreparationer på cykler, sko og
lædervarer samt beklædningsgenstande
og linned
2. Vinduespudsning
3. Pleje i hjemmet
MEDLEMSLAND
Polen
Tjekkiet
Tjekkiet
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
20
Dagsordenspunkt 3b:
Adfærdskodeks for erhvervsbeskatning
Resumé: ECOFIN ventes at tage en rapport fra adfærdskodeksgruppen for erhvervsbeskatning
til efterretning. I rapporten er der redegjort for gruppens arbejde i andet halvår 2005 med at
overvåge, at EU-landene overholder aftalen i adfærdskodeksen om ikke at have skatteordninger,
der kan skade andre lande. Rapporten nævner desuden, at gruppen har indledt en drøftelse om
gruppens fremtid.
Baggrund
Som del af EU’s skattepakke indgik EU-landene i 1997 en politisk aftale om, at et
land ikke må have skadelige særordninger med nedsat beskatning på
selskabsområdet, med henblik på at tiltrække udenlandske investeringer. De nye
EU-lande har tilsluttet sig denne aftale.
Adfærdskodeksen har kriterier for, hvornår en skatteordning anses som skadelig.
Hovedprincippet er, at en ordning er skadelig, hvis den for det første medfører et
betydeligt lavere effektivt beskatningsniveau, f.eks. nulbeskatning, i forhold til de
skatteregler, der normalt gælder i det pågældende land, og hvis den for det andet
er isoleret fra landets egen økonomi. Den sidste betingelse er f.eks. opfyldt, hvis
ordningen kun medfører fordele for udenlandsk-ejede virksomheder eller
transaktioner med udenlandske virksomheder.
EU-landene må ikke indføre nye ordninger i strid med kodeksen (”stand-still”), og
de skal ophæve eller ændre deres gældende skadelige ordninger, så de skadelige
elementer fjernes (”roll-back”).
ECOFIN etablerede i 1998 en særlig adfærdskodeks-gruppe til at overvåge, at
kodeksen overholdes. Gruppen undersøgte omkring 270 skatteordninger og
identificerede (ved flertalsbeslutninger) 66 ordninger, der blev anset i strid med
kodeksen (40 ordninger i EU-lande og 26 i deres tilknyttede områder). Resultatet
blev præsenteret til ECOFIN i november 1999. ECOFIN aftalte i november
2000, at de skadelige skatteordninger som hovedregel skal afvikles inden udløbet
af 2005. Alternativt kan ordninger forlænges efter godkendelse af Rådet.
Som led i gennemførelsen af skattepakken godkendte ECOFIN den 3. juni 2003
en rapport fra adfærdskodeksgruppen om gennemført eller planlagt afvikling af de
skadelige ordninger. Rådet godkendte, at ændringerne - som beskrevet i rapporten
- var tilstrækkelige til, at ordningerne ikke længere blev anset i strid med kodeksen.
Rådet gav endvidere tilladelse til tidsbegrænsede forlængelser af flere ordninger
efter 2005.
ECOFIN pålagde gruppen at fortsætte arbejdet med at overvåge, at EU-landene
gennemfører afvikling og ikke indfører nye skadelige ordninger. Gruppen
rapporterer løbende til Rådet, hvilket igen forventes at ske på ECOFIN 6.
december 2005.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
21
Indhold
Adfærdskodeks-gruppen aflægger rapport til ECOFIN om arbejdet i andet halvår
2005 med at overvåge afvikling af skadelige skatteordninger (”roll back”) og
overholdelse af forpligtelsen til ikke at indføre nye skadelige ordninger (”stand
still”) samt om arbejdet med anmodninger om forlængelse af skadelige ordninger.
Roll back
Gruppen har undersøgt afviklingen af følgende ordninger, som tidligere er
vurderet som skadelige:
De Britiske Jomfruøer: International Business Companies Act,
Gibraltar: Exempt Companies,
Malta: International Trading Companies,
Malta: Dividends from (other) Maltese Companies with Foreign Income.
Gruppen godkendte, at De Britiske Jomfruøer har afviklet den nævnte ordning.
Gruppen noterede Kommissionens statsstøtte-afgørelse, som Gibraltar har
accepteret vedrørende Exempt Companies. Efter afgørelsen har Gibraltar pligt til
at afvikle ordningen. Imidlertid kan et begrænset antal foretagender indtræde i
ordningen indtil juni 2006, og de omfattede foretagender kan fortsat få fordele
efter ordningen frem til udgangen af 2010, hvorefter ordningen afvikles. Gruppen
beklagede, at UK, for så vidt angår Gibraltar, endnu ikke har overholdt pligten til
roll back.
Malta fremlagde forslag til ændring af dets ordninger. Forslaget ville medføre, at
den samlede maltesiske beskatning af overskuddet i et maltesisk selskab og af
udbytte fra selskabet til dets aktionærer ville være lavere, hvis aktionærerne var
udenlandske, end hvis de var maltesiske. Den lavere kombinerede beskatning var
dog betinget af, at selskabet højst havde 30 ansatte. Malta tilbagekaldte forslagene
efter forhandlinger med Kommissionen om forholdet til statsstøtteforbuddet.
Malta vil forelægge nyt forslag til ændringer til drøftelse i første halvdel af 2006.
Standstill
Gruppen har drøftet følgende nye ordninger, som potentielt er omfattet af
kodeksen:
Ungarn: Royalty Income
Ungarn: Interest from Affiliated Companies.
Gruppen var enig om, at royalty-ordningen ikke er i strid med kodeksen.
Rente-ordningen medfører, at Ungarn har halv beskatning af renter, som et
ungarnsk selskab modtager fra et koncernforbundet selskab. Hvis det betalende
selskab er hjemmehørende i Ungarn, får dette selskab kun halvt fradrag.
Ordningen medfører altså ikke skattefordele ved rentebetaling mellem to
ungarnske selskaber. Et ungarnsk selskab kan alene opnå fordel ved ordningen,
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
22
for så vidt angår transaktioner med udenlandske koncernforbundne selskaber.
Adfærdskodeksgruppen anså ordningen som i strid med kodeksen.
Forlængelse
Malta har anmodet om godkendelse til forlængelse af særstilling efter dets to
ordninger ud over udgangen af 2005, nemlig frem til 31. december 2015, for de
selskaber, der var omfattet af ordningerne, lige før disse bliver lukket for andre
selskaber:
Malta: International Trading Companies,
Malta: Dividends from (other) Maltese Companies with Foreign Income.
Som nævnt ovenfor havde Malta fremlagt forslag til roll back af de to ordninger,
men tilbagekaldte forslagene efter statsstøtte-forhandlinger med Kommissionen.
Behandlingen af anmodningen udsættes derfor til første halvår af 2006.
Fremtiden for adfærdskodeksgruppen for erhvervsbeskatning
Adfærdskodeksgruppen indledte en drøftelse om behovet for at fortsætte arbejdet
med overvågning af, at EU-landene overholder adfærdskodeksens forpligtelser.
Gruppen vil fortsætte drøftelsen i første halvår af 2006.
Nærhedsprincippet
Ikke relevant.
Gældende dansk ret
Sagen vedrører ikke gældende dansk ret.
Lovgivningsmæssige og statsfinansielle konsekvenser
Sagen har ikke lovgivningsmæssige eller statsfinansielle konsekvenser.
Samfundsøkonomiske konsekvenser
Sagen har ikke samfundsøkonomiske konsekvenser.
Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Adfærdskodeksgruppens rapport vedrørende andet halvår 2005 har ikke
tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg. Aktuelt notat vedrørende
tidligere rapporter er blevet forelagt Europaudvalget forud for ECOFIN-møder.
Den seneste forelæggelse var den 7. juni 2005.
Holdning
Dansk holdning
Danmark kan støtte, at ECOFIN tager rapporten til efterretning.
Andre landes holdninger
Der ventes enighed om, at ECOFIN tager rapporten til efterretning.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
23
Dagsordenspunkt 4a:
Fremtidig politik for finansielle tjenesteydelser 2005-
2010
KOM(2005)177
Resumé: ECOFIN ventes at drøfte Kommissionens hvidbog vedr. den fremtidige politik for
finansielle tjenesteydelser for perioden 2005-2010 i opfølgning på drøftelsen af grønbogen den 11.
oktober 2005. Kommissionen har dog endnu ikke fremlagt hvidbogen.
Baggrund og indhold
Kommissionen udsendte den 3. maj 2005 en grønbog om ”Financial Services Policy
(2005-2010)” (KOM(2005)177). I grønbogen beskrev Kommissionen sine foreløbige
overvejelser om arbejdet med analyser af behovet for nye EU initiativer om
finansielle tjenesteydelser og udformningen af nye initiativer.
På mødet den 11. oktober 2005 vedtog ECOFIN konklusioner på basis af
Kommissionens grønbog om en fremtidig politik for finansielle tjenesteydelser i
perioden 2005-2010. ECOFIN bød grønbogen velkommen og understregede
vigtigheden af, at en konsistent og effektiv implementering af allerede vedtagne
direktiver prioriteres, og at fremsættelsen af nye EU forslag bygger på princippet
om ”bedre regulering”.
I grønbogen lagde Kommissionen op til, at de overordnede målsætninger for den
fremtidige politik på det finansielle område bliver:
Fortsat fremskridt i arbejdet med at skabe et integreret, åbent,
konkurrencedygtigt og effektivt finansielt marked.
Løbende at sikre, at finansielle tjenesteydelser og kapital frit kan passere
landegrænserne, betryggende tilsynsmæssige regler, finansiel stabilitet og et
højt niveau for forbrugerbeskyttelsen.
Konstant opfølgning på og evaluering af gældende regler med henblik på at
forbedre lovkvaliteten, øge konvergensen og dermed sikre ensartede
metoder i tilsynsarbejdet samt styrke den europæiske indflydelse på den
globale udvikling under dialogen med USA.
Kommissionen pointerede desuden, at de forslag, der var i handlingsplanen for
1999-2004, som endnu ikke er implementeret, bør fremskyndes mest muligt. Det
drejer sig først og fremmest om forslaget til direktiv om kapitalkrav for
kreditinstitutter og investeringsselskaber (Basel II direktivet) samt det kommende
direktivforslag om kapitalkrav for forsikringsselskaber (Solvens II direktivet).
Kommissionen peger på formueforvaltning (asset management) og detailmarkedet
for finansielle tjenesteydelser, herunder realkreditmarkedet, som områder, hvor der
især er potentiale for at øge integrationen med de deraf afledte fordele. Den
fremtidige politik på det finansielle område vil navnlig fokusere på disse områder, og
Kommissionens initiativer vil blive taget efter grundig forberedelse med høring af
alle interessenter.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
24
Hvidbogen er endnu ikke fremlagt, men udfra Kommissionens udtalelser forventes
det, at den i vidt omfang vil bygge på emnerne i grønbogen. Hvidbogen ventes
dermed ikke at afvige væsentligt fra prioriteringerne i den allerede fremlagte grønbog.
Hvidbogen ventes at blive fremlagt umiddelbart op til rådsmødet.
Europa-Parlamentets holdning
Der er tale om en hvidbog. Europa-Parlamentet har derfor ikke medindflydelse på
indholdet. Europa-Parlamentet har den 7. april 2005 vedtaget en betænkning om
integreringen af finansmarkederne i EU (2005/2026(INI)) A6-0087/2005. I
betænkningen opfordrer Europa-Parlamentet Kommissionen til at gennemføre et
omfattende arbejde for at integrere finansmarkederne i EU yderligere.
Nærhedsprincippet
Ikke relevant.
Gældende dansk ret
Hvidbogen berører ikke i sig selv gældende dansk ret.
Høring
Grønbogen har været sendt i høring i EU-Specialudvalget for den finansielle sektor.
Når hvidbogen foreligger, vil den ligeledes blive sendt i høring.
Lovgivningsmæssige og statsfinansielle konsekvenser
Kommissionens fremlæggelse af hvidbogen har ikke i sig selv lovgivningsmæssige
eller statsfinansielle konsekvenser.
Samfundsøkonomiske konsekvenser
Fremlæggelsen af hvidbogen har ikke i sig selv samfundsøkonomiske konsekvenser.
Formålet med den proces, der ventes at blive lagt op til i hvidbogen, er en fortsat
effektivisering af den finansielle sektor i EU-landene, som kan bidrage til
stordriftsfordele og øget konkurrence og derigennem medføre en
samfundsøkonomisk gevinst.
Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Hvidbogen har ikke tidligere været forelagt for Folketingets Europaudvalg.
Grønbogen om finansielle tjenester blev forelagt Folketingets Europaudvalg til
orientering i forbindelse med ECOFIN-mødet den 11. oktober 2005. Økonomi- og
Erhvervsministeren har den 23. maj 2005 fremsendt et grundnotat om grønbogen i
Folketingets Erhvervsudvalg – bilag 124.
Holdning
Dansk holdning
Fra dansk side støtter man en fortsat integration og større effektivitet på de
finansielle markeder i EU. Man er desuden enig i, at nye EU-initiativer på det
finansielle område skal forberedes grundigt og i tæt samarbejde med alle relevante
parter. Det er i den forbindelse bl.a. vigtigt at være opmærksom på evt. øgede
administrative byrder.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
25
Danmark støttede rådskonklusionerne og herigennem principperne i grønbogen. Da
hvidbogen endnu ikke er fremlagt, må Danmark på rådsmødet tage fremlæggelsen af
hvidbogen til efterretning, men det forventes, at man fra dansk side kan støtte
principperne i hvidbogen.
Andre landes holdninger
De øvrige medlemslande har støttet principperne i grønbogen, og forventes også at
støtte hvidbogen.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
26
Dagsordenspunkt 4b:
(Evt.) Grænseoverskridende fusioner og
virksomhedsopkøb i den finansielle sektor
Resumé: Rådet ventes i opfølgning på ECOFIN-mødet den 8. november 2005 at vedtage
rådskonklusioner, hvori Rådet bl.a. opfordrer Kommissionen til at arbejde videre med at fjerne
hindringer for grænseoverskridende fusioner og virksomhedsovertagelser.
Baggrund og indhold
Ministrene opfordrede på uformelt økonomi- og finansministermøde den 11.
september 2004 Kommissionen til at undersøge mulige hindringer for
grænseoverskridende fusioner og virksomhedsovertagelser i den finansielle sektor.
På ECOFIN den 8. november 2005 forelagde formandskabet et sæt
rådskonklusioner vedr. grænseoverskridende fusioner og virksomhedsopkøb i den
finansielle sektor. Alle medlemslande på nær ét støttede rådskonklusionerne, og
konklusionsudkastet blev derfor alene godkendt som formandskabskonklusioner.
Formandskabet forsøger imidlertid at få tilslutning til teksten fra samtlige
medlemslande, og såfremt det lykkes, ventes ECOFIN den 6. december 2005 at
vedtage konklusionsteksten endeligt. Der ventes således ikke en egentlig
substansdrøftelse på mødet.
I udkast til konklusionerne, støtter Rådet bl.a. Kommissionens undersøgelser af
de barrierer, der skyldes tilsynsregler i både kreditinstitut- og forsikringssektoren.
Rådet opfordrer Kommissionen til, at:
tilvejebringe et klart og begrænset sæt af tilsynsmæssige betingelser for at
skabe større gennemsigtighed og en konsistent tilgang i den tilsynsmæssige
vurdering af aktionærernes kontrol i de enkelte medlemslande
samarbejde med tilsynsmyndighederne for at opnå en ensartet og klar
procedure for vurderingen af ”kvalificerede ejerandele”
sikre et tilstrækkeligt samarbejde i vurderingen af en planlagt
grænseoverskridende fusion, samt
udarbejde en procedure, der skal følges i det tilfælde, hvor den overtagende
virksomhed er fra et tredje land (dvs. et ikke EU-land).
Rådet understreger desuden vigtigheden af konsistens på tværs af den finansielle
sektor i forhold til regler, der vedrører fusioner og opkøb. Endelig anmoder Rådet
om, at Kommissionen foretager en omfattende høring af undersøgelsens
resultater som led i gennemførelsen af principperne om bedre regulering.
Kommissionen har i sit arbejde indtil nu fokuseret på bl.a. analyse af barrierer for
konsolidering inden for den finansielle sektor og gennemgang af tilsynsmæssige
beføjelser ved godkendelse af fusioner i bl.a. bank- og forsikringssektoren.
Kommissionen fremlagde forud for mødet den 8. november 2005 en
fremskridtsrapport. Kommissionens undersøgelse præsenteres heri, og den viser
bl.a. at næsten halvdelen af det samlede antal fusioner i de ikke-finansielle sektorer
har været grænseoverskridende siden 1999, medens kun en femtedel af alle
fusioner i den finansielle sektor har fundet sted på tværs af grænserne i EU.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
223495_0027.png
27
Kommissionen peger bl.a. på høje omkostninger som eksempel på barrierer for
konsolidering i den finansielle sektor. Derudover er processen i forbindelse med
tilsynsgodkendelse ved grænseoverskridende fusioner mv. ofte lang, besværlig og
til tider uigennemsigtig. Der opfordres til, at tilsynsteori og -praksis i højere grad
konvergerer.
Kommissionens
undersøgelser
gennemføres
med
udgangspunkt
i
Kreditinstitutdirektivets artikel 16 (direktiv 2000/12/EF). Artikel 16 foreskriver,
at enhver fysisk eller juridisk person, der påtænker direkte eller indirekte at
komme i besiddelse af en "kvalificeret andel" i et kreditinstitut, forinden skal
underrette de kompetente myndigheder herom med angivelse af størrelsen af den
påtænkte kapitalandel. Enhver fysisk eller juridisk person skal ligeledes underrette
de kompetente myndigheder, hvis de påtænker at forøge deres kvalificerede
deltagelse
2
.
Disse beføjelser giver medlemslandene (de finansielle tilsynsmyndigheder)
mulighed for at stille betingelser og i sidste ende at modsætte sig, at en udenlandsk
bank overtager en bank i det pågældende medlemsland.
Europa-Parlamentets holdning
Europa-Parlamentet skal ikke udtale sig om rådskonklusionerne.
Nærhedsprincippet
Ikke relevant.
Gældende dansk ret
Udkastet til rådskonklusioner berører ikke dansk ret.
Høring
Udkastet til rådskonklusioner har ikke været i høring.
Lovgivningsmæssige og statsfinansielle konsekvenser
Kommissionens præsentation af det foreløbige arbejde og vedtagelse af
rådskonklusionerne har ikke i sig selv lovgivningsmæssige eller statsfinansielle
konsekvenser.
Samfundsøkonomiske konsekvenser
Formålet med Kommissionens undersøgelser og initiativer er at nedbryde barrierer
for grænseoverskridende fusioner og virksomhedsopkøb i EU. Dette kan bidrage til
stordriftsfordele og øget konkurrence.
Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Sagen blev forelagt for Folketingets Europaudvalg til orientering den 4. november
2005, forud for ECOFIN-rådsmødet den 8. november 2005.
2
I Danmark er en kvalificeret andel 10 % eller derover.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
28
Holdning
Dansk holdning
Danmark støtter rådskonklusionerne og Kommissionens bestræbelser på at fjerne
hindringer for grænseoverskridende fusioner og virksomhedsopkøb.
Andre landes holdninger
Alle medlemslande på nær ét kan tilslutte sig konklusionsteksten. Formandskabet
forsøger bilateralt at opnå tilslutning til rådskonklusionerne fra det land, som på
rådsmødet den 8. november ikke kunne tilslutte sig vedtagelsen af
rådskonklusionerne.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
29
Dagsordenspunkt 5a:
Finansielle tjenesteydelser – forordning vedr.
oplysninger om indbetaler ved pengeoverførsel
(SRVII)
KOM(2005)343
Bidrag følger snarest muligt.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
30
Dagsordenspunkt 5b:
(Evt.) Bekæmpelse af terrorfinansiering
Bidrag følger snarest muligt.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
31
Dagsordenspunkt 6:
Energi
Resumé: Rådet ventes som opfølgning på uformelt ECOFIN i september 2005 og uformelt
møde mellem stats- og regeringscheferne på Hampton Court i oktober at drøfte energirelaterede
emner, herunder bl.a. status og udfordringer for energieffektiviteten i EU samt udsigterne på
energimarkederne.
Baggrund og indhold
På uformelt økonomi- og finansministermøde den 9.-10. september 2005 i
Manchester drøftede man betydningen af de stigende oliepriser, og der var politisk
enighed om en fælles udtalelse om oliepriserne.
Udtalelsen fokuserer på behovet for en fortsat og styrket dialog med de største
olieproducerende regioner, vigtigheden af energieffektivitet og øget
gennemsigtighed på oliemarkederne samt at undgå forvridende finanspolitiske
tiltag, der forhindrer de nødvendige tilpasninger som følge af en højere oliepris.
Desuden blev vigtigheden af strukturreformer med henblik på at gøre den
europæiske økonomi modstandsdygtig over for stød fremhævet.
Som opfølgning på det uformelle økonomi- og finansministermøde i september
og uformelt møde mellem stats- og regeringscheferne på Hampton Court i
oktober har den Økonomisk-Politiske Komité (EPC) drøftet EU’s udfordringer
på energiområdet samt status og forbedringsmuligheder for energieffektiviteten i
EU. ECOFIN ventes på rådsmødet den 6. december 2005 med udgangspunkt i
oplægget fra henholdsvis EPC og Kommissionen at drøfte energirelaterede
emner.
Energimæssige udfordringer
Udfordringerne for EU på energiområdet er bl.a. vedvarende højere energipriser,
risici for forsyningssikkerheden og faktorer relateret til klimaændringer. Risici for
forsyningssikkerheden er bl.a. EU’s eksterne afhængighed af olie og gas,
muligheden for udfald/nedbrud i infrastrukturen, forældede olieraffinaderier,
terrortrusler mv. Faktorer relateret til klimaændringer vedrører realisering af
Koyoto-målene, introduktionen af omsættelige emissionstilladelser i EU og
vedtagelsen af direktiv om vedvarende energi.
Status for energieffektiviteten i EU
Energiforbruget i EU15 er siden starten af 1970’erne vokset langsommere end
den økonomiske vækstrate, hvorfor energiforbruget i forhold til BNP er faldet
med ca. 1/3 i perioden 1971-2003. Der er betydelige forskelle i
energieffektiviteten i medlemslandene ifølge det Internationale Energi Agentur.
Således er energiintensiteten betydeligt højere i de nye central- og østeuropæiske
medlemslande trods kraftige forbedringer siden starten af 1990’erne. Danmark
havde ifølge det Internationale Energi Agentur i 2003 den laveste energiintensitet
blandt EU's medlemslande.
Samtidig har der været et skift i sammensætningen af energiforbruget efter
energikriserne i 1970’erne. Olie udgør stadig den største andel af det samlede
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
32
primære energiforbrug (knap 40 pct. i 2003), men olien er nu kun den
dominerende energikilde i transportsektoren, idet øvrige sektorer (industri, service
og husholdninger) har skiftet forbruget over mod en højere anvendelse af gas og
elektricitet. EPC vurderer, at EU dog fortsat er følsom over for ændringer i
olieprisen bl.a. fordi olieprisen også er bestemmende for gasprisen.
Energipriserne påvirker energiforbruget og energieffektiviteten direkte gennem
udbuds- og efterspørgselsændringer og indirekte gennem politiktiltag, der påvirker
udbud og/eller efterspørgslen. Lave energipriser i 1960’erne og igen i 1990’erne
var således sammenfaldende med små – eller negative – fremskridt i
energieffektivitet, mens høje priser i 1970’erne og 1980’erne omvendt var ledsaget
af kraftigere fremskridt i energieffektiviteten.
Tiltag for at forbedre energieffektiviteten
Udviklingen af alternative energikilder og en øget energieffektivitet bidrager til at
reducere olieafhængigheden og øge modstandsdygtig over for prisstød.
Kommissionen har i juni 2005 fremlagt en grønbog om energieffektivisering, der
skitserer et ambitiøst program for at sikre realisering af omkostningseffektive
energibesparelser svarende til 20 pct. af EU’s nuværende energiforbrug.
Kommissionen ventes at fremlægge en handlingsplan for energieffektivitet i 1.
halvår 2006.
EPC konkluderer, at stort set alle medlemslandene har gennemført tiltag for at
øge investeringer i alternativ energi. EPC vurderer til gengæld, at der mangler
politiktiltag for at overkomme barrierer for en øget energieffektivitet. EPC
anbefaler, at sådanne tiltag fra et økonomisk-politisk perspektiv bør sikre øget
markedsgennemsigtighed, så markedsmekanismerne kan virke og klare og
konsistente prissignaler tilgår udbydere og efterspørgere af energi, at tiltag baseret
på markedsmæssige løsninger så vidt muligt tilstræbes samt at egentlige
energieffektivitetsprogrammer og energispareprogrammer med kvantitative mål
fremmes. Løsninger bør generelt søges såvel på nationalt-, EU- og globalt-niveau.
EPC ser et behov for at forstærke arbejdet på EU-niveau med henblik på at
forbedre gennemsigtigheden på energimarkederne og fremme forskning og
udvikling i energisektoren.
Konkret peger EPC på en hurtigere liberalisering af energimarkederne i EU, bedre
incitamenter for investeringer i miljømæssige teknologier (”clean technologies”)
og en yderligere udvikling af handlen med emissionstilladelser i EU, for så vidt
som det ikke unødvendigt øger elektricitetsprisen i forhold til tredjelande, som
forslag med størst potentiale for at begrænse økonomiens afhængighed af
udviklingen på oliemarkedet. Endvidere peges på, at der særligt er behov for at
øge energieffektiviteten i transportsektoren.
Udsigterne på energimarkederne
Kommissionen ventes på ECOFIN-mødet at informere om de mere langsigtede
udsigter for energimarkederne samt at give en status for dialogen med
olieproducerede lande og status for forbedring af statistikken for olielagre mv.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
33
Europa-Parlamentets holdning
Europa-Parlamentet skal ikke udtale sig om sagen.
Nærhedsprincippet
Ikke relevant.
Høring
Sagen har ikke været i høring.
Lovgivningsmæssige og statsfinansielle konsekvenser
Drøftelserne ventes ikke at have lovgivningsmæssige eller statsfinansielle
konsekvenser.
Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Grundnotat vedr. grønbogen om energieffektivitet er oversendt til Folketingets
Europaudvalg den 25. oktober 2005.
Holdning
Dansk holdning
I energipolitikken lægges fra dansk side overordnet vægt på omkostningseffektivitet.
Fra dansk side kan man generelt støtte internationale initiativer, herunder EU-
initiativer, til fremme af energieffektivisering og energibesparelser på en
omkostningseffektiv måde. Særligt på transportområdet er der behov for
internationalt koordinerede initiativer med henblik på at øge energieffektiviteten, evt.
i form af skrappere krav til effektiviteten i nye køretøjer.
Fra dansk side støtter man ligeledes liberalisering af energimarkederne.
Markedsmekanismerne bør virke effektivt, så klare og konsistente prissignaler slår
igennem både hos udbydere og efterspørgere af energi. Virkningerne af
olieprisernes stigning bør ikke søges kompenseret gennem tiltag, der forhindrer de
nødvendige tilpasninger af oliemarkedet.
Andre landes holdninger
Andre landes holdning til EPC’s oplæg kendes endnu ikke.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
223495_0034.png
34
Dagsordenspunkt 7:
Ændring af forordningen om introduktion af euroen
KOM(2005)357
Resumé: Kommissionen har den 2. august 2005 fremsat forslag til ændring af forordning
974/98 om introduktion af euroen. Formålet er at tilpasse forordningen, således at der ikke
skal ændres i selve forordningsteksten, når et nyt medlemsland skal optages i eurosamarbejdet.
Forslaget forventes vedtaget på et kommende rådsmøde.
Baggrund og indhold
Forordningen om introduktion af euroen (974/98) indeholder en række
definitioner og retningslinjer, som blev udarbejdet i forbindelse med introduktion
af euroen i de nuværende eurolande
3
. Da forordningen blandt andet refererer til
konkrete datoer, der var relevante, da de nuværende eurolande skulle introducere
euroen, har Kommissionen den 2. august 2005 fremsat forslag om at ændre
forordningsteksten (KOM(2005)357), således at nye medlemsstater kan optages i
eurosamarbejdet, uden at forordningen skal ændres. Ændringsforslaget har således
karakter af en teknisk opdatering af den oprindelige forordning.
Ændringsforslaget indebærer blandt andet, at forordningens konkrete
datoangivelser bliver erstattet af definitioner
4
. De konkrete datoer vil i stedet
fremgå af et bilag til forordningen. Dermed vil der kun være behov for at ændre
denne bilagsliste med deltagerlande, når der fremover optages nye lande i
eurosamarbejdet. For hver kommende udvidelse af euroområdet vil der således
blive udstedt en separat forordning, der tilpasser forordning 974/98’s bilagsliste
over eurodeltagerlande og deres scenario for introduktion af euroen.
Da eurosedler og -mønter allerede er i cirkulation, er der også behov for at tilpasse
forordningens bestemmelser vedrørende overgangen fra national valuta til euro.
Ændringsforslaget giver de enkelte medlemslande mulighed for at vælge mellem
tre scenarier: en
”traditionel overgang”
som den de nuværende eurolande havde, hvor
euroen i første omgang kun indføres som kontovaluta
og
først efter en periode
introduceres i sedler og mønter; et
”big bang”-scenario
hvor introduktionen af euro
og indførelsen af eurosedler og -mønter vil ske samtidigt; eller
et ”big bang”-scenario
med en udfasningsperiode,
som er et ”big bang”-scenario, hvor der er mulighed for
fortsat at referere til national valuta i visse tilfælde i en nærmere angivet periode.
I ændringsforslaget er det derudover indskrevet, at de finansielle institutter
gebyrfrit skal ombytte nationale sedler og mønter til eurosedler og -mønter op til
en grænse, som kan fastsættes ved national lovgivning. Bankerne kan i øvrigt stille
krav om varsling, hvis beløbet som skal veksles overstiger et loft fastsat af banken.
To andre forordninger vedrører også introduktion og brug af euro – forordningerne 2866/98 og 1103/97. Kun
førstnævnte, som vedrører omregningskurserne mellem euro og de nationale valutaer, vil også skulle ændres.
Ændringsforslaget er endnu ikke fremsat.
4
Eksempelvis er ’euro adoption date’ angivet som værende ’either the date on which the respective Member State enters
the third stage under Article 121(3) of the Treaty, or the date on which the abrogation of the respective Member State’s
derogation under Article 122(2) of the Treaty enters into force, as the case may be’.
3
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
35
Endelig er der i ændringsforslagets artikel 11 indsat en henvisning til Traktatens
artikel 111 for at anerkende den juridiske status for euromønter udstedt af
tredjelande (Vatikanet, Monaco og San Marino) under monetære aftaler med
Fællesskabet.
Forordningen har hjemmel i Traktatens artikel 123 stk.4, tredje sætning. Det er
således kun eurolandene, der deltager i vedtagelsen af ændringsforslaget. Danmark
deltager som følge af forbeholdet vedr. Den Økonomiske og Monetære Union
ikke i euroen, og deltager dermed ikke i vedtagelsen af forslaget. Forslaget
forventes vedtaget på et kommende rådsmøde.
Europa-Parlamentets holdning
Sagen skal ikke forelægges for Europa-Parlamentet.
Nærhedsprincippet
Ikke relevant.
Gældende dansk ret
Danmark deltager som følge af forbeholdet vedr. Den Økonomiske og Monetære
Union ikke i euroen.
Lovgivningsmæssige og statsfinansielle konsekvenser
Sagen indebærer ingen statsfinansielle eller lovgivningsmæssige konsekvenser.
Samfundsøkonomiske konsekvenser
Der vurderes at være engangsomkostninger for bankerne forbundet med en
eventuel omveksling af national valuta til euro.
Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Ændring af forordningen om introduktion af euroen har ikke tidligere været forelagt
for Folketingets Europaudvalg. Folketingets Europaudvalg fik det oprindelige
forordningsforslag forelagt til forhandlingsoplæg den 8. november 1996 og den 29.
november, samt til orientering den 6. juni 1997 og den 24. april 1998.
Holdning
Dansk holdning
Fra dansk side tages ændringsforslaget til efterretning.
Andre landes holdninger
Der synes generelt at være støtte til ændringsforslaget.