Europaudvalget 2005-06
2698 - Økofin
Offentligt
1453492_0001.png
RÅDET FOR
DEN EUROPÆISKE UNION
DA
14763/05 (Presse 311)
(OR. en)
PRESSEMEDDELELSE
2698. samling i Rådet
Økonomi og finans
Bruxelles, den 6. december 2005
Formand
Gordon BROWN
Det Forenede Kongeriges finansminister
PRESSE
Rue de la Loi 175
B – 1048 BRUXELLES
Tlf.: +32 (0)2 285 6083 / 6319
Fax: +32 (0)2 285 8026
[email protected] http://ue.eu.int/Newsroom
14763/05 (Presse 311)
1
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453492_0002.png
6.XII.2005
Vigtigste resultater af Rådets samling
Rådet vedtog konklusioner om
globaliseringens
udfordringer og om de
nationale reformprogram-
mer,
som medlemsstaterne har udarbejdet i henhold til Lissabon-strategien for økonomisk reform.
Som led i EU's strategi for bekæmpelse af finansiering af terrorisme nåede det til enighed om en
generel indstilling om oplysninger, der skal medsendes om betaler ved
pengeoverførsler.
Rådet vedtog endvidere at forelægge resultaterne af arbejdet med
nedsatte momssatser
for Det Eu-
ropæiske Råd den 15.-16. december med henblik på opnåelse af enighed.
14763/05 (Presse 311)
2
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453492_0003.png
6.XII.2005
INDHOLD
1
DELTAGERE ............................................................................................................................... 4
PUNKTER BEHANDLET VED DEBAT
ØKONOMISKE REFORMER -
Rådets konklusioner
..................................................................... 6
Inddragelse af globaliseringens udfordringer .......................................................................... 6
Nationale reformprogrammer i henhold til Lissabon-strategien .............................................. 9
DEN REGULERINGSMÆSSIGE REFORM................................................................................ 12
BESKATNING............................................................................................................................. 13
Nedsatte momssatser............................................................................................................ 13
Adfærdskodeks for erhvervsbeskatning................................................................................ 13
POLITIKKEN FOR FINANSIELLE TJENESTEYDELSER FOR PERIODEN 2005 - 2010 ........ 14
EU'S HANDLINGSPLAN TIL BEKÆMPELSE AF TERRORISME ........................................... 15
Oplysninger, der skal medsendes ved pengeoverførsler ........................................................ 15
Gennemførelse af handlingsplanen....................................................................................... 15
OLIEMARKEDET OG DERTIL KNYTTEDE ENERGISPØRGSMÅL ...................................... 16
ANDRE PUNKTER, DER BLEV GODKENDT
DET EUROPÆISKE ØKONOMISKE SAMARBEJDSOMRÅDE
EØS-aftalerne - EU-udvidelsen........................................................................................................................17
ENERGI
Traktaten om energifællesskabet - Sydøsteuropa ..............................................................................................17
1
Ÿ
Når Rådet formelt har vedtaget erklæringer, konklusioner eller resolutioner, angives dette i overskriften for
det pågældende punkt, og teksten er sat i anførselstegn.
Ÿ
Dokumenter med en dokumentreference er tilgængelige på Rådets internetsted http://ue.eu.int.
Ÿ
Asterisk ved en afgørelse betyder, at der er fremsat offentligt tilgængelige erklæringer til optagelse i Rådets
protokol; disse erklæringer findes ligeledes på Rådets internetsted eller kan fås ved henvendelse til Presse-
tjenesten.
14763/05 (Presse 311)
3
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453492_0004.png
6.XII.2005
DELTAGERE
Medlemsstaternes regeringer og Europa-Kommissionen var repræsenteret således:
Belgien:
Didier REYNDERS
Den Tjekkiske Republik:
Bohuslav SOBOTKA
Danmark:
Thor PEDERSEN
Tyskland:
Per STEINBRÜCK
Estland:
Aivar SÕERD
Grækenland:
Georgios ALOGOSKOUFIS
Spanien:
Pedro SOLBES MIRA
Frankrig:
Thierry BRETON
Irland:
Bobby MCDONAGH
Italien:
Giulio TREMONTI
Cypern:
Michalis SARRIS
Letland:
Oskars SPURDZIŅŠ
Litauen:
Jaunius SIMONAVIČIUS
Luxembourg:
Jeannot KRECKÉ
Ungarn:
János VERES
Malta:
Tonio FENECH
Nederlandene:
Gerrit ZALM
Østrig:
Karl-Heinz GRASSER
Polen:
Teresa Krystyna LUBIŃSKA
Portugal:
Fernando TEIXEIRA DOS SANTOS
Slovenien:
Andrej BAJUK
Vicepremierminister og finansminister
Vicepremierminister og finansminister
Finansminister
Forbundsfinansminister
Finansminister
Økonomi- og finansminister
Anden viceministerpræsident samt økonomi- og finansmi-
nister
Økonomi-, finans- og industriminister
Fast repræsentant
Viceministerpræsident
Finansminister
Finansminister
Vicefinansminister
Minister for økonomi og udenrigshandel samt sportsmini-
ster
Finansminister
Statssekretær, Finansministeriet
Viceministerpræsident, finansminister
Forbundsfinansminister
Finansminister
Finansminister
Finansminister
14763/05 (Presse 311)
4
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453492_0005.png
6.XII.2005
Slovakiet:
Vladimir TVAROŠKA
Finland:
Eero HEINÄLUOMA
Sverige:
Pär NUDER
Det Forenede Kongerige:
Gordon BROWN
Dawn PRIMAROLO
Statssekretær, Finansministeriet
Vicestatsminister, finansminister
Finansminister
Finansminister
Paymaster General
Kommissionen:
Joaquin ALMUNIA
László KOVÁCS
Charlie MCCREEVY
Andris PIEBALGS
Medlem
Medlem
Medlem
Medlem
Deltagere fra andre institutioner:
Philippe MAYSTADT
Xavier MUSCA
Joe GRICE
Formand for Den Europæiske Investeringsbank
Formand for Det Økonomiske og Finansielle Udvalg
Formand for Udvalget for Økonomisk Politik
De tiltrædende staters regeringer var repræsenteret således:
Bulgarien:
Plamen Vassiler ORESHARSKI
Rumænien:
Sebastian VLADESCU
Finansminister
Minister for de offentlige finanser
14763/05 (Presse 311)
5
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453492_0006.png
6.XII.2005
PUNKTER BEHANDLET VED DEBAT
ØKONOMISKE REFORMER -
Rådets konklusioner
Inddragelse af globaliseringens udfordringer
Rådet vedtog følgende konklusioner:
"Rådet drøftede inden for rammerne af den genlancerede Lissabon-strategi, hvilke muligheder og
udfordringer der ligger i globaliseringen, og hvilken politik man skal sætte ind som reaktion herpå
for at tilgodese borgernes betænkeligheder og sikre et højt vækst- og beskæftigelsesniveau. Det hil-
ste den indledende vurdering fra Udvalget for Økonomisk Politik velkommen og bemærkede føl-
gende:
– verdensøkonomien er inde i en periode med hurtige og store økonomiske forandringer, der er
karakteriseret ved betydelig vækst i verdenshandelen og kapitalstrømmene, og som drives frem
af de nye lavtlønsmarkedsøkonomiers øgede integration i det globale økonomiske system, libera-
liseringen af handel og investeringer og teknologiske forandringer. Kina og Indien forventes at
øge deres andel af verdensproduktionen i de kommende år, hvilket vil få store konsekvenser for
den geografiske fordeling af EU's handel og investeringer
– der ligger store muligheder for de europæiske økonomier i disse forandringer. Virksomhederne
får nye muligheder for effektivitetsgevinster og produktivitetsvækst. Og forbrugerne får fordel af
et større udvalg af varer og tjenesteydelser, lavere priser og højere disponible indkomster. Stig-
ningen i levestandarden i EU i de sidste fem årtier kan for en stor dels vedkommende tilskrives
øget udenrigshandel. Det er tillige nødvendigt at tilgodese de europæiske borgeres betænkelig-
heder og klart fortælle, hvilke fordele og udfordringer der er forbundet med globaliseringen
– globaliseringen stiller store udfordringer, der kræver hurtig omstilling af job og aktiviteter fra
sektorer, der er på vej mod indskrænkninger, til ekspanderende sektorer for at begrænse de po-
tentielle negative virkninger for visse regioner og medlemsstater, sektorer og grupper, herunder
de lavtuddannede. Selv om der ikke er noget klart bevis for, at de enkelte landes offentlige finan-
ser er udsat for et betydeligt pres som følge af kapitalens, erhvervslivets og arbejdskraftens større
mobilitet, er det derudover også nødvendigt at gøre effektiv brug af de offentlige midler til støtte
for vækstfremmende investeringer og samtidig tilgodese de velfærdsbehov og tackle de skatte-
mæssige udfordringer, som er forbundet med aldrende befolkninger
14763/05 (Presse 311)
6
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
6.XII.2005
– de muligheder, der ligger i globaliseringen, bør veje tungere end udfordringerne, forudsat at man
fører den rette politik. Der er ikke plads til at lade stå til, heller ikke selv om der indtil nu kun er
ringe bevis for, at stigningen i handelen har haft betydelige virkninger for den samlede beskæfti-
gelse eller de europæiske arbejdstageres, herunder de lavtuddannedes, lønudsigter, eftersom han-
delsvirkningerne til dels er blevet opvejet af andre faktorer. Europa vil imidlertid kun høste de
fulde fordele af globaliseringen og minimere dens risici gennem yderligere reformer af arbejds-
og varemarkederne, så det sikres, at ressourcerne hurtigt kan flyttes til andre formål
– arbejdsmarkedsreformer er en prioritet, så alle i samfundet kommer til at nyde godt af mulighe-
derne og behandles retfærdigt, især i betragtning af den høje gennemsnitlige langtids- og struk-
turledighed i EU. I en global økonomi med øget specialisering og teknologisk fremskridt vil job
og erhverv ændre sig. Alle medlemsstaterne skal fortsat tage skridt til at yde bistand for at sikre,
at arbejdstagerne er i stand til hurtigt at bevæge sig over i nye økonomiske aktivitetsområder og
således er villige til at tage forandringerne til sig
– der er ikke én arbejdsmarkedsmodel eller social model, der er hensigtsmæssig under alle forhold.
Forskellige kombinationer af arbejdsmarkedspolitikker kan med fordel bruges for at tackle glo-
baliseringens udfordringer og høste dens potentielle fordele. Men erfaringen viser, at strukturre-
former i overensstemmelse med de overordnede retningslinjer for de økonomiske politikker har
givet de bedste resultater i form af stærke arbejdsmarkeder
– for at opnå et varigt højt beskæftigelsesniveau i en situation med globale økonomiske forandrin-
ger er det nødvendigt, at arbejdsmarkedsreformerne fokuserer på at beskytte arbejdstagerne sna-
rere end deres job. Dette kræver skattereformer og reformer af de sociale ydelser for at øge inci-
tamentet til at arbejde; lavere indirekte lønomkostninger for lavtuddannede arbejdstagere kan og-
så bidrage hertil ligesom aktive arbejdsmarkedspolitikker, der er effektivt målrettet mod hindrin-
gerne for beskæftigelse, investeringer i uddannelse, højere uddannelse og livslang læring for at
gøre det lettere for arbejdstagerne at skifte job, passende og veludformet lovgivning om ansæt-
telsestryghed, der kombinerer fleksibilitet med sikkerhed, og lønfleksibilitet som svar på produk-
tivitetsforskellene
– der er også brug for reformer af varemarkederne; de bør fokusere på at skabe rammebetingelser,
der letter virksomhedernes vækst og investeringer og sikrer, at Europa fortsat er et attraktivt
etableringssted for mobile virksomheder. Der er i den forbindelse et presserende behov for at
gennemføre det indre marked fuldt ud i den økonomisk vigtige tjenesteydelsessektor under iagt-
tagelse af de europæiske sociale mål og med effektiv statsstøttekontrol. Der er også brug for en
fortsat indsats for at forbedre de lovgivningsmæssige rammer for virksomhederne i Europa og
for at fremme innovation i erhvervslivet, bl.a. ved hjælp af nationale uddannelses- og efterud-
dannelsesstrategier og flere investeringer i forskning
14763/05 (Presse 311)
7
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
6.XII.2005
– fjernelse af de eksterne hindringer for handel og investeringer på multilateralt plan kan give eu-
ropæiske virksomheder nye markedsmuligheder og har potentiale til at øge væksten og produkti-
viteten i Europa betydeligt. Det kræver en ambitiøs og afbalanceret multilateral handelsaftale,
der reducerer handelsforvridende subsidier betydeligt. Det kræver også bedre regelsamarbejde og
en mere fremadrettet dialog om kapitalmarkedsregler med henblik på at styrke og uddybe de bi-
laterale handels- og investeringsforbindelser mellem EU og dets vigtigste økonomiske partnere
– vækst- og stabilitetsorienterede makroøkonomiske politikker hjælper med til at tiltrække virk-
somheder og stimulere private investeringer, forbedre klimaet for strukturtilpasninger og styrke
landenes evne til at tilpasse sig effektivt til de globale økonomiske forandringer.
Rådet var enigt om, at medlemsstaterne og EU bør arbejde sammen om at udvikle og gennemføre
de nødvendige reformer for henholdsvis at maksimere fordelene og minimere risiciene ved globali-
seringen for Europas borgere. Det blev besluttet at vende tilbage til disse spørgsmål i 2006."
14763/05 (Presse 311)
8
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453492_0009.png
6.XII.2005
Nationale reformprogrammer i henhold til Lissabon-strategien
Rådet vedtog følgende konklusioner:
"Rådet drøftede de tiltag, der er planlagt af medlemsstaterne som led i de nationale reformpro-
grammer og af Fællesskabet som led i Fællesskabets Lissabon-program med henblik på at skabe
arbejdspladser og vækst som svar på de integrerede retningslinjer
1
. Det bekræftede den foreløbige
økonomiske gennemgang af reformprogrammerne, der er udarbejdet af Udvalget for Økonomisk
Politik, og bemærkede, at:
– indførelsen af nationale reformprogrammer styrker den samlede styring af Lissabon-strategien.
De nationale reformprogrammer har nydt godt af inputtet fra en lang række interessenter, herun-
der parlamenterne, de lokale og regionale myndigheder og arbejdsmarkedets parter, og vil styrke
det nationale til ejerskab og gennemførelsen af reformerne;
– de nationale reformprogrammer giver et positivt billede af de generelle udsigter for reformen.
Der findes betydelige synergier mellem de hovedudfordringer, som medlemsstaterne har identi-
ficeret, og størstedelen af reformprogrammerne prioriterer således tiltag med henblik på:
– at forbedre de offentlige finansers holdbarhed og kvalitet. I mange af medlemsstaterne forventes
befolkningens aldring at ville lægge betydelige pres på pensions- og sundhedsudgifterne, og de
fleste er i gang med eller planlægger yderligere reformer af pensions- og sundhedssystemerne for
at forbedre de offentlige finansers holdbarhed;
– at styrke resultaterne på arbejdsmarkedet. Medlemsstaterne foreslår omfattende reformer med
henblik på at forbedre de nationale arbejdsmarkeders tilpasningsevne, og et flertal af dem har op-
stillet kvantitative mål for beskæftigelsen, der svarer til en samlet beskæftigelsesfrekvens tæt på
de 70%, der er EU's mål for 2010;
– at fremme viden og innovation. De fleste medlemsstater har planer om at øge de offentlige inve-
steringer i forskning og udvikling og bebuder tiltag med henblik på at stimulere de private forsk-
ningsinvesteringer;
1
Rådets henstilling 2005/601/EF af 12. juli 2005 vedrørende de overordnede retningslinjer
for medlemsstaternes og Fællesskabets økonomiske politikker (2005-2008) og Rådets be-
slutning 2005/600/EF af 12. juli 2005 om retningslinjer for medlemsstaternes beskæftigel-
sespolitikker.
9
14763/05 (Presse 311)
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
6.XII.2005
– at styrke det generelle erhvervs- og virksomhedsklima. Et stigende antal medlemsstater har alle-
rede indført reformer, der skal forbedre lovgivningsrammerne for erhvervslivet, således at disse
supplerer og styrker dem, der findes på fællesskabsniveau, og bidrager til at forbedre det generel-
le miljø for virksomheder og innovation; og på
– uddannelse og kvalifikationer. Uddannelses- og erhvervsuddannelsessystemer af høj kvalitet er
afgørende for at sikre en omstillingsparat arbejdsstyrke, og mange medlemsstater planlægger
yderligere reformer af deres politikker på dette område.
Rådet var enigt om, at en generel gennemførelse af nationale reformer fortsat spiller en central rolle
for at Europas økonomi på lang sigt skal opnå økonomisk succes. Det bemærkede, at medlemssta-
terne deler ansvaret for at være ambitiøse i udviklingen af yderligere reformer og bør trække på an-
dres erfaringer i forbindelse hermed. Rådet var enigt om, at medlemsstaterne, Rådet og Kommissio-
nen i overensstemmelse med Det Europæiske Råds konklusioner fra forårsmødet i 2005 nøje bør
overvåge og evaluere gennemførelsen og virkningerne af de økonomiske reformer med henblik på
at vurdere, om niveauet for indsatsen og ambitionerne svarer til udfordringen. I den forbindelse og
på grundlag af den foreløbige gennemgang fra Udvalget for Økonomisk Politik noterede Rådet sig,
at Kommissionen i forbindelse med udarbejdelsen af sin årlige fremskridtsrapport bl.a. vil vurdere:
– aktuelle trusler mod de offentlige finansers holdbarhed på lang sigt som følge af utilstrækkelige
fremskridt i forbedringen af beskæftigelsesfrekvenserne og reduktionen af gældsbyrden;
– i hvilket omfang der er behov for yderligere reformer af skatte- og overførselssystemerne og for-
bedring af arbejdsmarkedernes tilpasningsevne for at nå EU's beskæftigelsesmål;
– de betydelige muligheder for at forbedre konkurrencen i servicesektoren og ved at fjerne hin-
dringer for at indgå i netværksindustrier, hvilket skulle kunne forbedre effektiviteten og jobska-
belsen;
– det fortsatte fokus på FoU, navnlig resultaterne inden for den private og den innovative sektor,
effektiviteten af de offentlige forskningsudgifter til fremme af private forskningsinvesteringer og
mulighederne for at forbedre forbindelserne mellem videnskab og industri; og
– den fortsatte udvikling af nationale strategier for lovgivningsreformer på baggrund af disses be-
tydning for forbedringen af virksomhedsmiljøet i Europa.
Rådet var endvidere enigt om, at Fællesskabets Lissabon-program spiller en central rolle for den
partnerskabstilgang, der er anlagt i den genlancerede Lissabon-strategi. På fællesskabsplan bør ind-
satsen bl.a. koncentreres om skabelse af et reelt indre marked for tjenesteydelser, herunder finan-
sielle tjenesteydelser, fuldendelse af det europæiske energimarked, reduktion, forbedring og forenk-
ling af EU-lovgivningens samlede byrde, forbedring af vilkårene for innovation, herunder på områ-
det intellektuelle ejendomsrettigheder, og opnåelse af et vellykket resultat af de multilaterale han-
delsforhandlinger.
14763/05 (Presse 311)
10
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
6.XII.2005
For så vidt angår de integrerede retningslinjer opfordrer Rådet Kommissionen til i januar 2006 at
forelægge en fuldstændig vurdering af de nationale reformprogrammer, herunder landespecifikke
vurderinger, i sin første årlige fremskridtsrapport om Lissabon-strategien, og det mener, at disse
rådskonklusioner og rapporten fra Udvalget for Økonomisk Politik er et vigtigt bidrag til Kommis-
sionens arbejde. Rådet vil drøfte Kommissionens rapport i detaljer og opfordrer Udvalget for Øko-
nomisk Politik og Det Økonomiske og Finansielle Udvalg til at bistå det med forberedelsen af dets
bidrag til Det Europæiske Råds forårsmøde i 2006. For så vidt angår den multilaterale overvågning
ser Rådet frem til at gennemgå, hvilke fremskridt der er gjort, i overensstemmelse med Det Europæ-
iske Råds konklusioner fra marts 2005."
14763/05 (Presse 311)
11
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453492_0012.png
6.XII.2005
DEN REGULERINGSMÆSSIGE REFORM
Rådet drøftede det fremtidige arbejde med den reguleringsmæssige reform på grundlag af arbejds-
dokumentet "Fremme
af bedre regulering i Europa"
udarbejdet af det nuværende engelske for-
mandskab og kommende østrigske og finske formandskaber. (15140/05)
Initiativet sigter på at gøre det muligt at forbedre de reguleringsmæssige rammer i Europa for at
forbedre medlemsstaternes produktivitet, øge væksten og skabe flere job. Arbejdsdokumentet fore-
slår en indsats på følgende områder:
·
Konsekvensanalyser
·
Forenkling og analytisk gennemgang af lovgivningen
·
Tackling af spørgsmålet om den administrative byrde for virksomhederne
·
Risikobaseret håndhævelse
·
Konsultation af interessenterne
·
Alternativer til regulering
·
Internationalt samarbejde om regulering.
14763/05 (Presse 311)
12
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453492_0013.png
6.XII.2005
BESKATNING
Nedsatte momssatser
På grundlag af et kompromisforslag fra formandskabet drøftede Rådet et direktivforslag der inde-
bærer en række ændringer af EU-bestemmelserne om nedsatte momssatser, der anvendes af med-
lemsstaterne. Det vedtog at forelægge sagen for Det Europæiske Råd den 15.-16. december med
henblik på at nå til enighed.
I henhold til gældende bestemmelser kan der anvendes nedsatte satser for en begrænset liste over
varer og tjenesteydelser samt midlertidige nedsatte satser indtil den 31. december 2005 for visse
arbejdskraftintensive tjenesteydelser (småreparationer, renovering af private boliger, vinduespuds-
ning og rengøring i private husholdninger, pleje i hjemmet og frisørvirksomhed). For de nye med-
lemsstater er der i de respektive tiltrædelsesakter indføjet andre undtagelser med begrænset tidsfrist,
for de flestes vedkommende indtil udgangen af 2007.
Adfærdskodeks for erhvervsbeskatning
Rådet påhørte en rapport fra formanden for Gruppen vedrørende Adfærdskodeksen. Efter en drøf-
telse af spørgsmålet drog formanden for Rådet følgende konklusioner:
"Formanden for Gruppen vedrørende Adfærdskodeksen har forelagt sin rapport. Gruppen vedrøren-
de Adfærdskodeksen har gjort et betydeligt arbejde gennem de seneste otte år som led i indsatsen
for at fjerne skadelig skattekonkurrence. Gruppen vedrørende Adfærdskodeksen er allerede gået i
gang med at diskutere det videre forløb af arbejdet og indsatsen. Det vil være nyttigt for Gruppen
vedrørende Adfærdskodeksen at tage drøftelserne under denne rådssamling med i sine overvejelser
af adfærdskodeksens fremtid. Spørgsmålet henvises til fornyet behandling i Gruppen vedrørende
Adfærdskodeksen".
14763/05 (Presse 311)
13
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453492_0014.png
6.XII.2005
POLITIKKEN FOR FINANSIELLE TJENESTEYDELSER FOR PERIODEN 2005 - 2010
Rådet noterede sig Kommissionens forelæggelse af en hvidbog om EU-politikken for finansielle
tjenesteydelser for perioden 2005-2010 i forlængelse af afslutningen af Kommissionens handlings-
plan og pålagde Udvalget for Finansielle Tjenesteydelser at gennemgå dokumentet.
Hvidbogen bygger på resultaterne af en offentlig høring foretaget af Kommissionen på grundlag af
den grønbog, den vedtog i maj.
14763/05 (Presse 311)
14
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453492_0015.png
6.XII.2005
EU'S HANDLINGSPLAN TIL BEKÆMPELSE AF TERRORISME
Oplysninger, der skal medsendes ved pengeoverførsler
I afventen af Europa-Parlamentets førstebehandlingsudtalelse nåede Rådet til enighed om en gene-
rel indstilling vedrørende et udkast til forordning om oplysninger, der skal medsendes om betaler
ved pengeoverførsler. (14987/05)
Formålet med forordningsudkastet er at sikre, at betalinger og afregninger kan spores for at fore-
bygge finansiering af terrorister ved at opstille identifikationskrav vedrørende betalere og verifika-
tionskrav for betalingsformidlere. Forordningen skal supplere det direktiv om hvidvaskning af pen-
ge, der blev vedtaget for nylig, for at gennemføre anbefalingerne fra EU’s finansielle aktionsgruppe
efter terrorattentaterne i USA den 11. september 2001.
Gennemførelse af handlingsplanen
Rådet noterede sig de fremskridt, der er gjort i andre rådssammensætninger med hensyn til gennem-
førelsen af EU's handlingsplan for bekæmpelse af terrorisme og EU's strategi for bekæmpelse af
finansieringen af terrorisme. En revideret strategi for bekæmpelse af terrorisme vil blive forelagt for
Det Europæiske Råd på mødet den 15.-16. december. (14988/05)
I en erklæring efter terrorattentatet i London den 7. juli påtog Rådet (retlige og indre anliggender)
sig inden årets udgang at gennemgå de fremskridt, der er gjort med hensyn til strategien for be-
kæmpelse af terrorisme, herunder fremskridtene i forbindelse med medlemsstaternes gennemførelse
af EU-foranstaltninger.
14763/05 (Presse 311)
15
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453492_0016.png
6.XII.2005
OLIEMARKEDET OG DERTIL KNYTTEDE ENERGISPØRGSMÅL
Rådet drøftede de foranstaltninger, der er truffet med henblik på opfølgning af den erklæring om
oliepriserne, der blev vedtaget på det uformelle ministermøde den 9.-10. september i Manchester,
og blev orienteret om et besøg, som Rådets formand og den franske finansminister for nylig havde
aflagt i Saudi-Arabien, og om drøftelserne af energirelaterede spørgsmål på mødet blandt G7-
landenes finansministre den 2.-3. december i London.
Debatten fokuserede på forventningerne til prisudviklingen på mellemlang og lang sigt og på den
mest hensigtsmæssige politiske strategi både for så vidt angår foranstaltninger på forsyningssiden
(dialog med de olieproducerende lande og investeringer) og foranstaltninger på efterspørgselssiden
(energieffektivitet og mindskelse af olieafhængigheden), samt på spørgsmålet om, hvordan olie-
markederne fungerer og hvor gennemsigtige de er.
**
*
Under frokosten blev ministrene orienteret om:
·
et besøg, som Gordon Brown, formand for Rådet, og Benita Ferrero-Waldner, kommissær for
eksterne forbindelser, for nylig aflagde i Mellemøsten for at drøfte EU-støtte til den økonomiske
udvikling på Vestbredden og i Gazastriben
·
det igangværende arbejde med lettelse af udviklingslandenes gældsbyrde
·
G7-finansministrenes møde den 2. og 3. december i London
·
Eurogruppens møde den 5. december
Ministrene udtrykte også støtte til forlængelse af Philippe Maystadts mandat som formand for Den
Europæiske Investeringsbank.
14763/05 (Presse 311)
16
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453492_0017.png
6.XII.2005
ANDRE PUNKTER, DER BLEV GODKENDT
DET EUROPÆISKE ØKONOMISKE SAMARBEJDSOMRÅDE
EØS-aftalerne - EU-udvidelsen
Rådet vedtog en afgørelse om godkendelse af indgåelsen af en aftale om de ti nye EU-
medlemsstaters indtræden i Det Europæiske Økonomiske Samarbejdsområde og fire hertil knyttede
aftaler (pakken vedrørende EØS-udvidelsesaftalen)
(11902/1/03).
Pakken vedrørende EØS-udvidelsesaftalen har været i anvendelse siden 1. maj 2004.
(http://secretariat.efta.int/Web/EuropeanEconomicArea/eeaenlargement)
ENERGI
Traktaten om energifællesskabet - Sydøsteuropa
Rådet blev enigt om at anmode Europa-Parlamentet om at afgive samstemmende udtalelse vedrø-
rende et udkast til en afgørelse om EU's indgåelse af traktaten om energifællesskabet (13886/05).
Traktaten om energifællesskabet sigter mod oprettelse af et integreret marked for naturgas og elek-
tricitet i Sydøsteuropa, som omfatter EU og landene i området.
14763/05 (Presse 311)
17
DA