Europaudvalget 2005-06
2698 - Økofin Bilag 3
Offentligt
224573_0001.png
28. november 2005
F12
Supplerende samlenotat vedr. ECOFIN den 6. december 2005
Dagsordenspunkt 1b:
Lissabon reformprocessen – nationale reformpro-
grammer
Resumé: Den Politisk-Økonomiske Komité (EPC) eksaminerer årligt medlemsstaternes samle-
de strukturpolitikker i sammenhæng med den makroøkonomiske udvikling. I medfør af den
relancerede Lissabon-strategi er det i år sket på baggrund af medlemslandenes nationale reform-
programmer, som blev fremlagt i oktober 2005. EPC’s arbejdsgruppe for landeeksaminationer
har i den forbindelse udarbejdet en rapport, som på baggrund af de nationale reformprogrammer
og Fællesskabets Lissabon program diskuterer henholdsvis medlemsstaternes og Fællesskabets
tiltag til at skabe arbejdspladser og vækst. Der ventes enighed om udkastet til rådskonklusioner.
Baggrund og indhold
EPC eksaminerer årligt medlemsstaternes samlede strukturpolitikker i sammen-
hæng med den makroøkonomiske udvikling. I år er eksaminationerne foretaget på
baggrund af landenes nationale reformprogrammer. Disse programmer har som
led i relanceringen af Lissabon-strategien afløst en række tidligere rapporter, her-
under den nationale beskæftigelseshandlingsplan og rapporten om udviklingen på
produkt- og kapitalmarkederne (”Cardiff-rapporten”).
Arbejdsgruppen for landeeksaminationer i EPC har udarbejdet en rapport, som
sammenfatter resultaterne af landeeksaminationerne og giver et overblik over ho-
vedudfordringerne for medlemsstaternes politik samt inkluderer en horisontal
vurdering af, i hvilket omfang de nationale reformprogrammer kollektivt adresse-
rer de integrerede retningslinjers mål om at skabe arbejdspladser og vækst. Rap-
porten indeholder ikke landespecifikke anbefalinger med hensyn til de overordne-
de økonomisk-politiske retningslinier (BEPG), herunder Cardiff, i modsætning til
sidste års EPC rapport, men er tiltænkt at udgøre et bidrag mht. BEPG til Kom-
missionens første årlige rapport om fremskridt i arbejdet med Lissabon-strategien.
Rapporten er behandlet og tiltrådt af EPC med henblik på fremlæggelse for
ECOFIN på mødet den 6. december 2005. Der er udarbejdet et udkast til råds-
konklusioner, som afspejler rapportens hovedkonklusioner. Rapporten og udka-
stet til rådskonklusioner er efterfølgende behandlet på EFC, med mindre rettelser
til udkastet til rådskonklusioner til følge.
Udkastet til rådskonklusioner
Det forventes, at Rådet vil tiltræde den foreløbige vurdering af reformprogram-
merne foretaget af EPC og bemærke at:
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
2
Introduktionen af de nationale reformprogrammer styrker den overordnede
styring af Lissabon-strategien. De nationale reformprogrammer har haft
gavn af bidrag fra et vidt spektrum af interessenter, herunder nationale par-
lamenter, lokale og regionale myndigheder og arbejdsmarkedsparter, og har
udsigt til at øge nationalt ejerskab og implementering af økonomiske refor-
mer.
De nationale reformprogrammer giver generelt et positivt billede af reform-
udsigterne. Betydelige synergier eksisterer mellem de hovedudfordringer,
som medlemsstaterne har identificeret. Hovedparten af de nationale re-
formprogrammer prioriterer således tiltag til at:
Forbedre arbejdsmarkedet. Medlemsstaterne agter at gennemføre re-
former til at øge tilpasningsevnen på de nationale arbejdsmarkeder, og
hovedparten har opstillet kvantitative mål for beskæftigelsen, som er i
overensstemmelse med en overordnet beskæftigelsesfrekvens tæt på
EU’s mål for 2010 på 70 pct.
Forbedre holdbarheden og kvaliteten af de offentlige finanser. I mange
medlemsstater tyder fremskrivninger på, at befolkningsaldringen vil give
anledning til et betydeligt pres på pensions- og sundhedsudgifter frem-
over, og de fleste lande er i gang med at implementere eller forbereder
yderligere reformer af pensions- og sundhedssystemer for at øge hold-
barheden af de offentlige finanser.
Fremme viden og innovation. De fleste medlemsstater planlægger at øge
de offentlige investeringer i forskning og udvikling og annoncerer tiltag
til at stimulere private forskningsinvesteringer.
Styrke forholdene for erhverv og iværksætteri. Et stigende antal med-
lemsstater har gennemført reformer for at forbedre virksomhedspåvir-
kende reguleringer og har derved komplementeret og forstærket refor-
merne på fællesskabsniveau samt hjulpet til at forbedre de overordnede
forhold for iværksætteri og innovation.
Uddannelse og faglige færdigheder. Uddannelses- og læringssystemer af
høj kvalitet er afgørende for at skabe en fleksibel arbejdsstyrke, og man-
ge medlemsstater planlægger yderligere politikreformer på dette område.
Rådet erklærer sig enigt i, at en omfattende implementering af nationale
reformer fortsat er afgørende for den langsigtede økonomiske succes i Eu-
ropa. Rådet bemærker, at medlemsstaterne har et fælles ansvar for at være
ambitiøse i forhold til at fremføre yderligere reformer, og at de i den for-
bindelse skal trække på hinandens erfaringer. Rådet erklærer sig enigt i, at
medlemsstaterne, Rådet og Kommissionen skal foretage en grundig over-
vågning af implementeringen og virkningen af økonomiske reformer, for at
vurdere om reform- og ambitionsniveauet står i forhold til udfordringen. På
den baggrund, og på basis af den foreløbige vurdering udarbejdet af EPC,
ventes Rådet at erklære sig enigt i at fokus skal være på:
I hvilket omfang yderligere reformer af skatte- og overførselssystemer
samt øget tilpasningsevne på arbejdsmarkedet vil være nødvendigt for at
opnå EU’s beskæftigelsesmål.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
3
Fortsatte trusler for holdbarheden af de offentlige finanser, givet util-
strækkelig fremgang i forhold til at øge beskæftigelsesfrekvenser og
nedbringe gældsbyrder.
Det betydelige potentiale for at øge konkurrencen, i servicesektoren og
ved at fjerne barrierer inden for netværksindustrier, som skulle fremme
effektivitet og jobskabelse. Relativt få nationale reformprogrammer
identificerer konkurrence som en hovedudfordring.
Effektiviteten af offentlige forskningsudgifter i forhold til at fremme
private forskningsinvesteringer, og potentialet for at forbedre forbindel-
sen mellem videnskab og virksomhed.
Den fortsatte udvikling af nationale strategier for reform af reguleringer,
givet deres vigtige rolle i forhold til at forbedre forholdene for iværksæt-
teri i Europa.
Rådet erklærer sig enigt i, at Fællesskabets Lissabon-program er centralt for
den partnerskabstilgang, som er udtrykt i den relancerede Lissabon-strategi.
På Fællesskabsniveau bør prioriteterne være at skabe et egentligt indre mar-
ked for serviceydelser, at gennemføre det europæiske energimarked, at re-
ducere byrderne fra EU-regulering, at forbedre innovationsmiljøet, herun-
der for så vidt angår intellektuel ejendomsret, og at opnå et ambitiøst resul-
tat af multilaterale handelsforhandlinger.
Rådet opfordrer Kommissionen til at tage højde for de ovennævnte konklu-
sioner og til at præsentere landespecifikke vurderinger i sammenhæng med
de integrerede retningslinier, når den udarbejder sin første årlige rapport om
fremskridt i Lissabon-strategien. Rådet vil nøje gennemgå Kommissionens
rapport, og Rådet opfordrer EPC og EFC til at assistere sig ved udarbejdel-
sen af Rådets bidrag til DER i foråret 2006. Rådet ser frem til at vurdere
fremskridtene på basis af EPC’s 2006-rapport om multilateral overvågning.
Andre bemærkninger
I tilknytning til ovenstående udkast til rådskonklusioner kan endvidere bemærkes,
at effektivitet i den offentlige sektor – i lighed med øget konkurrence – angives
som en hovedudfordring af forholdsvis få lande.
Nærhedsprincippet
Ikke relevant.
Lovgivningsmæssige og statsfinansielle konsekvenser
Sagen har ingen lovgivningsmæssige eller statsfinansielle konsekvenser.
Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Sagen har ikke tidligere være forelagt Folketingets Europaudvalg. Den danske rege-
rings nationale reformprogram blev sendt til Folketingets Europaudvalg den 20.
oktober 2005.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
4
Holdning
Dansk holdning
Rapporten og udkastet til rådskonklusioner afspejler generelt danske holdninger og
hilses velkommen. Danmark støtter rapporten og dens konklusioner, herunder at
implementeringen af de mange igangværende og planlagte reformer bliver helt cen-
trale for opnåelsen af målene om øget vækst og beskæftigelse samt holdbare offentli-
ge finanser. Danmark støtter, at alle relevante rådsformationer og arbejdsgrupper
bidrager til forberedelsen af DER i foråret 2006 med sikring af konsistens mellem
eventuelle politikanbefalinger på forskellige områder.
Andre landes holdninger
Der ventes at kunne opnås enighed om udkastet til rådskonklusioner.