Europaudvalget 2005-06
2702 - landbrug og fiskeri Bilag 4
Offentligt
Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri
2.1. Kontoret for europapolitik og internationale relationer
6. december 2005
FVM 317
____________________________________________________________________
SUPPLERENDE SAMLENOTAT
Rådsmøde (landbrug og fiskeri) den 20.
22. december 2005
____________________________________________________________________
1.
Forslag til Rådets beslutning om indgåelse af aftale mellem Det Europæiske Fællesskab
og USA om handel med vin
KOM (2005) 587
Vedtagelse
Side 2
1
Rådsmøde nr. 2702 (Landbrug og fiskeri) den 19.-21. december 2005 - Bilag 4: Tillæg til samlenotat vedr. landbrug og fiskeri 19-21/12-05, pkt. 12
227910_0002.png
SUPPLERENDE NOTAT OM RÅDSMØDE (LANDBRUG OG FISKERI)
den 20.
22. december 2005
1.
Forslag til Rådets beslutning om indgåelse af aftale mellem Det Europæiske
Fællesskab og USA om handel med vin
KOM (2005) 547
Nyt notat
Resumé
Kommissionen har siden 2000 forhandlet med USA om en gensidig aftale, som kan regulere sam-
handelen med vin mellem EU og USA. Forhandlingerne resulterede den 14. september 2005 i, at
udkastet til aftalen blev paraferet.
Aftalen skal ses som en første fase for en bred enighed mellem parterne om handel med vin, idet
aftalen indeholder en aftale om, at parterne 90 dage efter indgåelsen af aftalen skal påbegynde nye
forhandlinger om forhold, som yderligere kan forbedre samhandelen med vin mellem EU og USA.
Baggrund
Kommissionen har med dokument KOM (2005) 547 af 7. november 2005 fremsat forslag til beslut-
ning om indgåelse af aftale mellem Det Europæiske Fællesskab og USA om handel med vin.
Forslaget er fremsat med hjemmel i TEF artikel 133, sammenholdt med TEF artikel 300, stk. 2,
hvorefter Rådet træffer afgørelse med kvalificeret flertal uden høring af Europa-Parlamentet.
Forslaget er sat på dagsordenen for rådsmødet (landbrug og fiskeri) den 20.-22. december 2005 med
henblik vedtagelse.
Nærhedsprincippet
Forslaget er et led i gennemførelsen af den fælles handelspolitik, hvorfor forslaget hører under Fæl-
lesskabets enekompetence. Nærhedsprincippet finder således ikke anvendelse.
Formål og indhold
Vin med oprindelse i tredjelande, der har været underkastet ønologiske fremgangsmåder som ikke
er tilladte efter fællesskabsbestemmelserne, må ikke udbydes til direkte salg i EU, medmindre der er
fastsat udtrykkelige undtagelser. I medfør af Rådets forordning (EF) nr. 1037/2001 er der fastsat
sådanne undtagelser for USA. Disse undtagelser er flere gange blevet forlænget, men den gældende
undtagelse udløber den 31. december 2005.
Efter bemyndigelse fra Rådet har Kommissionen siden oktober 2000 forhandlet om en aftale om
2
Rådsmøde nr. 2702 (Landbrug og fiskeri) den 19.-21. december 2005 - Bilag 4: Tillæg til samlenotat vedr. landbrug og fiskeri 19-21/12-05, pkt. 12
handel med vin med USA, og aftalen er paraferet den 14. september 2005. Af aftalen fremgår, at de
tidligere givne undtagelser fra de i EU tilladte ønologiske metoder, fortsat skal være gældende for
vin fra USA. Den endelige aftale vil dog først være gældende to måneder efter notifikation fra USA
om, at de har implementeret regler for beskyttelse af EU´s geografiske betegnelser.
Den forhandlede aftale indeholder en række regler for fremstilling og mærkning af vin samt regler
for anerkendelse af geografiske betegnelser. Et af de vanskelige punkter er anvendelsen af semi-
generiske betegnelser, som for eksempel champagne, portvin etc., som anvendes i USA for vin med
oprindelse i USA. Dette vil ikke være tilladt efter en endelig aftale, men for at nå dette mål skal
USA indføre en lov, som forbyder dette, og det er ikke sket endnu. Artikel 4 og 9 i aftalen vil derfor
først træde i kraft 60 dage efter, at USA har notificeret Kommissionen om indførslen af ovennævnte
lov. Desuden er der vine i USA, som er fremstillet efter ønologiske metoder, som ikke er tilladt i
henhold til fællesskabsbestemmelserne. Det er derfor en del af første fase af aftalen, at det tillades at
anvende de nye ønologiske metoder, og at USA gennemfører en lov som forbyder anvendelse af de
nævnte semi-generiske betegnelser. Herudover er der regler for certificering, mærkning etc. for vin,
som handles mellem de to parter, og en bestemmelse som fastlægger, at parterne efter indgåelse af
første fase af aftalen, inden 90 dage skal starte forhandlinger om en udbygning af aftalen, og denne
udbygning skal forelægges i løbet af to år.
Den 14. november 2005 vedtog Rådet en afgørelse i form af en brevveksling mellem EU og USA,
hvoraf det fremgår, at man i en overgangsperiode gensidigt anerkender hinandens vinprodukter,
således at man ikke forstyrrer samhandlen, indtil aftalen i dette forslag er vedtaget.
Udtalelser
Europa-Parlamentet skal ikke udtale sig.
Konsekvenser
Forslaget har ingen lovgivningsmæssige eller statsfinansielle konsekvenser, ligesom det ikke berø-
rer beskyttelsesniveauet i Danmark.
Høring
§2-udvalget (landbrug) blev på mødet den 7. juni 2005 mundtligt orienteret om et udkast til vinafta-
len. Udvalget havde ingen bemærkninger.
Regeringens foreløbige generelle holdning
Danmark finder, at det er positivt, hvis der kan opnås en aftale med USA på området, idet en sådan
aftale kan sikre en fri og uhindret samhandel med vinprodukter mellem EU og USA.
Generelle forventninger til andre landes holdninger
En række af de vinproducerende medlemsstater er skeptiske overfor forslaget til en vinaftale med
USA, men det forventes dog, at de fleste lande vil acceptere aftalen, idet det vil give dem en sikker-
3
Rådsmøde nr. 2702 (Landbrug og fiskeri) den 19.-21. december 2005 - Bilag 4: Tillæg til samlenotat vedr. landbrug og fiskeri 19-21/12-05, pkt. 12
hed for en fortsættelse af deres eksport af vin til USA. 40 % af EU’s samlede vin-eksport
går til
USA.
Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Sagen har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg.
4