Europaudvalget 2005-06
2702 - landbrug og fiskeri Bilag 9
Offentligt
Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri
2.1. Kontoret for europapolitik og internationale anliggender / MLFN
Den 22. december 2005
FVM 322
(se også FVM 322 – Bilag 1)
Referat af møde i Rådet (landbrug og fiskeri) den 20. - 22. december 2005 for så vidt angår de
punkter, der hører under Fødevareministeriets ressort
4. Rådskonklusioner om bedre regulering og forenkling af den fælles landbrugspolitik
Rådet tilsluttede sig udkastet til rådskonklusioner. Kommissionen understregede, at det er vigtigt, at
arbejdet starter hurtigst muligt, idet det handler om mere gennemsigtighed.
5. Forhandlinger om ris i WTO-regi - aftale med Thailand
Forslaget blev vedtaget som a-punkt.
6. Status for WTO-forhandlingerne
Der var enighed om, at det ikke var nødvendigt at drøfte forhandlingssituationen, idet de fleste til-
stedeværende ministre havde været i Hong Kong til WTO-mødet.
7. Cyperns anmodning om statsstøtte
Punktet var udgået.
8. TAC/kvoter 2006
Rådet vedtog forslaget vedr. TAC/kvoter for 2006. Der henvises til vedlagte oversigt i
Bilag 1.
For
Danmarks vedkommende er de væsentligste elementer i forslaget følgende:
Nordsøen, Skagerrak og Kattegat
TAC for torsk i Nordsøen, Skagerrak og Kattegat reduceres med 15 %.
TAC for rødspætte i Skagerrak og Kattegat forhøjes med 1 %.
TAC for jomfruhummer i Skagerrak og Kattegat forhøjes med 10 %.
Enighed om afklaring af muligheder for at gennemføre indsatsregulering i Kattegat i 2006.
TAC for rødspætte i Nordsøen reduceres med 2,7 % (Uændret i forhold til Kommissionens
oprindelige forslag)
TAC for jomfruhummer i Nordsøen forhøjes med 31,8 %.
TAC for tunge i Nordsøen reduceres med 5 % (I Kommissionens oprindelige forslag var fo-
reslået en reduktion på 15 %)
Særlig tildeling af makrel i Nordsøen på 2.662 t (makrelprioritet).
TAC for hestemakrel i Nordsøen og i de vestlige farvande videreføres uændret.
1
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Der fastsættes p.t. ikke en TAC for tobis. Der fastsættes en fiskeriindsats på 20 % af indsat-
sen i 2004 fra årets begyndelse. På grundlag af moniteringsfiskeriet fastlægges den endelige
TAC og fiskeriindsats.
TAC for brisling i Nordsøen forhøjes med 10 % (+ revisionsklausul).
Ingen TAC for sperling (+ revisionsklausul).
Kyststatsaftale om blåhvilling implementeres i EU.
Enighed om ét stort nordligt forvaltningsområde for blåhvilling, hvor Danmark opnåede
14,4 % svarende til en kvote på 49.500 t.
Aftalen med Norge er på plads og det gensidige fiskeri kan fortsætte.
Aftale med Norge om atlanto-skandisk sild implementeret, således at EU-fartøjer kan fiske i
norsk zone fra årets begyndelse.
Havdage
Havdageordningen træder i kraft 1. februar 2006 og løber frem til 31. januar 2007.
Havdageordningen 2005 videreføres frem til 31. januar 2006.
5 %’s reduktion i havdage for trawl, vod eller lignende redskaber på 100 mm eller derover.
For Kattegat og Skagerrak 90 mm og derover.
8 %’s reduktion i havdage for bomtrawl
10 %’s reduktion i havdage for garnredskaber og trawl, vod eller lignende redskaber på 70-
99 mm. For Kattegat og Skagerrak 70-89 mm.
Videreførelse af eksisterende undtagelser til fremme af selektivt fiskeri.
Ingen havdagerestriktioner for selektivt jomfruhummerfiskeri med brug af sorteringsrist.
Brug af et selektivt sorteringspanel med 140 mm kvadratmasket sorteringsvindue i Nordsø-
en giver 12 ekstra dage om året.
Incitamenter for at få bomtrawl til at bruge større maskemål.
Garnfiskeri med maskemål under 110 mm med dokumenteret bifangst af torsk under 5 % i
2002 skal vurderes hurtigst muligt med henblik på eventuel tildeling af ekstra dage.
Tildelte ekstra havdage som følge af ophugning videreføres.
Mulighed for opnåelse af ekstra havdage som følge af yderligere ophugning eller andre nati-
onale foranstaltninger, der medfører reduktion i fiskeflåden.
Fortsat mulighed for at overføre havdage fra et fartøj, der frivilligt midlertidigt oplægges
uden offentlig støtte. Fartøjer, der midlertidigt oplægges, mister ikke deres historik på hav-
dage.
Mulighed for at anvende flere end to fiskeredskaber, omfattet af havdageordningen.
9. Forslag om fastsættelse for 2006 af fiskerimuligheder i Østersøen
Rådet vedtog med kvalificeret flertal forslaget til TAC/kvoter for Østersøen. Der henvises til ved-
lagte oversigt i
Bilag 1.
For Danmarks vedkommende er de væsentligste elementer i forslaget føl-
gende:
2
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
TAC for torsk blev forhøjet med 15 % (både i øst og vest).
Fiskeri er lukket i perioden 15. marts til 14. maj i den vestlige del af Østersøen.
Fiskeri er lukket i perioden 15. juni til 14. september i den østlige del af Østersøen.
Fiskeriet skal lukkes i yderligere 30 dage i den vestlige del uden for den ovennævnte lukke-
de periode (15. marts til 14. maj), idet medlemsstaterne selv vælger de pågældende dage.
Fiskeriet skal lukkes i yderligere 27 dage i den østlige del uden for den ovennævnte lukkede
periode (15. juni til 14. september), idet medlemsstaterne selv vælger de pågældende dage.
Fartøjer under 12 m, som fisker med stående redskaber, kan fiske i ovennævnte lukkede pe-
rioder, forudsat de maksimalt har 10 % bifangst af torsk.
Der er adgang til fiskeri efter laks i de lukkede perioder.
Områder ved Bornholmerdybet, Gdansk- og Gotlandsdybet, som hidtil har været lukket året
rundt, vil nu kun være lukket for fiskeri fra 1. maj til 31. oktober (Der mulighed for fiskeri
efter laks i de lukkede områder hele året).
10. Forslag om genopretning af tungebestandene
Der blev opnået politisk enighed om forslaget.
11. Forenkling af den fælles fiskeripolitik
Rådet tog præsentationen af handlingsplanen til efterretning.
12. Aftale mellem EU og USA om handel med vin
Kommissionen fremhævede, at den nye vinaftale med USA var et resultat af ca 20 års forhandlinger
og ville medvirke til at konsolidere og forbedre handelsforholdet mellem EU og USA. En del med-
lemslande udtrykte bekymring for beskyttelsen af de eksisterende geografiske oprindelsesbetegnel-
ser, hvilket man ikke fandt fuldt ud reflekteret i aftalen. Aftalen blev dog vedtaget med kvalificeret
flertal.
13. Fælles formandskabsprogram for Østrig og Finland
Østrig redegjorde for hovedlinjerne i sit kommende formandskab. Som hovedprioritet nævnte Øst-
rig konsolideringen af den fælles landbrugspolitik, idet man vil fokusere på arbejdet med den euro-
pæiske landbrugsmodels bidrag til beskæftigelsen, udviklingen og indtægterne i landdistrikterne.
Finland udtalte, at man vil fokusere på landbrugets konkurrencedygtighed. Emnet for det uformelle
rådsmøde (landbrug) i Finland vil være den nuværende landbrugssituation for den europæiske land-
brugsmodel, herunder udviklingsbehov.
14. Implementeringen af krydsoverensstemmelse
Medlemslandene tilkendegav deres betænkeligheder ved gennemførelse af krydsoverensstemmelse
indenfor fødevare- og foderstofsikkerhedsområdet, idet man ikke fandt, at der var klarhed over kra-
vene til krydsoverensstemmelseskontrollen, der formelt skal starte d. 1. januar 2006.
3
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Kommissionen udtalte, at der er direkte sammenhæng og relevans mellem krydsoverensstemmelse
og kravene i hygiejnepakken. Det er medlemsstaterne, der har ansvaret for kontrollen med overhol-
delsen af kravene. Man fandt ikke, at der var hverken politisk eller juridisk grundlag for at ændre på
reglerne nu.
Under
eventuelt
drøftede Rådet spørgsmålet om eksportrestitutioner til levende kvæg foranlediget
af Danmarks anmodning, idet der blev fokuseret på den af Kommissionen udsendte pressemedde-
lelse om
at ville sætte forslaget om afskaffelse af eksportrestitutioner til afstemning på fre-
dag. Flere lande var utilfredse med, at forslaget kommer lige efter afslutningen af WTO-
konferencen, hvor man mener, at EU allerede har givet meget på eksportrestitutionssiden
ved at fastsætte en slutdato og mente endvidere, at spørgsmålet om afskaffelse af eksportre-
stitutioner til levende dyr ikke skulle afgøres i en forvaltningskomité.
4