Besvarelse af spørgsmål nr. S 5625 fra medlem af Folketinget Line Barfod (EL).
Spørgsmål:
                  â€Vil ministeren iværksætte en undersøgelse af, hvorvidt den nye sÃ¥kaldte receptserver er i overensstemmelse med sÃ¥vel den danske lovgivning som EU's persondatadirektiv pÃ¥ baggrund af lektor i sundhedsjura Mette Hartlevs advarsel og i givet fald stoppe igangsættelsen, sÃ¥fremt den ikke overholder gældende lovgivning herunder EU lovgivning, jf. Ritzau-telegrammet »Receptregister udstiller danskernes sygdomme« fra den 15. juni 2006?â€
Svar:
Justitsministeriet har til brug for besvarelsen af spørgsmålet indhentet en udtalelse fra Indenrigs- og Sundhedsministeriet. Af udtalelsen fremgår følgende:
â€For sÃ¥ vidt angÃ¥r det generelle spørgsmÃ¥l om, hvorvidt receptserver er i overensstemmelse med sÃ¥vel dansk lovgivning som EU’s persondatadirektiv skal Indenrigs- og Sundhedsministeriet henvise til ministeriets udtalelse til Justitsministeriet i anledning af spørgsmÃ¥l nr. 444 (SUU – alm. del), der blandt andet indeholder Datatilsynets bemærkninger af den 2. juni 2006 i forbindelse med høring over udkast til bekendtgørelse om ændring af bekendtgørelse om Lægemiddelstyrelsens register over Personlige Elektroniske Medicinprofiler (Medicinprofilen).
Herudover har Indenrigs- og Sundhedsministeriet indhentet udtalelse fra Lægemiddelstyrelsen. På den baggrund kan følgende oplyses.
Receptserveren er en modernisering af eksisterende elektronisk fremsendelse af recepter fra læge til apotek. I dag sendes elektroniske recepter direkte fra lægen til et navngivet apotek. Valg af apotek sker efter aftale med patienten.
Når receptserveren er sat i drift, sendes recepterne til receptserveren, hvorfra de formidles videre til apoteket. Et apotek modtager recepten enten fordi apoteket er angivet som modtager af recepten fra lægen eller fordi borgeren har henvendt sig på apoteket og har bedt om at få den ekspederet.
Langt de fleste recepter vil via receptserveren blive sendt fra lægen til det nærmeste apotek, efter aftale med borgeren. I disse tilfælde bliver der ikke foretaget opslag på receptserveren.
Et apotek vil kunne have behov for at kunne slå op i receptserveren i følgende tilfælde:
- Hvis patienten henvender sig på apoteket og beder om at få ekspederet en recept, der ikke er adresseret til et apotek.
- Hvis patienten henvender sig på et andet apotek end det, hvortil recepten oprindeligt var sendt, og beder om at få recepten ekspederet.
Apoteket skal have patientens samtykke for at kunne søge i receptserveren. Når patienten henvender sig til apoteket og beder om at få ekspederet recepten, er det i praksis patientens samtykke over for apoteket. Dette svarer til den hidtidige praksis for ekspedition af elektroniske recepter.
Det følger af artikel 8, stk. 1, i Europa-Parlamentet og Rådets direktiv 95/46/EF af 24. oktober 1995 om beskyttelse af fysiske personer i forbindelse med behandling af personoplysninger og om fri udveksling af sådanne oplysninger, at medlemsstaterne skal forbyde behandling af personoplysninger om racemæssig eller etnisk baggrund, politisk, religiøs eller filosofisk overbevisning, fagforeningsmæssigt tilhørsforhold og oplysninger om helbredsforhold og seksuelle forhold.
Efter artikel 8, stk. 1, gælder forbuddet dog ikke, hvis den registrerede udtrykkeligt har givet sit samtykke til en sådan behandling, medmindre det i medlemsstatens lovgivning fastsættes, at det i stk. 1 omhandlede forbud ikke kan hæves ved den registreredes samtykke.
Efter persondatalovens § 7, stk. 2, nr. 1, kan oplysninger om helbredsforhold behandles, hvis den registrerede har givet sit udtrykkelige samtykke til en sådan behandling.
Lægemiddelstyrelsens har oplyst, at da apotekerne kun behandler oplysningerne efter samtykke fra patienten, finder styrelsen ikke, at receptserveren er i strid med persondataloven eller databeskyttelsesdirektivet.
Indenrigs- og Sundhedsministeriet kan henholde sig hertil.â€
Der vedlægges kopi af Indenrigs- og Sundhedsministeriets udtalelse til Justitsministeriet til brug for besvarelsen af spørgsmål nr. 444 (SUU – alm. del), hvortil der henvises i udtalelsen. Indenrigs- og Sundhedsministeriets udtalelse til spørgsmål nr. 444 indeholder blandt andet Datatilsynets bemærkninger af 2. juni 2006 i forbindelse med høring over udkast til bekendtgørelse om ændring af bekendtgørelse om Lægemiddelstyrelsens register over Personlige Elektroniske Medicinprofiler (Medicinprofilen).