Folketingets Lovsekretariat Dato:17. januar 2006 Under henvisning til Folketingets brev af 22. dec. 2005 følger hermed  –  i 80 eksemplarer –  socialministerens svar på spørgsmål nr. S     1643, stillet af René Skau Björnsson (S). Spørgsmål nr. S   1643: ” Vil ministeren oplyse, hvad det vil koste at ændre servicelovens § 84, sål   e- des at personer med ret til merudgiftsydelse bevarer denne ret efter det fyldte 65. år, hvis de i forvejen har denne ret? ” Svar: Personer mellem 18 og 65 år med  varigt nedsat fysisk eller psykisk funkt i- onsevne  kan  modtage  dækning  af  nødvendige  merudgifter  ved  den  daglige livsførelse efter  servicelovens  §  84.  Før  tidspensionister,  der  er  tilkendt  fø r- tidspension  før  1. januar  2003,  er  dog  kun  omfa ttet  af  denne  bestemmelse, hvis de tillige er bevilget personlig hjælpeordning efter se  rvicelovens § 77. Personer, der har ret til merudgiftsydelse, overgår uden ansøgnin  g fra den 1. i måneden efter det fyldte 65. år til at modtage folkepension. Retten til me  r- udgiftsydelse ophører, når den berettigede overgår til folkepension. Af Vejledning om sociale tilbud til voksne med handicap fremgår det, at ” I forbindelse med overgang til folkepension, skal der foretages en grundig vejledning af den pågældende, hvor hans/hendes situation samlet tages op til vurdering, både med hensyn til pågældendes fremtidige økonomiske situat i- on og behovet for praktisk og personlig hjælp, hjælpem idler m.v. Samtidig vil det være relevant at vurdere, om den pågældende vil være berettiget til personligt tillæg efter pens  ionslovens bestemmelser.” Nedenstående  beregning  vedrører    den  isolerede  udvikling  i  udgifterne  for merudgiftsydelse  efter  servicelovens  §  84  ved,  at  personer  med  ret  til  mer- udgiftsydelse bevarer denne ret efter det fyldte 65. år, hvis de i forvejen har Departementet Holmens Kanal 22 1060 København K Tlf. 3392 9300 Fax. 3393 2518 E-mail [email protected] KMM/ J.nr. 222-1608
2 denne ret. Det bemærkes dog, at dele af merudgiften vil blive modsvaret af mindreudgifter til personlige tillæg efter pensionslovens b  estemmelser. Hvis personer, som har fået tilkendt merudgiftsydelsen inden overgangen til folkepension,  blev  berettigede  til  at  beholde  tillæggene  efter  overgangen, ville det isoleret set medføre  en stigning i udgifterne til merudgiftsydelsen. I starten  ville  der  være  tale  om    en  forholdsvis  beskeden  udgiftsstigning,  da gruppen af personer, som har fået tilkendt ydelsen endnu er ret lille. Hvis det antages, at regelændringen indføres pr. 1. januar 200   7, kan det for- ventes, at udgifterne til merudgiftsydelsen vil stige med 20,2 mio. kr. i 2007 , 32,5 mio. kr. i 2008, 51,6 mio. kr. i 2009 og 79,2 mio. kr. i 2010. På længere sigt vil ændringen dog medføre en  betragtelig stigning i udgifter- ne til merudgiftsydelsen som følge af, at den gamle førtidspensionsordning er ved at blive udfaset og erstattet af den nye ordning. Antallet af personer, som har fået tilkendt ydelsen inden ove rgang til folkepension vil derfor være stigende i de næste op mod 50 år. Der forventes på lang sigt at overgå 2  -3.000 modtagere af ydelsen til folke- pension  hvert  år.  Den  gennemsnitlige  udgift  skønnes  på  baggrund  af  reg   n- skaberne for 2004 at være på lidt over 3   5.000 kr. pr. år  (2006 PL). Det vides ikke, hvor stor en restlevetid gruppen kan forventes at have, men den  må  forventes  at  være  nog   et  lavere  end  den  forventede  restlevetid  for befolkningen  som  helhed,  da  førtidspensionisterne   forventes  at  udgøre  en stor  del af  gruppen  og  har  flere  helbredsproblemer  end  andre.  For  65-årige kvinder er den gennemsnitlige forventede restlevetid lidt over 18 år, og for 65 - årige mænd er den på o mkring 15,5 år. Hvis det antages, at modtagere af hjælp efter servicelovens § 84’s    forventede gennemsnitlige  restlevetid  er  2/3  af  hele  befolkningens,  vurderes  det,  at  de samlede udgifter til merudgiftsydelsen på lan gt sigt vil stige med omkring 1 mia. kr. Det kan endeligt nævnes  , at  der i Folketingsåret 2006 -2007 i sammenhæng med evalueringen af førtidspensionsreformens virkninger vil ske en evalu e- ring af § 84. Eva Kjer Hansen /Birgitte Olesen