Besvarelse af spørgsmål nr. S<DOCUMENT_START> 3079 fra medlem af Folketinget Line Barfod (EL).

 

Spørgsmål:

 

                   ”Vil ministeren kommentere artiklen »Overvågning af foreninger ad bagvejen« fra FTF’s blad Resonans nr. 3, 1.marts 2006?”

 

Svar:

 

I oktober 2001 vedtog Financial Action Task Force on Money Laundering (FATF) 8 særlige rekommandationer (SR I-VIII) vedrørende finansiering af terrorisme, deriblandt SR VIII om ”non-profit”-organisationer (NPO’er). Ifølge denne rekommandation skal FATF-landene vurdere deres lovgivning vedrørende juridiske personer. På grund af NPO’ernes særlige sårbarhed bør landene sikre sig, at NPO’erne ikke kan misbruges af terrororganisationer, der umiddelbart fremstår som legitime enheder. Det bør således forhindres, at terrororganisationer udnytter regelrette organisationer som kanaler for terrorfinansiering og til at skjule eller tilsløre den illegale overførsel af midler, der ellers var bestemt til gode formål.

 

Vedtagelsen af rekommandationen, der ikke er juridisk bindende for Danmark, jf. besvarelsen af spørgsmål S 3078 fra samme spørger, gav ikke anledninger til ændringer i dansk lovgivning, der efter regeringensDanmarks opfattelse lever op til rekommandationen.

 

FATF har løbende udarbejdet fortolkende noter til de særlige rekommandationer. En fortolkende note til SR VIII er blevet forhandlet i en arbejdsgruppe i FATF, hvor man har tilstræbt at få formuleret, hvilke retningslinier der nærmere kan udledes af den kortfattede rekommandation. Noten blev vedtaget i februar 2006 på plenummødet i Cape Town.

 

Hovedpunkterne i den fortolkende note er følgende:

 

1.      Gennemsigtighed, integritet og offentlig tillid til ledelsen og administrationen i NPO’erne skal fremmes. NPO’erne skal være opmærksom pÃ¥ deres sÃ¥rbarhed og vide, hvordan de sikrer sig mod misbrug, og der skal i samarbejde med NPO’erne udvikles retningslinier pÃ¥ omrÃ¥det. Endvidere skal NPO’erne opfordres til i videst muligt omfang at benytte den regulerede finanssektor ved transaktioner.

 

2.      NPO-sektoren skal enten være undergivet et egentlig tilsyn eller et løbende overblik. I praksis betyder det, at for den del af NPO-sektoren, der tegner sig for a) en væsentlig del af sektorens økonomiske ressourcer og b) en væsentlig del af sektorens internationale aktiviteter, skal aktiviteterne og identiteten af personer, der ejer, kontrollerer eller bestemmer aktiviteterne, være offentligt tilgængelige, og de pÃ¥gældende NPO’er skal udarbejde specificerede Ã¥rlige regnskaber. Endvidere skal NPO’er enten have licens eller være registrerede. En ny registrering er imidlertid ikke nødvendig, hvis der allerede er en registrering i anden sammenhæng, f.eks. i forbindelse med skattekontrol. NPO’erne skal føre en passende kontrol med, at deres midler anvendes som de skal, og dokumentationsmaterialet skal opbevares i fem Ã¥r. De skal tilstræbe at kende til blandt andet identiteten pÃ¥ deres bidragsmodtagere og andre NPO’er, som de samarbejder med, samt pÃ¥ deres væsentlige donorer. Myndighederne skal have løbende overblik over, om NPO’erne følger de regler, der gælder for dem, og relevante overtrædelser skal kunne sanktioneres.

 

3.      Medlemslandene skal sørge for, at deres myndigheder kan samarbejde, nationalt og internationalt, og at der er den fornødne efterforskningsmæssige ekspertise og kapacitet, hvis der er en rimelig mistanke om finansiering af terrorisme. 

 

Under forhandlingerne har den fortolkende note efter lykkedes det ønske fra de lande – herunder Danmark – der ikke har krav om en central registrering af NPO’er, at få den fortolkende note formuleret således, at spørgsmålet om, hvordan den nødvendige gennemsigtighed opnås, er overladt til det enkelte land, jf. pkt. 2 ovenfor.

 

Der har endnu ikke været foretaget en nærmere analyse af, hvorvidt den fortolkende note  giver anledning til, at der bør tages initiativer til til mindre justeringer af den danske retstilstand, ligesom og spørgsmålet har ikke har været drøftet med NPO-sektoren. En sådan analyse vil blive foretaget i forlængelse af modtagelsen af de endelige konklusioner i forbindelse med den igangværende internationale evaluering af Danmarks overholdelse af FATF’s rekommandationer, jf. besvarelsen af spørgsmål S 3083.

Â