Besvarelse af spørgsmål nr. S 3079 fra medlem af Folketinget Line Barfod (EL).
Spørgsmål:
                  â€Vil ministeren kommentere artiklen »OvervÃ¥gning af foreninger ad bagvejen« fra FTF’s blad Resonans nr. 3, 1.marts 2006?â€
Svar:
I oktober 2001 vedtog Financial Action Task Force on Money Laundering (FATF) 8 særlige rekommandationer (SR I-VIII) vedrørende finansiering af terrorisme, deriblandt SR VIII om â€non-profitâ€-organisationer (NPO’er). Ifølge denne rekommandation skal FATF-landene vurdere deres lovgivning vedrørende juridiske personer. PÃ¥ grund af NPO’ernes særlige sÃ¥rbarhed bør landene sikre sig, at NPO’erne ikke kan misbruges af terrororganisationer, der umiddelbart fremstÃ¥r som legitime enheder. Det bør sÃ¥ledes forhindres, at terrororganisationer udnytter regelrette organisationer som kanaler for terrorfinansiering og til at skjule eller tilsløre den illegale overførsel af midler, der ellers var bestemt til gode formÃ¥l.
Vedtagelsen
af rekommandationen, der ikke er juridisk
bindende for Danmark,
jf. besvarelsen af spørgsmål S
3078 fra samme spørger, gav ikke anledninger til ændringer i dansk
lovgivning, der efter regeringensDanmarks
opfattelse lever op til rekommandationen.
FATF har løbende udarbejdet fortolkende noter til de særlige rekommandationer. En fortolkende note til SR VIII er blevet forhandlet i en arbejdsgruppe i FATF, hvor man har tilstræbt at få formuleret, hvilke retningslinier der nærmere kan udledes af den kortfattede rekommandation. Noten blev vedtaget i februar 2006 på plenummødet i Cape Town.
Hovedpunkterne i den fortolkende note er følgende:
1. Gennemsigtighed, integritet og offentlig tillid til ledelsen og administrationen i NPO’erne skal fremmes. NPO’erne skal være opmærksom på deres sårbarhed og vide, hvordan de sikrer sig mod misbrug, og der skal i samarbejde med NPO’erne udvikles retningslinier på området. Endvidere skal NPO’erne opfordres til i videst muligt omfang at benytte den regulerede finanssektor ved transaktioner.
2. NPO-sektoren skal enten være undergivet et egentlig tilsyn eller et løbende overblik. I praksis betyder det, at for den del af NPO-sektoren, der tegner sig for a) en væsentlig del af sektorens økonomiske ressourcer og b) en væsentlig del af sektorens internationale aktiviteter, skal aktiviteterne og identiteten af personer, der ejer, kontrollerer eller bestemmer aktiviteterne, være offentligt tilgængelige, og de pågældende NPO’er skal udarbejde specificerede årlige regnskaber. Endvidere skal NPO’er enten have licens eller være registrerede. En ny registrering er imidlertid ikke nødvendig, hvis der allerede er en registrering i anden sammenhæng, f.eks. i forbindelse med skattekontrol. NPO’erne skal føre en passende kontrol med, at deres midler anvendes som de skal, og dokumentationsmaterialet skal opbevares i fem år. De skal tilstræbe at kende til blandt andet identiteten på deres bidragsmodtagere og andre NPO’er, som de samarbejder med, samt på deres væsentlige donorer. Myndighederne skal have løbende overblik over, om NPO’erne følger de regler, der gælder for dem, og relevante overtrædelser skal kunne sanktioneres.
3. Medlemslandene skal sørge for, at deres myndigheder kan samarbejde, nationalt og internationalt, og at der er den fornødne efterforskningsmæssige ekspertise og kapacitet, hvis der er en rimelig mistanke om finansiering af terrorisme.Â
Under
forhandlingerne har den fortolkende note efter
lykkedes det ønske fra de lande – herunder Danmark
– der ikke har krav om en central registrering af NPO’er, at få den
fortolkende note formuleret således, at spørgsmålet om, hvordan
den nødvendige gennemsigtighed opnås, er overladt til det enkelte land, jf.
pkt. 2 ovenfor.
Der
har endnu ikke været foretaget en nærmere analyse af, hvorvidt den fortolkende
note  giver
anledning til, at der
bør tages initiativer til
til mindre justeringer af den danske retstilstand, ligesom
og spørgsmålet har ikke har
været drøftet med NPO-sektoren. En sådan analyse vil blive foretaget i forlængelse
af modtagelsen af de endelige konklusioner i
forbindelse med den igangværende internationale evaluering af Danmarks
overholdelse af FATF’s rekommandationer, jf. besvarelsen af spørgsmål S 3083.
Â