Dato:

21. marts 2006

Kontor:

Udlændingelovskontoret

J.nr.:

2006/4010-237

Sagsbeh.:

GAR

Fil-navn:

Besvarelse

 

 

 

Besvarelse af spørgsmål nr. S 3289 stillet af folketingsmedlem Thomas Krog (SF) til ministeren for flygtninge, indvandrere og integration den 15. marts 2006.

Spørgsmål:

”Vil ministeren tage initiativ til at sikre, at asylbørn i lighed med andre tosprogede elever maksimalt går to år, inden de integreres i folkeskolen?”

 

Svar:

Asylansøgerbørn har undervisningspligt som andre børn her i landet. Denne undervisning varetages som hovedregel i skoler tilknyttet asylcentrene. Undervisningen tilrettelægges med respekt for elevernes sproglige og kulturelle baggrund på en sådan måde, at den enkelte elevs forudsætninger tilgodeses.

 

Visse asylansøgerbørn opnår på et tidspunkt et sprogligt og fagligt niveau, som betyder, at barnet kan følge den undervisning, der tilbydes i en lokal folkeskole.

 

I en sådan situation kan der indgås aftale med en lokal folkeskole om, at barnet deltager i undervisningen i folkeskolen i stedet for på asylcentreret.

 

Børnenes behov bliver dækket bedst med undervisning i asylklasserne i små klasser med speciallærere og klassekammerater i samme situation, suppleret med muligheden for, at børnene efter en individuel vurdering kan komme i en almindelig folkeskole.

 

Jeg finder ikke anledning til at ændre ved denne ordning.