Til

Folketingets Lovsekretariat

 

Hermed sendes endeligt svar på spørgsmål S 3689 indleveret af Søren Egge Ramussen, (EL).

 

Kristian Jensen

                                                                  /Per Bach Jørgensen


Spørgsmål: Vil ministeren besvare spørgsmål 93 til behandlingen af L62 - Lov om ændring af kulbrinte skatteloven, vedtaget i samling 2003/2004, under forudsætning af, at olie og gasmængder, efter Energistyrelsens nyeste skøn, og kendte indvundne mængder, d.v.s. reserver plus prospektive ressourcer for DUC-koncessionens område, og et scenarium for 2004 med en oliepris svarende til gennemsnittet for 2004 stigende med 0,4 USD pr. år frem til 2042 i 2006 priser, med den gennemsnitlige dollarkurs for 2004, inflationsrate og diskonteringsrente for 2004, og tilsvarende et scenarium for 2005, med en oliepris svarende til gennemsnittet for 2005 stigende med 0,4 USD pr. år frem til 2042 i 2006 priser, med den gennemsnitlige dollarkurs for 2005, inflationsrate og diskonteringsrente for 2005?

Svar:

Som en del af Nordsøaftalen indgik, at DUC-selskaberne kompenseres for virkningerne af ændringer i eksisterende eller af nye love og andre regler, der specifikt rammer producenter af kulbrinter i den danske del af Nordsøen. 

Den samlede kompensation til DUC kan maksimalt udgøre summen af statens nettofordel fra 2004 og frem til 2042. Ifølge kompensationsaftalen opgøres statens nettofordel som summen af overskudsdeling/nettoafkast af statsdeltagelse og værdien af gasovervæltningsklausulen på DONG med fradrag af royalty.

I tabel 1 angives den kulbrinteskattesats, der netop sikrer, at forhøjelsen dækker kompensationsbeløbet under to forskellige prisscenarier. I scenario 1 dannes olieprisen med udgangspunkt i gennemsnittet for 2005, mens den i scenario 2 dannes med udgangspunkt i gennemsnittet for 2004, jf. også bilag 1. Forhøjelsen foretages fra og med hhv. 2006, 2007, 2012, 2018, 2024, 2030, 2036 og 2040.

Tabel 1. Kulbrinteskatteprocenter med merprovenu svarende til kompensationsbeløbet

Ã…r

Scenario 1

Scenario 2

 

Pct.

Pct.

2006

76

78

2007

78

80

2012

87

90

2018

108

110

2020

118

121

2024

142

147

2030

215

230

2036

335

470

2040

1175

1300

Anm: 

1)       Ved udregning af værdien af gasovervæltningsklausulen anvendes bruttoindtægterne ved hhv. gas- og oliesalget – beregningsteknisk – til at fordele skatterne pÃ¥ hhv. gas- og olieproduktionen.

Kilde: Egne beregninger. Beregningerne er baseret på en prognose for produktionen, investeringerne og driftsudgifterne. Prognosen er udarbejdet af Energistyrelsen og svarer til den aktuelt forventede. Endvidere er anvendt oplysninger fra virksomhedernes selvangivelser.

Beregningen er alene illustrativ. Det skyldes blandt andet, at den konkrete kompensation vil blive udregnet på baggrund af et realiseret produktionsforløb, mens denne beregning foretages på baggrund af et hypotetisk produktionsforløb mv.

Ved opdateringen og test af beregningsmodellen til brug for besvarelsen af dette spørgsmål er det konstateret, at de beregninger, der lå til grund for besvarelsen af spørgsmål 93 til behandling af L62, var fejlbehæftede. På den ene side forudsatte den tidligere nutidsværdiberegning implicit, at kompensationen til DUC udbetales i takt med, at nettofordelen for staten konstateres. Det bør retteligt forudsættes, at kompensationen udbetales i takt med, at merbetalingen (i forhold til de regler, der blev vedtaget ved aftalen) konstateres. På den anden side var kompensationen for skattepligten af kompensationsbeløbet ikke medregnet.

Den korrigerede besvarelse af spørgsmål 93 (L62) er gengivet nedenfor, jf. scenario 3 i tabel 2.


Tabel 2. Kulbrinteskatteprocenter med merprovenu svarende til kompensationsbeløbet

Ã…r

Scenario 3

Korrigeret besvarelse af spørgsmål 93 (L62)

Scenario 4

Prisforudsætninger svarende til scenario 3. Produktions- og investeringsprognoser mv. svarende til scenario 1 og 2.

 

Pct.

Pct.

2006

88

80

2007

89

81

2012

99

87

2018

123

101

2020

136

109

2024

175

127

2030

310

185

2036

660

350

2040

1750

925

Anm: 

1)       Ved udregning af værdien af gasovervæltningsklausulen anvendes bruttoindtægterne ved hhv. gas- og oliesalget – beregningsteknisk – til fordele skatterne pÃ¥ hhv. gas- og olieproduktionen.

Kilde: Egne beregninger. Beregningerne er baseret på prognoser for produktionen, investeringerne og driftsudgifterne. Prognoserne er udarbejdet af Energistyrelsen. Endvidere er anvendt oplysninger fra virksomhedernes selvangivelser.

Scenario 3 er ikke umiddelbart sammenligneligt med scenario 1 og 2. Det skyldes blandt andet, at forventningerne til den fremtidige produktion og det fremtidige investeringsomfang er revideret siden tidspunktet for indgåelsen af aftalen. Derfor er der også foretaget en beregning af et scenario med pris- og renteforudsætningerne svarende til de forudsætninger, der blev anvendt i forbindelse med aftalen, men med den nye produktionsprognose mv., jf. scenario 4. 


Bilag 1. Pris- og renteforudsætninger bag de fire scenarier

I scenario 1 er olieprisen i 2004 fastsat til den – for det enkelte selskab – realiserede. I 2005 udgør olieprisen den i året gennemsnitlige, dvs. 55,5 USD pr. tønde i 2006 priser. Efter 2005 stiger olieprisen med 0,4 USD pr. tønde opgjort i 2006 priser. Dermed udgør olieprisen i 2042 70,3 USD/td. i 2006 priser. Inflationen er i dette scenario fastsat til 2,1 pct., svarende til forbrugerprisinflationen i 2005. Diskonteringsraten er 5,5 pct. svarende til den på FL2005 anvendte diskonteringsrente, og dollarkursen udgør 600 DKK/USD fra 2005 og frem. I 2004 udgør dollarkursen 598 DKK/USD svarende til gennemsnittet for året.

I scenario 2 er olieprisen i 2004 fastsat til den – for det enkelte selskab – realiserede. I 2005 udgør den gennemsnitlige oliepris den gennemsnitlige reale oliepris i 2004 plus 0,4 USD/td. – opgjort i 2006 priser. Dermed udgør olieprisen i 2005 39,9 USD/td. i 2006 priser. Efter 2005 stiger den reale oliepris årligt med 0,4 USD pr. tønde - opgjort i 2006 priser. Dermed udgør olieprisen i 2042 54,7 USD/td. – opgjort i 2006 priser. Inflationen  i dette scenario er 1,4 pct. svarende til forbrugerprisinflationen i året. Diskonteringsraten fastsættes til 5,5 pct. svarende til den på FL2004 anvendte diskonteringsrente. Valutakursen svarer i alle år til gennemsnittet for 2004, dvs. 598 DKK/USD.

Stigningen i olieprisen i scenario 1 og 2 svarer til den af spørgeren præciserede, men ikke til den i forbindelse med aftalen forventede. I de beregninger, der blev foretaget i forbindelse med aftalen, udgjorde olieprisen i 2004 22,4 USD/td. opgjort i 2003 priser. Olieprisen blev i de beregninger, der lå til grund for aftalen, fastholdt realt til og med 2010. Derefter steg olieprisen med 0,43 USD pr. tønde – opgjort i 2003 priser. Samtidig udgjorde inflationen 2 pct., diskonteringsrenten 6 pct. og dollarkursen 695 DKK/USD. Dette svarer til forudsætningerne i scenario 3 og 4.

I tabel 3 gengives oliepriserne i danske kroner i de fire scenarier

 

Tabel 3. Olieprisen i DKK pr. tønde i de fire scenarier, løbende priser 

 

Scenario 1

Scenario 2

Scenario 3 og 4

 

DKK pr. tønde, løbende priser

2005

326

235

162

2006

335

241

165

2007

345

247

168

2008

355

253

172

2009

364

259

175

2010

375

265

178

2011

385

271

186

2012

396

278

193

2013

407

284

200

2014

418

291

208

2015

429

298

216

2016

441

305

224

2017

453

312

232

2018

466

319

241

2019

479

326

250

2020

492

334

259

2021

505

342

268

2022

519

349

278

2023

533

357

288

2024

548

366

298

2025

562

374

309

2026

578

382

320

2027

593

391

331

2028

609

400

342

2029

626

409

354

2030

643

418

366

2031

660

427

379

2032

678

436

392

2033

696

446

405

2034

715

456

418

2035

734

466

432

2036

753

476

447

2037

774

487

461

2038

794

497

476

2039

815

508

492

2040

837

519

508

2041

859

530

524

2042

882

542

541

Kilde: Egne beregninger.