Til
Folketingets Lovsekretariat
Hermed sendes endeligt svar på spørgsmål S 3689 indleveret af Søren Egge Ramussen, (EL).
Kristian Jensen
                                                                 /Per Bach Jørgensen
Spørgsmål: Vil ministeren besvare spørgsmål 93 til behandlingen af L62 - Lov om ændring af kulbrinte skatteloven, vedtaget i samling 2003/2004, under forudsætning af, at olie og gasmængder, efter Energistyrelsens nyeste skøn, og kendte indvundne mængder, d.v.s. reserver plus prospektive ressourcer for DUC-koncessionens område, og et scenarium for 2004 med en oliepris svarende til gennemsnittet for 2004 stigende med 0,4 USD pr. år frem til 2042 i 2006 priser, med den gennemsnitlige dollarkurs for 2004, inflationsrate og diskonteringsrente for 2004, og tilsvarende et scenarium for 2005, med en oliepris svarende til gennemsnittet for 2005 stigende med 0,4 USD pr. år frem til 2042 i 2006 priser, med den gennemsnitlige dollarkurs for 2005, inflationsrate og diskonteringsrente for 2005?
Svar:
Som en del af Nordsøaftalen indgik, at DUC-selskaberne kompenseres for virkningerne af ændringer i eksisterende eller af nye love og andre regler, der specifikt rammer producenter af kulbrinter i den danske del af Nordsøen.Â
Den samlede kompensation til DUC kan maksimalt udgøre summen af statens nettofordel fra 2004 og frem til 2042. Ifølge kompensationsaftalen opgøres statens nettofordel som summen af overskudsdeling/nettoafkast af statsdeltagelse og værdien af gasovervæltningsklausulen på DONG med fradrag af royalty.
I tabel 1 angives den kulbrinteskattesats, der netop sikrer, at forhøjelsen dækker kompensationsbeløbet under to forskellige prisscenarier. I scenario 1 dannes olieprisen med udgangspunkt i gennemsnittet for 2005, mens den i scenario 2 dannes med udgangspunkt i gennemsnittet for 2004, jf. også bilag 1. Forhøjelsen foretages fra og med hhv. 2006, 2007, 2012, 2018, 2024, 2030, 2036 og 2040.
Tabel 1. Kulbrinteskatteprocenter med merprovenu svarende til kompensationsbeløbet
Ã…r |
Scenario 1 |
Scenario 2 |
|
Pct. |
Pct. |
2006 |
76 |
78 |
2007 |
78 |
80 |
2012 |
87 |
90 |
2018 |
108 |
110 |
2020 |
118 |
121 |
2024 |
142 |
147 |
2030 |
215 |
230 |
2036 |
335 |
470 |
2040 |
1175 |
1300 |
Anm:Â
1) Ved udregning af værdien af gasovervæltningsklausulen anvendes bruttoindtægterne ved hhv. gas- og oliesalget – beregningsteknisk – til at fordele skatterne på hhv. gas- og olieproduktionen.
Kilde: Egne beregninger. Beregningerne er baseret på en prognose for produktionen, investeringerne og driftsudgifterne. Prognosen er udarbejdet af Energistyrelsen og svarer til den aktuelt forventede. Endvidere er anvendt oplysninger fra virksomhedernes selvangivelser.
Beregningen er alene illustrativ. Det skyldes blandt andet, at den konkrete kompensation vil blive udregnet på baggrund af et realiseret produktionsforløb, mens denne beregning foretages på baggrund af et hypotetisk produktionsforløb mv.
Ved opdateringen og test af beregningsmodellen til brug for besvarelsen af dette spørgsmål er det konstateret, at de beregninger, der lå til grund for besvarelsen af spørgsmål 93 til behandling af L62, var fejlbehæftede. På den ene side forudsatte den tidligere nutidsværdiberegning implicit, at kompensationen til DUC udbetales i takt med, at nettofordelen for staten konstateres. Det bør retteligt forudsættes, at kompensationen udbetales i takt med, at merbetalingen (i forhold til de regler, der blev vedtaget ved aftalen) konstateres. På den anden side var kompensationen for skattepligten af kompensationsbeløbet ikke medregnet.
Den korrigerede besvarelse af spørgsmål 93 (L62) er gengivet nedenfor, jf. scenario 3 i tabel 2.
Tabel 2. Kulbrinteskatteprocenter med merprovenu svarende til kompensationsbeløbet
Ã…r |
Scenario 3 Korrigeret besvarelse af spørgsmål 93 (L62) |
Scenario 4 Prisforudsætninger svarende til scenario 3. Produktions- og investeringsprognoser mv. svarende til scenario 1 og 2. |
|
Pct. |
Pct. |
2006 |
88 |
80 |
2007 |
89 |
81 |
2012 |
99 |
87 |
2018 |
123 |
101 |
2020 |
136 |
109 |
2024 |
175 |
127 |
2030 |
310 |
185 |
2036 |
660 |
350 |
2040 |
1750 |
925 |
Anm:Â
1) Ved udregning af værdien af gasovervæltningsklausulen anvendes bruttoindtægterne ved hhv. gas- og oliesalget – beregningsteknisk – til fordele skatterne på hhv. gas- og olieproduktionen.
Kilde: Egne beregninger. Beregningerne er baseret på prognoser for produktionen, investeringerne og driftsudgifterne. Prognoserne er udarbejdet af Energistyrelsen. Endvidere er anvendt oplysninger fra virksomhedernes selvangivelser.
Scenario 3 er ikke umiddelbart sammenligneligt med scenario 1 og 2. Det skyldes blandt andet, at forventningerne til den fremtidige produktion og det fremtidige investeringsomfang er revideret siden tidspunktet for indgÃ¥elsen af aftalen. Derfor er der ogsÃ¥ foretaget en beregning af et scenario med pris- og renteforudsætningerne svarende til de forudsætninger, der blev anvendt i forbindelse med aftalen, men med den nye produktionsprognose mv., jf. scenario 4.Â
I scenario 1 er olieprisen i 2004 fastsat til den – for det enkelte selskab – realiserede. I 2005 udgør olieprisen den i året gennemsnitlige, dvs. 55,5 USD pr. tønde i 2006 priser. Efter 2005 stiger olieprisen med 0,4 USD pr. tønde opgjort i 2006 priser. Dermed udgør olieprisen i 2042 70,3 USD/td. i 2006 priser. Inflationen er i dette scenario fastsat til 2,1 pct., svarende til forbrugerprisinflationen i 2005. Diskonteringsraten er 5,5 pct. svarende til den på FL2005 anvendte diskonteringsrente, og dollarkursen udgør 600 DKK/USD fra 2005 og frem. I 2004 udgør dollarkursen 598 DKK/USD svarende til gennemsnittet for året.
I scenario 2 er olieprisen i 2004 fastsat til den – for det enkelte selskab – realiserede. I 2005 udgør den gennemsnitlige oliepris den gennemsnitlige reale oliepris i 2004 plus 0,4 USD/td. – opgjort i 2006 priser. Dermed udgør olieprisen i 2005 39,9 USD/td. i 2006 priser. Efter 2005 stiger den reale oliepris årligt med 0,4 USD pr. tønde - opgjort i 2006 priser. Dermed udgør olieprisen i 2042 54,7 USD/td. – opgjort i 2006 priser. Inflationen i dette scenario er 1,4 pct. svarende til forbrugerprisinflationen i året. Diskonteringsraten fastsættes til 5,5 pct. svarende til den på FL2004 anvendte diskonteringsrente. Valutakursen svarer i alle år til gennemsnittet for 2004, dvs. 598 DKK/USD.
Stigningen i olieprisen i scenario 1 og 2 svarer til den af spørgeren præciserede, men ikke til den i forbindelse med aftalen forventede. I de beregninger, der blev foretaget i forbindelse med aftalen, udgjorde olieprisen i 2004 22,4 USD/td. opgjort i 2003 priser. Olieprisen blev i de beregninger, der lå til grund for aftalen, fastholdt realt til og med 2010. Derefter steg olieprisen med 0,43 USD pr. tønde – opgjort i 2003 priser. Samtidig udgjorde inflationen 2 pct., diskonteringsrenten 6 pct. og dollarkursen 695 DKK/USD. Dette svarer til forudsætningerne i scenario 3 og 4.
I tabel 3 gengives oliepriserne i danske kroner i de fire scenarier
|
Scenario 1 |
Scenario 2 |
Scenario 3 og 4 |
|
DKK pr. tønde, løbende priser |
||
2005 |
326 |
235 |
162 |
2006 |
335 |
241 |
165 |
2007 |
345 |
247 |
168 |
2008 |
355 |
253 |
172 |
2009 |
364 |
259 |
175 |
2010 |
375 |
265 |
178 |
2011 |
385 |
271 |
186 |
2012 |
396 |
278 |
193 |
2013 |
407 |
284 |
200 |
2014 |
418 |
291 |
208 |
2015 |
429 |
298 |
216 |
2016 |
441 |
305 |
224 |
2017 |
453 |
312 |
232 |
2018 |
466 |
319 |
241 |
2019 |
479 |
326 |
250 |
2020 |
492 |
334 |
259 |
2021 |
505 |
342 |
268 |
2022 |
519 |
349 |
278 |
2023 |
533 |
357 |
288 |
2024 |
548 |
366 |
298 |
2025 |
562 |
374 |
309 |
2026 |
578 |
382 |
320 |
2027 |
593 |
391 |
331 |
2028 |
609 |
400 |
342 |
2029 |
626 |
409 |
354 |
2030 |
643 |
418 |
366 |
2031 |
660 |
427 |
379 |
2032 |
678 |
436 |
392 |
2033 |
696 |
446 |
405 |
2034 |
715 |
456 |
418 |
2035 |
734 |
466 |
432 |
2036 |
753 |
476 |
447 |
2037 |
774 |
487 |
461 |
2038 |
794 |
497 |
476 |
2039 |
815 |
508 |
492 |
2040 |
837 |
519 |
508 |
2041 |
859 |
530 |
524 |
2042 |
882 |
542 |
541 |
Kilde: Egne beregninger.