Folketingets Lovsekretariat

 

 

26. april 2006

 

 

 

 

Sagsnr.: 416


 

 

Folketinget har ved skrivelse af 7. april 2006 (spørgsmål nr. S 3931) anmodet om min besvarelse af følgende af Per Clausen (EL) stillede spørgsmål:

 

 

Spørgsmål S 3931:

”Hvilke initiativer vil ministeren tage for at sikre, at der er styr på det kød, der importeres til Danmark, efter at enhver form for grænsekontrol er afskaffet?”

 

Svar:

Jeg har forelagt sagen for Fødevarestyrelsen , som oplyser følgende, hvortil jeg henholder mig:

 

”Grænsekontrollen med animalske fødevarer, som ankommer fra andre EU-lande blev afskaffet ved iværksættelsen af det indre marked den 1. januar 1993.

 

Grænsekontrollen blev på daværende tidspunkt erstattet af den kontrol, vi kender i dag, nemlig: En kontrol i oprindelsesvirksomheden hvor det sikres, at fødevarer der indgår i samhandelen opfylder relevant fællesskabslovgivning eller for ikke-harmoniserede fødevarer den nationale lovgivning i modtagerlandet, og en ikke-diskriminerende stikprøvekontrol hos den første modtagevirksomhed i det EU-land, der modtager fødevarerne, samt på given foranledning mistankekontrol og skærpet kontrol af fødevarer fra samme oprindelsesvirksomhed.

 

Herudover skal virksomheden, der modtager animalske fødevarer fra andre EU-lande ved egenkontrol sikre, at fødevarerne opfylder lovgivningen inden fødevarerne tages i anvendelse.

 

Den 1. januar 2006 trådte nye EU-regler om fødevarehygiejne og -kontrol i kraft, som bl.a. fastsætter generelle regler om sporbarhed.

 

Sporbarhedsprincippet er med til at forbedre kontrollen med animalske fødevarer, der modtages fra andre EU-lande, idet det nu ophævede krav om handelsdokumenter kun gav oplysninger om, hvorfra en fødevare er afsendt. Det har vist sig at være vanskeligt at spore en fødevare længere tilbage i produktionsleddet fra afsendervirksomheden. Det afhjælper sporbarhedsprincippet.

 

Når fødevarekontrollen er på tilsyn i en virksomhed, som modtager animalske fødevarer fra et andet EU-land, skal virksomheden kunne fremvise oplysninger om samtlige modtagne partier, herunder fødevarernes oprindelse og til hvem fødevarerne er solgt videre til.

 

På baggrund af de problemer, der er konstateret med svindel samt sygdomsfremkaldende bakterier, virus m.m. og andre risici ved importerede fødevarer, har Fødevarestyrelsen besluttet som supplement til den rutinemæssige kontrol at intensivere kontrollen af importørernes egenkontrol ved årligt tilbagevendende kampagner. Fødevarekontrollen skal indberette resultaterne af kampagnen.”

 

Jeg vurderer på den baggrund, at der ikke er behov for yderligere initiativer for at sikre, at animalske fødevarer, der indføres fra andre EU-lande, opfylder lovgivningen.

 

 

 

 

 

Lars Barfoed

 

 

                                                                                                /Maria Krohn