Folketingets Lovsekretariat

Christiansborg

1240 København K

Dato             23  . maj 2006

J. nr.           003-583

  

 

Folketingsmedlem Kim Christiansen (DF) har den 11. maj 2006 stillet mig følgende spørgsmål nr. S 4771, som jeg hermed skal besvare.

 

Svaret vedlægges i 80 eksemplarer.

 

Spørgsmål nr. S 4771:

 

”Vil ministeren tage initiativ til, at der indføres køre/hviletidsbestemmelser for taxabranchen, og i givet fald krav om digitale fartskrivere.”

 

Svar:

 

Bestemmelserne om køre– og hviletid gælder ikke for køretøjer, der er omfattet af taxiloven.

 

Bestemmelserne om køre- og hviletid og bestemmelserne om fartskrivere (herunder digitale fartskrivere) bygger på EU-forordninger, der gælder for lastbiler med en samlet tilladt totalvægt over 3.500 kg., som benyttes til godstransport, og busser, det vil sige, køretøjer, der er indrettet til befordring af mere end 9 personer, føreren medregnet.

 

Taxier og andre køretøjer, der er indrettet til befordring af højst 9 personer, føreren medregnet, er derimod bl.a. omfattet af arbejdsmiljølovens bestemmelser, der foreskriver, at arbejdstiden for taxichauffører skal tilrettelægges således, at de har en hvileperiode på mindst 11 sammenhængende timer indenfor hver periode på 24 timer.

 

Arbejdsgiverens tilsidesættelse af denne bestemmelse i arbejdsmiljøloven er strafbelagt, og strafferammen ifølge loven omfatter bødestraf med mulighed for fængsel i op til 1 år.

 

Endvidere kan taxichauffører straffes ifølge færdselsloven, hvis de kører taxi, selvom de f.eks. er overanstrengte eller lider af søvnmangel og som følge heraf er ude af stand til at føre køretøj på fuldt betryggende måde.

 

Politiet fører tilsyn med, at taxichauffører overholder færdselsloven og tilsyn med, at arbejdsmiljølovens hviletidsregler overholdes.

 

Førere af taxier skal tillige dagligt afrapportere omfanget af kørslen i særligt indrettede trafikbøger, hvori der bl.a. skal oplyses om arbejdstidens længde, kørslens omfang og om indtjening.

 

Jeg er naturligvis bekendt med oplysningerne i dagspressen om, at taxichauffører i visse tilfælde groft skulle have tilsidesat arbejdstidsbestemmelserne ved – som det har været omtalt - at have arbejdet i sammenhængende perioder, som ligger langt over det lovlige og ikke mindst langt over det forsvarlige. Det er selvfølgelig ikke acceptabelt.

 

Det er imidlertid min umiddelbare opfattelse, at taxierhvervets udøvere generelt lægger meget vægt på, at arbejdet udføres forsvarligt, og at de er meget bevidste om, at de ikke udsætter deres medtrafikanter og ikke mindst dem selv for risici, der kan undgås ved at følge gældende bestemmelser om arbejdstid.

 

Jeg kan endelig oplyse, at personer, der ønsker beskæftigelse som chauffører eller vognmænd i taxierhvervet, skal gennemføre og bestå kvalifikationskurser, der bl.a. omfatter undervisning i arbejdsmiljøforhold.

 

Jeg mener derfor ikke, at der med det gældende regelsæt er grundlag for at udvide køre- og hviletidsbestemmelsernes virkefelt til også at omfatte taxier.

 

 

Med venlig hilsen

 

 

Flemming Hansen