Folketingets Lovsekretariat

Christiansborg

1240  København K

Dato: 19. juni 2006

J. nr.           003-607

  

 

Folketingsmedlem Rune Lund (EL) har den 8. juni 2006 stillet mig følgende spørgsmål nr. S 5392 , som jeg hermed skal besvare.

 

./.     Svaret vedlægges i 80 eksemplarer.

 

Spørgsmål nr.  S 5392 :

 

"Vil ministeren redegøre for tidligere dokumentation og erfaringer for holdbarheden overfor brand af betonkonstruktioner og materialer, som er anvendt i togtunnelen under Storebælt ?"

Svar:

 

I Trafikministeriets rapport ”Sikkerhed ved transport gennem Storebælts­tunnelen” fra november 1995 er der detaljeret redegjort for tunnelens udformning og sikkerhed, herunder for tunnelens modstandsevne over for brand, blandt andet dokumenteret gennem fuldskala brandforsøg.

 

Rapporten blev udarbejdet af Trafikministeriet med bistand fra DSB og A/S Storebælt bl.a. med baggrund i den brand, der opstod i tunnelboremaskinen Dania i juni 1994 under byggeriet af den faste forbindelse over Storebælt.

 

Rapporten indeholder en beskrivelse af regler og principper for transport af farligt gods, risikoanalyser og sikkerhedsmålsætning for Storebælts­tunnelen og de sikkerhedsforanstaltninger, der er knyttet til udform­ningen og beskyttelsen af denne.

 

I rapporten redegøres endvidere for, at tunnelen har en brand-modstands­evne mod minimum en påvirkning på 1200ºC (kulbrintebrand) i 4 timer, hvilket tilgodeser den sikkerhedsmålsætning, der er opstillet for tunnelen.

 

Brandberegninger, der blev foretaget for de normalt forekommende gods­typer i normalt forekommende mængder i tunnelen, viste, at ovennævnte brandpåvirkning svarer til en brand af meget betydelig størrelse.

 

Med venlig hilsen

 

 

Flemming Hansen