Dato:            30. juni 2006

Kontor:         Valgkontoret

J.nr.              2006-21012-38

Sagsbeh.:   DSI

Fil-navn:       folk. sp. S 5641 besvarelse

 

 

 


Besvarelse af spørgsmål nr. S 5641 som medlem af Folketinget Jørn Dohrmann (DF) har stillet til indenrigs- og sundhedsministeren den 19. juni 2006

 

Spørgsmål nr. S 5641:

"Vil ministeren acceptere, at den aktuelle sag om Ny Aabenraa Kommunes skævvridende tilsagn om aktivt at markedsføre et bestemt selskab på bredbåndsmarkedet (se Jyske Vestkysten 26. maj 2006) først behandles om 11 måneder, hvor aftalen for længst kan have fået vidtrækkende konsekvenser?"

 

Svar:

Der er tale om en konkret sag vedrørende lovligheden af sammenlægningsudvalget for Ny Aabenraa Kommunes indgåelse af en partnerskabsaftale med Syd Energi.

 

I den anledning kan jeg oplyse, at tilsynet med sammenlægningsudvalgene varetages af fem statsamtmænd, jf. § 33, stk. 1, i lov nr. 540 af 24. juni 2005 om revision af den kommunale inddeling. Det er statsamtmanden for Sønderjyllands Amt, der fører tilsyn med sammenlægningsudvalget for Ny Aabenraa Kommune, jf. lovens § 33, stk. 2.

 

Statsamtmanden for Sønderjyllands Amt har oplyst, at statsamtmanden har besluttet at tage sagen op til behandling, og at sagen er under behandling.

 

Jeg kan endvidere oplyse, at der ikke i lovgivningen findes en regel, som generelt regulerer sagsbehandlingstider og svarfrister for statsamterne eller for offentlige myndigheder i det hele taget.

                            

Det følger af pkt. 200 i Justitsministeriets vejledning om forvaltningsloven (vejledning nr. 11740 af 4. december 1986), at det selvfølgelige krav om, at alle sager, der behandles af den offentlige forvaltning, skal behandles så enkelt, hurtigt og økonomisk som muligt, i særlig grad gælder sager, hvori enkeltpersoner eller private selskaber, institutioner, foreninger m.v. er part.

 

Særligt om svarfrister er det i vejledningens pkt. 205 fremhævet, at forvaltningsloven ikke indeholder generelle regler om sagsbehandlingstiden. Baggrunden herfor er bl.a., at de opgaver, der udføres af den offentlige forvaltning, er af så forskellig karakter og omfang, at det ikke vil være muligt i en lov, der skal gælde for hele den offentlige forvaltning, at fastsætte bestemte regler for sagsbehandlingstiden, som med rimelighed vil kunne håndhæves ved domstolene.

 

Indenrigs- og Sundhedsministeriet er ikke i almindelighed klageinstans over for de fem statsamtmænd, men ministeriet kan af egen drift tage spørgsmål om lovligheden af kommunale dispositioner eller undladelser, som statsamtmanden har udtalt sig om, og lovligheden af statsamtmandens øvrige dispositioner, op til behandling, når ministeriet skønner, at sagen er af principiel eller generel betydning, eller har alvorlig karakter.

 

Indenrigs- og Sundhedsministeriets tilsyn med de tilsynsførende statsamtmænd omfatter således ikke spørgsmålet om, hvorvidt statsamtmandens dispositioner er rimelige eller hensigtsmæssige, eller spørgsmål om overholdelsen af principperne om god forvaltningsskik.

 

Indenrigs- og Sundhedsministeriet kan således alene tage stilling til statsamtmandens sagsbehandlingstid, når sagsbehandlingstiden i sig selv er i strid med lovgivningen, f.eks. offentlighedslovens § 16, stk. 2, om behandling af aktindsigtsanmodninger, eller når sagsbehandlingstiden er udtryk for dispositioner, der er strid med lovgivningen, herunder retsgrundsætningen om saglighed i forvaltningen.

 

Kopi af spørgsmålet og besvarelsen heraf er sendt til statsamtmanden for Sønderjyllands Amt som en anmodning om, at behandlingen af sagen fremskyndes.

 

Jeg kan endvidere til orientering oplyse, at statsamterne i en årrække har været reguleret på mål for sagsbehandlingstiden i sager om det kommunale tilsyn gennem resultatkontrakter.

 

Set ud fra en generel vurdering af sagernes kompleksitet og behovet for høring af parter er der i de resultatkontrakter, Indenrigs- og Sundhedsministeriet har indgået med statsamterne for 2006, fastsat det overordnede resultatmål for sagsbehandlingstiden i sager om det kommunale tilsyn på 22 uger.

 

Resultatmålet forventes at blive opfyldt i 2006. Tidligere har målsætningen været 26 uger.