Folketingets Lovsekretariat

Christiansborg

1240  København K

Dato 17. august 2006                     

J. nr.  003-659

  

 

Folketingsmedlem Jens Christian Lund (S) har den 1. august 2006 stillet mig følgende spørgsmål nr. S 6319 , som jeg hermed skal besvare.

 

./.     Svaret vedlægges i 80 eksemplarer.

 

Spørgsmål nr. S 6319 :

 

"Vil ministeren sikre, at også sommerhusejere får mulighed for at mærke deres postkasser eller brevsprækker med mærkatet ”Ingen reklamer Tak”?"

Svar:

 

På baggrund af en udtalelse fra Færdselsstyrelsen kan jeg oplyse følgende:

Postlovgivningen regulerer alene befordring af adresserede forsendelser (adresserede breve, pakker og andre adresserede forsendelser – eksempelvis adresserede dagblade, magasiner o.l.).

Distribution af uadresserede forsendelser er ikke reguleret i postlovgivningen. I postlovgivningen findes der således ikke en særlig lovhjemmel, hvorefter borgerne gives lovbestemt ret til generelt at afvise uønskede uadresserede forsendelser (reklamer, ugeaviser og distriktsblade samt uadresserede husstandsomdelte daglige gratisaviser).

Post Danmark har i 1990 valgt at indføre den frivillige ordning ”Ingen reklamer – tak”. Ordningen giver modtagerne en generel mulighed for at kunne afvise visse typer af uadresserede forsendelser (reklamer, ugeaviser og distriktsblade).

Om ordningen ”Ingen reklamer – tak” har Post Danmark til Færdselsstyrelsen oplyst, at ordningen kan anvendes af følgende private modtagere:

-          Husstande i villa- og rækkehuse.

-          Husstande i etagebebyggelse.

-          Jordbrugere (som privatpersoner).

Ordningen ”Ingen reklamer – tak” omfatter således ikke fritidshusområder, men personligt mener jeg, at borgerne i disse områder naturligvis også bør have mulighed for at kunne afvise uønskede reklamer m.v.

Post Danmark har desuden oplyst, at omdeling af adresseløse forsendelser i fritidshusområder kun finder sted i en begrænset periode på ca. 12 uger om året – nemlig i ugerne 24 til 34 samt én omdelingsdag op til påske og én omdelingsdag op til Kristi Himmelfartsdag.

Post Danmark har endvidere oplyst, at anmodninger fra borgere om ”Ingen reklamer – tak” ordningen registreres på modtagerens vedvarende adresse (folkeregisteradresse) i Post Danmarks modtagerdatabase. Modtagerdatabasen omfatter således ikke fritidshuse, med mindre beboeren har sin folkeregisteradresse der.

Angående spørgerens oplysninger om, at de adresseløse forsendelser hænger ud af postkasserne og flyder i sommerhusområderne, kan jeg oplyse, at Forbrugerombudsmanden efter forhandling med Post Danmark, Brancheforeningen af Danske Distributionsvirksomheder m.fl. har fastsat retningslinier for branchen om aflevering af adresseløse forsendelser. Bl.a. at forsendelserne skal afleveres til mindst mulig ulempe for modtageren, herunder at forsendelsen ikke må blive siddende i brevsprækken eller sættes i dørhåndtaget el. lign.

Jeg kan oplyse, at jeg har bedt Færdselsstyrelsen om nærmere at undersøge, om ordningen ”Ingen reklamer – tak” kan udstrækkes til også at omfatte fritidshusområder. Jeg har endvidere bedt styrelsen om en redegørelse for, hvorledes borgernes ønske om at kunne afvise modtagelse af gratisaviser, kan håndteres. Problemstillingen bør som udgangspunkt løses ved, at branchen (udgiverne og distributørerne) finder en løsning, som tilgodeser dette ønske. I modsat fald må regeringen tage et lovgivningsmæssigt initiativ under overvejelse.

Med venlig hilsen



Flemming Hansen