Miljø- og Planlægningsudvalget 2005-06
S 6369
Offentligt
300331_0001.png
J.nr. M 4034-0230
Den 22. august 2006
Miljøministerens besvarelse af spørgsmål nr. S 6369 stillet af folke-
tingsmedlem Steen Gade (SF)
Spørgsmål S 6369
Ville Danmark kunne overholde EU's krav til såvel partikler (PM 10 samt PM
2,5) som kvælstofdioxid i gadeluften i 2010, såfremt der inden da indføres
miljøzoner i de største byer med krav om såvel partikelfiltre som SCR-
katalysatorer på alle tunge køretøjer, samtidig med at der gives et afgifts-
mæssigt incitament til køretøjer med såvel partikelfiltre som SCR-
katalysatorer?
Svar
Danmarks Miljøundersøgelser (DMU) har senest i 2005 for Miljøkontrollen i
Københavns Kommune og i samarbejde med Miljøstyrelsen foretaget en
vurdering af om og med hvilke virkemidler det ville være muligt at overholde
grænseværdien for kvælstofdioxid (NO
2
) i 2010. Vurderingen viste, at selv
med indførelse af skærpede emissionskrav for både lette og tunge dieselkø-
retøjer vil grænseværdien på de 40 µg/m
3
blive overskredet på enkelte ga-
destrækninger i København i 2010. Dette vil efter Miljøstyrelsens vurdering
også være tilfældet, hvis alle tunge køretøjer er udstyret med SCR-
katalysatorer.
For partikler (PM
10
) trådte grænseværdierne i kraft den 1. januar 2005, og
målinger for 2005 viser, at de blev overskredet i København og på en enkelt
station i provinsen.
For de mindre partikler (PM
2.5
) har beregninger vist, at såfremt de øvrige
EU-lande opfylder deres EU-målsætninger på luftområdet, vil Danmark
kunne overholde den foreslåede grænseværdi på 25 µg/m
3
allerede i 2010.
Regeringen prioriterer tiltag, der kan bidrage til reduktion af NO
2
-niveauet.
Senest har Danmark i forhandlingerne om nye EURO-normer lagt vægt på,
at vi så hurtigt som muligt får indført betydelige skærpelser i forhold til ud-
slippet af kvælstofoxider (NO
x
) fra diesel person- og varebiler.
Luftforureningen med partikler har betydelige negative sundhedskonse-
kvenser. Det er baggrunden for, at regeringen har sendt et lovforslag om
miljøzoner i høring. Lovforslaget giver mulighed for, at stort set alle de nu-
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
værende tunge køretøjer i Danmark, der ønsker at køre i de store byer, skal
have monteret et partikelfilter i løbet af de næste fire år.
Regeringen har endvidere indført et nedslag i registreringsafgiften for køre-
tøjer med partikelfilter. En række bilimportører har netop annonceret en
række meget markante stigninger i deres salg af dieselbiler med filter. For
nogle fabrikanter er der tale om, at personbiler med filter nu udgør over
halvdelen af salget, og andelen forventes fortsat at stige.
2