Folketingets Lovsekretariat

Christiansborg

1240  København K

Dato 4. oktober 2006

J. nr.           003-000721

 

 

Folketingsmedlem Rune Lund (EL) har den 18. september 2006 stillet mig følgende spørgsmål nr. 7189, som jeg hermed skal besvare.

 

 

Spørgsmål nr. S 7189:

 

" Vil ministeren udarbejde en opgørelse over antallet af forsinkelser/aflysninger opgjort på følgende kategorier af årsager

1) stationssikringsanlæg eksl. ydre enheder som sporskifter, signallamper, sporisolationer og kabler,

2) fjernstyringsanlæg eksl. kabler,

3) overkørselsanlæg,

4) fejl på ydre enheder som sporskifter, signallamper, sporisolationer og kabler,

samt en vurdering af, hvor alvorlige konsekvenser de enkelte typer af fejl har for togdriften, f.eks. ved at opgøre hvor store forsinkelser den enkelte fejl type typisk koster? "

Svar:

 

I nedenstående tabel 1 har Banedanmark opgjort antallet af forsinkede/aflyste tog samt en rate for hvor mange tog der forsinkes/aflyses pr. fejl indenfor udvalgte kategorier. De trafikale konsekvenser af de enkelte fejl er udtrykt i den anførte rate.

 

Opgørelsen er baseret på observerede data fra 2005.

 

For eksempel fremgår det af tabellen, at en kabelfejl i gennemsnit forsinker 4,1 tog, mens lampefejl i gennemsnit forsinker 0,7 tog. Geografisk placering samt det tidspunktet på døgnet hvor fejlen indtræffer er afgørende faktorer for hvor stor den trafikale konsekvens præcis er.

 

 

 

 

 

 

 

 

Tabel 1:  Antal forsinkede/aflyste tog samt fejlrate 2005

 

Fjernbanen

S-banen

 

Antal forsinkede/aflyste tog

Rate (antal tog pr. fejl)

Antal forsinkede/aflyste tog

Rate (antal tog pr. fejl)

Stationssikringsanlæg 1)

6.928

1,8

9.650

5,9

Fjernstyringsanlæg 2)

1.861

2,4

1.604

6,7

Overkørselsanlæg 1)

1.536

1,1

-

-

Overkørselsanlæg

2.040

1,0

-

-

Sporskifter

5.422

3,6

2.327

10,1

Signallampefejl

1.478

0,7

108

0,5

Sporisolationer

3.766

2,1

5.585

12,9

Kabelfejl

714

4,1

1.096

47,7

1) Opgjort uden underkomponenterne sporskifter, signallamper, sporisolationer og kabler.

2) Opgjort uden underkomponenten kabler

 

 

Det bør bemærkes at der i forbindelse med den netop gennemførte analyse af signalstrategien er anvendt en anden kategorisering af fejltyper til beskrivelse af signalområdet. Signalanalysens resultater kan ikke direkte relateres til den ovenfor anførte kategorisering.

 

 

 

 

Med venlig hilsen

 

 

Flemming Hansen