Europaudvalget 2006-07
EUU Alm.del Bilag 135
Offentligt
337144_0001.png
Justitsministeriet
Civil- og Politiafdelingen
Kontor:
Sagsnr.:
Dok.:
Det Internationale Kontor
2006-3000/3-0001
ARR40770
GRUNDNOTAT
vedrørende forslag til rådsafgørelse om forbedring af samarbejdet mellem EU-
medlemsstaternes særlige indsatsenheder i krisesituationer
Resumé
Østrig har fremlagt et forslag til rådsafgørelse om forbedring af samarbejdet mellem EU-
medlemsstaternes særlige indsatsenheder i krisesituationer. Formålet med forslaget er at fastsætte de
grundlæggende retlige rammer for eventuel bistand fra én medlemsstats særlige indsatsenheder til
en anden medlemsstat i en krisesituation, såsom gidseltagning, kapring og lignende hændelser. For
Danmarks vedkommende vil forslaget navnlig berøre bistand til eller fra Politiets Aktionsstyrke
(AKS). Forslaget indeholder bl.a. regler om fremsættelse af anmodninger om bistand og om opera-
tioner på en anden medlemsstats område, herunder om ansvar for skade eller begåede strafbare
handlinger. Fremsættelse af anmodninger om og ydelse af bistand i en krisesituation afgøres suve-
rænt af de pågældende medlemsstater. Forslaget rejser ikke spørgsmål i forhold til nærhedsprincip-
pet. Forslaget vil formentlig have begrænsede lovgivningsmæssige konsekvenser. Forslaget vurde-
res ikke at ville have statsfinansielle konsekvenser af betydning. Der ses ikke at foreligge offentlige
tilkendegivelser om andre medlemslandes holdninger til forslaget. Fra dansk side har man på nuvæ-
rende tidspunkt – hvor den igangsatte høring ikke er afsluttet – ikke lagt sig fast på en holdning til
forslaget.
1. Baggrund
Østrig har fremlagt et forslag til rådsafgørelse om forbedring af samarbejdet mellem EU-
medlemsstaternes særlige indsatsenheder i krisesituationer.
Formålet med forslaget er – ifølge forslagsstilleren – at fastsætte de grundlæggende retlige rammer
for eventuel bistand fra én medlemsstats særlige indsatsenheder til en anden medlemsstat i en krise-
Slotsholmsgade 10
DK 1216 København K
Telefon: + 45 33 92 33 40
Telefax: + 45 33 93 35 10
E-post: [email protected]
Internet: http://www.jm.dk
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
337144_0002.png
situation, såsom gidseltagning, kapring og lignende hændelser. For Danmarks vedkommende vil
forslaget navnlig berøre bistand til eller fra Politiets Aktionsstyrke (AKS). De foreslåede retlige
rammer og afgivelse af en erklæring om kompetente myndigheder vil ifølge forslagsstilleren effek-
tivisere samarbejdet mellem medlemsstaterne i en krisesituation. Fremsættelse af anmodninger om
og ydelse af bistand i en krisesituation afgøres suverænt af de pågældende medlemsstater.
Forslaget er fremsat under henvisning til traktaten om den Europæiske Union (TEU), særligt artikel
30, stk. 1, litra a), b) og c), der omhandler fælles handling vedrørende politisamarbejdet omfattende
henholdsvis operativt samarbejde, udveksling, behandling og analyse af oplysninger samt samar-
bejde om uddannelse og udstationering. Endvidere henvises til artikel 32, der omhandler Rådets
adgang til at fastsætte de betingelser og begrænsninger, hvorunder de kompetente myndigheder, der
er nævnt i artikel 30 og 31, kan arbejde på en anden medlemsstats område i samarbejde og forståel-
se med denne stats myndigheder. Endelig henvises der til artikel 34, stk. 2, litra c), hvorefter Rådet
med henblik på opfyldelse af Unionens målsætninger på initiativ af en medlemsstat eller Kommis-
sionen med enstemmighed kan vedtage (andre) afgørelser i ethvert andet øjemed, uden at det dog
indebærer nogen indbyrdes tilnærmelse af medlemsstaternes love og administrative bestemmelser.
2. Indhold
Artikel 1 fastlægger almindelige regler og betingelser, som skal gøre det muligt for en medlemsstats
særlige indsatsenheder at yde bistand og/eller operere på en anden medlemsstats område, hvis denne
medlemsstat anmoder herom med henblik på at imødegå en krisesituation.
Artikel 2 fastslår, at der ved ”særlig indsatsenhed" forstås enhver retshåndhævende myndighed i en
medlemsstat, der er specialiseret i kontrol af krisesituationer. Ved "krisesituation" forstås enhver
menneskeskabt situation i en medlemsstat, der udgør en alvorlig direkte fysisk trussel mod personer
eller institutioner i denne medlemsstat, navnlig gidseltagning, kapring og lignende hændelser.
Artikel 3 beskriver rammerne for bistand til en anden medlemsstat og fastlægger, at en medlemsstat
kan anmode om bistand fra en særlig indsatsenhed i en anden medlemsstat med henblik på at imø-
degå en krisesituation. En medlemsstat kan acceptere eller afvise en sådan anmodning eller foreslå
en anden form for bistand.
Med forbehold af en aftale mellem de berørte medlemsstater kan bistanden bestå af levering af ud-
styr eller ekspertise til den anmodende medlemsstat eller gennemførelse af operationer på medlems-
statens område.
I tilfælde af operationer på den anmodende medlemsstats område skal embedsmænd fra den særlige
indsatsenhed, der yder bistand,
-
2
-
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
337144_0003.png
a) have tilladelse til at handle som støttekapacitet på den anmodende medlemsstats område,
b) operere under den anmodende medlemsstats ansvar og ledelse og i overensstemmelse med den
anmodende medlemsstats lovgivning, samt
c) operere inden for rammerne af deres beføjelser i henhold til deres nationale lovgivning.
Artikel 4 omhandler de generelle regler for ansvar. Det fremgår af bestemmelsen, at når en med-
lemsstats embedsmænd opererer på en anden medlemsstats område i overensstemmelse med råds-
afgørelsen, er sidstnævnte medlemsstat ansvarlig for de skader, de pågældende embedsmænd måtte
forvolde under deres operationer. Hvis skaden skyldes aktioner, der er i modstrid med de retnings-
linjer, som den anmodende medlemsstat har givet, eller ligger uden for rammerne for de pågælden-
de embedsmænds beføjelser i henhold til deres nationale lovgivning, finder følgende bestemmelser
dog anvendelse:
a) den medlemsstat, på hvis område skaden forvoldes, erstatter disse skader på samme måde som
skader forvoldt af dens egne embedsmænd,
b) den medlemsstat, hvis embedsmænd forvolder skade på personer på en anden medlemsstats om-
råde, godtgør fuldt ud alle de beløb, som sidstnævnte medlemsstat har udbetalt i skadeserstatning til
skadelidte eller disses retssuccessorer, og
c) bortset fra det i litra b) nævnte tilfælde giver den enkelte medlemsstat afkald på at kræve skades-
erstatninger godtgjort af en anden medlemsstat, dog med forbehold af eventuelle rettigheder over
for tredjemand.
Artikel 5 bestemmer, at embedsmænd, der – under de i artikel 3 omhandlede operationer – opererer
på en anden medlemsstats område, sidestilles med embedsmænd fra denne medlemsstat for så vidt
angår eventuelle strafbare handlinger, der begås mod eller af dem.
Ifølge artikel 6 sørger medlemsstaterne for, at deres relevante myndigheder afholder møder og til-
rettelægger fælles uddannelse og øvelser, når det er nødvendigt, med henblik på at udveksle erfarin-
ger og ekspertise samt generelle, praktiske og tekniske oplysninger om at yde bistand i krisesituati-
oner.
Efter artikel 7 afholder hver medlemsstat sine egne omkostninger, medmindre andet aftales mellem
de berørte medlemsstater.
Artikel 8 behandler sammenhængen med andre instrumenter og fastslår, at medlemsstaterne fortsat
kan anvende de bilaterale eller multilaterale aftaler eller ordninger, der gælder fra datoen for vedta-
gelse af denne rådsafgørelse, for så vidt disse aftaler eller ordninger giver mulighed for at uddybe
eller udvide denne afgørelses mål mellem medlemsstaterne.
-
3
-
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
337144_0004.png
Medlemsstaterne kan endvidere indgå bilaterale eller multilaterale aftaler eller ordninger eller sætte
dem i kraft efter datoen på hvilken afgørelsen får virkning, for så vidt sådanne aftaler eller ordnin-
ger giver mulighed for at uddybe eller udvide denne afgørelses mål mellem medlemsstaterne.
Ovennævnte aftaler og ordninger må dog under ingen omstændigheder berøre forbindelserne med
de medlemsstater, der ikke er parter deri.
Medlemsstaterne har pligt til at underrette Rådet og Kommissionen om eventuelle nye aftaler eller
ordninger som ovenfor nævnt.
Artikel 9 og 10 indeholder afsluttende bestemmelser og bestemmelser om ikrafttrædelse.
3. Gældende dansk ret
Som nævnt vil forslaget for Danmarks vedkommende navnlig berøre bistand til eller fra Politiets
Aktionsstyrke (AKS).
AKS henhører under Rigspolitichefen.
For så vidt angår dansk bistand til en anden medlemsstat i en krisesituation, vil det således være
Rigspolitichefen, som vurderer, om AKS kan og bør yde bistand.
Med hensyn til de tilfælde, hvor bistand fra et andet medlemsland måtte findes relevant til løsning
af en krisesituation i Danmark, vil de berørte danske myndigheder kunne rette henvendelse til de
relevante myndigheder i det pågældende medlemsland med henblik på at aftale, om – og i givet fald
hvordan – et samarbejde vedrørende den pågældende krisesituation kan gennemføres.
For så vidt angår erstatningsansvar for skader forårsaget af myndighedspersoner fra en anden med-
lemsstats indsatsenheder findes der ikke særskilte regler herom, og det vil derfor være dansk rets
almindelige erstatningsregler, der vil finde anvendelse.
Med hensyn til strafansvar må det antages, at det ikke – uden særskilt lovgrundlag – er muligt at
sidestille polititjenestemænd fra en anden medlemsstat med danske polititjenestemænd. Det vil der-
for som udgangspunkt være de almindelige regler om strafansvar, der vil gælde for handlinger be-
gået mod eller af polititjenestemænd fra udenlandske indsatsenheder, jf. herved også forudsæt-
ningsvis den ordning, som er gennemført i Schengen-loven (§ 3).
4. Lovgivningsmæssige og statsfinansielle konsekvenser
-
4
-
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
4.1.
Forslaget til rådsafgørelse vurderes som udgangspunkt ikke at ville kræve gennemførelse af
lovgivning i Danmark. Der er således tale om, at der efter forslaget opstilles en retlig ramme, som
det er frivilligt, om den enkelte medlemsstat ønsker at benytte – både som anmodende medlemsstat
og som anmodet medlemsstat. Hertil kommer, for så vidt angår spørgsmålet om udenlandske ind-
satsenheders deltagelse i operationer i Danmark, at det følger af forslaget (artikel 3, stk. 3, litra b),
at hvis embedsmænd fra en indsatsenhed i én medlemsstat skal operere på en anden medlemsstat
territorium, skal dette ske under den anmodende medlemsstats ansvar og ledelse og i overensstem-
melse med den anmodende medlemsstats lovgivning.
Med hensyn til forslagets regler om erstatnings- og strafansvar (i artikel 4 og 5), vil disse dog for-
mentlig have lovgivningsmæssige konsekvenser – for så vidt som et eventuelt samarbejde med ind-
satsenheder fra andre medlemsstater sker inden for rammerne af rådsafgørelsen. Der kan herved
bl.a. henvises til den ordning, som fremgår af Schengen-loven (§ 3).
4.2.
Forslaget vurderes ikke at ville have statsfinansielle konsekvenser af betydning.
5. Høring
Forslaget er sendt i høring hos Præsidenten for Østre Landsret, Præsidenten for Vestre Landsret,
samtlige byretter, Domstolsstyrelsen, Rigspolitichefen, Rigsadvokaten, Den danske Dommer-
forening, Dommerfuldmægtigforeningen, Landsforeningen af beskikkede advokater, Foreningen af
offentlige anklagere, Politiforbundet i Danmark, Advokatrådet, Retssikkerhedsfonden, Amne-sty
International samt Institut for Menneskerettigheder.
6. Nærhedsprincippet
Østrig har anført, at forslaget ikke er i strid med nærhedsprincippet, men har ikke nærmere begrun-
det denne opfattelse.
Regeringens foreløbige vurdering er, at der ikke er grundlag for at anse forslaget for at stride mod
nærhedsprincippet. Sigtet med forslaget er således at indføre en fælles retlige ramme for et grænse-
overskridende samarbejde mellem indsatsenheder i krisesituationer.
7. Andre landes kendte holdninger
Der ses ikke at foreligge offentlige tilkendegivelser om de øvrige medlemsstaters holdninger til
forslaget.
-
5
-
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
8. Foreløbig generel dansk holdning
Fra dansk side har man på nuværende tidspunkt – hvor den igangsatte høring ikke er afsluttet – ikke
lagt sig fast på en holdning til forslaget.
9. Orientering af andre af Folketingets udvalg
Grundnotatet om forslag til rådsafgørelse om forbedring af samarbejdet mellem EU-
medlemsstaternes særlige indsatsenheder i krisesituationer sendes – ud over til Folketingets Euro-
paudvalg – også til Folketingets Retsudvalg.
-
6
-