Grundnotat til Folketingets Europaudvalg om forslag til kom­mis­sionsbeslutning om udstedelse af markedsførings-tilladelse for lægemidlerne Irbesartan Hydrochlorothiazide Winthrop og Irbesartan Hydrochlorothiazide BMS

 

 

Resumé

 

En vedtagelse af de foreliggende forslag vil indebære, at der udstedes mar­­keds­føringstilladelser til lægemidlerne Irbesartan Hydrochlorothiazide Winthrop og Irbesartan Hydrochlorothiazide BMS. Lægemidlerne anvendes til behandling af for højt blodtryk i tilfælde, hvor blodtrykket ikke kan regu­leres tilstrækkeligt med irbesartan eller hydrochlorthiazid alene.

 

En vedtagelse af forslagene kan indebære behandlingsmæssige fordele, og i den sammenhæng udgør forslagene en forbedring af sundhedsbeskyttelses-niveauet i Danmark.

 

Der er kun udarbejdet et enkelt notat for de to præparater, idet Irbesartan Hydrochlorothiazide Winthrop og Irbesartan Hydrochlorothiazide BMS begge er identiske med Co-Aprovel; et præparat, som har været på det dan­ske marked i 10 år.

 

 

1. Indledning

 

Kommissionens forslag (EU/1/06/377/001-028 (EMEA/H/C/783) og EU/1/06/369/001-028 (EMEA/H/C/784)) til de ovenfor nævnte beslutninger er fremsendt til medlemsstaterne den 20., henholdsvis den 19. december 2006.

 

Forslaget har som retsgrundlag artikel 10, stk. 2, i Rådets forordning 726/2004 om fastlæggelse af fællesskabsprocedurer for godkendelse og overvågning af human- og veterinærmedicinske lægemidler og om opret­telse af et europæisk lægemiddelagentur.

 

Forslaget behandles i skriftlig procedure, og Kommissionen har oplyst, at medlemsstaternes stillingtagen til forslaget skal være formanden for for­skriftskomitéen i hænde senest den 10., henholdsvis den 9. januar 2007.

 

Efter forordning 726/2004 skal en central godkendelsesprocedure følges ved ansøgninger om udstedelse af markedsføringstilladelse til lægemidler ud­viklet på grundlag af en række bioteknologiske fremgangsmåder. Proce­duren skal desuden anvendes ved godkendelse af lægemidler til mennesker med et indhold af nye aktive stoffer (der ikke tidligere har været godkendt i et lægemiddel inden for EU), når de pågældende lægemidler er fremstillet til behandling af immunforsvarssygdomme, kræft, visse nervelidelser, sukker­syge og sjældne sygdomme samt ved godkendelse af veterinære lægemidler bestemt til at fremme dyrs vækst eller produktivitet.

 

Virksomhederne kan endvidere frivilligt anmode om anvendelse af den cen­trale procedure for andre lægemidler med et nyt aktivt stof, lægemidler som er behandlingsmæssigt, videnskabeligt eller teknisk nyskabende, samt læge­midler hvor en tilladelse på fællesskabsplan kan være til gavn for patien­terne. 

 

Ansøgninger, der behandles efter den centrale procedure, indsendes til Det Europæiske Lægemiddelagentur. Lægemiddelagenturets udtalelse om an­søgningen afgives af et af agenturets videnskabelige ekspertudvalg. Ved ansøgninger om godkendelse af lægemidler til mennesker afgives udtalelse af CHMP (Committee for Medicinal Products for Human Use – Udvalget for Humanmedicinske Lægemidler). Hvert medlemsland har udpeget 1 medlem til dette udvalg.

 

Kommissionen træffer afgørelse om godkendelse eller nægtelse af god­kendelse af udstedelse af en markedsføringstilladelse efter forvaltnings­proceduren i Det Stående Udvalg for Humanmedicinske Lægemidler. Kom­missionen vedtager de foreslåede foranstaltninger, der straks finder an­vendelse. Opnås der ikke kvalificeret flertal i udvalget, forelægger Kommis­sionen sin beslutning for Rådet. Kommissionen kan i så fald udsætte an­vendelsen af de foranstaltninger, den har vedtaget, i 1 måned. Rådet kan med kvalificeret flertal træffe anden afgørelse inden for 1 måned. Har Rådet ikke inden for fristen på 1 måned truffet en anden afgørelse, gennemfører Kommissionen sin beslutning.

 

 

2. Forslagenes formål og indhold

 

Vedtagelse af Kommissionens forslag til beslutning indebærer, at der af Kommissionen kan udstedes markedsføringstilladelse til lægemidlerne Irbesartan Hydrochlorothiazide Winthrop og Irbesartan Hydrochlorothiazide BMS, som giver adgang til at markedsføre lægemidlerne i samtlige 27 med­lemslande.

 

Kort beskrivelse af lægemidlerne  

 

Irbesartan Hydrochlorothiazide Winthrop og Irbesartan Hydrochlorothiazide BMS er indiceret til behandling af essentiel hypertension, d.v.s. forhøjet blodtryk, hvor der ikke er påvist anden sygdom som forklaring på forhøjel­sen. Lægemidlerne er en kombination af angiotensin-II-receptorantagonisten irbesartan og et thiazid-diureticum, hydrochlorthiazid. Begge stoffer virker blodtryksnedsættende, og kombinationen medfører en større reduktion af blod­trykket, end der kan opnås med hver komponent alene. Den faste dosis­kombination er således indiceret til patienter, som ikke kan behandles opti­malt med et enkelt af stofferne.

 

Irbesartans blodtryksreducerende virkning skyldes dets selektive antago­nis­me mod angiotensin-II receptorerne. Angiotensin-II dannes via angiotensin-I ud fra angiotensinogen; et stof, der produceres i leveren. Det binder sig til receptorer i blodårerne, hvilket får disse til at trække sig sammen. Når denne binding blokeres, slapper blodårerne af, og blodtrykket falder. Mekanismen bag den vanddrivende effekt af hydrochlorthiazid er velbeskrevet, mens meka­nismen for den antihypertensive virkning ikke er afklaret.

 

Essentiel hypertension giver oftest ingen væsentlige symptomer i sig selv, men indebærer en betydelig risiko for udvikling af komplikationer i form af apoplexia cerebri (hjerneblødning, blodprop i hjernen), blodprop i hjertet, hjertesvigt og pludselig død.

 

Behandling af hypertension er overordentligt væsentligt for at forebygge disse komplikationer. Talrige undersøgelser har gennem de sidste mange år påvist en klar effekt af behandling, og nye undersøgelser taler for, at man bør behandle blodtrykket endnu længere ned, end man tidligere har gjort.

 

Et thiazidpræparat vil ofte være første valg blandt de efterhånden mange for­­skellige antihypertensiva. Dette kan i nogle tilfælde være tilstrækkeligt, men i mange tilfælde vil det være nødvendigt at supplere med et eller flere andre præparater. Patienter reagerer ikke altid ens på medicin, og ofte må flere forskellige kombinationer afprøves, før man finder frem til den bedste behandling for den enkelte patient. Er det konstateret, at kombinationen af hydrochlorthiazid og en angiotensin-II antagonist er effektiv, vil det være en fordel for patienten at få behandlingen i form af et kombinationsprodukt – for at reducere antallet af tabletter.

 

Irbesartan Hydrochlorothiazide Winthrop og Irbesartan Hydrochlorothiazide BMS tabletter tages én gang dagligt. De findes i 3 forskellige styrker: irbesartan 150 mg + hydrochlorthiazid 12,5 mg, irbesartan 300 mg + hydrochlorthiazid 12,5 mg eller 25 mg. Behandlingen kan, hvis nødvendigt, kombineres med andre antihypertensiva.

 

Behandlingen bør ikke gives til patienter med dårlig nyre- og leverfunktion, ligesom den ikke bør anvendes til gravide i 2. og 3. trimester, til ammende eller til patienter, som er allergiske over for de aktive stoffer eller hjælpe­stoffer.

 

Forsigtighed skal udvises, hvis behandlingen gives til patienter med nyre- eller leverpåvirkning, med væskemangel, med hjerteklapfejl og hos patienter med diabetes bør man være opmærksom på, at der kan blive behov for justering af den antidiabetiske behandling. Som for alle patienter i diuretisk behandling skal salt- og væskebalancen kontrolleres med passende tidsintervaller.

 

Bivirkninger kan forekomme, men i placebo-kontrollerede undersøgelser ses bivirkninger ikke hyppigere i de aktivt behandlede grupper end i placebogrupperne. Bivirkninger beskrevet af mere end 1 pct. af behandlede er svimmelhed, træthed, kvalme samt ændret vandladningsmønster.

 

Lægemidlerne må kun udleveres efter recept.  

 

 

3. Nærhedsprincippet

 

Der er tale om en gennemførelsesforanstaltning for en allerede vedtagen retsakt. Overvejelser om nærhedsprincippet er derfor ikke relevante. 

 

 

4. Udtalelser

 

Europa-Parlamentet skal ikke udtale sig om forslagene.

 

 

5. Forslagenes konsekvenser for Danmark

 

Cirka 20 pct. af den voksne danske befolkning lider af for højt blodtryk. Hyp­pig­heden stiger med alderen, sÃ¥ledes at ca. 50 pct. af befolkningen ældre end 65 Ã¥r har hypertension.

 

Som nævnt ovenfor er grænsen for, hvornår man vil finde behandling in­diceret, faldet gennem de senere år, og man accepterer ikke længere et blod­tryk over 140/80 mmHg uden at overveje behandling. Undersøgelser har vist, at blot en beskeden nedsættelse af blodtrykket reducerer risikoen for apopleksi ganske betydeligt.

 

Behandling af essentiel hypertension varetages oftest af den praktiserende læge, og kun komplicerede tilfælde henvises til hospital eller praktiserende speciallæge.

 

Som nævnt indeholder de pågældende lægemidler en kombination af to velkendte antihypertensiva, og fordelen ved dem ligger derfor alene i, at patienterne kan nøjes med færre tabletter dagligt, hvilket vil indebære en bedre compliance og dermed en større behandlingseffekt.

 

Det er Lægemiddelstyrelsens vurdering, at de pågældende lægemidler fuldt ud lever op til de krav, der stilles til lægemidlers effekt, sikkerhed og kva­litet. Det er Lægemiddelstyrelsens opfattelse, at markedsføringen af de pågældende lægemidler kan indebære behandlingsmæssige fordele, og i den sammenhæng udgør forslaget en bedring af sundhedsbeskyttelsen.

 

Da man endnu ikke kender den pris, som Irbesartan Hydrochlorothiazide Winthrop og Irbesartan Hydrochlorothiazide BMS vil blive solgt til, og da man ikke har et præcist tal for, hvor stor en del af patienterne med essentiel hypertension, der vil skulle tilbydes behandling med et af disse lægemidler, kan man ikke præcist udtale sig om forslagets økonomiske konsekvenser for regionerne.

 

Forslagene vil ikke have statsfinansielle konsekvenser.

 

En vedtagelse af Kommissionens forslag vil ikke kræve dansk lovgivning.

 

 

6. Høring

 

Ansøgninger om markedsføringstilladelser til lægemidler forelægger Læge-middelstyrelsen ikke for andre myndigheder eller organisationer, da disse sager med ledsagende dokumentationsmateriale indeholder oplys­ninger om forretningshemmeligheder af sensitiv karakter.

 

 

7. Regeringens foreløbige generelle holdning

 

Regeringen kan støtte forslagene.

 

 

8. Generelle forventninger til andre landes holdninger

 

Forslagene har været behandlet i ekspertudvalget CHMP, som med enstem­mighed har kunnet anbefale markedsføringen af de pågældende lægemidler.

 

Forslagene har ikke været drøftet i EU-regi efter behandlingen i CHMP, hvorfor forhandlingssituationen er uafklaret.

 

Det forventes, at hovedparten af medlemsstaterne kan støtte forslagene.

 

 

9. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg

 

Forslagene har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg.