Europaudvalget 2006-07
EUU Alm.del Bilag 161
Offentligt
Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri
2.1./Kontoret for europapolitik og internationale relationer
J.nr.: 6350
Den 22. december 2006 / THFI
FVM 406
EU-sager
1. halvår af 2007
orientering fra Fødevareministeriet
Indhold
I - Indledning ............................................................................................................................ 2
II - Generelle forventninger til det tyske formandskabsprogram ....................................... 2
1.
2.
Landbrug ........................................................................................................................ 3
Fiskeri ............................................................................................................................. 4
III - Større sager/emner på landbrugsområdet ..................................................................... 6
1.
2.
Forenkling og reduktion af administrative byrder .......................................................... 6
Reform af markedsordningerne for vin samt frugt og grønt .......................................... 7
IV - Større sager/emner på fiskeriområdet ............................................................................ 8
1.
2.
3.
4.
5.
Forslag om en flerårig plan for torsk i Østersøen ........................................................... 8
Foranstaltninger til genopretning af bestanden af europæisk ål ..................................... 9
Forvaltningsplan for fiskeriet efter fladfisk i Nordsøen ................................................. 9
Fastsættelse af TAC/kvoter for 2008............................................................................ 10
Statsstøtte ..................................................................................................................... 10
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
340198_0002.png
2
I - Indledning
Denne orientering sigter mod at give et generelt overblik over de væsentligste emner og EU-
forslag på Fødevareministeriets område, som forventes at blive behandlet eller vedtaget i første
halvår af 2007 under det tyske formandskab.
II - Generelle forventninger til det tyske formandskabsprogram
Det forventes, at det tyske formandskab præsenterer sit arbejdsprogram på rådsmødet (land-
brug og fiskeri) den 29.-30. januar 2007. Det tyske arbejdsprogram er udarbejdet i overens-
stemmelse med 18-måneders arbejdsprogrammet for de kommende tre formandskaber (udar-
bejdet af Tyskland, Portugal og Slovenien).
Tyskland indleder således den nye 18-måneders periode med at sætte fokus på konsoliderin-
gen af grundlaget for Unionen efter udvidelsen med Bulgarien og Rumænien med henblik på
at sikre Unionens samhørighed og effektivitet.
Det tyske formandskab har tilrettelagt ét rådsmøde om måneden af 2 dages varighed. Hertil
kommer et uformelt rådsmøde den 20.-21. maj 2007 i Mainz. Der endnu ikke taget stilling til
emnet for det uformelle rådsmøde.
Derudover har formandskabet planlagt en række temakonferencer i tilslutning til formandska-
bet. Af betydning for Fødevareministeriets område er navnlig:
International Grüne Woche, Berlin, 18.-28. januar 2007
Konference om EU’s politik for fornybare ressourcer, Bruxelles, 29.-31. januar 2007
Konference om fødevarekvalitetsordninger, Bruxelles, 5. februar 2007
Konference om fornybare ressourcer. Nye chancer for landdistrikterne, München, 5.-6.
marts 2007
Konference om miljø og landbrug, Bonn, 23.-24. april 2007
Ekspertkonference vedrørende grønbogen om havpolitikken, Bremen, 3.-5. maj 2007
Europæisk biomassekonference, Berlin, 7.-11. maj 2007.
Et af hovedemnerne for det tyske formandskab vil være forenkling, og fokus vil i den forbin-
delse på landbrugsområdet komme til at ligge på et forordningsforslag, som sammenskriver
21 markedsordninger for landbrugsvarer samt på drøftelser af Kommissionens meddelelse om
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
3
krydsoverensstemmelse. På fiskeriområdet vil forenkling komme til at spille en rolle i form af
drøftelse af handlingsplanen om forenkling og forbedring af den fælles fiskeripolitik samt in-
direkte i form af front-loading med en første drøftelse af principerklæringen om TAC/kvoter
for 2008 allerede i foråret 2007. De vigtigste emner på fiskeriområdet under tysk formandskab
vil være drøftelsen og forhåbentlig vedtagelsen af den flerårige plan for torsk i Østersøen samt
den flerårige plan for rødspætte og tunge i Nordsøen. Endvidere forventes Kommissionen at
præsentere en meddelelse om discard, der vil skulle drøftes i Rådet.
1. Landbrug
Både det tyske formandskab og Kommissionen lægger op til en indsats for at skabe yderligere
forenkling og transparens i EU’s landbrugslovgivning. Formandskabet forventes således at
bakke op om gennemførelsen af Kommissionens handlingsplan om forenkling af den fælles
landbrugspolitik.
På det internationale plan vil formandskabet bestræbe sig på at genoptage forhandlingerne i
WTO. Det forventes, at Kommissionen løbende vil orientere om status i denne udvikling.
Det tyske formandskab forventes at behandle forslag vedrørende reform af 2 væsentlige mar-
kedsordninger for landbrugsvarer:
Den fælles markedsordning for vin (jf. nærmere beskrivelse nedenfor under ”større sa-
ger/emner”)
Den fælles markedsordning for frugt og grønt (jf. nærmere beskrivelse nedenfor under
”større sager/emner”).
Det løbende arbejde i Rådet under tysk formandskab forventes desuden at indebære behand-
ling eller vedtagelse af følgende sager:
Gennemførelse af tekniske forenklinger af den fælles landbrugspolitik. Kommissionen
forventes at fremsætte en række konkrete forslag med henblik på gennemførelse af hand-
lingsplanen om forenkling af Den Fælles Landbrugspolitik. Handlingsplanen er et rullende
program, som er udarbejdet med input fra medlemsstaterne, og indeholder konkrete for-
slag til regler, som Kommissionen og medlemsstaterne ønsker forenklet. Endvidere for-
ventes Kommissionen at fremsætte forslag til en forordning om én generel fælles mar-
kedsordning, som skal erstatte regler i 21 markedsordninger for landbrugsvarer. Forslaget
blev fremsat i december 2006. Som led i forenklingsprocessen forventes Kommissionen
endvidere at fremlægge en meddelelse om anvendelsen af ordningen med krydsoverens-
stemmelse i foråret 2007 (jf. nærmere beskrivelse nedenfor under ”større sager/emner”)
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
340198_0004.png
4
Forslag om frivillig modulation af den direkte støtte. Forslaget forventes formelt vedtaget i
løbet af foråret 2007.
Produktforskrifter for mælkeprodukter. Forslaget er et led i en såkaldt ”mini mælkepak-
ke”, som skaber tekniske forenklinger i markedsordningen for mælk og mejeriprodukter.
Det tyske formandskab vil endvidere fortsætte arbejdet med handlingsplaner vedr.:
Biomasse
Biobrændstofstrategien
Skovbrug
Illegal skovhugst
På plantebeskyttelses- og plantesundhedsområdet omfatter arbejdsprogrammet:
Strategi og aktionsrammer for bæredygtig indsats af plantebeskyttelsesmidler
Forslag til revision af direktiv om bekæmpelse af kartoffelnematoder. Forslaget forventes
vedtaget ved udgangen af det tyske formandskab.
Harmonisering af phytosanitære standarder indenfor rammerne af den internationale plan-
tebeskyttelsesaftale.
Forslag om markedsføring af plantebeskyttelsesmidler. Forslaget forventes drøftet i juni
2007.
Bedre regulering inden for sektorerne for plantesorter og frø.
2. Fiskeri
De vigtigste emner på fiskeriområdet under tysk formandskab vil være drøftelsen og eventuelt
vedtagelsen af den flerårige plan for torsk i Østersøen samt den flerårige plan for rødspætte og
tunge i Nordsøen. Endvidere forventes Kommissionen at præsentere en meddelelse om
discard, der vil skulle drøftes i Rådet. Forenkling vil også komme til at spille en rolle på fiske-
riområdet i form af behandlingen af Kommissionens meddelelse en handlingsplan 2006-2008,
hvori der redegøres for mulighederne for forenkling og bedre regulering af den fælles fiskeri-
politik. Forenkling vil indirekte komme til udtryk gennem arbejdet med front-loading med en
første drøftelse af principerklæringen om TAC/kvoter for 2008 allerede i foråret 2007.
Følgende forslag forventes behandlet eller vedtaget under tysk formandskab:
Flerårige planer for forvaltning og genopretning
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
340198_0005.png
5
Forslag om en flerårig plan for torsk i Østersøen forventes vedtaget under tysk formand-
skab (jf. nærmere beskrivelse nedenfor under ”større sager/emner”)
Forslag om en flerårig plan for rødspætte og tunge i Nordsøen forventes vedtaget under
tysk formandskab (jf. nærmere beskrivelse nedenfor under ”større sager/emner”).
Forslag om genopretning af ålebestande i Europa forventer det tyske formandskab at kun-
ne opnå enighed om (jf. nærmere beskrivelse nedenfor under ”større sager/emner”).
Forslag om en plan for tunge i den vestlige del af den Engelske Kanal vil eventuelt komme
op under det tyske formandskab
TAC/kvoter
Kommissionen ventes - som et vigtigt led i front-loadingen - for første gang at præsentere
en principerklæring om TAC/kvoter for 2008 i foråret 2007. Det tyske formandskab for-
udser en drøftelse i Rådet i juni 2007 (jf. nærmere beskrivelse nedenfor under ”større sa-
ger/emner).
Tekniske bestemmelser
Kommissionen forventes at præsentere en meddelelse om discard i begyndelsen af 2007,
og det tyske formandskab forudser en drøftelse i Rådet i juni 2007. Kommissionen vil
eventuelt forsøge at fremlægge egentlige forslag i slutningen af 2007.
Forslaget om en horisontal definition af drivgarn forventes vedtaget i juni 2007.
Kommissionen forventes at fremlægge forslag til en rammeforordning om dataindsamling,
der vil skulle drøftes og eventuelt vedtages under tysk formandskab.
Fiskeriaftaler
Der forventes en vedtagelse af den nye fiskeripartnerskabsaftale med Grønland under tysk
formandskab.
En række mindre sydlige fiskeriaftaler med blandt andet Kiribati og Gabon vil sandsynlig-
vis blive drøftet og eventuelt vedtaget.
Akvakultur og fiskerivarer
Forslag om fremmede arter i akvakultur forventes vedtaget under tysk formandskab.
Meddelelse om miljømærkning af fiskevarer forventes drøftet på aprilrådsmødet.
Statsstøtte
Tilpasning af de generelle retningslinjer for statsstøtte til fiskerisektoren i lyset af de nye
bestemmelser for Fiskerifonden (jf. nærmere beskrivelse nedenfor under ”større sa-
ger/emner”).
Tilpasning af gruppefritagelsesbestemmelserne for fiskerisektoren i løbet af foråret 2007.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
6
III - Større sager/emner på landbrugsområdet
1. Forenkling og reduktion af administrative byrder
Forenkling af EU’s landbrugslovgivning vil generelt spille en betydelig rolle under tysk formand-
skab:
Fælles markedsordning
Kommissionen har den 18. december 2006 fremsat forslag til en forordning om én generel
fælles markedsordning (single CMO). Forordningen samler de generelle bestemmelser i 21
forordninger om markedsordninger for landbrugsvarer. Forslaget er en opfølgning på den stra-
tegi, der blev påbegyndt ved 2003-reformen, hvor der blev fastsat horisontale rammebestem-
melser for de direkte betalinger, og hvor en række støtteordninger blev samlet i Rådets for-
ordning (EF) nr. 1782/2003 (enkeltbetalingsordningen). Kommissionen fortsætter den hori-
sontale strategi med at samle i én forordning de resterende 21 fælles markedsordninger for
landbrugsvarer, der reguleres af hver deres rådsgrundforordning, ofte ledsaget af supplerende
rådsforordninger.
Hensigten med forslaget er at forenkle markedsordningerne mest muligt uden at ændre ved de-
res underliggende politikindhold. Der er således ikke tale om en reform af landbrugsordnin-
gerne, men primært en lovteknisk oprydning, som skal skabe et samlet overblik over de for-
skellige støtteordninger. Med forslaget søges så vidt muligt en justering og tilnærmelse af ad-
ministrative procedurer og forvaltningsmekanismer med henblik på en effektivisering og stør-
re omkostningseffektivitet.
Ifølge Kommissionen vil forslaget således føre til ophævelse af 35 eksisterende rådsforord-
ninger og medføre en reduktion i lovgivningsmængden på ca. 75%.
Der forventes politisk enighed om forslaget hen mod slutningen af det tyske formandskab.
Minipakke om mælk
I tilknytning til forslaget om den fælles markedsordning forventes der på februarrådsmødet at
blive fremsat særskilte forslag til ændringer af hovedsageligt teknisk karakter i retsakter på
mælk- og mejeriområdet (den såkaldte ”minipakke”). Pakken omfatter blandt andet – på
dansk foranledning – forenkling af reglerne om skolemælk.
Forenkling af regler om plantesorter og frø
Rådet forventes i maj 2007 at fremsætte konklusioner vedrørende forenkling af reglerne om
plantesorter og frø.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
7
Krydsoverensstemmelse
Det tyske formandskab har bebudet, at det vil sætte fokus på forenkling af reglerne om kryds-
overensstemmelse, som betinger udbetalingen af landbrugsstøtte af overholdelsen af EU-
regler om miljø, dyrevelfærd og fødevaresundhed/sikkerhed. Kommissionen forventes at
fremlægge en meddelelse om anvendelsen af ordningen i foråret 2007.
Reduktion af administrative byrder
Endelig er der særlig fokus på landbrugslovgivningen i forbindelse med Kommissionens ge-
nerelle arbejde med måling og reduktion af administrative byrder, og Kommissionen har i
denne sammenhæng iværksat en undersøgelse af landbrugets administrative byrder forbundet
med implementeringen af enkeltbetalingsordningen. Resultatet af undersøgelsen forventes
præsenteret i sommeren 2007.
2. Reform af markedsordningerne for vin samt frugt og grønt
Som opfølgning på den gennemgribende reform af EU's markedsordninger for landbrugsva-
rer, som senest har omfattet reformen af bananordningen i december 2006, påtænker Kommis-
sionen reformer af markedsordningerne for vin samt frugt og grønt.
Reformerne af EU's landbrugsordninger er bl.a. foranlediget af et ønske om øget markedslibe-
ralisering samt af et stigende pres fra WTO for at nedbringe navnlig eksportstøtten og den
handelsforvridende interne støtte til landbruget samt at sikre øget markedsadgang til land-
brugsprodukter fra tredjelande.
Markedsordningen for vin
På baggrund af efterårets drøftelser i Rådet af Kommissionens meddelelse "Mod
en bæredyg-
tig europæisk vinsektor",
om reform af vinsektoren, forventes Kommissionen i foråret 2007 at
fremsætte forslag til en gennemgribende reform af vinsektoren med rydning af vinarealer og
forenkling af bl.a. regler om mærkning og oprindelsesbetegnelser. Efterårets drøftelser af de
forskellige løsningsmuligheder i meddelelsen viste, at Rådet er enig om behovet for en vinre-
form, hvorved EU´s konkurrenceevne kan forbedres og at flertallet af medlemslandene støtter
en grundlæggende reform.
Reformens hovedformål er:
at øge konkurrencedygtigheden hos EU’s vinproducenter, at styrke omdømmet EU’s kva-
litetsvin som den bedste i verden, at generobre tabte markeder og vinde nye områder i EU
og verden over,
at skabe en markedsordning, der opererer gennem klare og enkle regler og effektive regler,
der sikrer ligevægten mellem udbud og efterspørgsel og
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
8
at skabe en markedsordning for vin, som sikrer de bedste traditioner for EU’s vinproduk-
tion og styrker den sociale og miljømæssige sammenhæng for landbrugsområderne.
Forslaget forventes præsenteret på rådsmødet i juni 2007.
Markedsordningen for frugt og grønt
Kommissionen har tilkendegivet, at udspillet til reformen på området vil være en egentlig re-
form af frugt og grønt-sektoren. Særligt ønsker man at reformere de hidtidige og noget foræl-
dede støttemekanismer indenfor forarbejdet frugt og grønt. For frisk frugt og grønt vil man ef-
ter opfordring fra adskillige medlemsstater primært se nærmere på krisemekanismer.
Kommissionen er opmærksom på, at sektoren er uhomogen og diversificeret, og i denne for-
bindelse at sektorens konkurrencedygtighed ofte er yderst forskellig afhængig af produkt, geo-
grafi, om varen er forarbejdet eller frisk, producentorganisationernes indflydelse, import-
forhold m.v. Endelig vil Kommissionen også analysere indtægts- og strukturforholdene på
området, herunder se på engros- og detailleddet.
Forslag til reform af markedsordningen forventes præsenteret i januar 2007 og forventes ved-
taget under tysk formandskab.
Fra dansk side vil man under behandlingen af forslaget søge at få indført en ordning om skolefrugt.
IV - Større sager/emner på fiskeriområdet
1. Forslag om en flerårig plan for torsk i Østersøen
Kommissionen fremsatte i juli 2006 forslag til en rådsforordning om en flerårig plan for
torskebestandene i Østersøen og fiskeriet, der udnytter disse bestande. Målet for planen er at
sikre en bæredygtig udnyttelse af torskebestandene i hhv. den østlige og den vestlige del af
Østersøen. Begge bestande skal op på et sådant niveau, at deres fulde reproduktionsevne beva-
res, og der kan opnås de størst mulige udbytter på lang sigt.
Der fastsættes som nu TAC’er (TAC = Total Allowable Catch: årlig tilladt fangstmængde) for
hver af de to torskebestande, idet der tilsigtes en årlig reduktion i fiskeridødeligheden med 10
pct. årligt indtil de fastsatte mål er nået. Herefter fastsættes TAC’en, så fiskeridødeligheden
fastholdes.
Som det kendes fra andre forvaltnings- og genopretningsplaner, foreslås det, at udsvinget i
TAC’en højst må være 15 pct. i forhold til året før. Rådet kan dog, såfremt det findes beretti-
get, vedtage en TAC, der er lavere end den TAC, som følger af den foreslåede mekanisme.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
9
Metoden til fastsættelse af TAC for de to bestande suppleres med en begrænsning af fiskeri-
indsatsen. Denne begrænsning foreslås gennemført ved henholdsvis lukkede perioder og om-
råder.
Planen skal løbende evalueres, og minimumsfiskeridødeligheden kan revideres af Rådet på
grundlag af rådgivning fra STECF.
Forslaget forventes vedtaget under tysk formandskab.
2. Foranstaltninger til genopretning af bestanden af europæisk ål
Forslaget vedrører både det marine fiskeri og fiskeri i ferskvand og omfatter ligeledes både er-
hvervsfiskeri og fritidsfiskeri. Som en foranstaltning, der kan træde i kraft omgående, skal fi-
skeriindsatsen i det marine fiskeri reduceres med 50 pct. i forhold til 2006. Forslaget rummer
ingen mulighed for undtagelse herfra, og foranstaltningen får permanent karakter. Det marine
fiskeri omfattes således ikke af åleforvaltningsplaner og kravet om 40 pct. undslipning af
biomassen af voksne ål.
Forslaget omfatter endvidere opstilling af nationale forvaltningsplaner for alle ålevandløbssy-
stemer, d.v.s. ferskvand. Disse skal skabe stor sandsynlighed for, at det lykkes for mindst 40
pct. af biomassen af voksne blankål at undslippe til havet, set i forhold til det bedste skøn over
den potentielle udvandring, hvis der ikke havde været udøvet menneskelige aktiviteter, der
påvirker fiskeriområdet eller bestanden.
Forslaget forventes vedtaget under tysk formandskab.
3. Forvaltningsplan for fiskeriet efter fladfisk i Nordsøen
Formålet med forslaget er at sikre et bæredygtigt fiskeri efter rødspætte og tunge i Nordsøen
inden for sikre biologiske grænser.
Fiskeriet efter tunge og særligt rødspætte i Nordsøen har således igennem flere årtier resulteret
i en så høj fiskeridødelighed, at de to bestande er gået tilbage. Landingerne er derfor i de sene-
re år faldet til samme niveau som i slutningen af 1960'erne. Det Internationale Hav-
forskningsråd (ICES) har i efteråret 2005 vurderet, at den aktuelle fiskeridødelighed for både
rødspætte og tunge er for høj. Både ICES og Kommissionens Videnskabelige, Tekniske og
Økonomiske Komite for Fiskeri (STECF) vurderer, at denne fiskeridødelighed ligger væsent-
lig over, hvad der vil sikre en bæredygtig udnyttelse. Begge bestande overfiskes i forhold til
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
10
det maksimum-udbytte, der vil kunne opnås på langt sigt. Særligt for rødspætte, der bl.a. fan-
ges som følge af tungefiskeriet i den sydlige del af Nordsøen, er discardniveauet meget højt og
der er risiko for, at gydebestandens reproduktionskapacitet reduceres.
Målet for forvaltningsplanen er at sikre en bæredygtig udnyttelse af rødspætte- og tungebe-
standen i Nordsøen. Kommissionen foreslår, at der for rødspætte og tunge fastsættes et mål
for fiskeridødeligheden, der vil reducere risikoen for forringet reproduktionskapacitet bety-
deligt og på langt sigt give et højt udbytte.
4. Fastsættelse af TAC/kvoter for 2008
For så vidt angår tidspunktet for fastsættelse af TAC og kvoter for 2008 fremlagde Kommis-
sionen allerede i maj 2006 en meddelelse til Rådet og Europa-Parlamentet om forbedring af
processen vedrørende vedtagelse af TAC/kvoteforordningen (front loading). Hensigten med
meddelelsen var at lette procedurerne for vedtagelse af TAC/kvoter med henblik på at frem-
skynde arbejdet med disse, herunder af den videnskabelige rådgivning.
På den baggrund vil der allerede i foråret 2007 blive indledt drøftelser i Rådet med henblik på
tidlig fastsættelse af TAC’erne for 2008.
5. Statsstøtte
Kommissionen forventes at vedtage nye retningslinjer for statsstøtte til fiskerisektoren med
henblik på tilpasning til den nye Europæiske Fiskerifond fra 1. januar 2007.
Kommissionen har fremlagt et udkast til en ny kommissionsforordning om de minimis-støtte i
fiskerisektoren. De minimis-støtte er statsstøtte, som ikke anses for at være konkurrencefor-
vridende, og derfor ikke skal anmeldes til Kommissionen. Ifølge udkastet til forordning, som
kun skal gælde for fiskerisektoren, hæves de minimis-støtten fra 3.000 € til 30.000 € over tre
år, pr. støttemodtager, på betingelse af, at den totalt ydede de minimis-støtte ikke overstiger
2,5 % af det nationale fiskeris årlige udbytte (ca. 63 mio. € i DK). Støtten må ikke anvendes til
at købe eller bygge nye fartøjer eller til at forøge den eksisterende flådekapacitet. Medlemssta-
terne skal registrere al relevant information for at kunne godtgøre, at disse betingelser er op-
fyldt.
Forslaget vedtages efter høring af det rådgivende udvalg for statsstøtte og forventes at træde i kraft
i starten af 2007.