Europaudvalget 2006-07
EUU Alm.del Bilag 188
Offentligt
Justitsministeriet
Lovafdelingen
Dato:
Kontor:
Sagsnr.:
Dok.:
30. januar 2007
EU-kontoret
2006-611-0038
AMC40047
Orienteringsnotat om de større, væsentlige EU-sager på Justitsministeriets område, der må
forventes at komme op under det tyske formandskab (1. halvår 2007)
Det tyske formandskab vil videreføre arbejdet med gennemførelse af et område med frihed, sik-
kerhed og retfærdighed i overensstemmelse med de konklusioner og arbejdsprogrammer, der er
vedtaget af henholdsvis Det Europæiske Råd og Rådet (retlige og indre anliggender).
Det forventes i den forbindelse, at der vil blive lagt stor vægt på den fortsatte udmøntning af
Haag-programmet (som fastlægger de overordnede målsætninger for samarbejdet om retlige og
indre anliggender) samt den handlingsplan til opfølgning herpå, som blev vedtaget af Rådet (ret-
lige og indre anliggender) i juni 2005.
Der er udarbejdet et samlet 18-måneders program for det tyske formandskab og det kommende
portugisiske og slovenske formandskab inden for alle EU’s politikområder, herunder det politi-
mæssige og strafferetlige samarbejde.
Der afholdes formelle rådsmøder den 15.-16. februar 2007 i Bruxelles (muligvis kun den 15.
februar 2007), den 19.-20. april 2007 i Luxembourg samt den 12.-13. juni 2007 ligeledes i Lu-
xembourg.
Herudover har der været afholdt uformelt justits- og indenrigsministermøde i Dresden den 15.-
16. januar 2007.
Slotsholmsgade 10
1216 København K
Telefon: 33 92 33 40
Telefax: 33 93 35 10
E-post: [email protected]
Internet: http://www.jm.dk
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
345612_0002.png
Politimæssigt og strafferetligt samarbejde
Hovedprioriteterne for det tyske formandskab vil være en styrkelse af det operationelle politi-
mæssige samarbejde i særdeleshed gennem øget informationsudveksling på tværs af grænserne
samt en styrkelse af borgernes retssikkerhed.
Konkret vil Tyskland prioritere følgende:
inkorporering af den såkaldte Prüm-traktat i EU-acquiset (udviklingen af det såkaldte
tilgængelighedsprincip),
fuld adgang for politimyndigheder samt andre myndigheder med ansvar for den indre
sikkerhed til relevante oplysninger i SIS, VIS, EURODAC og CIS samt i forbindelse
hermed forslaget til rammeafgørelse om databeskyttelse,
opkobling af de 10 medlemsstater indtrådt i Unionen den 1. maj 2004 på SIS I+ og
parallelt hermed udviklingen af SIS II,
en styrkelse af Europol,
grænseoverskridende anvendelse af undercover-agenter,
øget udveksling af informationer fra nationale strafferegistre,
forslaget til rammeafgørelse om proceduremæssige rettigheder for sigtede og mistænkte,
fastsættelse af minimumsdefinitioner for forbrydelser på den såkaldte positivliste,
hvorom der ikke stilles krav om dobbelt strafbarhed (som bl.a. indgår i rammeafgørelsen
om den europæiske arrestordre og rammeafgørelsen om den europæiske
bevissikringskendelse), samt
forslaget til rammeafgørelse om racisme og fremmedhad.
Herudover vil det tyske formandskab skulle forhandle en ny PNR-aftale på plads med USA, lige-
som der fortsat vil være fokus på EU’s indsats mod terrorisme og særligt forebyggelsen af radi-
kalisering og rekruttering samt det tidligere tysk-lancerede projekt ”Check the Web” (om over-
vågning af terroraktiviteter på internettet).
Der må forventes fremlagt et betydeligt antal forslag og meddelelser fra Kommissionens side i
første halvdel af 2007, og det forventes også, at Kommissionen vil præsentere en række
rapporter om den nationale gennemførelse af diverse rammeafgørelser.
1. Politisamarbejde
Det tyske formandskab vil give høj prioritet til sager om informationsudveksling, herunder
adgang til diverse databaser. Særligt har det tyske formandskab gjort sagen om inkorporering af
den såkaldte Prüm-traktat til en topprioritet inden for det politimæssige samarbejde og området
-
2
-
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
for bekæmpelse af organiseret kriminalitet, jf. herom nedenfor under punkt 4 om organiseret
kriminalitet.
Desuden agter det tyske formandskab at prioritere forhandlingerne om Kommissionens forslag til
Rådets afgørelse om de retshåndhævende myndigheders adgang til VIS. Forslaget har en naturlig
sammenhæng med VIS-forordningen, der forhandles i fælles beslutningstagen med Europa-
Parlamentet.
Herudover vil det tyske formandskab lægge stor vægt på at få etableret adgang for politi- og
anklagemyndigheder til Eurodac (som er det europæiske fingeraftryksregister vedrørende
asylansøgere).
Det tyske formandskab vil fortsat arbejde på at styrke samarbejdet om udveksling af oplysninger
om ofre for naturkatastrofer og uidentificerede lig via Interpols database.
Ligeledes vil det tyske formandskab fortsætte drøftelserne om forsvundne og stjålne våben i
fortsættelse af et tidligere svensk initiativ vedrørende grænseoverskridende transport af mindre
våben.
Desuden forventes formandskabet at genoptage drøftelserne af etablering af en retlig ramme for
samarbejde mellem særlige indsatsstyrker (ATLAS).
Det tyske formandskab vil i øvrigt i lighed med de forudgående formandskaber fortsætte
bestræbelserne på at styrke det operative samarbejde (COSPOL) inden for rammerne af Task
Forcen af Europæiske Politichefer, ligesom man også fortsat vil forsøge at styrke selve Task
Forcens rolle som strategisk rådgiver for Rådet.
Endvidere forventes Rådet under tysk formandskab at vedtage en række mindre sager på
politiområdet, herunder bl.a. en samlet sikkerhedshåndbog til brug for politiet i forbindelse med
internationale arrangementer.
1.1.
Terrorisme
EU’s indsat mod terrorisme vil i høj grad blive præget af den fortsatte gennemførelse af Det Eu-
ropæiske Råds handlingsplan for EU’s indsats mod terrorisme, Haag-programmet samt særligt
EU’s strategi og handlingsplan til bekæmpelse af radikalisering og rekruttering. Der vil på ny
skulle rapporteres til Det Europæiske Råd i juni 2007 om gennemførelsen af den overordnede
handlingsplan, ligesom overvågning af implementeringen af relevante retsakter vil fortsætte.
Endvidere forventes handlingsplanen til bekæmpelse af radikalisering og rekruttering opdateret
-
3
-
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
under tysk formandskab.
Tyskland vil lægge stor vægt på at videreføre arbejdet vedrørende terroristers anvendelse af in-
ternettet. I den forbindelse vil der særligt være fokus på Tysklands eget forslag ”Check the
Web”. Også emnerne bekæmpelse af radikalisering og rekruttering samt beskyttelse af kritisk
infrastruktur vil blive prioriteret. Endvidere vil der formentlig blive udarbejdet en række strategi-
ske anbefalinger i overensstemmelse med radikaliseringsstrategien og handlingsplanen.
Det tyske formandskab vil ligesom tidligere formandskaber tillige fokusere på de sædvanlige
opdateringer af trusselsvurderingerne og håndbogen om terrororganisationer. Samtidig forventes
Europol at præsentere sin TE-SAT rapport for 2006.
Herudover fortsætter arbejdet med evalueringerne af medlemslandenes foranstaltninger til be-
kæmpelse af terrorisme.
Det må forventes, at indsatsen mod finansiering af terrorisme vil blive videreført, herunder ikke
mindst som led i udmøntningen af EU’s strategi på området.
Kommissionen har udsendt en grønbog om detektionsteknologier i de retshåndhævende myndig-
heders, toldmyndigheders og andre sikkerhedsmyndigheders arbejde. Det er endnu uvist, om
Kommissionen i lyset af den sædvanlige høring af bl.a. medlemslandene vil fremkomme med
egentlige initiativer på området. I givet fald forventes sådanne ikke at kunne nå at blive fremsat
under tysk formandskab.
1.2.
Europol
Det tyske formandskab vil forsat prioritere arbejdet med at styrke Europol.
I forlængelse af de omfattende drøftelser af Europols fremtidige rolle, der blev gennemført i
Rådet (RIA) under østrigsk og finsk formandskab, forventes også det tyske formandskab at
prioritere en styrkelse af Europol, herunder særligt ved at fremme forhandlingerne om
Kommissionens forslag til rådsafgørelse om oprettelse af en europæisk politienhed (Europol),
hvorved Europol omdannes til et EU-agentur, og retsgrundlaget for Europol overføres fra den
nuværende konvention.
Som tidligere formandskaber vil også Tyskland prioritere Europols relationer til tredjelande. I
den forbindelse forventes Tyskland særligt at forsøge at afslutte forhandlingerne om en
samarbejdsaftale med Ukraine og Australien.
-
4
-
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Herudover vil Tyskland formentlig som tidligere formandskaber forsøge at styrke samarbejdet
mellem Europol og Eurojust.
2. Samarbejde i straffesager og gensidig anerkendelse
Gensidig anerkendelse inden for det strafferetlige samarbejde vil som hidtil blive prioriteret højt.
Det tyske formandskab vil bestræbe sig på at afslutte forhandlingerne om Kommissionens for-
slag til rammeafgørelse om den europæiske bevissikringskendelse, idet enighed om præambelbe-
tragtningerne og det certifikat, som skal anvendes, fortsat udestår.
Ligesom det østrigske og finske formandskab forventes det tyske formandskab at give forslaget
til rammeafgørelse om den europæiske straffedom og overførelse af domfældte mellem EU-
medlemsstaterne høj prioritet. Det tyske formandskab forventes at forsøge at afslutte forhandlin-
gerne om sagen.
Kommissionen forventes at fremlægge en grønbog om indsamling og håndtering af beviser i
løbet af 1. kvartal af 2007. Der forventes ikke noget formelt forslag under tysk formandskab.
Endvidere forventes Kommissionen i løbet af 2007 at fremsætte et forslag til rammeafgørelse
eller rådsafgørelse om beskyttelse af vidner, der samarbejder med domstolene. Det er endnu
uvist, om forslaget vil blive fremsat under tysk formandskab.
Foranlediget af de tyske problemer med positivlisten i rammeafgørelsen om den europæiske be-
vissikringskendelse enedes Rådet (RIA) den 1.-2. juni 2006 om en erklæring, hvorefter der skal
foretages en nærmere undersøgelse af forbrydelserne på positivlisten med henblik på, at Rådet
ved udgangen af 2007 kan vedtage en horisontal tilgang. Sagen vil selvsagt have høj prioritet for
det tyske formandskab.
Tyskland har i samarbejde med Frankrig for nyligt fremlagt et forslag til rammeafgørelse om
anerkendelse af og tilsyn med betingede straffe og alternative sanktioner. Sagen vil naturligvis få
høj prioritet under det tyske formandskab.
På baggrund af Kommissionens grønbog om alternativer til varetægtsfængsling og foreløbige
ekspertdrøftelser fremsatte Kommissionen under det tidligere finske formandskab et forslag til
rammeafgørelse om gensidig anerkendelse af ikke-frihedsberøvende kontrolforanstaltninger for-
ud for domsafsigelse (alternativer til varetægtsfængsling/kontrolordren). Sagen ventes ikke at få
høj prioritet under det tyske formandskab.
-
5
-
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Det tyske formandskab vil fortsætte forhandlingerne om forslagene vedrørende udveksling af
oplysninger om straffedomme. Det drejer sig dels om det belgiske forslag til rammeafgørelse om
anerkendelse og fuldbyrdelse i EU af forbud, der er en følge af dom for seksuelle lovovertrædel-
ser begået mod børn (rettighedsfrakendelser), og ikke mindst forslaget til rammeafgørelse om
organisering og indhold af udveksling af oplysninger fra strafferegistre baseret på nationalitets-
princippet, som Kommissionen fremsatte i december 2005.
Kommissionen har i øvrigt foretaget en gennemførlighedsundersøgelse af muligheden for at op-
rette et indekssystem med oplysninger om tredjelandsstatsborgere, som er dømt i EU, og på bag-
grund heraf den 4. juli 2006 udsendt et arbejdsdokument indeholdende et spørgeskema til med-
lemslandene. Det er forventningen, at Kommissionen efter færdiggørelsen af sine undersøgelser
vil fremsætte et egentligt forslag til retsakt på området.
Parallelt med forhandlingerne af diverse forslag om udveksling af oplysninger om strafferegistre
vil Kommissionen fortsætte arbejdet med udviklingen af et fælles teknisk format for strafferegi-
stre.
Herudover fortsætter evalueringen af medlemslandenes gennemførelse af den europæiske
arrestordre.
Der vil under tysk formandskab på sædvanlig vis blive afholdt møde i Det Europæiske Retlige
Netværk med henblik på at styrke samarbejdet mellem anklagemyndighederne i
medlemslandene.
2.1.
Eurojust
Det tyske formandskab vil fortsætte drøftelserne om en styrkelse af Eurojust.
I den forbindelse agter Tyskland særligt at forsøge at afslutte forhandling af samarbejdsaftaler
med navnlig Rusland og Ukraine.
Desuden forventes Kommissionen i løbet af første kvartal af 2007 at fremlægge en meddelelse
om Eurojust og Det Europæiske Retlige Netværk. Meddelelsen vil inkludere den anden rapport
om medlemslandenes gennemførelse af Rådets afgørelse af 28. februar 2002 om oprettelsen af
Eurojust og muligvis indeholde konkrete forslag til ændring af rådsafgørelsen.
Herudover forventes Tyskland som tidligere nævnt at forsøge at styrke samarbejdet mellem
Eurojust og Europol.
-
6
-
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
3. Materiel strafferet
Arbejdet med videreudviklingen af den materielle strafferet er fortsat i høj grad præget af den
usikkerhed, der hersker efter EF-domstolens afgørelse i sagen om miljørammeafgørelsen (C-
176/03, miljøstraffedommen). Der er på flere afgørende punkter uenighed mellem medlemslan-
dene (Rådet) og Kommissionen om fortolkningen af dommen, hvilket vil medvirke til at gøre det
vanskeligt for det tyske formandskab at opnå egentlige resultater på området.
Som en konsekvens af dommen har Kommissionen trukket sine forslag til henholdsvis direktiv
om strafferetlige foranstaltninger til beskyttelse af intellektuelle ejendomsrettigheder og ramme-
afgørelse om bekæmpelse af forfalskninger tilbage og i stedet fremsat et samlet forslag til direk-
tiv. Forhandlingerne om dette blev indledt på arbejdsgruppeniveau under det tidligere østrigske
formandskab. De hidtidige drøftelser af det nye samlede direktivforslag har dog i særdeleshed
været koncentreret om en række overordnede spørgsmål, idet flere medlemslande har sat
spørgsmålstegn ved behovet for indførelse af strafferetlige sanktioner, ligesom sagen i særdeles-
hed har givet anledning til overvejelser af grænsedragningen mellem første og tredje søjle. På
RIA-rådsmødet den 5.-6. oktober 2006 blev det besluttet at fortsætte substansdrøftelser af forsla-
get under det tyske formandskab parallelt med en løbende behovsvurdering og uden at lægge sig
endeligt fast på hjemmelsspørgsmålet. I overensstemmelse hermed agter det tyske formandskab
at fortsætte substansmæssige forhandlinger af sagen.
Ligeledes som en konsekvens af miljøstraffedommen og i forlængelse af Kommissionens med-
delelse om denne (KOM(2005) 583) forventes Kommissionen i øvrigt at fremsætte en række nye
direktivforslag til erstatning af tidligere vedtagne rammeafgørelser. I første omgang forventes
Kommissionen formentlig i løbet af februar måned 2007 at fremsætte et nyt forslag til direktiv
om strafferetlig beskyttelse af miljøet til erstatning for den annullerede rammeafgørelse.
Kommissionen forventes også at fremsætte forslag til direktiver til erstatning af rammeafgørel-
serne om henholdsvis eurofalsk (2000/383/RIA og 2001/888/RIA) og non-cash (2001/413/RIA).
Det er endnu uvist, hvorvidt disse forslag vil blive fremsat under tysk formandskab. Under alle
omstændigheder forventes forhandlingerne om forslagene ikke påbegyndt i dette halvår.
Det tyske formandskab forventes i øvrigt at videreføre arbejdet med allerede fremlagte forslag.
Det drejer sig primært om forhandlingerne om forslaget til rammeafgørelse om visse
proceduremæssige rettigheder i straffesager i EU, som prioriteres højt.
Det tyske formandskab vil desuden genoptage forhandlingerne om forslaget til rammeafgørelse
om bekæmpelse af racisme og fremmedhad, som ligeledes prioriteres højt.
-
7
-
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Kommissionen fremlagde den 23. december 2005 en grønbog om strafferetlig jurisdiktionskom-
petence samt forbuddet mod dobbelt strafforfølgning ("ne bis in idem"-princippet). Kommissio-
nen forventes umiddelbart ikke at fremlægge forslag til en rammeafgørelse under det tyske for-
mandskab.
Et revideret forslag til terrorisme-rammeafgørelsen, som er under overvejelse, vil formentlig ikke
blive fremlagt under det tyske formandskab.
4. Forebyggelse og bekæmpelse af grænseoverskridende,
kriminalitet, og sager af horisontal karakter i øvrigt
herunder
organiseret
Det tyske formandskab vil ligesom tidligere formandskaber prioritere styrkelsen af det operatio-
nelle samarbejde mellem medlemslandenes retshåndhævende myndigheder og i den forbindelse
udvekslingen af oplysninger.
Særligt vil formandskabet give højeste prioritet til omdannelsen af Prüm-traktaten til EU-
lovgivning og derigennem bl.a. etablere adgang til automatisk udveksling af oplysninger fra
medlemsstaternes DNA-registre, fingeraftryksregistre og motorkøretøjsregistre. Forslaget skal
ses som et led i udviklingen af tilgængelighedsprincippet, som man har arbejdet på de seneste
par år. Der har ikke været egentlige, særskilte forhandlinger om Kommissionens forslag til ram-
meafgørelse om udveksling af oplysninger i medfør af princippet om tilgængelighed, og i lyset
af, at formandskabet nu arbejder på at anvende Prüm-traktaten, forventes Kommissionen ikke
som ellers forudsat i Haag-programmet at fremsætte et særskilt forslag til en rådsafgørelse om
udveksling af DNA-oplysninger.
I tilknytning til bl.a. udviklingen af tilgængelighedsprincippet har Kommissionen fremlagt et
forslag til rammeafgørelse om databeskyttelse inden for det politimæssige og strafferetlige sam-
arbejde. Forhandlingerne blev påbegyndt på arbejdsgruppeniveau under det østrigske formand-
skab og fik relativt høj prioritet under det finske formandskab. Det tyske formandskab forventes
også at give sagen stor fokus.
Inden for bekæmpelsen af organiseret kriminalitet vil det tyske formandskab særligt fokusere på
at styrke samarbejdet mellem medlemsstaterne i forbindelse med bekæmpelse af alvorlig græn-
seoverskridende kriminalitet ved en forenklet grænseoverskridende anvendelse af undercover-
agenter.
Herudover vil det tyske formandskab prioritere udarbejdelsen af Europols anden OCTA-rapport
(rapport om truslen fra organiseret kriminalitet) baseret på Rådets konklusioner om udviklingen
-
8
-
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
af den årlige trusselsvurdering af organiseret kriminalitet samt fastsættelse af Rådets prioriteter
på baggrund heraf.
Endvidere vil det tyske formandskab fortsætte evalueringen af medlemslandenes udveksling af
oplysninger med Europol, idet man fortsat er i gang med at evaluere de ti lande, der indtrådte i
Unionen pr. 1. maj 2004.
Herudover agter formandskabet at forsøge at foretage fælles EU-koordination i relation til FN’s
konvention mod korruption, ligesom man ønsker at forsøge at styrke samarbejdet i relation til
korruptionskontrol.
Endelig forventes formandskabet at lægge op til vedtagelse af rådskonklusioner om det sydøsteu-
ropæiske samarbejdsinitiativs Center for Bekæmpelse af Grænseoverskridende Kriminalitet
(SECI-centret).
Kommissionen forventes i løbet af det tyske formandskab at fremlægge en meddelelse om Inter-
net-kriminalitet og Internet-sikkerhed. Meddelelsen forventes ikke at lægge op til større umid-
delbare lovgivningsinitiativer.
Endvidere forventes Kommissionen som opfølgning på det møde, der blev afholdt i marts 2006
vedrørende udvikling af de offentlige/private partnerskaber med henblik på forbedret forebyg-
gelse og bekæmpelse af organiseret kriminalitet og terrorisme at udarbejde en meddelelse inde-
holdende et forslag til en EU handlingsplan på området.
Herudover vil Tyskland formentlig forsøge at afslutte sagen om oprettelse af et europæisk an-
tikorruptionsnet.
4.1.
Narkotikakriminalitet
Det tyske formandskab vil fortsætte gennemførelsen af den første handlingsplan (2005-2008) for
gennemførelse af EU’s narkostrategi for 2005-2012, idet der dog ikke lægges op til større
konkrete initiativer fra formandskabets side.
Herudover vil det tyske formandskab fortsat prioritere bekæmpelse af narkotikaproduktion i og
smugling fra Afghanistan på baggrund af rådskonklusionerne om forstærket EU-assistance af 1.-
2. december 2005.
-
9
-
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
5. Schengen-samarbejdet
I overensstemmelse med Rådets (RIA) konklusioner (vedtaget den 4.-5. december 2006) vil det
tyske formandskab lægge stor vægt på det såkaldte SISone4all projekt samtidig med, at
udviklingen af SIS II gives prioritet.
SISone4all blev foreslået af Portugal i efteråret 2006, da det stod klart, at SIS II ville blive
forsinket. Projektet har til formål at gøre det muligt at opkoble de 10 medlemsstater, der
indtrådte i EU pr. 1. maj 2004 på det eksisterende SIS I+ system, hvilket vil medvirke til at gøre
en ophævelse af de indre grænser mulig. Ifølge rådskonklusionerne fra december 2006 stiler man
mod en grænseophævelse i december 2007, senest marts 2008.
Ophævelse af grænserne forudsætter en tilfredsstillende Schengen-evaluering af de pågældende
medlemsstater, og der vil således blive lagt stor vægt på en fortsættelse af evaluerings-processen
med henblik på, at de nødvendige beslutninger om grænseophævelse som forudsat kan blive
truffet ved udgangen af 2007.
Endvidere vil formandskabet arbejde videre på at finde en løsning på, hvilket netværk der vil
skulle anvendes, når den nuværende kontrakt automatisk udløber i november 2008 (det
eksisterende SIS-NET eller S-Testa, der er udviklet til brug for SIS II).
I tilknytning til den tekniske udvikling af SIS II håber det tyske formandskab på at kunne få
vedtaget den sidste af de tre grundlæggende retsakter om SIS II (rådsafgørelsen, som der blev
opnået politisk enighed om under finsk formandskab). Det bemærkes i den forbindelse, at de to
forordninger blev vedtaget den 20. december 2006, efter at Rådet havde indgået en
førstelæsningsaftale med Europa-Parlamentet.
Udover udviklingen af SIS II, SISone4all og evalueringen af de 10 medlemsstater vil arbejdet
med at følge op på de løbende evalueringer af de nuværende Schengen-lande også fortsætte.
Rådet forventes at skulle vedtage rådskonklusioner om opfølgning af de anbefalinger, der blev
givet i forbindelse med den seneste Schengen-evaluering af Italien. Ligeledes forventes
opfølgningen i forhold til de nordiske lande og Grækenland at skulle munde ud i
rådskonklusioner, der så vidt muligt vil blive vedtaget under tysk formandskab.
Herudover vil indgåelse af Schengen-aftalerne med henholdsvis Schweiz og Liechtenstein så
vidt muligt blive endeligt vedtaget under tysk formandskab.
-
10
-
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
345612_0011.png
Eksterne relationer
Det tyske formandskab må generelt forventes at prioritere naboskabspolitikken, særligt i relation
til landene mod øst, herunder navnlig Ukraine, samt forholdet til Rusland og USA.
Der forventes ikke nye større tiltag inden for de eksterne relationer på det politi- og strafferetlige
område, idet det tyske formandskab snarere forventes at fortsætte arbejdet inden for rammerne af
strategien for de eksterne relationer på området for retlige og indre anliggender, der blev
godkendt af Rådet (RIA) den 1.-2. december 2005 og vedtaget af Rådet (GAERC) den 12.
december 2005.
Rådet vedtog den 16. oktober 2006 en rådsafgørelse om undertegnelse af en ny aftale mellem EU
og USA om luftfartsselskabers behandling og overførsel af PNR-oplysninger til USA’s Depart-
ment of Homeland Security.
Den nye aftale om overførsel af PNR-oplysninger til USA blev indgået på baggrund af EF-
Domstolens afgørelse af 30. maj 2006 (C-317/04 og C-318/04), hvorved Domstolen annullerede
grundlaget for den tidligere aftale med USA om luftfartsselskabers behandling og overførsel af
PNR-oplysninger til USA.
Samlenotat om sagen vedrørende rådsmødet (miljø) den 27. juni 2006 er sendt til Folketingets
Europaudvalg den 22. juni 2006. Samlenotat om sagen vedrørende rådsmødet (retlige og indre
anliggender) den 5.-6. oktober 2006 er sendt til Folketingets Europaudvalg den 28. september, og
revideret samlenotat om sagen vedrørende rådsmødet (GAERC) den 16. – 17. oktober 2006 er
sendt til Folketingets Europaudvalg den 10. oktober 2006.
Sagen er blevet forelagt for Folketingets Europaudvalg den 23. juni 2006 til orientering samt den
29. september 2006 og den 11. oktober 2006 med henblik på forhandlingsoplæg.
Det fremgår af den nye aftale om overførsel af PNR-oplysninger til USA, at den udløber senest
den 31. juli 2007, medmindre aftalen forlænges ved gensidig skriftlig overenskomst. På den bag-
grund vil formandskabet skulle forhandle en ny PNR-aftale på plads med USA i løbet af foråret
2007.
Udkast til mandat til forhandling af en ny PNR-aftale med USA er blevet behandlet på et møde i
Coreper den 31. januar 2006. Udkastet til mandat forventes at blive sat på som et a-punkt på
dagsordenen for rådsmødet (GAERC) den 12. - 13. februar 2007 eller rådsmødet (retlige og in-
dre anliggender) den 15. - 16. februar 2007 med henblik på vedtagelse.
-
11
-
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
345612_0012.png
Kommissionen har endvidere tidligere tilkendegivet, at der – som en indirekte konsekvens af EF-
domstolens afgørelse af 30. maj 2006 – vil blive fremsat forslag om ophævelse af PNR-aftalen
med Canada og om mandat til indgåelse af en ny PNR-aftale.
Formueret
Forbrugerkredit – ændret forslag til Europa-Parlamentets og Rådets direktiv om
harmonisering af medlemsstaternes love og administrative bestemmelser om
forbrugerkreditaftaler og ændring af Rådets direktiv 93/13/EF
Kommissionen fremsatte den 11. september 2002 et forslag til direktiv om harmonisering af
medlemsstaternes love og administrative bestemmelser om forbrugerkredit (KOM(2002) 443
endelig). Ved udtalelse af 23. september 2003 forkastede Europa-Parlamentet Kommissionens
forslag og opfordrede Kommissionen til at stille et nyt forslag. Den 2. april 2004 afgav Europa-
Parlamentet endnu en udtalelse om forslaget og stillede i den forbindelse 152 ændringsforslag til
direktivforslaget.
På den baggrund fremsatte Kommissionen den 28. oktober 2004 et ændret direktivforslag, som
imidlertid blev trukket tilbage på Kommissionens eget initiativ i december 2004. Den 7. oktober
2005 har Kommissionen fremsat et nyt ændret direktivforslag (KOM(2005) 483 endelig).
Direktivforslaget skal afløse og samtidig modernisere det gældende forbrugerkreditdirektiv
(direktiv 87/102/EØF, som ændret ved direktiverne 90/88/EØF og 98/7/EF).
Direktivforslagets anvendelsesområde er foreslået reduceret. Blandt andet omfatter det ændrede
direktivforslag – i modsætning til forslaget af 11. september 2002 – ikke kreditaftaler sikret ved
pant i fast ejendom. Endvidere er en række bestemmelser og forpligtelser for medlemsstaterne
taget ud af direktivforslaget. Blandt andet er der ikke længere krav om registrering af
kreditgivere og kreditformidlere, og det kræves ikke længere, at der oprettes en central database
over skyldnere, der har gjort sig skyldig i betalingsforsømmelse.
Direktivforslaget indeholder dog fortsat forslag til en række væsentlige nye regler, som – i
forhold til det gældende forbrugerkreditdirektiv – vil indebære en udvidet fællesskabsretlig
regulering af området for forbrugerkredit. Det drejer sig navnlig om følgende forslag: Krav om,
at reklamer for kreditaftaler ledsages af nærmere angivet information om årlige omkostninger i
procent mv., krav om kreditgiver og kreditformidlers forudgående orientering og rådgivning af
forbrugeren om årlige omkostninger i procent mv. og indførelse af en generel 14 dages
fortrydelsesret ved indgåelse af kreditaftaler.
-
12
-
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
345612_0013.png
Grundnotat er sendt til Folketingets Europaudvalg og Retsudvalg den 1. november 2002.
Justitsministeriet har i november 2005 iværksat en fornyet høring af direktivet i lyset af det
ændrede direktivforslag af 7. oktober 2005. Høringssvarenes hovedindhold er gengivet i et
aktuelt notat, der blev sendt til Folketingets Europaudvalg og Retsudvalg den 17. maj 2006.
På rådsmødet (konkurrenceevne) den 29. maj 2006 blev udvalgte dele af det ændrede
direktivforslag drøftet, herunder graden af harmonisering. På mødet støttede et stort flertal af
medlemstaterne principielt, at direktivet blev et totalharmoniseringsdirektiv.
Det tyske formandskab har sat forslaget på den foreløbige dagsorden som et muligt punkt for
rådsmødet (konkurrenceevne) den 21. og 22. maj 2007.
Forslag til Europa-Parlamentets og Rådets forordning om lovvalgsregler for forpligtelser
uden for kontraktforhold (”Rom II”)
*
Kommissionen fremsatte den 22. juli 2003 et forslag til forordning om lovvalgsregler for
forpligtelser uden for kontraktforhold (”Rom II”) (KOM(2003) 427 endelig). På baggrund af
drøftelserne i Rådet og Europa-Parlamentets første udtalelse af 6. juli 2005 fremsatte
Kommissionen den 21. februar 2006 et ændret forordningsforslag (KOM (2006) 0083 endelig).
Forslaget til forordning har til formål at harmonisere medlemsstaternes regler om, hvilket lands
lovgivning der skal anvendes på en forpligtelse uden for kontraktforhold.
Forslaget indeholder bl.a. regler om lovvalget for forpligtelser uden for kontraktforhold, der
udspringer af en retsstridig handling. For sådanne forpligtelser foreslås loven i det land, hvor
skaden er opstået eller truer med at opstå, anvendt som hovedregel. Derudover giver forslaget
særlige regler for lovvalget for visse forpligtelser, eksempelvis forpligtelser forårsaget af et
defekt produkt (produktansvar), illoyal konkurrence og miljøskader. Desuden fastsætter forslaget
regler om lovvalget for forpligtelser, som udspringer af andet end en retsstridig handling, f.eks.
overskridelse af en fuldmagt eller indfrielse af en anden persons forpligtelser. Forslaget
indeholder endelig regler om parternes mulighed for i visse tilfælde at aftale lovvalg.
Grundnotat er sendt til Folketingets Europaudvalg og Retsudvalg den 3. december 2004.
Sagen er senest forelagt Folketingets Europaudvalg og Retsudvalg forud for rådsmødet
(konkurrenceevne) den 25. september 2006.
* Forslaget er fremsat med hjemmel i EF-traktatens afsnit IV. Protokollen om Danmarks stilling, der er knyttet til
Amsterdamtraktaten, finder derfor anvendelse. Foranstaltninger, der foreslås i henhold til afsnit IV i EF-traktaten,
vil ikke være bindende for eller finde anvendelse i Danmark.
-
13
-
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
345612_0014.png
På rådsmødet den 25. september 2006 blev der opnået fælles holdning om forslaget.
Europa-Parlamentets andenbehandling forventes herefter afsluttet i slutningen af januar 2007
eller i begyndelsen af februar 2007. Det tyske formandskab har oplyst, at der herefter forventes
forligsmægling med Europa-Parlamentet den 8. maj 2007.
Forslag til Europa-Parlamentets og Rådets forordning om, hvilken lov der skal anvendes
på kontraktlige forpligtelser (Rom I)
*
Kommissionen har den 15. december 2005 vedtaget et forslag til Europa-Parlamentets og Rådets
forordning om, hvilken lov der skal anvendes på kontraktlige forpligtelser (”Rom I”) (KOM
(2005) 650 endelig). Forslaget tilsigter at erstatte Romkonventionen af 1980 om, hvilken lov der
skal anvendes på kontraktlige forpligtelser.
Forslaget har til formål at harmonisere medlemsstaternes lovvalgsregler for kontraktlige
forpligtelser.
Forslaget indeholder bl.a. generelle regler om aftaler om lovvalg i kontraktforhold og udfyldende
regler i tilfælde af manglende aftale. Derudover indeholder forslaget særlige regler for bl.a.
aftaler om lovvalget i forbrugeraftaler og individuelle arbejdsaftaler.
Grundnotat er sendt til Folketingets Europaudvalg og Folketingets Retsudvalg den 16. juni 2006.
Det tyske formandskab har oplyst, at sagen er sat på den foreløbige dagsorden for rådsmødet
(retlige og indre anliggender) den 19. og 20. april 2007 med henblik på at opnå politisk enighed.
Dyrevelfærd
Forslag til direktiv om minimumsforskrifter til beskyttelse af slagtekyllinger
Kommissionen har den 30. maj 2005 fremsat et forslag til Rådets direktiv om minimumsforskrif-
ter til beskyttelse af slagtekyllinger. Der findes ikke i forvejen særlige EU-regler for dette speci-
fikke område.
* Forslaget er fremsat med hjemmel i EF-traktatens afsnit IV. Protokollen om Danmarks stilling, der er knyttet til
Amsterdamtraktaten, finder derfor anvendelse. Foranstaltninger, der foreslås i henhold til afsnit IV i EF-traktaten,
vil ikke være bindende for eller finde anvendelse i Danmark.
-
14
-
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Direktivet vil indebære, at der på fællesskabsplan fastsættes mindstekrav til indretning og drift af
produktionssystemer og kyllingehuse, herunder bestemmelser om belægningsgrad, lysforhold,
adgang til foder og tør strøelse, støjniveau, inspektion, rengøring og desinfektion, opbevaring af
kontroloptegnelser samt om operative indgreb. Dertil kommer bestemmelser om veterinært tilsyn
og kontrol ved slagtning samt om uddannelse af personer, der beskæftiger sig med slagtekyllin-
ger.
Forslaget blev præsenteret på rådsmødet (landbrug og fiskeri) den 18. juli 2005, og Justitsmini-
steriet sendte den 6. oktober 2005 et grundnotat om forslaget til Folketingets Europaudvalg. På
baggrund af drøftelserne på 11 møder i Rådets arbejdsgruppe samt Europa-Parlamentets udtalel-
se om forslaget af 14. februar 2006 foreligger dette nu i revideret udgave.
På et rådsmøde den 19. juni 2006 udtrykte en række lande imidlertid direkte betænkeligheder
ved forslaget. Betænkelighederne blev bl.a. begrundet i, at man anså det for at være et uhen-
sigtsmæssigt tidspunkt at udstede regler på, idet forekomsten af fugleinfluenza havde haft alvor-
lige økonomiske følger for europæisk slagtekyllingeproduktion, ligesom en række lande fandt, at
forslaget stillede for strenge krav til kyllingeproducenterne. Endelig lagde en række lande vægt
på, at direktivet i dets daværende udformning ville blive for vanskeligt at administrere for de
kompetente myndigheder.
Forslaget blev på rådsmødet henvist til yderligere drøftelser i attachégruppen og på Coreper-
niveau under det finske formandskab med henblik på endelig vedtagelse af forslaget på rådsmø-
det den 19. december 2006. Det finske formandskab fremsatte under drøftelserne i efteråret 2006
en række forslag til kompromis, men uanset disse ændringer kunne en række lande fortsat ikke
acceptere forslaget.
Det må forventes, at det tyske formandskab vil afholde yderligere drøftelser i de første måneder
af 2007 med henblik på at opnå et acceptabelt kompromis. Forslaget må forventes at blive sat på
dagsordenen til vedtagelse på rådsmødet den 19. og 20. marts 2007.
Forslag til forordning om forbud mod markedsføring og indførsel i og udførsel fra Fælles-
skabet af skind fra hunde og katte samt produkter, hvori sådanne skind indgår
Kommissionen har den 20. november 2006 fremsat et forslag til Europa-Parlamentets og Rådets
forordning om forbud mod markedsføring og indførsel i og udførsel fra Fællesskabet af skind fra
hunde og katte samt produkter, hvori sådanne skind indgår.
Et grundnotat vedrørende Kommissionens forslag forventes at kunne fremsendes til Folketingets
Europaudvalg snarligst.
-
15
-
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
345612_0016.png
Forslaget behandles i øjeblikket på arbejdsgruppeniveau. Der har været afholdt arbejdsgruppe-
møder henholdsvis den 5. december 2006 og den 17. januar 2007. Herudover blev forslaget be-
handlet på CVO-mødet den 11. januar 2007.
Forordningsforslaget blev endvidere drøftet på rådsmødet (landbrug og fiskeri) den 29. januar
2007. Endelig forventes det, at forslaget vil blive behandlet politisk igen på rådsmødet den 7.-8.
maj 2007 (landbrug og fiskeri), hvor det tyske formandskab har sat forslaget på dagsordenen til
vedtagelse.
Civilretligt samarbejde
Forordning om småkravsprocedure
Kommissionen fremsatte den 15. marts 2005 et forslag til Europa-Parlamentets og Rådets
forordning om indførelse af en europæisk småkravsprocedure (KOM(2005) 87 endelig).
Forslaget har til formål at indføre en europæisk procedure for behandling af småkrav med
henblik på at forenkle og fremskynde behandlingen af krav af mindre værdi og at nedbringe
omkostningerne. Proceduren skal være til rådighed for parterne som et alternativ til f.eks.
almindelig domstolsbehandling.
Blandt hovedpunkterne i forslaget kan nævnes, at der som udgangspunkt er tale om en skriftlig
procedure, at der er fastsat tidsfrister for sagens behandling, at retten bestemmer bevismidlerne
og omfanget af bevisførelsen, at retten om fornødent bistår parterne, der ikke er forpligtet til at
lade sig repræsentere ved advokat, og at den vindende part kun i begrænset omfang kan få
tilkendt sagsomkostninger til dækning af advokatbistand.
Forordningsforslaget indeholder desuden regler om anerkendelse og fuldbyrdelse af domme efter
småkravsproceduren. Efter forslaget kan en dom afsagt af en medlemsstat i en europæisk
småkravsprocedure fuldbyrdes umiddelbart uden anvendelse af en eksekvaturprocedure (det vil
sige en procedure i fuldbyrdelsesstaten, der fastslår, at dommen kan fuldbyrdes).
Grundnotat vedrørende forslaget er den 4. maj 2005 sendt til Folketingets Europaudvalg og
Retsudvalg.
Forslaget er fremsat med hjemmel i EF-traktatens afsnit IV. Protokollen om Danmarks stilling, der er knyttet til
Amsterdamtraktaten, finder derfor anvendelse. Foranstaltninger, der foreslås i henhold til afsnit IV i EF-traktaten,
vil ikke være bindende for eller finde anvendelse i Danmark.
-
16
-
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
345612_0017.png
Folketingets Europaudvalg og Retsudvalg er senest blevet orienteret om sagen forud for
rådsmødet (retlige og indre anliggender) den 1.- 2. juni 2006.
Europa-Parlamentet har den 14. december 2006 afsluttet førstebehandlingen af forslaget.
Forslaget er medtaget som et muligt punkt på den foreløbige dagsorden for rådsmødet (retlige og
indre anliggender) den 15.-16. februar 2007 med henblik på vedtagelse.
Direktiv om alternativ konfliktløsning (mægling)
Kommissionen fremsatte den 22. oktober 2004 et forslag til Europa-Parlamentets og Rådets
direktiv om visse aspekter af mægling på det civil- og handelsretlige område (KOM(2004) 718
endelig).
Forslaget sigter mod at lette adgangen til konfliktløsning ved at fremme anvendelsen af mægling
og sikre et hensigtsmæssigt forhold mellem mægling og retssager. Forslaget omfatter enhver
proces, hvor to eller flere parter i en tvist bistås af en tredjepart med henblik på at indgå en aftale
om bilæggelse af tvisten, med undtagelse af en dommers forsøg på at bilægge en tvist under en
retssag. Forslaget indeholder visse minimumsstandarder for de enkelte medlemslandes
regulering af mægling, herunder f.eks. regler om de muligheder en ret skal have for at kunne
henvise parterne i en retssag til mægling, om fortrolighed af indholdet af mæglingsforhandlinger
og om tvangsfuldbyrdelse af forlig, der er resultatet af mægling.
Grundnotat er sendt til Folketingets Europaudvalg og Retsudvalg den 23. februar 2005.
På rådsmødet (retlige og indre anliggender) den 1.-2. december 2005 blev der opnået overordnet
enighed om de generelle linjer i forslaget med undtagelse af spørgsmålet om anvendelsesområdet
og spørgsmålet om nærhedsprincippet.
Europa-Parlamentet har endnu ikke afgivet udtalelse om forslaget.
Forslaget er medtaget som et muligt punkt på de foreløbige dagsordener for rådsmøderne (retlige
og indre anliggender) den 15.-16. februar, 19.-20. april og 12.-13. juni 2007 med henblik på
opnåelse af politisk enighed/vedtagelse af fælles holdning.
Forslaget er fremsat med hjemmel i EF-traktatens afsnit IV. Protokollen om Danmarks stilling, der er knyttet til
Amsterdamtraktaten, finder derfor anvendelse. Foranstaltninger, der foreslås i henhold til afsnit IV i EF-traktaten,
vil ikke være bindende for eller finde anvendelse i Danmark.
-
17
-
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Indgåelse af mellemstatslige aftaler vedrørende fællesskabsretsakter, der er omfattet af det
danske forbehold vedrørende retlige og indre anliggender, og som ikke vedrører
udbygning af Schengen-reglerne (parallelaftaler)
Siden Amsterdam-Traktaten trådte i kraft den 1. maj 1999 er der vedtaget en række
fællesskabsretsakter, der er omfattet af det danske forbehold vedrørende retlige og indre
anliggender, og som Danmark ikke har mulighed for at tilslutte sig efter den særlige Schengen-
procedure i artikel 5 i protokollen om Danmarks stilling. En eventuel dansk tilknytning til disse
retsakter kan derfor alene ske ved konkrete mellemstatslige aftaler mellem Danmark og EU om
de enkelte fællesskabsretsakter.
På det civilretlige område har Danmark efter forudgående drøftelser i Folketingets Europaudvalg
indtil videre anmodet om sådanne ”parallelaftaler” i relation til bl.a. Bruxelles I-forordningen
(forordning (EF) nr. 44/2001 af 22. december 2000) og forkyndelsesforordningen (forordning
(EF) nr. 1348/2000 af 29. maj 2000).
Rådet vedtog den 8. maj 2003 at bemyndige Kommissionen til at indlede forhandlinger med
Danmark om indgåelse af parallelaftaler vedrørende de nævnte to forordninger.
Danmark meddelte efter en nærmere gennemgang af forslag fra Kommissionen til parallelaftale
vedrørende henholdsvis Bruxelles I-forordningen og forkyndelsesforordningen, at man fra dansk
side med forbehold for Folketingets senere godkendelse af aftalen i henhold til grundlovens § 19
kunne tilslutte sig forslagene, der herefter blev paraferet på embedsmandsniveau den 17. januar
2005.
På et rådsmøde den 19.-20. september 2005 traf Rådet afgørelse om dels Fællesskabets
undertegnelse, dels Fællesskabets indgåelse af parallelaftalerne med Danmark. Aftalerne blev
herefter undertegnet den 19. oktober 2005.
Efter høring af Europa-Parlamentet blev afgørelserne om indgåelse af parallelaftalerne endeligt
vedtaget af Rådet den 27. april 2006, der herefter meddelte Danmark, at Fællesskabet har
afsluttet de nødvendige procedurer for aftalernes ikrafttræden.
Folketinget har den 15. december 2006 givet samtykke efter grundlovens § 19 til indgåelse af
aftalerne, i forbindelse med at Folketinget vedtog to lovforslag om gennemførelse af
parallelaftalerne (jf. lov nr. 1563 af 20. december 2006 om Bruxelles I-forordningen m.v. og lov
nr. 1564 af 20. december 2006 om ændring af retsplejeloven (Gennemførelse af parallelaftale
mellem Det Europæiske Fællesskab og Danmark om forkyndelse af retslige og udenretslige
dokumenter i civile og kommercielle sager)).
-
18
-
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
345612_0019.png
Danmark vil i begyndelsen af 2007 meddele Fællesskabet, at Danmark har afsluttet den nationale
tiltrædelsesprocedure, og parallelaftalerne forventes herefter at kunne træde i kraft 1. juli 2007.
Indgåelse af aftale mellem EU og Lugano-staterne om retternes kompetence og om
anerkendelse og fuldbyrdelse af retsafgørelser på det civil- og handelsretlige område
Den såkaldte Lugano-konvention blev indgået i 1988 mellem de daværende 12 EU-stater og 6
EFTA-stater. Lugano-konventionen vedrører jurisdiktionskompetence samt anerkendelse og
fuldbyrdelse i EU af domme mv. afsagt i en EFTA-stat og omvendt. Lugano-konventionen
svarer i det væsentlige til EF-domskonventionen, der, indtil Bruxelles I-forordningen trådte i
kraft, regulerede de samme forhold mellem EU-medlemslandene. Lugano-konventionen gælder
for de hidtidige 15 EU-lande samt Polen (men ikke de øvrige 9 nye medlemslande), Norge,
Island og Schweiz.
Med henblik på at opnå parallelitet mellem Lugano-konventionen og Bruxelles I-forordningen,
som med virkning fra den 1. marts 2002 erstattede EF-domskonventionen for 14 EU-landes
vedkommende (dvs. eksklusiv Danmark), og som siden den 1. maj 2004 også gælder for de 10
nye medlemslande, traf Rådet den 14. oktober 2002 afgørelse om at bemyndige Kommissionen
til at indlede forhandlinger om en ny Lugano-konvention. Rådet besluttede samtidig at anmode
EF-Domstolen om en udtalelse om, hvorvidt EU som sådan eller både EU og medlemsstaterne
har kompetence til at indgå den nye Lugano-konvention.
Sagen er forelagt Folketingets Europaudvalg og Retsudvalg forud for rådsmødet (retlige og indre
anliggender) den 14.-15. oktober 2002.
I en udtalelse af 7. februar 2006 fastslog EF-Domstolen, at indgåelse af den nye Lugano-
konvention fuldt og helt henhører under EU’s kompetence. Danmark forhandler dog fortsat på
egne vegne, jf. forbeholdet vedrørende retlige og indre anliggender.
Forhandlingerne om en ny Lugano-konvention forventes afsluttet i løbet af 2007.
Et forslag om undertegnelse af den nye Lugano-konvention er medtaget som et muligt punkt på
den foreløbige dagsorden for rådsmødet (retlige og indre anliggender) den 12.-13. juni 2007 med
henblik på vedtagelse.
Forslaget er fremsat med hjemmel i EF-traktatens afsnit IV. Protokollen om Danmarks stilling, der er knyttet til
Amsterdamtraktaten, finder derfor anvendelse. Foranstaltninger, der foreslås i henhold til afsnit IV i EF-traktaten,
vil ikke være bindende for eller finde anvendelse i Danmark.
-
19
-
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
345612_0020.png
Europa-Kommissionens grønbog om større effektivitet i fuldbyrdelsen af retsafgørelser i
Den Europæiske Union: Udlæg i bankindeståender
Kommissionen fremlagde den 24. oktober 2006 en grønbog om større effektivitet i fuldbyrdelsen
af retsafgørelser i Den Europæiske Union med særlig fokus på muligheden for at foretage udlæg
i bankindeståender (KOM(2006) 618 endelig).
Formålet med grønbogen er at starte en bred høring om, hvordan fuldbyrdelse af pengekrav i EU
kan forbedres. Der foreslås som en mulig løsning, at der indføres en europæisk ordning for ud-
læg i bankindeståender, så en fordringshaver kan sikre et pengebeløb, som den pågældende har
eller mener at have krav på, ved at blokere midler, som skyldneren har på en eller flere bankkonti
inden for EU. Grønbogen beskriver nærmere, hvordan en sådan ordning kunne udformes, og
indeholder i alt 23 forskellige spørgsmål om behovet for og udformningen af en sådan ordning.
Grønbogen er for tiden sendt i høring hos danske myndigheder og organisationer.
Grundnotat er sendt til Folketingets Europaudvalg den 22. december 2006 og til Retsudvalget
den 2. januar 2007.
Vejtransport
Forslag til Europa-Parlamentets og Rådets direktiv om indlandstransport af farligt gods
Kommissionen har d. 22. december 2006 fremsat forslag til nyt direktiv om indlandstransport af
farligt gods.
International transport af farligt gods ad henholdsvis vej, jernbane og indre vandveje er reguleret
i internationale konventioner. Transport af farligt gods ad vej er reguleret i ADR-konventionen,
mens transport ad jernbane er reguleret i RID-konventionen. En konvention (ADN-
konventionen) om transport af farligt gods ad indre vandveje ventes at træde i kraft inden for den
nærmeste fremtid.
Endvidere gælder der inden for EU regler om indenlandsk transport af farligt gods og regler om
transporter inden for det indre marked. Transport af farligt gods ad vej er bl.a. reguleret i direktiv
94/55/EF og transport ad jernbane er reguleret i direktiv 96/49/EF. Disse direktiver bestemmer,
at ADR- og RID-konventionernes bestemmelser også skal finde anvendelse ved indenlandske
transporter og transporter inden for det indre marked. Transport ad indre vandveje er p.t. ikke
reguleret i EU-regi.
-
20
-
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
345612_0021.png
Formålet med Kommissionens forslag er at forenkle de eksisterende regler og indføre en fælles
ordning for indlandstransport af farligt gods ad henholdsvis vej, jernbane og indre vandveje. Det
er herved hensigten at skabe et samlet og mere overskueligt regelværk for alle indenlandske
transporter af farligt gods og transporter inden for det indre marked samt at harmonisere disse
regler med de tilsvarende regler for internationale transporter.
Det er endvidere intentionen med det nye direktiv at ajourføre de eksisterende regler i overens-
stemmelse med den løbende teknologiske udvikling på området, ligesom man fra Kommissio-
nens side ønsker at forenkle proceduren for at foretage ændringer i de meget omfangsrige tekni-
ske bilag til de eksisterende regler.
De eksisterende EU-regler vil blive ophævet i forbindelse med en eventuel vedtagelse af det nye
direktiv.
Kommissionens forslag forventes behandlet ved rådsmøde (transport, telekommunikation og
energi) den 6.-8. juni 2007 med henblik på politisk enighed om forslaget.
Våbenregulering
Forslag til Europa-Parlamentets og Rådets direktiv om ændring af Rådets direktiv
91/477/EØF om erhvervelse og besiddelse af våben
Kommissionen fremsatte den 2. marts 2006 et forslag til Europa-Parlamentets og Rådets direktiv
om ændring af Rådets direktiv 91/477/EØF om erhvervelse og besiddelse af våben.
Forslaget har til formål at gennemføre den del af FN’s protokol om bekæmpelse af ulovlig frem-
stilling af og handel med skydevåben og dele, komponenter samt ammunition hertil (FN’s vå-
benprotokol), som henhører under EU’s kompetence.
FN’s våbenprotokol knytter sig til FN’s konvention om bekæmpelse af grænseoverskridende
organiseret kriminalitet (også kaldet Palermo-konventionen) fra 2000, og har til formål at styrke
det internationale samarbejde med henblik på at forebygge, bekæmpe og udrydde ulovlig frem-
stilling af og handel med skydevåben samt dele, komponenter og ammunition hertil.
Forslaget indebærer en række stramninger af våbendirektivets regler om fremstilling, erhvervel-
se, salg, levering, transport og overførsel af skydevåben mv.
Grundnotat om direktivforslaget er den 3. juli 2006 sendt til Folketingets Europaudvalg og den 4.
juli 2006 til Folketingets Retsudvalg.
-
21
-
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Justitsministeriet har den 7. juli 2006 sendt direktivforslaget i høring. Høringsfristen udløb den
28. juli 2006.
Direktivforslaget blev senest drøftet i EU-regi ved møde i Den Tværfaglige Gruppe vedrørende
Organiseret Kriminalitet (MDG) den 20. december 2006. Direktivforslaget skal færdigbehandles
i MDG og ligeledes forelægges Gruppen vedrørende Teknisk Harmonisering (våben).
Direktivforslaget er i øjeblikket under behandling i Europa-Parlamentet.
Der er endnu ikke opnået fælles holdning til direktivforslaget.
Direktivforslaget forventes behandlet på et rådsmåde i Konkurrenceevnerådet (indre marked,
industri og forskning) den 21.-22. maj 2007, hvor formandskabet vil forsøge at opnå politisk
enighed om forslaget.
-
22
-