MILJØstyrelsen                                                                              1. februar 2007
Kemikalier                                                                                        trmas/kemikalier                                  j.nr. MST-653-00076

 

GRUNDNOTAT

 

vedrørende

 

Forslag til Kommissionens direktiv om tilpasning til den tekniske udvikling af bilag IV og VI til Rådets direktiv 76/768/EØF om indbyrdes tilnærmelse af medlemsstaternes lovgivning om kosmetiske midler. (IPBC og jod)

 

 

1. Status

Kommissionen sendte den 23. januar 2007 ovennævnte forslag til medlemslandene.

 

Forslaget har hjemmel i rådsdirektiv 76/768/EØF om kosmetiske produkter.

 

Der skal stemmes om forslaget den 7. februar 2007 ved forskriftskomitéprocedure (1999/468/EF art.5). Hvis der er kvalificeret flertal, udsteder Kommissionen direktivet. Opnås der ikke kvalificeret flertal, forelægger Kommissionen sagen for Rådet og underretter samtidig Europa-Parlamentet. Rådet kan med kvalificeret flertal vedtage forslaget uændret  eller udtale sig mod det. Hvis der er kvalificeret flertal imod forslaget, skal Kommissionen behandle sagen på ny. Handler Rådet ikke inden en frist på højst tre måneder, kan Kommissionen udstede direktivet.

 

Europa Parlamentet har ikke behandlet forslaget.

 

2. Formål og indhold

Formålet med forslaget er at gennemføre de ændringer af kosmetikdirektivet, som er nødvendige for gennemførelsen af nye videnskabelige vurderinger fra Den Videnskabelige Komité for Forbrugerprodukter (SCCP).

 

SCCP har i en vurdering konkluderet, at den menneskelige optagelse af jod fra kosmetiske midler ikke bør overskride 20 % af den anbefalede daglige optagelse.

 

På baggrund heraf fjernes stoffet natriumjodat fra kosmetikdirektivets liste over tilladte konserveringsmidler, og farvestoffet CI 45425 fjernes fra listen over tilladte farvestoffer. Dette indebærer, at disse to stoffer ikke længere er tilladt som henholdsvis konserveringsmiddel og farvestof i kosmetiske produkter.

 

Herudover ændres listen over tilladte konserveringsmidler således, at den tilladte koncentration af konserveringsmidlet IPBC/3-iodo-2-propynylbutylcarbamat i kosmetiske midler ændres fra 0,05% til højst 0,02%. Denne ændring medfører endvidere, at konserveringsmidlet udover forbud mod anvendelse i mundhygiejnemidler samt midler til pleje af læberne endvidere ikke må anvendes i hudlotion og hudcremer. Det fastsættes endvidere, at konserveringsmidlet i midler der skylles af efter brug ikke må anvendes i midler til børn under 3 år, bortset fra bademidler/brusegelé og shampoo. Konserveringsmidlet i midler der ikke skylles af efter brug må desuden ikke anvendes i midler til børn under 3 år.

 

Forslaget har endvidere til formål at sikre, at kosmetiske produkter der ikke er i overensstemmelse med det kommende direktiv 18 måneder efter direktivets ikrafttræden ikke må markedsføres af fabrikanter eller importører samt, at produkterne 24 måneder efter offentliggørelsen af direktivet ikke må sælges eller afsættes til den endelige forbruger.

 

3. Nærhedsprincippet

Da formålet med forslagene er at udmønte EU reguleringsbeføjelser i allerede gældende fællesskabsregulering, finder Regeringen, at forslaget er i overensstemmelse med nærhedsprincippet.

 

4. Konsekvenser for Danmark

Lovgivningsmæssige konsekvenser:

Det er Miljøstyrelsens vurdering, at direktivforslaget skal gennemføres i Danmark ved udstedelse af en bekendtgørelse, der ændrer den danske kosmetikbekendtgørelse. Denne bekendtgørelse skal være trådt i kraft senest 9 måneder efter direktivets offentliggørelse.

 

Økonomiske og administrative konsekvenser:

Forslaget forventes ikke at have væsentlige økonomiske konsekvenser. Forslaget er primært rettet mod producenterne af kosmetiske produkter, og Danmark har kun få produktionsvirksomheder. Da butikkerne vil have en periode på 24 måneder fra direktivets ikrafttræden til at sælge deres varer forventes forslaget ikke at få betydning for butikkerne. 

 

Beskyttelsesniveau:

En skærpelse af grænseværdien for IPBC samt forbuddet mod de to jodholdige stoffer vil formelt indebære en skærpelse af beskyttelsesniveauet i Danmark. Optagelsen af jod gennem kosmetiske produkter går ned, men da vi i Danmark tilsætter jod i fødevarer med henblik på at øge optagelsen af jod hos den danske befolkning, vil der i realiteten være tale om en neutral påvirkning.

 

5. Høring

Forslaget har ikke været sendt i høring. Sagen har været forelagt Miljøspecialudvalget, hvor der ikke er fremkommet bemærkninger.

 

6. Forhandlingssituationen

Ændring af reguleringen af jod har været diskuteret på flere møder i kommissionen. Der er blandt andet diskuteret begrænsninger af andre kemiske stoffer indeholdende jod, som dog ikke er medtaget i nærværende forslag. Det forventes dog, at der vil være det nødvendige flertal for forslaget.

 

7. Dansk holdning

Danmark støtter begrænsningen af kosmetiske midlers indhold af jod. Danmark er derfor enig i, at kosmetikdirektivet bør tilpasses Den Videnskabelige Komités vurderinger.

 

Regeringen agter således at stemme for forslaget.