Grundnotat

 

Forslag til procesreglement for Retten for EU-personalesager

 

Rdokumenter 17010/06 af 19. december 2006 og 17010/2/06 af 25. januar 2007

 

 

1. Resumé

Forslag til procesreglement for Retten for EU-personalesager bygger hovedsagligt på procesreglementet for Retten i Første Instans og i vidt omfang på Domstolens procesreglement. Formålet hermed er at sikre enhed og sammenhæng i den retslige procedure ved de tre fællesskabsretsinstanser. På visse områder, f.eks. reglerne om mindelig bilæggelse af tvister, ses der dog nyskabelser i forslaget sammenlignet med procesreglementerne for de øvrige retsinstanser. Der er tale om nyskabelser, som skal gøre procedurerne enklere, hurtigere samt mere tilpasset Retten for EU-personalesagers særlige karakteristika. Regeringen er positiv over for forslaget til procesreglement for Retten for EU-personalesager.

 

2. Baggrund

 

Retten for EU-personalesager blev oprettet ved Rådets afgørelse af 2. november 2004 om oprettelse af en ret for EU-personalesager (2004/752/EF, Euratom)

 

Det følger af Rådets afgørelse, artikel 3, stk. 3, at indtil procesreglementet for Retten for EU-personalesager træder i kraft, finder procesreglementet for Retten i Første Instans tilsvarende anvendelse med undtagelse af dettes bestemmelser vedrørende en enedommer.

 

Rådet har den 19. december 2006 fra Præsidenten for Retten for EU-personalesager, Paul Mahoney, modtaget forslag til procesreglement for EU-personalesager (Rdok 17010/06).

 

3. Hjemmelsgrundlag

 

Traktatens artikel 225 A, stk. 5 EF og artikel 140 B, stk. 5 EURATOM hvorefter procesreglementet fastsættes af Retten for EU-personalesager med Domstolens tiltrædelse. Reglementet skal godkendes af Rådet med kvalificeret flertal.

 

4. Nærhedsprincippet

 

Spørgsmålet om nærhedsprincippet er ikke relevant

 

5. Formål og indhold

 

Forslag til procesreglement for Retten for EU-personalesager bygger hovedsagligt på procesreglementet for Retten i Første Instans og i vidt omfang på Domstolens procesreglement. Formålet hermed er at sikre enhed og sammenhæng i den retslige procedure ved de tre fællesskabsretsinstanser. På visse områder ses der dog nyskabelser i forslaget sammenlignet med procesreglementerne for de øvrige retsinstanser. Der er tale om nyskabelser, som skal gøre procedurerne enklere, hurtigere samt mere tilpasset Retten for EU-personalesagers særlige karakteristika jf.Rådets afgørelse (2004/752/EF, Euratom).

 

I den forbindelse kan afsnit 2, kapitel 4 om mindelig bilæggelse af tvister i forslag for procesreglement for Retten for EU-personalesager fremhæves. Princippet om mindelig bilæggelse af tvister anerkendes allerede i fællesskabets retsinstanser. For at nå hurtigere og mere hensigtsmæssige løsninger af tvister for Retten for EU-personalesager har man ønsket at videreudvikle denne løsningsmåde. I kapitel 4 oprettes således en selvstændig procedure herfor. I bemærkningerne nævnes, at der meget vel kan blive tale om supplerende ændringer af disse bestemmelser i lyset af indhøstede erfaringer.

 

6. Europa-Parlamentets udtalelser

 

Der forudses ikke inddragelse af Europa-Parlamentet.

 

7. Gældende dansk ret og forslagets konsekvenser herfor

 

Forslaget berører ikke dansk ret.

 

8. Forslagets konsekvenser for statsfinanserne, samfundsøkonomien, miljøet eller beskyttelsesniveauet

 

Forslaget har ikke umiddelbart konsekvenser for statsfinanserne, samfundsøkonomien, miljøet eller beskyttelsesniveauet.

 

9. Høring

 

Der er ikke foretaget ekstern høring

 

10. Regeringens foreløbige generelle holdning

 

Regeringen er positiv over for forslaget til procesreglement for Retten for EU-personalesager

 

11. Generelle forventninger til andre landes holdninger

 

På mødet i Domstolsgruppen den 29. januar 2007 præsenterede justitssekretæren for Retten for EU-personalesager forslaget, og gruppen havde en første drøftelse heraf. Det umiddelbare indtryk er, at medlemslandene støtter forslaget. Der er indtil videre fremkommet relativt få bemærkninger af teknisk karakter til forslaget.

 

12. Tidligere forlæggelse for Folketingets Europaudvalg

 

Sagen er ikke tidligere forelagt Folketingets Europaudvalg.