Ministeriet for Familie- og Forbrugeranliggender

Fødevarestyrelsen

12. marts 2007

 

 

 

 

 

Notat til Folketingets Europaudvalg

om

forslag til Kommissionens direktiv om ændring af direktiv 96/8/EF for så vidt angår mærkning, reklame eller præsentation af fødevarer til anvendelse i energifattige diæter med henblik på vægttab

 

Dok.

SANCO/652/2007

 

Kommissionen har med SANCO/625/2007 fremsendt et forslag til ændring af direktiv 96/8/EF om levnedsmidler til anvendelse i energifattige diæter med henblik på vægttab (slankekostdirektivet), der har til hensigt at lempe de gældende regler for anprisninger af slankeprodukter, således at forbudet mod anprisninger om nedsat sultfølelse eller øget mæthedsfornemmelse nu ophæves. Forslaget er sat til afstemning i Den Stående Komité for Fødevarekæden og Dyresundhed (SCoFCAH) den

 

Ændringerne skal ses i lyset af vedtagelsen af forordning 1924/2006 om ernærings- og sundhedsanprisninger af fødevarer (anprisningsforordningen), som træder i kraft 1. juli 2007 og harmoniserer medlemsstaternes generelle regler for anprisninger af fødevarer, herunder tillader ovennævnte anprisninger for fødevarer. Kommissionen ønsker med forslaget om ophævelse af ovennævnte forbud i slankekostdirektivet, at sidestille slankeprodukter med andre fødevarer for så vidt angår anprisninger om nedsat sultfølelse eller øget mæthedsfornemmelse, der netop spiller en rolle for slankeprodukter.

 

Forslaget vurderes ikke at have en negativ effekt på sundhedsbeskyttelsesniveauet i Danmark. Anvendelsen af anprisninger der henviser til nedsat sultfølelse eller øget mæthedsfornemmelse forudsætter også for slankeprodukter, at de generelle betingelser i anprisningsforordningen er overholdt, herunder at anprisningerne er godkendt af Kommissionen, baserer sig på almindeligt anerkendt videnskabelig evidens og forstås godt af gennemsnitsforbrugeren. En tilnærmelse af reglerne i slankekostdirektivet til de generelle regler om anprisninger af fødevarer, vil sandsynligvis betyde en øget forbrugerbeskyttelse grundet de omhandlede anprisningers særlige betydning for slankeprodukter, hvor opretholdelse af forbudet i slankekostdirektivet vil skabe forvirring.

 

Regeringen agter på denne baggrund at stemme for forslaget.

 

 

 

Ministeriet for Familie- og Forbrugeranliggender

Fødevarestyrelsen

12. marts 2007

 

 

 

 

 

Grundnotat til Folketingets Europaudvalg

om

forslag til Kommissionens direktiv om ændring af direktiv 96/8/EF for så vidt angår mærkning, reklame eller præsentation af fødevarer til anvendelse i energifattige diæter med henblik på vægttab

 

Dok.

SANCO/652/2007

 

Resumé

Forslaget vedrører en ændring af direktiv 96/8/EF om levnedsmidler til anvendelse i energifattige diæter med henblik på vægttab (slankekostdirektivet), hvor man i artikel 5, stk. 3, foreslår at slette gældende forbud om ved mærkning, reklame e.l. at komme med anprisninger vedrørende nedsat sultfølelse eller øget mæthedsfornemmelse. Ændringsforslaget et begrundet i, at der i henhold til Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EF) nr. 1924/2006 af 20. december 2006 om ernærings- og sundhedsanprisninger af fødevarer, der finder anvendelse fra 1. juli 2007, tillades anprisninger omhandlende nedsat sultfølelse eller øget mæthedsfornemmelse, såfremt anprisningerne er i overensstemmelse med anprisningsforordningens bestemmelser. Ændringsforslaget har til hensigt at skabe lige vilkår for slankekostprodukter og øvrige fødevarer. Det foreslås, at ændringen skal være gældende fra 1. juli 2007. Forslaget forventes at komme til afstemning på mødet i Den Stående Komité for Fødevarekæden og Dyresundhed den 19. marts 2007. En vedtagelse af forslaget vurderes ikke at påvirke beskyttelsesniveauet i Danmark.

 

Baggrund     

Kommissionen har den 2. marts 2007 fremsendt udkast til Kommissionens beslutning om ændring af direktiv 96/8/EF (slankekostdirektivet) for så vidt angår mærkning, reklame eller præsentation af fødevarer til anvendelse i energifattige diæter med henblik på vægttab.

Forslaget er fremsat med hjemmel i Rådets direktiv 89/398/EØF af 3. maj 1989 om indbyrdes tilnærmelse af medlemsstaternes lovgivning om levnedsmidler bestemt til særlig ernæring, særlig artikel 4, stk. 1.

Forslaget behandles i en forskriftsprocedure (1999/496/EF art. 5) i den Stående Komité for Fødevarekæden og Dyresundhed. Hvis der er kvalificeret flertal, udsteder Kommissionen direktivet. Opnås der ikke kvalificeret flertal, forelægger Kommissionen sagen for Rådet og underretter samtidig Europa-Parlamentet. Rådet kan med kvalificeret flertal vedtage forslaget uændret eller udtales sig mod det. Hvis der er kvalificeret flertal imod forslaget, skal Kommissionen behandle sagen på ny. Handler Rådet ikke inden en frist på højst tre måneder, kan Kommissionens udstede tilladelsen.

 

Nærhedsprincippet

Der er tale om gennemførelsesforanstaltninger til en allerede vedtaget retsakt. Det er derfor regeringens vurdering, at det følger heraf, at forslaget er i overensstemmelse med nærhedsprincippet.

 

Formål og indhold

Forslaget vedrører ændring af direktiv 96/8/EF om levnedsmidler til anvendelse i energifattige diæter med henblik på vægttab (slankekostdirektivet), for så vidt angår bestemmelsen om mærkning, reklame eller præsentation af slankekostprodukter, artikel 5, stk. 3.

Ifølge forslaget slettes forbuddet mod at komme med anprisninger vedrørende nedsat sultfølelse eller øget mæthedsfornemmelse. Ændringsforslaget er begrundet i, at der i henhold til Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EF) nr. 1924/2006 af 20. december 2006 om ernærings- og sundhedsanprisninger af fødevarer, der finder anvendelse fra 1. juli 2007, tillades anprisninger af fødevarer omhandlende nedsat sultfølelse eller øget mæthedsfornemmelse, såfremt anprisningerne er i overensstemmelse med anprisningsforordningens bestemmelser, herunder, at de skal kunne dokumenteres og være forståelige for forbrugeren, jf. anprisningsforordningens artikel 13, stk. 1.

Anvendelse af ernærings- og sundhedsanprisninger af slankekostprodukter er omfattet af anprisningsforordningen med mindre specifikke bestemmelser er angivet i slankekostdirektivet (96/8/EF). Som slankekostdirektivet nu er udformet giver det ikke mulighed for at tillade anprisninger vedrørende nedsat sultfølelse eller øget mæthedsfølelse på linie med anprisningsforordningen. Da Kommissionen finder at sådanne anprisninger skal basere sig på generelt anerkendt videnskabelig evidens og forstås godt af gennemsnitsforbrugeren, foreslås ændringen af slankekostdirektivet, der medfører at ovennævnte anprisninger ligeledes er tilladt anvendt på slankekostprodukter, forudsat at reglerne i anprisningsforordningen i øvrigt er overholdt.

Det er fortsat forbudt for slankeprodukter at anvende funktionelle anprisninger, der indeholder angivelse af hastigheden eller omfanget af vægttab.

Udtalelser

Europa-Parlamentet skal ikke udtale sig om forslaget.

 

 

Gældende dansk ret

Direktiv 96/8/EF er gennemført i dansk ret ved bekendtgørelse nr. 786 af 20. oktober 1997 om slankekostprodukter, med senere ændringer (slankekostbekendtgørelsen).

Forslaget skal implementeres i dansk ret senest 6 mdr. efter offentliggørelse i form af en ændring af slankekostbekendtgørelsen.

 

Konsekvenser

En vedtagelse af forslaget forventes ikke at berøre beskyttelsesniveauet i Danmark

Forslaget har hverken statsfinansielle eller samfundsøkonomiske konsekvenser.

 

Høring

Det fremsatte forslag er i hasteprocedure sendt i høring til en bred høringskreds af interesseorganisationer og myndigheder.

Dansk Industri finder det rimeligt, at slankekostprodukter kan anprises på samme måde som andre fødevarer, hvis der er tilstrækkelig dokumentation.

 

Regeringens foreløbige generelle holdning

Det er regeringens holdning, at de omhandlende anprisninger også bør kunne anvendes på slankekostprodukter på samme betingelser som gælder for almindelige fødevarer.

 

Generelle forventninger til andre landes holdninger

Det er ikke på nuværende tidspunkt muligt at vurdere, om der vil være et kvalificeret flertal for forslaget. Man er fra dansk side ikke bekendt med offentlige tilkendegivelser fra andre medlemslande om det foreliggende forslag.

 

Tidligere forelæggelse for Folketinget Europaudvalg

Forslaget er ikke tidligere blevet forelagt for Folketingets Europaudvalg.