Grundnotat vedrørende forslag til kommissionsbeslutning om fælles specifikationer vedrørende nationale materielregistre (NVR)

Grundnotatet er parallelfremsendt til Folketingets Europaudvalg og Folketingets Trafikudvalg.

Resumé

Kommissionen har fremsat et forslag der primært indeholder regler for det nationale materielregister (NVR), som skal etableres og føres af sikkerhedsmyndighederne på baggrund af registrene for rullende materiel (RRS), som føres af de enkelte jernbanevirksomheder.

 

1. Baggrund og indhold

Kommissionen har den 22. januar 2007 fremsendt et forslag til kommissionsbeslutning omkring oprettelsen af et nationalt materielregister (NVR-register).

Forslaget fremsættes med henblik på en beslutning ved komitéproceduren i henhold til artikel 21, stk. 2 i direktiverne 94/48/EF og 2001/16 om interoperabilitet for henholdsvis højhastighedstog og konventionelle tog.

På mødet den 25. januar 2007 i Artikel 21 Udvalget for interoperabilitet blev det aftalt, at Kommissionen skulle revidere forslaget og fremsende det reviderede forslag til det næste møde i Artikel 21 Udvalget med henblik på at behandle forslaget som et beslutningspunkt. Det næste møde i Artikel 21 Udvalget forventes afholdt ultimo april 2007.

Registeret vil komme til at indeholde godkendelsesnumre i forbindelse med ibrugtagning af rullende materiel, reference til verifikationserklæringer fra bemyndigede organer (Notified Body), samt informationer om ejerforhold, hvem der er ihændehavere og vedligeholdelsesansvar.

De nationale materielregistre vil af Jernbaneagenturet (ERA) blive stillet til rådighed som et samlet virtuelt europæisk register (VVR), hvor de nationale myndigheder, herunder havarikommissioner, regulatory bodies og sikkerhedsmyndigheden vil kunne få adgang til de oplysninger i registeret, som de har adkomst til.

I etableringsfasen skal data overføres fra jernbanevirksomhedernes registre (RRS) til det danske nationale materielregister (NVR). Der er tale om en overførsel, som kun skal foretages én gang. Derefter vil det nationale materielregister bliver ajourført af sikkerhedsmyndigheden i forbindelse med godkendelserne til ibrugtagning af rullende materiel.  

Der er på nuværende tidspunkt ikke modtaget forslag fra Kommissionen og Jernbaneagenturet (ERA) for så vidt angår registrene for rullende materiel (RRS), bortset fra de specifikationer af teknisk indhold, som er angivet i bilagene til Tekniske Specifikationer for Interoperabilitet (TSI'erne) for rullende materiel. Jernbanevirksomhederne skal registrere det rullende materiel de ejer. Jernbanevirksomhedernes registre er ikke på nuværende tidspunkt tilpasset behovet i henhold til direktiv 2001/16/EF om interoperabilitet for konventionelle tog og registrene er heller ikke på nuværende tidspunkt tilpasset de fremtidige krav til registrene for rullende materiel (RRS), fordi kravene til RRS først nu er ved at blive formuleret i Jernbaneagenturet.

Det er hensigten, at Jernbaneagenturet (ERA) vil igangsætte et pilotprojekt, hvor tre medlemsstaters nationale materielregistre (NVR) bliver tilsluttet det virtuelle europæiske register (VVR).

Det nationale materielregister (NVR) er blot ét af en række registre, der forventes etableret i medlemsstaterne som følge af EU’s interoperabilitetsdirektiver og Tekniske Specifikationer for Interoperabilitet (TSI) samt den internationale jernbanekonvention COTIF 99. Det er hensigten, at de øvrige registre vil få et link til det nationale materielregister (NVR) efterhånden som de bliver etablerede.

2. Gældende dansk ret og lovgivningsmæssige konsekvenser

Direktiverne 96/48/EF og 2001/16/EF om interoperabiliet for henholdsvis højhastighed og konventionelle tog og som revideret i direktiv 2004/50 er allerede gennemført i dansk lovgivning i medfør af følgende:

Der er tale om tekniske forhold, som afgøres i en komitéprocedure i henhold til artikel 21, st. 2 i direktiverne 94/48/EF og 2001/16/EF om interooperabilitet for henholdsvis højhastighedstog og konventionelle tog.

Der vil være brug for national følgelovgivning, hvilket forventes at ske ved administrative forskrifter af Trafikstyrelsen under transport- og energiministerens bemyndigelse.

3. Høring

Forslaget bygger på en anbefaling fra Jernbaneagenturet (ERA). I forbindelse med udarbejdelsen af anbefalingen har de danske jernbanevirksomheder og jernbaneinfrastrukturforvaltere været hørt via deres respektive europæiske organisationer.

Inden den forudgående behandling af forslaget i Artikel 21 Udvalget har forslaget været drøftet nationalt på formøder med relevante danske interessenter med henblik på at få de danske synspunkter frem.

4. Statsfinansielle og samfundsøkonomiske konsekvenser

Arbejdet med at etablere, føre og vedligeholde et nationalt materielregister forventes at medføre begrænsede negative økonomiske og administrative konsekvenser for staten. På nuværende tidspunkt har Danmark ikke noget nationalt materielregister.

Omfanget af opgaven er ikke fuldt ud fastlagt, derfor vil det være vanskeligt at fastsætte et præcist antal årsværk. Det anslås dog, at der i etableringsfasen vil være tale om mindst et halvt årsværk og en anslået omkostning på minimum 500.000 kr. Hertil kommer løbende anvendelse og vedligehold af registeret, som skønnes at udgøre i størrelsesordenen et kvart årsværk. Udgifterne forventes afholdt indenfor Trafikstyrelsens rammer.

Forslaget forventes ikke at medføre samfundsøkonomiske konsekvenser, idet der for allerede godkendt materiel vil være tale om overførsel af tilgængelige data fra jernbanevirksomhedernes registre.

Forslaget forventes ikke at medføre andre end de nævnte konsekvenser.

5. Nærhedsprincippet

Der er tale om en gennemførelsesforanstaltning for allerede vedtagne retsakter.

6. Regeringens foreløbige generelle holdning

Danmark kan støtte forslaget, idet det vil medføre:

  1. en harmonisering af kravene til registrering af rullende materie,
  2. en præcis registrering af ansvarsforholdene omkring vedligeholdelsen af rullende materiel, hvilket vil støtte myndighedernes generelle arbejde for så vidt dette relateres til forhold omkring ejerskab henholdsvis anvendelsen af leje- og leasingaftaler for rullende materiel, og
  3. bedre adgang til informationer om godkendelser og ansvarsforhold omkring til det rullende materiel – dette gælder både nationalt mellem de danske myndigheder, herunder især Havarikommissionen, og i forhold til myndighederne i Danmarks nabolande.

7. Generelle forventninger til andre landes holdninger

Forslaget forventes generelt at blive positivt modtaget.

8. Europa-Parlamentets udtalelser

Europa-Parlamentet skal ikke udtale sig om forslaget.

9. Tidligere forelæggelse i Europaudvalget

Forslaget til kommissionsbeslutning har ikke tidligere været forelagt for Folketingets Europaudvalg.