Europa-Kommissionens høringsdokument af 30. marts 2007 – Udvælgelse og udpegning af systemer, der tilbyder Mobile Satellite Services (MSS)

 

 

 

 

1.  Resumé

Europa-Kommissionen har den 30. marts 2007 iværksat en høring vedrørende udvælgelse og udpegning af systemer, der tilbyder Mobile Satellite Services (MSS).

 

I forbindelse hermed har Europa-Kommissionen offentliggjort et høringsdokument, hvori der er skitseret en procedure for udvælgelse af MSS-operatører på fælles europæisk plan. Denne udvælgelsesprocedure forventes at danne rammerne for, hvilke operatører de enkelte medlemsstater kan udstede tilladelse til. Kommissionen forventes på baggrund af resultatet af høringen at fremsætte forslag til en råds- og parlamentsbeslutning, som skal adressere proces og hovedkriterier i forbindelse med udvælgelse og udpegning af MSS operatører.

 

Den af Europa-Kommissionen foreslåede udvælgelsesprocedure vil – hvis den gennemføres som forudsat i høringsdokumentet – indebære begrænsninger i de enkelte medlemsstaters kompetencer til udpegning af tilladelsesindehavere.   

 

2. Baggrund

Den 14. februar 2007 blev der truffet en kommissionsbeslutning, der betyder, at frekvensbåndene 1980-2010 MHz og 2170-2200 MHz skal stilles til rådighed for pan-europæiske mobile satellittjenester.

 

Denne beslutning indebærer, at der skal stilles frekvenser til rådighed til udbud af mobile satellittjenester. Sådanne tjenester kan f.eks. omfatte mobiltelefonlignende tjenester udbudt i hele Europa af én operatør, hvor kommunikation sker mellem en satellit og en mobilterminal. I geografiske områder, der er vanskelige at dække fra en satellit, kan der etableres jordstationer som supplement til at modtage satellitsignalerne via mobilterminaler. Disse jordstationer vil således kunne sikre, at der kan opnås dækning både i byområder og i landområder. Etablering af en jordstation forudsætter, at operatøren indhenter tilladelse i overensstemmelse med reglerne der, hvor jordstationen etableres.

 

Med en tilladelse til at drive og udbyde mobile satellittjenester vil en operatør bl.a. kunne etablere et paneuropæisk mobilnet, der på nogle punkter vil kunne konkurrere med de etablerede mobiloperatører i medlemsstaterne, herunder i Danmark. Dette kræver dog anvendelse af særlige terminaler, der kan modtage satellitsignaler, hvilket almindelige mobiltelefoner ikke kan.

 

En ekspertgruppe nedsat af Kommissionen har udarbejdet et udkast til et sæt fælles rammer for valg og tildeling af tilladelser til operatører, der tilbyder mobile satellittjenester. I forbindelse hermed har Kommissionen offentliggjort et høringsdokument, hvori der rejses en række spørgsmål vedrørende udvælgelse og udpegning af tilladelsesindehavere.

 

Kommissionen igangsatte den 30. marts 2007 en høring over dette dokument.

 

Kommissionen opfordrede i den forbindelse de enkelte medlemsstater til at gennemføre parallelle nationale høringer over dokumentet. IT- og Telestyrelsen har på sin hjemmeside henvist til Kommissionens høring og anført, at eventuelle bemærkninger kan rettes til enten Kommissionen eller IT- og Telestyrelsen.

 

Bl.a. på baggrund af resultatet af høringen forventes Kommissionen at fremsætte forslag til en råds- og parlamentsbeslutning efter artikel 95 i EU-traktaten om det indre marked. Formålet med denne beslutning vil være at gøre det obligatorisk for medlemsstaterne at udstede tilladelse til de selskaber, der har vundet udbudet på EU-niveau. For så vidt angår Danmark, vil tilladelsesudstedelsen alene vedrøre brugen af radiofrekvenser på eventuelle supplerende jordstationer, der skal etableres på dansk territorium. Kommissionen sigter mod vedtagelse af en sådan beslutning i marts 2008.

 

En sådan beslutning vil forpligte medlemsstaterne, herunder Danmark, til at udstede tilladelse til at anvende frekvenser til operatører, der er udpeget på europæisk plan efter en fælles europæisk procedure og dermed ikke de sædvanlige nationale procedurer. Der er således potentielt tale om en indskrænkning i medlemsstaternes kompetencer i forhold til udstedelse af tilladelser.

 

3. Hjemmelsgrundlag

Spørgsmålet om hjemmelsgrundlag er ikke relevant.

 

4. Nærhedsprincippet

Kommissionen har ikke udtalt sig om nærhedsprincippet.

 

Det er regeringens vurdering, at høringsdokumentet er i overensstemmelse med nærhedsprincippet.

 

5. Formål og indhold

Formålet med høringsdokumentet er at indhente bemærkninger til den foreslåede proces for udvælgelse og udpegning af operatører af mobile satellit systemer (MSS).

 

Af høringsdokumentet fremgår det, at det er hensigten at koordinere processen med udpegning og tilladelsesudstedelse til MSS på europæisk plan. I den forbindelse fremgår det af dokumentet, at den mest hensigtsmæssige fremgangsmåde til at sikre denne koordination er via en beslutning baseret på EU-traktatens artikel 95.

 

Beslutningen skal adressere proces og hovedkriterier i forbindelse med udvælgelse og udpegning af MSS operatører, herunder tidsplan, milepæle og udvælgelseskriterier. Samtidig skal beslutningen sikre, at der er sammenhæng mellem udvælgelsen på europæisk plan og på nationalt plan. Beslutningen skal tillige sikre, at der er et tilstrækkeligt juridisk grundlag til at sikre sammenhængende udvælgelse af operatører på tværs af medlemsstaterne.

 

Hvis den vedtages, er der således tale om, at beslutningen vil medføre begrænsninger i forhold til medlemsstaternes, herunder Danmarks, kompetencer til at beslutte, hvem der skal udstedes tilladelser til i det nævnte frekvensområde. Dette skyldes, at en sådan tilladelse skal udstedes i overensstemmelse med en eventuel fælleseuropæisk udpegning.

 

Høringsdokumentet adresserer endvidere en række emner i forhold til den konkrete proces i forhold til udvælgelse og udpegning af det eller de systemer, der skal have tilladelse til at udbyde Mobile Satellite Services. Kommissionen beder i den forbindelse interessenter og særligt potentielle MSS operatører om at afgive bemærkninger til de rejste problemstillinger.

 

6. Europa- Parlamentets udtalelser

Europa-Parlamentet har ikke udtalt sig om høringsdokumentet.

 

7. Gældende dansk ret og konsekvenser herfor

Den gældende danske lovgivning på frekvensområdet er fastsat i lov om radiofrekvenser, jf. lovbekendtgørelse nr. 680 af 23. juni 2004, med tilhørende bekendtgørelser (frekvensloven).

 

Hvis der vedtages en råds- og parlamentsbeslutning som skitseret i høringsdokumentet, vil det sandsynligvis være nødvendigt at ændre en eller flere bekendtgørelser udstedt efter frekvensloven. Det nærmere omfang af disse ændringer vil dog afhænge af den præcise udformning af den kommende beslutning.

 

8. Høringsdokumentets konsekvenser for statsfinanserne, samfundsøkonomien, miljøet eller beskyttelsesniveauet

Høringsdokumentet har ikke i sig selv statsfinansielle eller administrative konsekvenser for det offentlige eller konsekvenser for EU´s budget.

 

Høringsdokumentet vurderes ikke i sig selv at medføre administrative konsekvenser for erhvervslivet.

 

Høringsdokumentet har ingen konsekvenser for miljøet og beskyttelsesniveauet.

 

Afhængig af den endelige udformning af Kommissionens forslag til beslutning vil denne kunne medføre udgifter for staten og eventuelt tillige administrative konsekvenser for erhvervslivet. Det er for tidligt at estimere omfanget heraf.

 

9. Høring

Høringsdokumentet forelægges for EU-specialudvalget for it- og telekommunikation.

 

10. Regeringens foreløbige generelle holdning

Ønsket om at skabe muligheder for at udbyde paneuropæiske mobile satellittjenester falder generelt godt i tråd med ønsket om at sikre alle adgang til forskellige kommunikationsformer.

 

Regeringen vurderer, at det kan støttes, at der udarbejdes forslag til en beslutning i medfør af EU-traktatens artikel 95, der fastlægger rammerne for udvælgelse og udpegning af systemer, der udbyder mobile satellittjenester.

 

11. Generelle forventninger til andre landes holdninger

Høringsdokumentet er udarbejdet i en ekspertgruppe nedsat af Kommissionen, hvori Danmark har deltaget. Generelt har der været støtte til høringsdokumentet fra medlemsstaterne, ligesom at der er opbakning til beslutningen om at allokere de pågældende frekvenser til Mobile Satellite Services.

 

12. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg

Sagen har ikke været forelagt Folketingets Europaudvalg.