Europaudvalget 2006-07, 2006-07
EUU Alm.del Bilag 346, Alm.del Beretning 6
Offentligt
380019_0001.png
Beretning nr.
6
Folketinget 2006 - 07
Beretning afgivet af Europaudvalget den 2. maj 2007
Beretning
om
retsgarantier i relation til EU’s terrorlister
Et
flertal
i udvalget (S, DF, RV og SF) udtaler: Den 27. december 2001 fastlagde Rådet en fælles
holdning
om regler for EU’s terrorlister. Danmark
tilsluttede sig, efter at der den 16. november var
givet mandat i Europaudvalget. På en sådan terrorliste blev den iranske gruppe Folkets Mujahedin
(OMPI/MKO) optaget. Proceduren for optagelse/sletning af EU’s terrorlister er enstemmige beslut-
ninger i
EU’s Clearing House, hvor medlemsstaternes efterretningstjenester er repræsenteret. Li-
sterne underkastes en kritisk revision hvert halve år. Virkningen af optagelse på listen kan bl.a. være
indefrysning af organisationens/individets økonomiske midler. Alle beslutninger i Clearing House
er omgærdet med fortrolighed, og Europaudvalget får i konsekvens heraf ikke forelagt listerne.
Den 12. december 2006 annullerede EF-Domstolen ved en kendelse i Retten i Første Instans den
trufne beslutning om optagelse af MKO/OMPI på terrorlisten. Ifølge kendelsen, der efter flertallets
opfattelse skal efterleves fuldt ud, var der ikke meddelt tilstrækkelig begrundelse, og MKO/OMPI
havde ikke haft mulighed for at udtale sig. Rådets juridiske tjeneste udlagde kendelsen som en for-
pligtelse for Rådet til at opfylde de processuelle mangler (utilstrækkelig begrundelse og manglende
begrundelse) i relation til MKO/OMPI og indledte derfor ved rådsbeslutning den 30. januar (som A-
punkt ved et Økofin-møde) en 1 måneds høring af MKO/OMPI med henblik på en endelig afgørelse
af sagen ved udgangen af marts måned 2007. Rådets juridiske tjeneste mente ikke, at kendelsen
anfægtede terrorbeslutningens materielle indhold endsige det aktuelle retsgrundlag (Rådsbeslutning
2006/379/EC) for fastholdelse
af MKO/OMPI på EU’s terrorliste.
Samtidig med den fornyede beslutning om MKO/OMPI’s stilling har Rådet besluttet at drøfte
eventuelle ændringer i procedurerne for optagelse/sletning i relation til EU’s terrorlister.
Europaudvalget blev ikke inddraget efter dommen den 12. december 2006. Udlægningen af dom-
men og fastlæggelsen af den videre procedure (som det skete som et A-punkt på Økofin-mødet den
30. januar 2007) blev afgjort uden forelæggelse for udvalget, og det til trods for at den valgte ud-
lægning og procedure i høj grad kan give anledning til diskussion.
Flertallet ønsker at understrege, at den fælles indsats for forebyggelse og bekæmpelse af terroris-
me er en væsentlig opgave for samarbejdet i EU. Samtidig ønsker flertallet at betone, at kampen
mod terror sker for at beskytte det frie, åbne og demokratiske samfund. Derfor er det for flertallet
helt afgørende, at demokratiske garantier ikke tilsidesættes i denne indsats.
Flertallet ønsker at blive tidligt inddraget i drøftelsen af, hvordan EU kan styrke retsgarantierne i
Clearing House-procedurerne. Efterretningstjenesterne skal selvsagt fortsat spille en central rolle,
og arbejdet må nødvendigvis ske i fortrolighed, men der skal oprettes en uafhængig instans, der kan
have indseende med Clearing House, og som kan behandle klagemål fra dem, der føler sig uretfær-
digt optaget på listerne, således at det er muligt at blive taget af listerne igen.
Hvad angår den konkrete sag, ønsker flertallet at udtrykke kritik af den manglende inddragelse af
udvalget efter dommen den 12. december 2006. Det burde være åbenbart, at denne sag har så vigti-
EUU, Alm.del - 2006-07 - Bilag 346: Beretning nr. 6 om retsgarantier i relation til EU's terrorlister afgivet 2/5 07
380019_0002.png
2
ge principielle aspekter, at det ønskede samråd burde have været afholdt tidligere. Derfor er flertal-
let tilfreds med, at ministeren over for udvalget har beklaget dette.
Flertallet ønsker fortsat ikke, at udvalget skal være part i konkrete terrorsagers afgørelse, men fler-
tallet ønsker at styrke retsgarantierne i sagernes behandling, og flertallet må tage afstand fra ethvert
tilløb til at afgøre konkrete sager ud fra EU’s almene
udenrigspolitiske interesser. Optagelse og
sletning af EU’s terrorlister må alene ske ud fra ønsket om at registrere
organisationer/personer,
hvor der foreligger begrundet mistanke om terrorvirksomhed.
Et
mindretal
i udvalget (V og KF) kan ikke stemme for forslaget til beretning, fordi den ikke in-
deholder noget nyt.
V og K er enige i, at den fremtidige procedure for udvalgets behandling af spørgsmål vedrørende
EU’s terrorlister er, som det er beskrevet af flertallet
i beretningen. Imidlertid er den beskrevne pro-
cedure præcis den samme, som allerede er den gældende procedure for Europaudvalget. Da der så-
ledes intet nyt er på dette punkt, er der ikke et reelt grundlag for at vedtage en ny beslutning.
Vedrørende den anden del af beretningen, der omtaler udenrigsministerens behandling af den
konkrete sag i forhold til Europaudvalget, har udenrigsministeren allerede over for udvalget bekla-
get, at samrådet om sagen blev gennemført meget sent. Da beklagelsen således er en realitet, ser V
og K ingen grund til at gentage dette i en beretning.
Et
andet mindretal
i udvalget (EL) kan ikke stemme for forslaget til beretning af følgende årsager.
Efter terrororganisationen al Qaeda den 11. september 2001 angreb World Trade Centre, blev der på
globalt plan indledt en krig mod terror, som skulle ændre magtforholdene på kloden.
Denne krig mod terror blev indledt på to fronter.
Den første front er den rent militære, som er kommet til udtryk i de mere og mere håbløse krige i
Irak og Afghanistan. Krige som, ud over at have udviklet sig til rene katastrofer i de pågældende
lande og for deres befolkninger, også har ført til bevidste overtrædelser af grundlæggende demokra-
tiske spilleregler, f.eks. Geneve-konventionen og menneskerettighedskonventioner. De konkrete
eksempler på
dette er f.eks. Guantanamo, CIA’s bortførelser til tortur og brugen af
»milde« tortur-
metoder og mishandlinger i både Irak og Afghanistan.
Den anden front er den politiske og de forandringer, som der blev skabt efter den 11. september.
Her har vi på globalt plan set, hvordan demokrati og demokratiske principper er kommet under
pres, også i EU.
Siden den 11. september 2001 har EU’s antiterrorlovgivning chokeret den juridiske verden. Den
vestlige verdens kollektive panik har affødt en tilsvarende kollektiv ligegyldighed over for funda-
mentale retsprincipper
såsom the rule of law, den anklagedes ret til fair forsvar og retten til at bli-
ve hørt
– der normalt fremhæves som centrale elementer i europæisk retskultur. EU’s terrorlister og
behandlingen af organisationen MKO/OMPI er et glimrende eksempel på dette.
EU’s terrorlister er en demokratisk katastrofe i og med, at man blander den lovgivende og den
dømmende magt sammen. Med terrorlisterne beslutter en lukket komité under Ministerrådet i EU,
hvem der er terrorister. En fuldstændig absurd fremgangsmåde.
Det bliver ikke mindre absurd af, at EU’s terrorlove –
herunder terrorlister
er blevet lavet ud fra
ønsket om at forsvare demokratiet. Problemet er bare, at EU’s terrorlovgivning, herunder terrorli-
sterne, undergraver demokratiet, og at en række politikere dermed gør det arbejde, som terroristerne
indtil videre ikke har kunnet gøre.
Den 27. december 2001 fastlagde Rådet en fælles holdning om regler for EU’s terrorlister. Dan-
mark tilsluttede sig, efter at der den 16. november var blevet givet »mandat« i Europaudvalget. På
EUU, Alm.del - 2006-07 - Bilag 346: Beretning nr. 6 om retsgarantier i relation til EU's terrorlister afgivet 2/5 07
380019_0003.png
3
en sådan terrorliste blev Folkets Mujahedin, OMPI eller MKO, en iransk modstandsgruppe, optaget.
Proceduren for optagelse/sletning af EU’s terrorlister er enstemmige beslutninger i EU’s Clearing
House, hvor medlemsstaternes efterretningstjenester er repræsenteret. Listerne underkastes en kri-
tisk revision hvert halve år. Virkningen af optagelse på listen kan bl.a. være indefrysning af organi-
sationens/individets økonomiske midler. Alle beslutninger i Clearing House er omgærdet med for-
trolighed, og Europaudvalget får i konsekvens heraf ikke forelagt listerne.
Den 12. december 2006 annullerede EF-Domstolen ved en kendelse i Retten af 1. Instans den
trufne beslutning om optagelse af MKO/OMPI på terrorlisten. Ifølge kendelsen var der ikke med-
delt tilstrækkelig begrundelse, og MKO/OMPI havde ikke haft mulighed for at udtale sig. Rådets
juridiske tjeneste udlagde kendelsen som en forpligtelse for Rådet til at opfylde de processuelle
mangler (utilstrækkelig begrundelse og manglende begrundelse) i relation til MKO/OMPI og ind-
ledte derfor ved rådsbeslutning den 30. januar (som A-punkt ved et Økofin-møde) en 1 måneds hø-
ring af MKO/OMPI med henblik på en endelig afgørelse af sagen ved udgangen af marts måned
2007. Enhedslisten mener, det er fuldstændig uacceptabelt, at Rådet den 30. januar vælger at gå
direkte imod EF-Domstolen ved at opretholde MKO/OMPI
på EU’s terrorlister. Det fremgår klart
af dommen, at beslutningen om at MKO/OMPI
skulle være på EU’s terrorlister
blev »annulleret«.
Enhedslisten ønsker derfor, at den danske regering skal meddele EU, at man ikke vil acceptere, at
EF-Domstolens kendelse undergraves af Ministerrådet.
Europaudvalget blev ikke inddraget i beslutningsprocessen efter dommen den 12. december 2006.
Udlægningen af dommen og fastlæggelsen af den videre procedure (som det skete som et A-punkt
på Økofin-mødet den 30. januar 2007) blev truffet uden forelæggelse for Europaudvalget, til trods
for reglen om at alle større beslutninger i EU så vidt muligt skal forelægges udvalget. Dette kritise-
rer Enhedslisten som værende en yderst utilfredsstillende behandling af sådanne vigtige og princi-
pielle sager.
Selv
om Enhedslisten er grundlæggende modstander af selve eksistensen af EU’s terrorlister,
ønsker Enhedslisten samtidig at blive tidligt inddraget i drøftelsen af, hvordan EU kan styrke retsga-
rantierne i Clearing House-procedurerne. Vi ønsker at kæmpe for ethvert skridt i den rigtige retning,
uanset hvor små disse måtte være, inden for de rammer,
som EU’s terrorlovgivning sætter.
P.u.v.
E
LISABETH
A
RNOLD
formand