Europaudvalget 2006-07
EUU Alm.del Bilag 350
Offentligt
380363_0001.png
380363_0002.png
NotatJ.nr. 2007-722-00013 maj 2007
Notat til Folketingets EU-udvalg om åbningsskrivelsevedr. beskatning af udbyttebetalinger til pensionsfondeKommissionen har i en åbningsskrivelse af 28. marts 2007 anført, at Danmark mu-ligvis ikke overholder sine forpligtelser i henhold til EF-traktatens artikel 56 og detilsvarende bestemmelser i EØS-aftalen, idet Danmark skulle beskatte en udenlandskpensionsfond med 28 pct. af udbytter fra et dansk selskab, mens Danmark kun be-skatter en dansk pensionsfond med 15 pct. af tilsvarende udbytter.Kommissionen nævner, at den højere skat af udgående udbytter kan virke til skadefor udenlandske finansielle institutioner, der ønsker at udbyde deres tjenesteydelsertil danske kunder, da den stiller dem ringere i konkurrencen.Kommissionen nævner også, at princippet om den fri bevægelighed for kapital for-hindrer, at en medlemsstat indrømmer indenlandske investorers investeringer engunstigere beskatning end udenlandske investorers investeringer.

Skatteministeriet

mener for det første, at de danske regler bør bedømmes i forholdtil den frie udveksling af tjenesteydelser i stedet for kapitalens frie bevægelighed.Som nævnt har Kommissionen anført, at den højere kildeskat af udgående udbytterkan virke til skade for udenlandske finansielle institutioner, der ønsker at udbyde de-res tjenesteydelser til danske kunder, da den stiller dem ringere i konkurrencen.Efter Skatteministeriets opfattelse er aspektet vedrørende fri udveksling af tjeneste-ydelser dominerende i forhold til aspektet vedrørende de frie kapitalbevægelser. EF-domstolen har i en sag om et schweizisk selskab lagt vægt på, at når aspektet vedrø-rende fri udveksling af tjenesteydelser dominerede i forhold til aspektet vedrørendede frie kapitalbevægelser, skulle sagen bedømmes i forhold til EF-traktatens artikelom fri udveksling af tjenesteydelser, som ikke omfatter 3.-stater, som f.eks. Schweiz.Skatteministeriet gør dernæst opmærksom på, at Kommissionen ikke tager hensyntil, at den danske skat af udbyttebetalinger til en udenlandsk pensionsfond skal ned-sættes efter dobbeltbeskatningsoverenskomsterne. Danmark har overenskomstermed alle andre medlemsstater og alle andre EØS-stater, bortset fra Liechtenstein.Danmarks dobbeltbeskatningsoverenskomster med de andre medlemsstater og EØS-stater medfører som hovedregel, at den danske skat af udbytte, som udloddes af etdansk selskab til en pensionsfond i den anden stat, ikke er højere end de 15 %, somen dansk pensionsfond skal betale i skat af en tilsvarende udbytteudlodning.
Side 1 af 2
Dog medfører overenskomsten med Grækenland, at dansk skat af udbytte, som ud-loddes af et dansk selskab til en pensionsfond i Grækenland, nedsættes til 18 %.Den danske beskatning af udgående udbyttebetalinger er altså alene højere end dendanske beskatning af indenlandske udbyttebetalinger, for så vidt angår udbyttebeta-linger til pensionsfonde i Grækenland og Liechtenstein.Danmark vil ændre de nationale skatteregler, så den danske skat af udbytte, som ud-loddes af et dansk selskab til personer og selskaber, der er skattemæssigt hjemmehø-rende i en anden medlemsstat eller EØS-stat, nedsættes til 15 %, hvis de kompetentemyndigheder i den pågældende stat vil udveksle oplysninger med de kompetentemyndigheder i Danmark i overensstemmelse med Rådets direktiv 77/799/EØF af 19.december 1977 om gensidig bistand mellem medlemsstaternes kompetente myndig-heder inden for området direkte skatter eller en dobbeltbeskatningsoverenskomst.
Side 2 af 2