Europaudvalget 2006-07
EUU Alm.del Bilag 357
Offentligt
381759_0001.png
381759_0002.png
381759_0003.png
381759_0004.png
Notat
Folketinget Europaudvalg

Notat til Folketinget Europaudvalg om Kommissionens åbningsskrivelse

nr. 2006/2470 af 23. marts 2007 om gennemførelsen af Rådets direktiv

92/57/EØF af 24. juni 1992 om minimumsforskrifter for sikkerhed og

sundhed på midlertidige eller mobile byggepladser (ottende særdirektiv i

henhold til artikel 16, stk. 1, i direktiv 89/391/EØF).

I IndledningI skrivelse af 23. marts 2007 SG-Greffe (2007) D/201429 har Kommissionenunder henvisning til traktatens artikel 226 anmodet den danske regering om atfremsætte bemærkninger til de i skrivelsen anførte betragtninger vedrørendeden danske gennemførelse af direktivet på følgende punkter:1.Artikel 2, litra e, artikel 3, stk. 1, og artikel 5, litra a) og b) omudpegning af koordinatorer under udarbejdelsen afbyggeprojektet.2.Artikel 2, litra f), artikel 3, stk. 1, og artikel 6, litra a) – f) omudpegning af koordinatorer under opførelsen af bygværket.3.artikel 3, stk. 2 Planen for sikkerhed og sundhed.4.Artikel 8 – gennemførelse af artikel 6 i rammedirektivet89/391/EØF.5.Artikel 9 Arbejdsgivernes forpligtelser.II Kommissionens vurdering af den danske gennemførelse af direktivet ogregeringens bemærkninger hertilDet er Kommissionens vurdering, at Danmark på nogle punkter ikke hargennemført direktivet, mens den danske gennemførelse på andre punkter eruklar, det kan fx være upræcise ordvalg, benævnelse eller uklarhed om, atvalg af pligtsubjekter i de danske regler ikke er i overensstemmelse meddirektivets.Det er således Kommissionens opfattelse, at Danmark ikke har gennemførtdirektivet korrekt for så vidt angår:

1.

Udpegning af koordinatorer under udarbejdelsen af

byggeprojektet artikel 2, litra e, artikel 3, stk. 1, og artikel 5,

litra a) og b)

Kommissionen anfører,
at de danske regler ikke indeholder en definition af koordinator forsikkerhed og sundhed under udarbejdelsen af byggeprojektet, jf.artikel 2, litra e),at den, der henvises til i de danske regler som koordinator underudarbejdelsen af projektet, betragter Kommissionen som byggelederjf. direktivets artikel 2, litra c),at der ikke i de danske regler er fastsat et udtrykkeligt krav om, atbygherren/den projekterende skal udpege en eller flere koordinatorertil at varetage sikkerhed og sundhed under udarbejdelsen afbyggeprojektet, jf. artikel 3, stk. 1,at der ikke i de danske bestemmelser er fastsat en pligt til atkoordinator skal koordinere opgaverne i artikel 4, jf. artikel 5, litra a,og endeligat det ikke er den projekterende, som de danske myndigheder selv haroplyst er den koordinerende, som ifølge de danske regler skaludarbejde eller lade udarbejde planen for sikkerhed og sundhed, jf.artikel 5, litra b.
s. 2/4
Den danske regering skal bemærke, at den vil fastsætte regler om udpegningaf koordinator under udarbejdelsen af byggeprojektet og i den forbindelsetage højde for Kommissionens bemærkninger til ovenstående punkt.

2. Udpegning af koordinatorer under opførelsen af bygværket

artikel 2, litra f), artikel 3, stk. 1, og artikel 6, litra a) – f)

Kommissionen anfører,at artikel 3, stk. 1, sammenholdt med artikel 2, litra f, ikke er korrektgennemført, da der i de danske regler er fastsat en nedre grænse for,hvornår der er pligt til at varetage koordineringsopgaverne, ved atkræve 10 eller flere personer beskæftiget samtidig på byggepladsen,at artikel 6, litra a, der angiver, at der skal koordineres i forbindelsemed tekniske og organisatoriske valg med henblik på at planlægge deforskellige arbejdsfaser, ikke er gennemført i dansk ret,at artikel 6, litra b, for så vidt angår, at koordinator skal sikre atarbejdsgiverne anvender principperne i artikel 8 på ensammenhængende måde, ikke er tydeligt gennemført i dansk ret,at artikel 6, litra c, ikke er gennemført i dansk ret for så vidt angårartiklens krav om, at den omhandlede journal skal løbende tilpasses,at artikel 6, litra d, ikke er korrekt gennemført, idet der i de danskeregler er fastsat en nedre grænse på 10 eller flere personer beskæftiget
samtidig, før der er pligt til at koordinator skal koordinere samarbejdetmellem arbejdsgiverne på byggepladsen, ogat artikel 6, litra f, ikke er gennemført i dansk ret, da reglerne ikkeindeholder et krav om, at der skal træffes foranstaltninger, der har tilformål at udelukke uvedkommende fra byggepladsen.
s. 3/4
Den danske regering skal bemærke, at den vil gennemføre direktivet ioverensstemmelse med Kommissionens bemærkninger til ovenstående punkt.

3.

Planen for sikkerhed og sundhed artikel 3, stk. 2

Kommissionen er af den opfattelse, at artikel 3, stk. 2, ikke er korrektgennemført i de danske regler, da der i dansk ret er fastsat en nedre generelgrænse for hvornår, der skal udarbejdes en plan for sikkerhed og sundhed påmindre end 10 personer beskæftiget samtidig. Ifølge artiklen skal der altidudarbejdes en plan, hvor 2 eller flere virksomheder udfører arbejde, derindebærer særlige risici.Den danske regering skal bemærke, at den vil gennemføre direktivet ioverensstemmelse med Kommissionens bemærkninger til ovenstående punkt.

Direktivets artikel 8 – gennemførelse af artikel 6 i

rammedirektivet 89/391/EØF

Kommissionen er på grundlag af dens nuværende viden af den opfattelse, atnedennævnte punkter i artikel 8 ikke er gennemført i dansk ret,litra d (kontrol før idriftsættelsen og regelmæssigt med installationerog anordninger),litra f (retningslinier for fjernelse af farlige affaldsstoffer),litra h (tilpasning af den faktiske tid anvendt på arbejder ogarbejdsfaser efterhånden som byggeriet skrider frem), oglitra j (samspillet mellem byggepladsen og den virksomhed på hvisområde byggepladsen befinder sig).Den danske regering skal bemærke, at den vil præcisere og klarificere dedanske regler i overensstemmelse med Kommissionens bemærkninger, så detklart fremgår, at der er pligt til at udføre ovennævnte opgaver.

5.

Arbejdsgivernes forpligtelser artikel 9

4.

Kommissionen er af den opfattelse, at den danske lovgivning ikke er ioverensstemmelse med artikel 9, litra b, idet der ikke påhviler de danskearbejdsgivere en klar forpligtelse til at tage hensyn til koordinatorensanvisninger.Den danske regering skal bemærke, at den vil præcisere og klarificere dedanske regler i overensstemmelse med Kommissionens bemærkninger, så detklart fremgår, at der er pligt til at udføre ovennævnte opgaver.III KonklusionPå baggrund af ovenstående skal den danske regering endelig bemærke, at
en klar og præcis gennemførelse af direktiv 92/57/EØF af 24. juni 1992 omminimumsforskrifter for sikkerhed og sundhed på midlertidige eller mobilebyggepladser i dansk ret i overensstemmelse med Kommissionensbemærkninger kræver ændringer af en række bekendtgørelser undermedvirken af arbejdsmarkedets parter samt muligvis en ændring afarbejdsmiljøloven i Folketinget. Kommissionen vil blive underrettet så snartdet nye og reviderede regelgrundlag træder i kraft, hvilket formentlig vilkunne ske inden for to år.Det bemærkes, at regeringen svarer Kommissionen i overensstemmelse med,det ovenfor anførte.
s. 4/4