Grundnotat til Folketingets Europaudvalg om forslag til kommissions­beslutning om udstedelse af markedsføringstilla-delse for lægemidlet Mircera – methoxypolyethylenglycol-epoetin beta

 

 

Resumé

 

En vedtagelse af det foreliggende forslag vil indebære, at der udstedes en markedsføringstilladelse med betingelser til lægemidlet Mircera. Læge-midlet anvendes til behandling af blodmangel forårsaget af kronisk nyreinsufficiens. Sikkerheden og effekten af behandling med Mircera ved andre indikationer er ikke under­søgt.

 

En vedtagelse af forslaget kan indebære behandlingsmæssige fordele, og i den sammenhæng udgør forslaget en forbedring af sundhedsbeskyttelses-niveauet i Danmark

 

 

1. Indledning

 

Kommissionens forslag (EU/1/07/400/001-016 (EMEA/H/C/739)) til den ovenfor nævnte beslutning er fremsendt til medlemsstaterne den 22. juni 2007.

 

Endvidere foreligger der forslag til Kommissionsbeslutning om gennemførelse af betingelser og restriktioner i henhold til artikel 127a i Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2001/83/EF, for så vidt angår tilladelse til markedsføring af lægemidlet Mircera.

 

Forslaget har som retsgrundlag artikel 10, stk. 2, i Rådets forordning 726/2004 om fastlæggelse af fællesskabsprocedurer for godkendelse og overvågning af human- og veterinærmedicinske lægemidler og om opret­telse af et europæisk lægemiddelagentur.

 

Forslaget behandles i skriftlig procedure, og Kommissionen har oplyst, at medlemsstaternes stillingtagen til forslaget skal være formanden for for­skriftskomitéen i hænde senest den 13. juli 2007.

 

Efter forordning 726/2004 skal en central godkendelsesprocedure følges ved ansøgninger om udstedelse af markedsføringstilladelse til lægemidler ud­viklet på grundlag af en række bioteknologiske fremgangsmåder. Proce­du­ren skal desuden anvendes ved godkendelse af lægemidler til mennesker med et indhold af nye aktive stoffer (der ikke tidligere har været godkendt i et lægemiddel inden for EU), når de pågældende lægemidler er fremstillet til behandling af immunforsvarssygdomme, kræft, visse nervelidelser, sukker­syge og sjældne sygdomme samt ved godkendelse af veterinære lægemidler bestemt til at fremme dyrs vækst eller produktivitet.

 

Virksomhederne kan endvidere frivilligt anmode om anvendelse af den cen­trale procedure for andre lægemidler med et nyt aktivt stof, lægemidler som er behandlingsmæssigt, videnskabeligt eller teknisk nyskabende, samt læge­midler hvor en tilladelse på fællesskabsplan kan være til gavn for patien­terne. 

 

Ansøgninger, der behandles efter den centrale procedure, indsendes til Det Europæiske Lægemiddelagentur. Lægemiddelagenturets udtalelse om an­søg­ningen afgives af et af agenturets videnskabelige ekspertudvalg. Ved an­søgninger om godkendelse af lægemidler til mennesker afgives udtalelse af CHMP (Committee for Medicinal Products for Human Use – Udvalget for Humanmedicinske Lægemidler). Hvert medlemsland har udpeget 1 medlem til dette udvalg.

 

Kommissionen træffer afgørelse om godkendelse eller nægtelse af god­kendelse af udstedelse af en markedsføringstilladelse efter forvaltnings­proceduren i Det Stående Udvalg for Humanmedicinske Lægemidler. Kom­missionen vedtager de foreslåede foranstaltninger, der straks finder an­vendelse. Opnås der ikke kvalificeret flertal i udvalget, forelægger Kommis­sionen sin beslutning for Rådet. Kommissionen kan i så fald udsætte an­vendelsen af de foranstaltninger, den har vedtaget, i 1 måned. Rådet kan med kvalificeret flertal træffe anden afgørelse inden for 1 måned. Har Rådet ikke inden for fristen på 1 måned truffet en anden afgørelse, gennemfører Kommissionen sin beslutning.

 

 

2. Forslagets formål og indhold

 

Vedtagelse af Kommissionens forslag til beslutning indebærer, at der af Kommissionen kan udstedes en markedsføringstilladelse til lægemidlet Mircera, som giver adgang til at markedsføre lægemidlet i samtlige 27 medlemslande.

 

Kort beskrivelse af lægemidlet

 

Mircera skal anvendes til behandling af blodmangel (anæmi) forårsaget af kronisk nyreinsufficiens. Sikkerheden og effekten af behandling med Mircera ved andre indikationer er ikke undersøgt.

 

Kronisk nyreinsufficiens kan være forårsaget af en række forskellige syg­domme, f.eks. glomerulonefritis, polycystiske nyrer, eller som følge af læn­gerevarende sukkersyge. Nyrerne har mange funktioner; de filtrerer blodet og udskiller affaldsstoffer, regulerer kroppens væske- og saltbalance samt pro­ducerer hormoner, der bidrager til reguleringen af blodtrykket og dannelsen af røde blodceller. Hormonet erytropoietin stimulerer knogle-marven til at danne røde blodlegemer. Når nyrefunktionen forringes, nedsættes også produktionen af erytropoietin med blodmangel som følge.

 

Der findes allerede flere bioteknologisk fremstillede erytropoietin produkter på markedet. Det aktive stof i Mircera, Methoxypolyethylenglycol-epoetin beta, er en kontinuerlig erythropoetin receptoraktivator. Mircera stimulerer erythropoiesen ved interaktion med erythropoietin receptoren på progenitorceller i knoglemarven. Sammenlignet med andre lignende læge­midler, som kaldes erythropoiese-stimulerende stoffer (eller ESA), bliver Mircera længere i kroppen, og der kræves derfor færre injektioner. Mircera kan anvendes som subkutan eller intravenøs indsprøjtning.

 

Blodtrykket kan stige under behandling med ESA’er. Mircera må derfor ikke bruges til patienter med ukontrolleret hypertension. Der er rapporteret om ophørt eller nedsat produktion af røde blodlegemer (Pure Red Cell Aplasia) forårsaget af anti-erythropoietinantistoffer i forbindelse med ESA’er. Det er vist, at disse antistoffer krydsreagerer med alle ESA’er, og patienter, som mistænkes for eller vides at have disse antistoffer over for erythropoietin, bør derfor ikke skifte over til Mircera. Mircera er, ligesom andre ESA’er, en vækstfaktor og må derfor ikke bruges hos patienter med kræft.

 

Misbrug af Mircera til raske mennesker kan medføre excessiv stigning i hæmoglobin. Det kan ledsages af livstruende kardiovaskulære komplika­tioner.

 

For højt blodtryk er en almindelig bivirkning. Andre bivirkninger er hoved­pine og blodpropper i adgangen til blodkarrene ved dialyse (fisteltrombose).

 

Lægemidlet må kun udleveres efter begrænset recept.

 

Til markedsføringstilladelsen for Mircera er der fastsat en række betingelser eller begrænsninger, som angivet i artikel 127a i direktiv 2001/83/EF, som medlemsstaterne er forpligtede til at implementere nationalt.

 

 

3. Nærhedsprincippet

 

Der er tale om en gennemførelsesforanstaltning for en allerede vedtagen retsakt.  Overvejelser om nærhedsprincippet er derfor ikke relevante.

 

 

4. Udtalelser

 

Europa-Parlamentet skal ikke udtale sig om forslaget.

 

 

5. Forslagets konsekvenser for Danmark

 

Behandling med Mircera skal påbegyndes under supervision af en læge med erfaring med behandling af patienter med kronisk nyreinsufficiens.

 

I 2005 fandtes der ca. 2500 patienter med kronisk nyresvigt i dialyse i Danmark.

 

Med den nye behandling vil der være flere tilgængelige behandlinger for anæmi forårsaget af kronisk nyreinsufficiens.

 

Det er Lægemiddelstyrelsens vurdering, at det pågældende lægemiddel lever op til de krav, der stilles til lægemidlers effekt, sikkerhed og kva­litet. Det er Lægemiddelstyrelsens opfattelse, at markedsføringen af det på­gældende lægemiddel kan indebære behandlingsmæssige fordele, og i den sammen­hæng udgør forslaget en bedring af sundhedsbeskyttelsen.

 

Da man endnu ikke kender den pris, som Mircera vil blive solgt til, og da man ikke har overblik over, hvor stor en del af patienterne med anæmi forårsaget af kronisk nyreinsufficiens, der vil skulle tilbydes behandling med Mircera, kan man ikke præcist udtale sig om forslagets økonomiske konsekvenser for regionerne.

 

Forslaget vil ikke have statsfinansielle konsekvenser.

 

For så vidt angår forslag til kommissionsbeslutning om udstedelse af markedsføringstilladelse for lægemidlet Mircera samt forslag til kommissionsbeslutning om gennemførelse af betingelser og restriktioner, som omhand­let i artikel 127a i Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2001/83/EF, er det af hensyn til en sikker og virkningsfuld anvendelse af lægemidlet en betingelse for markedsføringstilladelsen, at indehaveren af markedsførings­tilladelsen udsender undervisningsmateriale til alle læger. Undervisnings­materialet skal indeholde følgende informationer:

 

-          Behov og klinisk relevans af bivirkningsrapportering generelt.

-          Uddybende information om erythropoetin antistof medieret pure red cell aplasia (AEAB-medieret PRCA) i forbindelse med behandling med erythropoiese stimulerende agens (ESA).

-          En liste over diagnoser eller uønskede hændelser, der udløser en bivirk­ningsrapport for Mircera.

-          Et spørgeskema til indsamling af detaljeret dokumentation i bivirk­ningsrapporten.

-          Indehaver af markedsføringstilladelsen tilbyder testning af antistof-status i et godkendt laboratorium.

-          Litteratur med information om tab af effekt og differentierede Ã¥rsager hertil, definition af AEAB-medieret PRCA, den diagnostiske udredning ved mistanke om AEAB-medieret PRCA, behovet for afbrydelse af ESA-behandling pÃ¥ grund af krydsreaktivitet med andre ESA´er ved diagnosticering af AEAB-medieret PRCA.

 

Indehaveren af markedsføringstilladelsen skal vederlagsfrit udføre antistoftest på forespørgsel fra lægen.

 

Desuden indvilger indehaveren af markedsføringstilladelsen i at udføre stu­dier og yderligere pharmacovigilance-aktiviteter, som er detaljeret beskre-vet og bekræftet i risk management-planen.

 

En vedtagelse af Kommissionens forslag vil ikke kræve dansk lovgivning.

 

 

6. Høring

 

Ansøgninger om markedsføringstilladelser til lægemidler forelægger Læge-middelstyrelsen ikke for andre myndigheder eller organisationer, da disse sager med ledsagende dokumentationsmateriale indeholder oplysnin­ger om forretningshemmeligheder af sensitiv karakter.

 

 

7. Regeringens foreløbige generelle holdning

 

Regeringen kan støtte forslaget.

 

 

 

8. Generelle forventninger til andre landes holdninger

 

Forslaget har været behandlet i ekspertudvalget CHMP, som med enstem­mighed har kunnet anbefale markedsføringen af det pågældende læge­middel.

 

Forslaget har ikke været drøftet i EU-regi efter behandlingen i CHMP, hvorfor forhandlingssituationen er uafklaret.

 

Det forventes, at hovedparten af medlemsstaterne kan støtte forslaget.

 

 

9. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg

 

Forslaget har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg.