Ministeriet for Familie- og Forbrugeranliggender

11. juli 2007

 

Notat til Folketinget

om forslag til Kommissionens forordning om ændring af Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EF) nr. 853/2004 om særlige hygiejnebestemmelser for animalske fødevarer (Komité-forslag)

 

Dok. SANCO/140/2007 Rev. 6

 

Kommissionen har ved SANCO/140/2007 fremlagt forslag om ændring af bilag III til Europa-Par­la­mentets og Rådets forordning (EF) nr. 853/2004 af 29. april 2004 om særlige hygiejnebestemmelser for animalske fødevarer. Bilag III indeholder de nærmere tekniske bestemmelser for fødevarevirksomheder, der håndterer animalske fødevarer.

 

Formålet med forslaget er dels at lette de administrative byrder for visse kystfiskere, dels at tilpasse de tekniske krav til produktion og mærkning af gelatine og kollagen til ny viden og erfaringer med anvendelsen af forordning (EF) nr. 853/2004 om særlige hygiejnebestemmelser for animalske fødevarer.

 

Det vurderes, at sundheds- og miljøbeskyttelsesniveauet i Danmark ikke berøres, og at forslaget ikke har statsfinansielle konsekvenser. Forslaget vurderes derudover ikke at lette administrative byrder for erhvervet.

 

Regeringen støtter Kommissionens bestræbelser på at reducere de administrative byrder for virksomhederne indenfor EU, såfremt dette ikke sker på bekostning af fødevare- og folkesundheden. For så vidt angår kystfiskeres fritagelse for journalføring, arbejder regeringen for, at der skal foreligge en risikoanalyse vedrørende nødvendigheden af kystfiskeres journalføring, og at myndighederne på baggrund af denne kan kræve journalføring.

 

Regeringen støtter forslaget om at tillade produktionsmetoder for gelatine og kollagen, som indebærer mindst samme forbrugerbeskyttelse som de allerede tilladte metoder.

 

Regeringen arbejder for, at kravet om mærkning med produktionsdato bevares for gelatine i engrosleddet, da vi principielt ønsker oplysning om produktionsdato på animalske fødevarer.

 

Forslaget har været drøftet en arbejdsgruppe som forberedelse til behandling i Den Stående Komité for Fødevarekæden og Dyresundhed, hvor forslaget forventes at blive sat til afstemning den 19. juli 2007. Der har i arbejdsgruppen ikke været principiel modstand mod forslaget fra et flertal eller blokerende mindretal.

 

Regeringen agter på denne baggrund at stemme for forslaget.


Ministeriet for Familie- og Forbrugeranliggender

11. juli 2007

 

Grundnotat til Folketinget

om forslag til Kommissionens forordning om ændring af Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EF) nr. 853/2004 om særlige hygiejnebestemmelser for animalske fødevarer (Komité-forslag)

 

Dok. SANCO/140/2007 Rev. 6

 

Resume

Forslaget indebærer, at visse kystfiskere fritages fra kravet om at skulle føre og opbevare journaler over foranstaltninger, som er truffet for at kontrollere fødevarerisici. Forslaget berører kun fiskere, som udøver kystfiskeri af mindre omfang med fartøjer med en længde på under 12 meter, som ikke anvender trukne redskaber, f.eks. trawl eller skrabere, og som er på fiskeri i kortere perioder end et døgn af gangen.

 

Herudover foreslås ændring af visse tekniske krav i forbindelse med fremstilling og mærkning af gelatine og kollagen, idet der tillades yderligere fremstillingsmetoder, som yder mindst samme beskyttelse mod overførsel af TSE/BSE-smitte som de allerede tilladte, og det foreslås at ændre krav til mærkning af gelatine, så der kræves mærkning med holdbarhedsdato i stedet for fremstillingsdato.

 

Det vurderes, at sundheds- og miljøbeskyttelsesniveauet i Danmark ikke berøres.

 

Baggrund

Kommissionen har ved SANCO/140/2007 fremlagt forslag om ændring af bilag III til Europa-Par­la­mentets og Rådets forordning (EF) nr. 853/2004 af 29. april 2004 om særlige hygiejnebestemmelser for animalske fødevarer. Bilag III indeholder de nærmere tekniske bestemmelser for fødevarevirksomheder, der håndterer animalske fødevarer.

 

Forslaget er fremsat med hjemmel i artikel 10, stk. 1, i Europa-Par­la­mentets og Rådets forordning (EF) nr. 853/2004 af 29. april 2004 om særlige hygiejnebestemmelser for animalske fødevarer.

 

Forslaget behandles i en forskriftkomitéprocedure (1999/468/EF art. 5) i Den Stående Komité for Fødevarekæden og Dyresundhed (SCoFCAH). Hvis der er kvalificeret flertal for forslaget, udsteder Kommissionen forordningen. Opnås der ikke kvalificeret flertal, forelægger Kommissionen sagen for Rådet og underretter samtidig Europa-Parlamentet. Rådet kan med kvalificeret flertal vedtage forslaget uændret eller udtale sig mod det. Hvis der er kvalificeret flertal imod forslaget, skal Kommissionen behandle sagen på ny. Handler Rådet ikke inden en frist på højst tre måneder, kan Kommissionen udstede forordningen.

 

Forslaget ventes at blive sat til afstemning i den Stående Komité for Fødevaresikkerhed og Dyresundhed den 19. juli 2007.

 

Nærhedsprincippet

Forslaget vurderes at være i overensstemmelse med nærhedsprincippet, idet der er tale om ændringer af allerede eksisterende EU-regler om fødevarehygiejne.

 

Formål og indhold

Formålet med forslaget er dels at lette de administrative byrder for visse kystfiskere, dels at tilpasse de tekniske krav til produktion og mærkning af gelatine og kollagen til ny viden og erfaringer med anvendelsen af forordning (EF) nr. 853/2004 om særlige hygiejnebestemmelser for animalske fødevarer.

 

Kommissionen foreslår, at visse kystfiskere fritages fra kravet om at skulle føre og opbevare journaler over foranstaltninger, som er truffet for at kontrollere fødevarerisici. Det anføres i begrundelsen for forslaget, at det kan være en administrativ byrde for virksomhederne at skulle føre disse journaler, og at det derfor er passende at fritage dem. Forslaget berører kun fiskere, som udøver kystfiskeri af mindre omfang med fartøjer med en længde på under 12 meter, som ikke anvender trukne redskaber, f.eks. trawl eller skrabere, og som er på fiskeri i kortere perioder end et døgn af gangen.

 

Derudover foreslås det at ændre visse tekniske krav i forbindelse med fremstilling og mærkning af gelatine og kollagen, idet der tillades yderligere fremstillingsmetoder, som ifølge den Europæiske Fødevaresikkerhedsautoritets (EFSA) vurdering yder mindst samme beskyttelse mod overførsel af TSE/BSE-smitte som de allerede tilladte.

 

Endelig foreslår Kommissionen at ændre kravet om mærkning af gelatine med produktionsdato til et krav om mærkning med holdbarhedsdato. Det skyldes, at der i forbindelse med levering af bestemte kvaliteter af gelatine ofte sker sammenblanding af forskellige produktionsbatches, som ikke nødvendigvis har samme produktionsdato. For at undgå at skulle mærke med flere produktionsdatoer ønsker virksomhederne i stedet at mærke med en hold­bar­heds­dato.

 

Udtalelser fra Europa-Parlamentet

Europa-Parlamentet skal ikke udtale sig om forslaget.

 

Gældende dansk ret

Vedr. fiskeres pligt til at føre og opbevare journaler over foranstaltninger, som er truffet for at kontrollere fødevarerisici, reguleres dette af forordning (EF) nr. 852/2004 om fødevarehygiejne, hvor det af artikel 4, stk. 1, fremgår, at ledere af fødevarevirksomheder, der udfører primærproduktion skal overholde de almindelige hygiejnebestemmelser i forordningens bilag I, del A. Det fremgår heraf, at primærproducenter ”skal føre og opbevare journaler over foranstaltninger, som er truffet for at kontrollere fødevarerisici på en passende måde og i et passende tidsrum, og som svarer til virksomhedens art og størrelse.”. Herudover er der supplerende hygiejniske krav til indretning og drift af fiskefartøjer i forordning (EF) nr. 853/­2004.

 

Vedr. produktionsmetoder for gelatine og kollagen reguleres dette af forordning (EF) nr. 853/2004 om særlige hygiejnebestemmelser for animalske fødevarer.

 

Vedr. mærkning af gelatine i engrosleddet med produktionsdato reguleres dette af forordning (EF) nr. 853/2004 om særlige hygiejnebestemmelser for animalske fødevarer.

 

Vedtagelse af forordningen vurderes ikke at have nationale lovgivningsmæssige konsekvenser.

 

Konsekvenser

Det vurderes, at sundheds- og miljøbeskyttelsesniveauet i Danmark ikke berøres.

 

Forslaget vurderes ikke at have statsfinansielle konsekvenser.

 

Forslaget vurderes ikke at lette administrative byrder for erhvervet, idet de fiskere, som forslaget vil fritage fra at føre og opbevare journaler over foranstaltninger, som er truffet for at kontrollere fødevarerisici, allerede i praksis er fritaget herfra. Den eksisterende lovgivning angiver, at journalføring skal tilpasses til virksomhedernes art og størrelse, hvilket i praksis betyder, at fiskere, som driver fiskeri nær kysten og lander fangsten hver dag, ikke foretager journalføring af hensyn til fødevaresundhedsrisici.

 

Høring

Forslaget er sendt i høring til relevante organisationer og institutioner. Høringsfrist er 11. juli 2007.

 

Indtil 10. juli 2007 er modtaget svar fra Forbrugerstyrelsen og Lægemiddelstyrelsen, som ikke har bemærkninger. Desuden er modtaget svar fra Økonomi- og Erhvervsministeriet, som bemærker, at indførelsen af en undtagelsesbestemmelse for fiskere i mindre fartøjer vil medføre en administrativ lettelse for disse. Der findes 3.274 fartøjer i dansk fiskeri, heraf var 129 den 1. marts 2006 af en størrelse, så de potentielt ville kunne blive berørt af lettelsen. Vedr. ændrede produktionsmetoder og mærkningsregler for gelatine mener ministeriet ikke, at det vil have administrative konsekvenser for virksomhederne.

 

Regeringens foreløbige generelle holdning

Regeringen støtter Kommissionens bestræbelser på at reducere de administrative byrder for virksomhederne indenfor EU, såfremt dette ikke sker på bekostning af fødevare- og folkesundheden.

 

Generelle forventninger til andre landes holdninger

Man er fra dansk side ikke bekendt med offentlige tilkendegivelser om forslaget i andre medlemsstater.

 

Tidligere forelæggelse for Folketinget Europaudvalg

Forslaget er ikke tidligere blevet forelagt for Folketingets Europaudvalg.