Status over resultaterne på it- og teleområdet under det tyske EU-formandskab 1. halvår 2007 samt oversigt over initiativer for det portugisiske EU-formandskab i 2. halvår 2007

 

A. Det tyske EU-formandskab 1. halvår 2007

 

1. De vigtigste resultater

Den største enkeltsag på it- og teleområdet det sidste halvår har uden tvivl været diskussionerne om og den endelig vedtagelse af roaming-forordningen, som skal sikre de europæiske forbrugere rimelige priser ved benyttelse af mobiltelefoner i andre EU-lande.

 

 

2. Behandlede it- og telesager

 

2.1 Roaming-forordningen

I lighed med 2. halvår af 2006 har forhandlingerne vedrørende forordningen om regulering af roamingtakster på de europæiske mobiltelefonnet haft høj prioritet under det tyske formandskab.

 

Forordningsteksten var i sidste ende resultatet af trialogforhandlinger mellem Rådet, Kommissionen og Europa-Parlamentet, som primært fandt sted i april og maj måned. Forhandlingerne kulminerede i, at der på rådsmødet for transport, telekommunikation og energi (TTE) 6.-8. juni 2007 blev opnået politisk enighed.

 

Den vedtagne kompromistekst blev formelt vedtaget af Parlamentets plenarforsamling den 23. maj, og som a-punkt på rådsmødet (konkurrenceevne) den 25. juni 2007.

 

Forordningen trådte efter offentliggørelse i EU-tidende i kraft den 30. juni 2007. Det er indeholdt i aftalen, at forordningen skal tages op til revision inden udgangen af 2008.

 

For slutbrugerne vil de nye roamingtakster træde i kraft fra den 30. august for dem, som aktivt har tilmeldt sig eurotariffen, mens andre brugere automatisk vil blive overført til ordningen fra den 30. september 2007.

 

Taksterne reguleres på såvel engros- som på detailniveau. For slutbrugeren betyder dette, at man fremover maksimalt skal betale 49 eurocent per minut for at foretage opkald i de andre EU-lande. Minutprisen for at modtage opkald i udlandet må ikke overstige 24 eurocent. Disse takster er eksklusive moms og omregnes til danske kroner efter den europæiske centralbanks fastsatte kurs per 30. juni 2007.

 

Taksterne vil årligt blive gradvist reduceret de næste to år, således at maksimumtaksterne den 30. august 2009 vil være 43 og 19 eurocent for henholdsvis udgående og indkommende opkald.

 

2.2 i2010 – årsrapport og rådskonklusioner

I slutningen af marts måned vedtog Kommissionen den årlige statusrapport for i2010-inititativet, som hermed var den anden af sin art efter initiativets start i 2005. i2010 er et initiativ under den genstartede Lissabon-strategi, som fokuserer på, hvorledes informations- og kommunikationsteknologi (IKT) kan være med til at sikre vækst og beskæftigelse i EU.

 

Rapporten konkluderer overordnet set, at det går i den rigtige retning for IKT-området i EU, for eksempel for bredbåndsudrulning, investeringer og fokus på IKT i de nationale reformprogrammer i henhold til Lissabon-strategien. Rapportens fokus er primært rettet mod 2008, hvor årsrapporten erstattes af en midtvejsevaluering af i2010. Som optakt til evalueringen ønsker Kommissionen at drøfte status med medlemslandene og andre interessenter. Fokus for disse drøftelser vil særligt blive lagt på udviklingen og sammensmeltningen af eksisterende teknologiplatforme (NGN), på brugernes perspektiv på øget IKT-anvendelse samt på udviklingen af et indre marked for IKT-tjenester.

 

I kølvandet på Kommissionens rapport blev der i Rådet udarbejdet et sæt rådskonklusioner, som i det store hele bakker op om Kommissionens udspil og de identificerede diskussionstemaer forud for midtvejsevalueringen. Desuden tilskyndes til en aktiv IKT-politik, og der henvises bl.a. til betydningen af det syvende rammeprogram og programmet for konkurrenceevne og innovation (CIP) for IKT.

 

Rådskonklusionerne blev endeligt vedtaget på rådsmødet 6.-8. juni i Luxembourg.

 

2.3 Kommissionens meddelelse om RFID

Kommissionen udsendte i marts måned en meddelelse om RFID (radiofrekvensidentifikation), som er første skridt på vejen mod en politisk ramme for brugen af RFID-teknologi. Det umiddelbare formål med meddelelsen er at adressere de konsekvenser, som teknologien måtte have.

 

På den ene side rummer denne sporingsteknologi vide muligheder for at fremme vækst og beskæftigelse i Europa, men på den anden side er der også rejst en del bekymringer ved dens anvendelse. Skepsissen går på de mulige negative implikationer for bl.a. privatlivets fred og de formodede sundheds- og miljømæssige bivirkninger ved brug. Desuden udestår der på såvel internationalt som på EU-plan et betydeligt arbejde med henblik på harmonisering af tekniske standarder.

 

RFID var diskussionspunkt på rådsmødet i Luxembourg 6.-8. juni 2007. Diskussion her afspejlede stor interesse og generel opbakning til Kommissionens dagsorden fra medlemsstaternes side. Fra dansk side vil man tilskynde danske virksomheder til at involvere sig i RFID-relaterede aktiviteter, mens der må arbejdes på fælleseuropæiske løsninger for så vidt angår de problematiske aspekter af teknologien, som ovenfor nævnt.

 

2.4 Revision af teledirektivpakken

Kommissionen offentliggjorde den 29. juni 2006 en meddelelse om revisionen af direktiverne for elektronisk kommunikation (den såkaldte teledirektivpakke)[1] og gennemførte en høring i efteråret samme år.

 

De primære indsatsområder, som Kommissionen har lagt op til i forbindelse med revisionen, er forvaltningen af frekvensressourcer og reduktion af byrden i forbindelse med udførelse af markedsanalyser.

 

Tidspunktet for, hvornår Kommissionen vil offentliggøre sine konkrete forslag til ændringer af direktiverne, er blevet rykket flere gange det forløbne år. Længe har det set ud til at være i sensommeren 2007 – hvilket bl.a. blev angivet i statusnotatet for 2. halvår 2006 – men de seneste meldinger fra Kommissionen indikerer nu, at udspillet først kan forventes til oktober eller november i indeværende år.

 

Nært forbundet med teledirektivpakken er Kommissionens meddelelse om mere fleksibel regulering af frekvenser, som blev vedtaget i starten af februar. I meddelelsen erklærer Kommissionen, at man i løbet af 2007 agter at udarbejde en henstilling med retningslinier for, hvordan de respektive frekvensbånd bør reguleres. 

 

2.5 ENISA

Op til rådsmødet i juni måned udsendte Kommissionen deres evaluering af Det Europæiske Agentur for Net- og Informationssikkerhed (ENISA) fire år efter det blev oprettet i 2003. Evalueringen påpeger enkelte problemer i driften af agenturet, men at aktiviteterne ellers forløber tilfredsstillende, hvorfor Kommissionen indstiller, at agenturets mandat forlænges uden ændringer. 

 

Dette var blot et informationspunkt på rådsmødet, og Kommissionen meddelte desuden, at man havde iværksat en høring på baggrund af evalueringen, som alle interessenter – medlemslandene inkluderet – havde mulighed for at bidrage til.

 

 

3. It- og telerelaterede møder og konferencer

 

3.1 Rådsmøder

Under det tyske formandskab har der været afholdt to rådsmøder, hvoraf det ene dog var et uformelt møde i Tyskland. Sidstnævnte blev afholdt den 15. marts i Hannover, mens det formelle rådsmøde i Luxembourg fandt sted 6.-8. juni. Begge møder var i regi af TTE-formationen (transport, telekommunikation og energi).

 

Der har desuden været afholdt en række IKT-relaterede konferencer:

 

3.2 Højniveaukonferencer

High Level Group on Internet Governance, den 30. januar 2007 i Bruxelles

 

High Level Group on i2010, den 20. april 2007

 

High Level Group on Internet Governance, den 4. maj 2007 i Berlin

 

High Level Meeting of national e-Communications Administrations, den 27. juni i Bruxelles

 

3.3 Øvrige konferencer

Formandskabet har arrangeret et omfattende program med ikt-relaterede konferencer, møder og seminarer, herunder:

 

“Information Day on ICT Research and Development”, den 1. februar 2007 i Köln

 

Konference: “Advancing eGovernment”, den 1. marts 2007 i Berlin

 

“eHealth Week 2007”, 16.-20. april 2007 i Berlin

 

Seminar “More trust in contents - The potential of co- and self-regulation in digital media”, 9.-11. maj 2007 i Leipzig

 

High Level (Stakeholder) Conference: “Bridging the Broadband Gap:

Benefits of broadband for rural areas and less developed regions”, 14.-15. maj 2007 i Bruxelles

 

“13th Workshop on European e-Business Support Network (eBSN)”, 24.-25. maj 2007 i Berlin

 

“IT Security Conference”, 4.-5. juni 2007 i Berlin

 

“Radio Frequency Identification (RFID): towards the Internet of Things”, 25.-26. juni 2007 i Berlin

 


B. Forventninger til det portugisiske EU-formandskab 2. halvår 2007

 

1. Formandskabets prioriteter på ikt området

Kommissionens længe ventede offentliggørelse af forslag til revision af teledirektiverne (’teledirektivpakken’) ventes at ske i løbet af efteråret, sandsynligvis i oktober eller november. Formandskabet vil i så fald sætte det på dagsordenen  til drøftelse på rådsmødet (TTE) i slutningen af november.

 

En anden væsentlig sag er Kommissionens forslag til allokering af tilladelser for Mobile Satellite Services (MSS), hvilket vil give enkelte operatører mulighed for at udbyde paneuropæiske mobiltjenester via satellit. Kommissionen har i dette forår gennemført en høring af interessenterne og forventer at fremsætte forslag i slutningen af juli måned, hvorefter man vil forsøge at nå til politisk enighed i Rådet.

 

I september afholdes den fjerde ministerkonference om digital forvaltning (“Reaping the Benefits of eGovernment”, 19.-21. september). Endvidere har portugiserne tilkendegivet, at eInclusion-initiativet under i2010 vil have stor bevågenhed under deres formandskab. Initiativet, som har til formål, at alle grupper i samfundet kan tage del i informationssamfundet, kulminerer i en ministerkonference i Lissabon i starten af december.

 

Formandskabet forventer også, at Rådet i løbet af efteråret kan blive enige om et sæt rådskonklusioner vedrørende hhv. mobilt tv og udnyttelse af den digitale dividende. Førstnævnte emne blev kort præsenteret allerede under det uformelle rådsmøde i Hannover under det tyske formandskab, og Kommissionen forventes nu at fremkomme med en meddelelse om, hvordan man bedst muligt kan fremme udbredelsen af mobilt tv i Europa.

 

Det andet emne, den digitale dividende, refererer til den overskydende plads på frekvensspektrene i Europa, som vil opstå som følge af overgangen fra analog tv til digital tv. Hvordan denne ekstra plads bør udnyttes forventes at blive behandlet i Kommissionen i løbet af efteråret, hvilket altså også vil afstedkomme stillingtagen i Rådet.

 

Slutteligt bør det nævnes, at arbejdet med RFID, som blev drøftet på rådsmødet i juni, fortsætter i løbet af efteråret. Formandskabet har i den forbindelse annonceret en konference om emnet, der finder sted i midten af november måned.

 

2. Rådsmøder

Der forventes afholdt ét rådsmøde for it- og teleministrene under det portugisiske formandskab, som vil finde sted 29.-30. november 2007. Der er indtil videre sat følgende tentative punkter på dagsordenen:

 

§         Teledirektivpakken (præsentation fra Kommissionen og muligvis udveksling af synspunkter)

§         Kommissionens meddelelse om mobilt tv (rÃ¥dskonklusioner)

§         Kommissionens meddelelse om den digitale dividende (rÃ¥dskonklusioner)

§         Mobile Satellite Services (generel enighed om art. 95-beslutning)

§         Tilbagetrækning af GSM-direktivet (politisk enighed)

 

Derudover forventes det også, at et sæt rådskonklusioner med henblik på World Radio Conference, som arrangeres i regi af den Internationale Telekommunikationsunion 25.-26. november, udarbejdes i det tidlige efterår. Det er formandskabets forhåbning, at disse kan vedtages formelt som a-punkt på et rådsmøde i september.

 

3. Konferencer, møder og seminarer

Foreløbig er følgende arrangementer annonceret af formandskabet:

 

Ministerkonference om eGovernment: “Reaping the Benefits of eGovernment”, 19.-21. september i Lissabon

 

Konference om konvergens: "Regulation Convergence, Converging Regulation", den 28. september i Lissabon

 

Konference om RFID: ”On RFID: the next step to the Internet of things", den 15. november i Lissabon

 

Ministermøde: “Ministerial Debate on European e-Inclusion”, 2.-3. december i Lissabon

 

 



[1] KOM (2006) 344 af 29. juni 2006