MILJØstyrelsen                                                                                                      28. november 2006

Pesticider                                                                                                                 MAS

EUK                                                                                                                        lkj

                                                                                                                                DEP-249-00001

 

 

GRUNDNOTAT TIL FOLKETINGETS EUROPAUDVALG

 

Forslag til Kommissionens beslutning om fastsættelse af tilladte mængder af methylbromid til kritiske anvendelser i Fællesskabet fra 1. januar til 31. december 2007 under Forordning 2037/2000 om stoffer, der nedbryder ozonlaget

 

1.  Status

Produktion, import, eksport, markedsføring og anvendelse af ozonlagsnedbrydende stoffer har i EU været reguleret siden 1991, pt. ved Forordning 2037/2000 om stoffer, der nedbryder ozonlaget. Ovennævnte forslag til Kommissionsbeslutning skal behandles den 8. december 2006 i forvaltningskomitéen for forordning 2037/2000. Forslaget foreligger kun i udkast på engelsk.

 

Der skal stemmes om forslaget i overensstemmelse med forvaltningsproceduren, og det vil således blive vedtaget, såfremt der ikke blandt medlemsstaterne er et kvalificeret flertal imod. I så fald kan Rådet med et kvalificeret flertal omgøre Kommissionens beslutning.

 

2.  Formål og indhold

Formålet med forslaget til Kommissionens beslutning er, i overensstemmelse med artikel 3 stk. 2 i Forordning 2037/2000, at definere de ’kritiske anvendelser’, hvor der ikke findes anvendelige alternativer til methylbromid, og fastlægge de mængder af methylbromid, som kan bruges hertil i 2007. Forslaget er i overensstemmelse med Montreal-protokollens bestemmelser om beskyttelse af ozonlaget og ligger inden for de kvoter, som EU fik tildelt på det 18. partsmøde under Montreal-protokollen, som afholdtes fra den 30. oktober til 3. november 2006.

 

I henhold til Forordningen om ozonlagsnedbrydende stoffer kan Kommissionen give dispensation til at anvende methylbromid til ’kritiske anvendelser’ efter de kriterier, der er fastsat i beslutning IX/6 under Montrealprotokollen. Dispensation forudsætter blandt andet, at manglende adgang til at anvende methylbromid vil resultere i en alvorlig forstyrrelse af markedet, og at der ikke er teknisk eller økonomisk anvendelige alternativer, som ud fra et miljø- og sundhedsmæssigt synspunkt er passende til den aktuelle afgrøde og dyrkningssituation. Endvidere skal ansøgerlandene demonstrere, at de yder en passende indsats for at vurdere, udvikle og godkende alternativer og substitutionsmuligheder. Udgangspunktet er, at dispensationer gives for et år med henblik på at blive erstattet af alternativer.

 

Ansøgerlandene indsender detaljerede ansøgninger for hver enkelt anvendelse til Kommissionen.  Et konsulentfirma med særlig ekspertise på området udarbejder for hver ansøgning et detaljeret evalueringsskema, som danner baggrund for Kommissionens forslag til kvotestørrelse.

 

Det aktuelle forslag omfatter ca. 520 ton methylbromid til ’kritiske anvendelser’ i 2007. Det drejer sig især om forskellige former for anvendelser indenfor gartneri, som for eksempel desinfektion af jordbærplanter, beskyttelse af drivhustomater og lignende, hvor anvendelsen af methylbromid vurderes at være nødvendig. De 520 ton svarer til en reduktion på 69 % i forhold til den vedtagne mængde (ca. 1.600 ton) for 2006. De udgør endvidere mindre end halvdelen af de oprindelige ansøgninger fra medlemslandene.

 

3.  Nærhedsprincippet

Da formålet med forslaget er at udmønte EU reguleringsbeføjelser i allerede gældende fællesskabsregulering (Forordning 2037/2000), finder Regeringen, at forslaget er i overensstemmelse med nærhedsprincippet.

 

4. Konsekvenser for Danmark

I Danmark har anvendelse af methylbromid været forbudt siden 1995, og Danmark har ikke behov for methylbromid til ’kritiske anvendelser’.

 

Forslaget har ingen lovgivningsmæssige eller økonomiske og administrative konsekvenser for Danmark.

 

Forslaget er neutralt i forhold til beskyttelsesniveauet i Danmark.

 

Forslaget indebærer, at der tillades et begrænset udslip af methylbromid til atmosfæren. Da nedbrydningen af ozonlaget er et globalt miljøproblem, påvirkes også miljøet i Danmark i mindre omfang. Det vurderes dog, at forslaget søger at begrænse forbruget, og dermed udslippet, så meget som muligt.

 

5.  Høring

Forslaget har været i høring i EU-specialudvalget vedr. miljøspørgsmål i november 2006, hvor der er kommet følgende høringssvar:

 

Fagligt Fælles Forbund (3F) kan støtte forslaget. 3F ser gerne, at der bliver lagt yderligere pres på at få forbudt eller udfaset brugen af methylbromid, idet den ud over at være ozonlagsnedbrydende også er meget giftig for mennesker.

 

6.  Forhandlingssituationen

Forslaget har ikke været til forhandling. Der har været afholdt bilaterale møder mellem Kommissionen og ansøgerlandene for at diskutere de enkelte ansøgninger.

 

Det forventes, at forslaget vil blive vedtaget ved komitémødet den 8. december 2006.

 

7.  Dansk holdning

Det er generelt Danmarks holdning, at ozonlaget skal beskyttes mest muligt, og at forbruget af methylbromid derfor skal begrænses mest muligt. Det vurderes at Kommissionens forslag er i overensstemmelse med denne holdning.

 

Forekomsten af andre skadevoldere og andre dyrkningsforhold end i Danmark er blandt andet årsagen til, at methylbromid vurderes at være nødvendig i en række andre medlemslande. Processen ved vurderingen af ansøgninger om kvoter af methylbromid til kritiske anvendelser er meget grundig og detaljeret. Kommissionen har gjort en stor indsats for kritisk at vurdere ansøgningerne, og der er reduceret væsentligt i de tilladte mængder i beslutningsforslaget i forhold til de oprindelige ansøgninger.

 

Danmark har på denne baggrund ikke grundlag for at anfægte Kommissionens konkrete vurderinger af de enkelte ansøgninger.