Folketinget — Europaudvalget

Christiansborg, den 17. april 2007

Folketingets repræsentant ved EU

 

 

 

 

 

Til

udvalgets medlemmer og stedfortrædere

 

 

Holland vil droppe forfatningstraktaten til fordel for en tilpasning af Nice-traktaten

Resumé

Den hollandske europaminister præsenterede den 10. april 2007 Hollands nye udspil til en ny EU-traktat. Holland afviser en genfremsættelse af forfatningstraktaten og ønsker i stedet en ”Nice 2 traktat”. Holland vil acceptere forfatningstraktatens institutionelle bestemmelser og bestemmelser om nye beslutningsprocedurer, men vil blandt andet fjerne charteret for grundlæggende rettigheder fra teksten. De vil også arbejde for en forstærket rolle for de nationale parlamenter, klarere regler for udvidelsen, og en tydeligere kompetencefordeling mellem EU og medlemsstaterne på det sociale område. Den hollandske regering vil desuden arbejde for, at den nye traktat kan være på plads inden valget til Europa-Parlamentet i 2009.

 

Den 10. april 2007 præsenterede den hollandske europaminister og tidligere medlem af Konventet, Frans TIMMERMANS, et nyt hollandsk udspil til Europa-Parlamentets forfatningsudvalg.

 

Timmermans gennemgik den 19. marts et brev, som den nye hollandske regering sendte til det hollandske parlaments underhus, om den hollandske regerings forhandlingsposition forud for det kommende møde i det europæiske råd i juni, hvor tidsplanen for den kommende regeringskonference om forfatningstraktatens videre skæbne skal fastsættes.

 

Selvom Timmermans forsikrede forfatningsudvalgets medlemmer, at den hollandske regering vil ”arbejde konstruktivt for at finde en løsning på det hollandske nej til forfatningstraktaten”, fastslog han, at udgangspunktet for Holland vil være en tilpasning af den nuværende Nice-traktat frem for en ny forfatningstraktat. I den forbindelse sagde Timmermans, at den nuværende hollandske regering ikke vil fremsætte den forlæggende forfatningstraktat til folkeafstemning.

 

Den hollandske regering vurderer, at der er en række gode grunde til at tilpasse de nuværende traktater – især på det institutionelle område. Hertil kommer at EU’s daglige arbejde skal forbedres gennem en større vægt på de prioriterede politikområder: Mere åbenhed, en forbedret anvendelse af nærhedsprincippet, iværksættelsen af en mere retfærdig finansieringsmodel, og klarere regler om udvidelsen. Endeligt skal EU vedtage færre men bedre regler.

 

Nice 2 frem for forfatningstraktaten

 

Timmermansfortalte udvalgets medlemmer, at den hollandske regering vurderer, at EU ikke kan klare sig med Nice-traktaten, men at en forbedring af de eksisterende traktater er den fortrukne vej frem, set i forhold til vedtagelsen af en ambitiøs forfatningstraktat, som konsoliderer og udvider EU’s kompetencer.

 

Betegnelsen ”forfatningstraktaten” skal droppes, da det har givet mange borgere anledning til at tro, at EU er ved at blive en ”stat”, hvilket Timmermansklart afviser. Hertil kommer, at forfatningstraktatens bestemmelser om EU’s flag, symboler og hymne også skal droppes af samme grund. Endeligt vil Timmermans bibeholde traktatens nuværende betegnelser for EU-lovgivning (direktiver, forordninger og beslutninger), da indførelsen af begrebet EU love også skaber forvirring, idet borgerne betragter ”love” som noget nationalt.

 

Forfatningstraktatens institutionelle bestemmelser skal bevares

 

Selvom den hollandske regering afviser mange elementer af forfatningstraktaten, vil den støtte de fleste institutionelle bestemmelser vedtaget i Konventet, og ønsker derfor, at forfatningstraktatens bestemmelser om institutioner og stemmeregler tages med i den nye traktat. Den hollandske regering ønsker også at bevare forfatningstraktatens demokratiske forbedringer, hvor der opstilles nye forpligtelser for institutionerne, hvad angår høring af civilsamfundet, åbenhed, aktindsigt og respekt for personoplysninger. Hertil lægger den hollandske regering vægt på forfatningstraktatens bestemmelser, hvor der indføres en ny mekanisme, som giver borgerne en direkte tilskyndelse til at øve indflydelse, såfremt de udgør mindst en million og repræsenterer et større antal medlemsstater.

 

Charteret om grundlæggende rettigheder skal ikke indskrives ind i den nye traktat

 

Da den nye traktat ikke skal være en ”forfatningstraktat” er der, ifølge den hollandske regering, ingen grund til at indskrive charteret om grundlæggende rettigheder i den nye traktat. Timmermanssagde derimod, at formålet med at indskrivning charteret i traktaten kan opnås gennem en henvisning til charteret i traktaten samt gennem Unionens tiltræden af den europæiske konvention om beskyttelse af menneskerettigheder og grundlæggende frihedsrettigheder undertegnet i Rom den 4. november 1950 (EMRK).

 

De nationale parlamenter skal kontrollere nærhedsprincippet

 

Den hollandske regering vil også styrke de nationale parlamenters rolle i forbindelse med kontrollen af nærhedsprincippet. Timmermans fastslog, at ”de nationale parlamenter skal have nye beføjelser til at blokere EU-lovgivning, som er i strid med nærhedsprincippet”.

 

Dette vil ifølge Timmermans sikre, at Unionen i forbindelse med udøvelsen

af sine kompetencer kun griber ind, når et tiltag virkelig er påkrævet og tilføjer en værdi i forhold til medlemsstaternes indsats.

 

Mange medlemmer af forfatningsudvalget kritiserede det hollandske udspil på grund af den vægt, som er givet til de nationale parlamenter. I brevet til den hollandske regering er nationale parlamenter omtalt adskillige gang, mens Europa-Parlamentet ikke er nævnt direkte en eneste gang. Udvalgets formand, tyske Jo Lenien, spurgte om Holland ønsker, at ændre Unionens magtfordeling. Timmermans svarede, at Holland ønsker en forstærket rolle for Europa-Parlamentet gennem overgåelse til den fælles beslutningsprocedure i forbindelse med vedtagelsen af EU-lovgivning.

 

Nye bestemmelser om medlemsstaternes kompetencer på det sociale område

 

Ifølge Timmermans er der også behov for en bestemmelse i den nye traktat, som sikrer, at medlemsstaterne kan opretholde deres sociale sikringsordninger, som de har opbygget i de seneste 50 år. Det skal slås fast i traktaten, at EU-lovgivning ikke skal berøre nationale sociale sikringsordninger. Dette kan ske gennem nye bestemmelser, som tydeliggør kompetencefordelingen mellem EU og medlemsstaterne på det sociale område.

 

Optagelseskriterier skal ind i traktaten

 

Timmermans påpeger, at de fleste borgere tidligere har støttet udvidelsen, som en måde at gøre Europa mere stabil og demokratisk på, men pointerer samtidig at er mange borgere er skeptisk overfor fremtidige udvidelser. Timmermansvurderer, at spørgsmålet om udvidelsen var en af hovedårsagerne til at hollænderne afviste forfatningstraktaten.

 

Den hollandske regering vil derfor arbejde for, at klarere regler og kriterier for fremtidige udvidelser skrives ind i den nye traktat. Ifølge forfatningstraktaten kan en europæisk stat kun tiltræde Unionen, hvis den respekterer Unionens værdier. Timmermans vil tilføje de konkrete Københavner Kriterier for optagelsen til bestemmelsen for dermed at sikre, at de bliver overholdt.

 

Tidsplanen

 

Den hollandske regering vil arbejde for, at den nye traktat kan forhandles og implementeres inden parlamentsvalget i juni 2009. Timmermans indrømmer dog, at det er en meget ambitiøs tidsplan, da medlemsstaterne på nuværende tidspunktet har meget forskellige synspunkter om forfatningstraktatens videre skæbne.

 

 

 

 

 

Med venlig hilsen

 

Mongin Forrest

 

(Tel. 11168 eller 11169)