Folketinget — Europaudvalget

Christiansborg, den 12. september 2007

Folketingets repræsentant ved EU

 

 

 

 

 

Til

udvalgets medlemmer og stedfortrædere

 

 

Foreløbig rapport om fordelingen af medlemmer i Europa-Parlamentet

 

Rapporten

Europa-Parlamentets udvalg for Konstitutionelle Anliggender lægger op til at besvare Det Europæiske Råds anmodning fra den 26. juni, om at fremsætte et forslag til den fremtidige sammensætning af Europa-Parlamentet.

 

De to ordførere har fundet frem til en aftale hvor man udnytter alle de 750 pladser, der er givet hjemmel til i Reformtraktaten. Det betyder, at man på nuværende tidspunkt ikke vil tage fremtidige udvidelser i betragtning, men derimod tage stilling til eventuelle ændringer i Europa-Parlamentets sammensætning, når / hvis en sådan situation skulle opstå.

 

Med hensyn til fordelingen af de 750 pladser er man gået frem efter et princip om degressiv proportionalitet, hvilket defineres ved, at forholdet mellem befolkningens størrelse og antal pladser varierer, således at et medlem fra et større land repræsenterer flere vælgere end et medlem fra et mindre land.

 

I fordelingen af de 750 pladser er der lagt et kriterium fast i Reformtraktaten, om at intet land må få færre pladser end det er tildelt i Nice Traktaten (13 for Danmark). Derudover har de to ordførere lagt vægt på at tidligere indgåede "historiske aftaler" ikke må spille en rolle, men alene hensynet til en retfærdig fordeling efter princippet om degressiv proportionalitet. Her tænkes primært på det faktum at de tre næststørste lande (England, Frankrig og Italien) altid har haft samme antal pladser. Som det ses nedenfor vil dette ikke længere være tilfældet.

 

Den foreslåede fordeling ser ud som følger:

 

 

Belgien

22

Bulgarien

18

Tjekkiet

22

Danmark

13

Tyskland

96

Estland

  6

Grækenland

22

Spanien

54

Frankrig

74

Irland

12

Italien

72

Cypern

  6

Letland

  9

Litauen

12

Luxembourg

  6

Ungarn

22

Malta

  6

Holland

26

Østrig

19

Polen

51

Portugal

22

Rumænien

33

Slovenien

  8

Slovakiet

13

Finland

13

Sverige

20

Det Forenede Kongerige

73

 

 

På udvalgsmødet blev der generelt støttet op om det foreløbige udkast, og de

tre største grupper (EPP, PES og ALDE) ventes at stemme for. Der blev dog

ytret ønske om en mere langtidsholdbar løsning, så man allerede nu har en

model til at udregne fordelingen ved fremtidige udvidelser. Her præsenteredes en model, hvor alle lande forlods tildeles 6 pladser, og resten af pladserne fordeles ligefrem proportionalt. Desuden var flere italienere imod at differentiere antallet af pladser mellem de tre næststørste lande.

 

 

Baggrund

Fra starten af de direkte valg til Europa-Parlamentet i 1979 blev landenes medlemstal fastsat i kvoter. De store lande (Frankrig, Vesttyskland, Italien og UK) fik 81 pladser i parlamentet, medens de øvrige lande fik et gradvist mindre antal, afhængig af deres befolkningsstørrelse, men med en vis overrepræsentation i forhold til de større lande. Danmark fik dengang 16 pladser.

 

Det samme princip blev fulgt i 1981 med Grækenland og Spanien og i 1986 med Portugal.

 

Samme princip – kaldet ”degressiv proportionalitet” var også grundlaget for beslutningen på Det Europæiske Råds møde i Edinburgh i 1992, hvor man tog hensyn til et forenet, større Tyskland og samtidig forøgede antallet af pladser i parlamentet for de større lande, samt ved optagelsen af Østrig, Sverige og Finland.

 

Princippet gik ud på følgende: Hver medlemsstat fik som udgangspunkt 6 pladser. Derefter blev der givet følgende yderligere pladser:

 

-         én plads for hver 500.000 indbyggere mellem 1 mio. og 25 mio. indbyggere

-         én  plads for hver mio. indbyggere mellem 25 mio. og 60 mio. indbyggere

-         én plads for hver to mio. indbyggere over 60 mio. indbyggere.

 

Ved hver ny udvidelse blev antallet af nye medlemmer lagt oven i det eksisterende antal.

 

Det kunne naturligvis ikke fortsætte. Derfor indførte Amsterdam-traktaten  et princip om ”effektivitet” ved at begrænse antallet af medlemmer i EP til 700. Ved Nice-traktaten skulle man ”skaffe plads” til de nye lande fra Central- og Østeuropa, og derfor blev antallet af medlemmer sat op til 732 (efter seneste udvidelser 736) samtidig med, at en række medlemslande fik nedsat deres antal af medlemmer. Danmark mistede 2 medlemspladser.

 

Reformtraktaten

I juni indbød Det Europæiske Råd  Europa-Parlamentet til i oktober i år at komme med forslag til ny sammensætning af parlamentets medlemmer.

 

Hvis det lykkes Europa-Parlamentet at beslutte en ny sammensætning, og hvis denne godkendes af Det Europæiske Råd, betyder det, at Nice-traktatens beslutning om parlamentets sammensætning (sammenholdt med udvidelsestraktaten med Rumænien og Bulgarien) alligevel ikke vil blive brugt ved valget til EP i 2009.  Nice-traktaten m.v. ville have betydet, at Danmark mistede én plads i parlamentet og efter 2009 ville have 13 pladser.

 

Ifølge udkastet til Reformtraktat foreslås følgende regler om valg til Europa-Parlamentet:

 

-         Europa-Parlamentet skal bestÃ¥ af repræsentanter for Unionens borgere

-         Antallet mÃ¥ ikke overstige 750 pladser

-         Repræsentationen skal være degressiv proportional med et minimum antal pÃ¥ 6 medlemmer pr. medlemsstat 

-         Ingen medlemsstat kan have flere end 96 pladser

-         Det Europæiske RÃ¥d træffer afgørelse om Europa-Parlamentets sammensætning med enstemmighed, efter forslag fra parlamentet og med dets accept.

 

Hvis reformtraktaten vedtages, betyder dette, at fordelingen af pladser i parlamentet på medlemslande ikke længere er indeholdt i traktaten.

 

Samtidig nedsættes parlamentets nuværende antal på 785 medlemmer til 750.

 

Begrebet ”degressiv proportionalitet” defineres ikke i traktaten. Et element i vurderingen af dette begreb er, hvor stort et antal borgere, der skal til for at ”give” et mandat i de enkelte lande – og specielt hvor stor en forskel mellem landene, der kan accepteres.

 

Europa-Parlamentet har beregnet, at hvis der skal være det samme antal borgere bag hvert mandat i parlamentet, kræves 657.000 borgere for et mandat (med 750 MEP)..

 

At dette ikke svarer til virkeligheden, viser følgende beregninger fra Europa-Parlamentet (i henhold til tal fra Eurostat og sammensætning af EP efter 2009 som vedtaget i Nice-traktaten og traktat om udvidelsen med Rumænien og Bulgarien).

 

Land            Befolkning                       Antal MEP                       Forhold befolkning/MEP

                     (mio.)                                 (2009)

Tyskland      82.438                                 99                                                             832.707

Frankrig       62.438                                 72                                                             873.417

UK                60.422                                 72                                                             839.194

Italien           58.752                                 72                                                             816.000

Spanien        43.758                                 50                                                             875.160

Polen            38.157                                 50                                                             763.140

Rumænien   21.610                                 33                                                             654.848

Holland        16.334                                 25                                                             653.360

Grækenland11.125                                 22                                                             505.682

Portugal       10.570                                 22                                                             480.455

Belgien         10.511                                 22                                                             477.773

Tjekkiet        10.251                                 22                                                             465.955

Ungarn        10.077                                 22                                                             458.045

Sverige         9.048                                   18                                                             502.667

Østrig           8.266                                   17                                                             486.235

Bulgarien     7.719                                   17                                                             454.059

Danmark     5.428                                   13                                                             417.538

Slovakiet      5.389                                   13                                                             414.538     

Finland         5.256                                   13                                                             404.308

Irland            4.209                                   12                                                             350.750

Litauen         3.403                                   12                                                             283.583

Letland         2.295                                   8                                                               286.875

Slovenien      2.003                                   7                                                               286.143

Estland         1.344                                   6                                                               224.000

Cypern         0.766                                   6                                                               127.667

Luxembourg0.460                                  6                                                               76.667_

Malta            0.404                                   5                                                               80.800_        

 

 

 

Med venlig hilsen

 

Peter Juul Larsen, Jørgen Skovmose Madsen

(3301)