Folketingets Finansudvalg

Christiansborg

 

 

 

 

 

 

Bilag:

 

Sagsbehandler: MWH

J.nr: 4.kt. 04-6412-9

13 NOV 2006

 

a.                   Forsvarsministeriet søger hermed Finansudvalgets tilslutning til at anvende op til ca. 365 mio. kr. til fuldtidschartring af skibstransportkapacitet til ARK-konceptet.

 

Udgiften, der fordeler sig over en række finansår, vil blive afholdt inden for rammerne af Forsvarskommandoens driftsbevilling.

 

I indeværende finansår påregnes der afholdt ca. 5 mio. kr.

 

b.                   Projektet, der er indeholdt i Aftale af 10. juni 2004 om forsvarets ordning 2005-2009, omfatter fuldtidschartring af skibstransportkapacitet til det danske ARK-koncept, der blandt andet skal bidrage til at styrke NATO’s maritime strategiske transportkapacitet herunder i relation til NATO Response Force.

 

ARK-konceptet er etableret som en direkte konsekvens af det danske tilsagn til Prague Capabilities Commitments på NATO-topmødet i Prag 2002 og sigter på sikkerhed og ressourcebevisthed i tilvejebringelsen af skibstransportkapacitet. Finansudvalget tiltrådte ARK-konceptet ved Akt 126 af 14. maj 2003 og Akt 20 af 10. november 2004 med fuldtidschartring af ”Tor Anglia” til år 2007 og en udvidelse af konceptet ved Akt 140 af 5. maj 2004 med fuldtidschartring af ”Tor Futura” til år 2009.

 

Konceptet er funderet på langtidschartring af skibskapacitet i 2 – 5 års-perioder. Dette indebærer, at skibene kan chartres til lavere rater end de rater, der typisk gør sig gældende for korttidschartring og i perioder med stor efterspørgsel. Endvidere sikres operativ fleksibilitet i relation til forsvarets opgaver i det internationale engagement.

 

Der er konstateret behov for at styrke ARK-konceptets fleksibilitet således, at den eksisterende kapacitet på to skibe kan udvides behovs- og situationsbestemt inden for den samlede udgiftsramme for at tilgodese forsvarets og NATO’s operative behov. Endelig er der konstateret behov for, at der inden for ARK-konceptet kan etableres tættere samarbejde om skibstransportkapacitet mellem Danmark og andre nationer forudsat, at et sådant samarbejde er udgiftsneutralt for Danmark.

 

Der søges på denne baggrund om Finansudvalgets tilslutning til at anvende op til ca. 365 mio. kr. til fuldtidschartring af skibstransportkapacitet til ARK-konceptet omfattende den eksisterende kapacitet på to skibe, at der behovs- og situationsbestemt kan chartres yderligere kapacitet, såfremt udgifterne hertil kan afholdes inden for den samledes udgiftsramme, samt at der kan etableres samarbejde om skibstransportkapacitet mellem Danmark og andre nationer forudsat, at et sådant samarbejde er udgiftsneutralt for Danmark. Den samlede projektøkonomi ændres således ikke og svarer derfor til fuldtidschartring af den eksisterende kapacitet på to skibe.

 

I medfør af nærværende overgår ARK-konceptet fra at være skibs- til at være kapacitetsorienteret, hvorfor der søges om Finansudvalgets tilslutning til ARK-kapaciteten over en årrække frem for Finansudvalgets tilslutning til hver enkelt kontraktindgåelse og eventuelle forlængelser af kontrakter, indgåelse af konkrete samarbejder med alliancepartnere m.v. Som konsekvens træder nærværende aktstykke i stedet for Akt 140 af 5. maj 2004 vedrørende et beløb på 60 mio. kr. i perioden 2004 – 2007 og Akt 20 af 10. november 2004 vedrørende et beløb på 226 mio. kr. i perioden 2004 - 2009.

 

Anvendelse af kapaciteten i ARK-konceptet er omkostningsbaseret. De konkrete brugere afholder således de omkostninger, der er forbundet med løsningen af en specifik opgave. Det betyder, at kapaciteten kan stilles til rådighed til løsning af opgaver for blandt andet alliance- og koalitionspartnere, nødhjælpsorganisationer, civile firmaer m.v., mod at disse dækker de omkostninger, der er forbundet med den konkrete opgaveløsning.

 

Erfaringerne med ARK-konceptet viser, at den eksisterende kapacitet kan nyttiggøres fuldt ud, hvorfor omkostningerne til driften af ARK-konceptet stort set er afholdt af de konkrete brugere. Derfor er der indtil nu kun i begrænset omfang registreret og afholdt udgifter til beredskab over de respektive aktstykker. Det vurderes, at disse erfaringer kan overføres til projektet i et fremadrettet perspektiv, herunder til situationer, hvor der chartres kapacitet udover de eksisterende to skibe.

 

I kontrakterne om chartring af skibe søges indbygget en off-hire klausul, hvorved kapaciteten for en nærmere aftalt periode kan tilbageføres til rederen, således at forsvaret ikke skal betale for den pågældende periode.

 

Samlet set vurderes de økonomiske risici ikke at ændre sig ved kapacitetstilgangen. De økonomiske risici forventes på den baggrund fortsat at være lave.

 

Da projektets endelige udgiftsfordeling på finansår først vil kunne fastlægges i forbindelse med de egentlige kontraktindgåelser, er de samlede udgifter foreløbig påregnet afviklet med følgende beløb:

 

                     Finansåret 2006: ………………….…….….. ca.   5 mio. kr.

                     Finansåret 2007: ……………………….…... ca. 72 mio. kr.

                     Finansåret 2008: ………………………….... ca. 72 mio. kr.

                     Finansåret 2009: ………………………….... ca. 72 mio. kr.

                     Finansåret 2010: …….……………………... ca. 72 mio. kr.

                     Finansåret 2011: ……….…………………... ca. 72 mio. kr.

 

Opmærksomheden henledes på, at der vil kunne forekomme afvigelser i de samlede udgifter relateret til bevillingen ved, at kapaciteten mod omkostningsdækning kan stilles til rådighed til løsning af opgaver for blandt andet alliance- og koalitionspartnere, nødhjælpsorganisationer, civile firmaer m.v.

 

Den konkrete fordeling i 2006 på under- og standardkonti kan specificeres således:

 

12.21.01. Forsvarskommandoen (Driftsbev.).

                10. Almindelig virksomhed.

                       16. Leje, vedligeholdelse og skatter..……..      5 mio. kr.

 

Eventuelle indtægter ved at kapaciteten mod omkostningsdækning kan stilles til rådighed til løsning af opgaver for blandt andet alliance- og koalitionspartnere, nødhjælpsorganisationer, civile firmaer m.v., indtægtsføres under Forsvarskommandoen.

 

c.                   Fuldtidschartring kan sidestilles med en aftale om operationel leasing/leje. Da den samlede kontraktsum overstiger 20 mio. kr., forelægges sagen for Finansudvalget.

 

d.                              ……..

 

e.                   Under henvisning til ovenstående anmodes om Finansudvalgets tilslutning til at anvende op til ca. 365 mio. kr. til fuldtidschartring af skibstransportkapacitet til ARK-konceptet. Udgifterne afholdes inden for den på finansloven anførte konto § 12.21.01. Forsvarskommandoen (Driftsbev.).

 

I finansåret 2006 påregnes afholdt ca. 5 mio. kr.

 

f.                    Finansministeriets tilslutning foreligger.

 

 

 

Med venlig hilsen

 

 

 

 

Søren Gade

/Kim Jesper Jørgensen