Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr.<DOCUMENT_START> 8, som Folketingets Retsudvalg (B 112) har stillet til justitsministeren den 11. maj 2007.

 

 

 

Lene Espersen

/

 Lene Volke Roesen

 


Spørgsmål nr. 8 fra Folketingets Retsudvalg (B 112):

 

”Ministeren bedes redegøre for erfaringerne med at give ballademagere forbud mod at komme på bestemte typer virksomheder i større områder, eksempelvis i Jomfru Ane Gade i Aalborg.”

 

Svar:

 

1. Det kan oplyse, at der efter praksis for udstedelse af restaurationsforbud ikke er grundlag for at antage, at det strafbare forhold, der ligger til grund for et restaurationsforbud, nødvendigvis skal være begået i den eller de restaurationer, som forbuddet vedrører. Der kan således efter omstændighederne udstedes forbud, som omfatter andre restaurationsvirksomheder end den restauration, hvor det strafbare forhold er begået.

 

I tilfælde, hvor et forbud efter restaurationslovens § 31, stk. 2, udstrækkes til at omfatte flere restaurationer, skal der for hver enkelt restauration omfattet af forbuddet anlægges en konkret vurdering af, om betingelserne i bestemmelsen er opfyldt i forhold til restaurationen - herunder om det af hensyn til lovlighed, sædelighed, ædruelighed eller opretholdelse af ro og orden må anses for nødvendigt at udstede et forbud.

 

For en nærmere beskrivelse af betingelserne for at udstrække et restaurationsforbud til at omfatte flere restaurationer kan der henvises til pkt. 2.1. i vedlagte cirkulæreskrivelse af 21. december 2006 om forbud efter restaurationslovens § 31, stk. 2.

 

2. Justitsministeriet har til brug for besvarelsen af spørgsmålet har indhentet en udtalelse fra Rigspolitiet, der har oplyst følgende om politiets praktiske erfaringer på dette område:

 

”Rigspolitiet har til brug for besvarelsen indhentet udtalelser fra Nordjyllands Politi, Østjyllands Politi, Fyns Politi og Københavns Politi.

 

Vedrørende foranstaltninger i relation til Jomfru Ane Gade i Aalborg har Nordjyllands Politi oplyst, at der igennem de seneste år er udstedt flere forbud i medfør af restaurationslovens § 31, stk. 2. I 2006 er der således udstedt ca. 40 af disse forbud. Forbudene udstedes for et tidsrum af 2 år og omfatter restaurationerne i Jomfru Ane Gade og de nærmeste omkringliggende gader, som i denne forbindelse betragtes som et samlet restaurationsmiljø. Der udstedes kun forbud over for gæster, som færdes regelmæssigt i restaurationsmiljøet, ligesom politiet begrænser udstedelsen af forbud til et antal, der kan administreres af såvel politiet som dørmændene. Det bemærkes, at dørmændene af politiet bliver gjort bekendt med, hvilke personer der har fået forbud.

 

Det er Nordjyllands Politis opfattelse, at navnlig udvidelsen af forbudsområdet til et større geografisk område har haft en øget præventiv effekt og har været medvirkende til et tryggere natteliv i Aalborgs midtby.

 

Østjyllands Politi har oplyst, at man efter at have analyseret behovet for forbud mod adgang til restaurationsvirksomheder i større områder hidtil alene har kunnet konstatere et behov for mulig anvendelse i restaurationsgaden Storegade i Randers, hvorfor der er udstedt retningslinier herfor. Hidtil har muligheden for udstedelse af et mere vidtgående forbud dog kun været udnyttet én gang.

 

Fyns Politi har efter det oplyste kun i et enkelt tilfælde udstedt et forbud omfattende flere restaurationsvirksomheder i et større område.

 

Københavns Politi har oplyst, at man ikke ses at have udstedt forbud mod ophold i bestemte virksomheder i større områder af byen, men alene forbud mod ophold i specifikke virksomheder.”