Folketingets Trafikudvalg

Christiansborg

1240  København K

Dato             16. april 2007

J nr.             524-7/004-147

  

 

Trafikudvalget har i brev af 23. marts 2007 stillet mig følgende spørgsmål 182 (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare.

 

 

Spørgsmål nr. 182:

 

"Ministeren bedes kommentere henvendelse af 22. marts 2007 fra Vigand Rasmussen, Vejle vedr. nedlæggelse af gods- og restbaner, jf. TRU alm. del - bilag 326."

 

Svar:

 

Vigand Rasmussen, Vejle har henvendt sig til Trafikudvalget i et brev som udvalget modtog 22. marts 2007, hvori der fremføres en række bemærkninger i forhold til den formelle nedlæggelse af visse gods- og restbaner.

Vigand Rasmussen henviser i sit brev til, at lovgrundlaget kan være for gammelt. Her er udgangspunktet, at medmindre andet er anført i loven, gælder bestemmelserne, ind til de måtte blive ændret eller ophævet ved lov. De anvendte bestemmelser er blevet vurderet i lyset af udvik­lingen og fundet fuldt anvendelige i dagens situation.

Til Vigand Rasmussens spørgsmål om der har været kontakt til Haderslev Kommune m.fl., kan det oplyses, at det for alle stræk­ninger gælder, at der i 2006 som en del af beslutningsgrundlaget for nedlæg­gel­sen af gods- og restbanerne bl.a. blev foretaget interviews med de berørte kommuner, amter, trafikselskaber, virksomheder med transport­potentiale m.fl.

Interviewundersøgelsen har vist, at der på de nedlagte strækninger ikke har vist sig at være et trafikbehov, som står i et rimeligt forhold til de af Banedan­mark anslåede investeringer, som måtte være nødvendige for en genåbning af trafikken på den givne strækning.

I Trafikstyrelsens breve til de berørte myn­digheder mv. præciseres det netop, at det er kommunen, der som planmyndig­hed kan sætte rammerne for den fremtidige anvendelse, samt at en formel ned­læggelse af en strækning betyder, at strækningen definitivt tages ud af det offentlige danske jernbanenet og kan overgå til ”Andre formål” - men at ”Andre formål” altså også omfatter veteranbanekørsel – Haderslev Kommune ønsker i øvrigt, som Vigand Rasmussen også anfører i sit spørgsmål, at der kan etableres veterantogskørsel på en del af strækningen Vojens-Haderslev.

I øvrigt vil jeg - i den nuværende situation, hvor der arbejdes på at indhente årtiers efterslæb på hovedstrækningerne - naturligvis lægge vægt på et velfungerende hovednet, dvs. på de strækninger, hvor behovet er størst og hvor mange passagerer kommer dagligt og de store mængder gods allerede findes, frem for at bruge ressourcerne på baner, hvor der ikke er fundet realistiske, dokumenterede planer mv. med henblik på at genoptage jernbanedriften med gods og/eller passagerer.

Jeg kan endvidere bemærke, at Trafikudvalget har fået forelagt Trafikstyrelsens indstillinger om håndtering af gods- og restbanerne, og ikke har haft bemærkninger hertil.

Vojens-Haderslev

Som nævnt har der været foretaget en grundig høring bl.a. af de af Vigand Rasmussen nævnte parter i form af en interviewrunde.

Under interviewet henviste Haderslev Kommune til sit høringssvar til forslag til lov om visse gods- og havnebaner, vedtaget som lov nr. 1423 af 21. december 2005, hvoraf det fremgår, at Kommunen ønsker dele af strækningen nedlagt og andre dele anvendt til veterantog.

Haderslev kommune er på den anden side også positiv overfor et skitseprojekt til forbedring af rute 47, der er af betydning for industriområdet i Hammelev. Dette projekt har imidlertid som forudsætning, at Vojens-Haderslev banen nedlægges. Det skyldes, at det er nødvendigt at anvende en del af det nuvær­ende banetracé til kommune- og tilslutningsveje.

Tønder-Tinglev.

Vigand Rasmussen mener, at forslaget ”pålægger” de to operatører forpligtigelser og udgifter og finder derfor forslaget ”opsigtsvækkende”.

Men sagen er, at de to operatører uopfordret har henvendt sig til Trafik­styrelsen angående mulighederne for, bl.a. med forslag om for egne midler, at genåbne samt genoptage regelmæssig jernbanedrift på strækningen Tønder-Tinglev.

 

 

Forslaget er således - set i lyset af at fokus nødvendigvis må være på hovednettet - primært et forsøg på at være imødekommende over for de to operatører, som har henvendt sig med ønske om selv at genoprette strækningen.

 

 

Med venlig hilsen

 

 

Flemming Hansen