Ændringsforslag til B 115 (Forslag til folketingsbeslutning om anlæg af de manglende dobbeltspor mellem Vamdrup og Vojens og mellem Tinglev og Padborg samt opgradering af banerne Tinglev-Sønderborg, Tinglev-Tønder, Vojens-Haderslev, Røde Kro-Aabenraa, Esbjerg-Bramming-Ribe-Tønder og Tønder-Nieböll)

 

 

Af et mindretal (EL), tiltrådt af:

 

Til titlen

 

1) I titlen ændres »banerne« til: »banen«, og »Tinglev-Sønderborg,« samt », Vojens-Haderslev, Røde Kro-Aabenraa, Esbjerg-Bramming-Ribe-Tønder og Tønder-Nieböll« udgår.

 

 

Til teksten

2) Teksten affattes således:

 

»Folketinget opfordrer regeringen til at igangsætte en grundig behovsanalyse af mulighederne for at anlægge de manglende dobbeltspor mellem Vamdrup og Vojens og mellem Tinglev og Padborg, samt opgradering af sidebanen Tinglev-Tønder efter følgende retningslinjer:

– De enkeltsporede strækninger Vamdrup-Vojens og Tinglev-Padborg udbygges til dobbeltspor, hvor der kan køres med en hastighed af 200 km/t. Der tages afsæt i lov om udbygning af banestrækningen mellem Vamdrup og Padborg fra 1993. Den første etape, Vojens-Tinglev, blev færdiggjort i 1996, mens der ikke blev taget stilling til tidspunktet for anlæg af 2. etape, Vamdrup-Vojens og Tinglev-Padborg.

– Strækningen Tinglev-Tønder renoveres, så det vil være muligt, at etablere gods- og passager-transport på strækningen, således som der lokalt er fremsat ønsker om. I behovsanalysen af strækningen indgår etablering af standsningssteder.«

 

 

Bemærkninger

 

Til nr. 1 og 2

 

Med ændringsforslagene udgår de dele af beslutningsforslaget, der vedrører opgradering af banerne Tinglev-Sønderborg, Vojens-Haderslev, Røde Kro-Aabenraa, Esbjerg-Bramming-Ribe-Tønder og Tønder-Nieböll. De banestrækninger, som beslutningsforslaget herefter omhandler, er de manglende dobbeltspor mellem Vamdrup og Vojens og mellem Tinglev og Padborg samt opgradering af banen Tinglev-Tønder

 

Baggrunden for ændringsforslaget er tilkendegivelserne ved 1. behandlingen af beslutningsforslaget, hvor der viste sig bred tilslutning til en undersøgelse af de manglende dobbeltspor mellem Vamdrup og Vojens og mellem Tinglev og Padborg samt opgradering af banen Tinglev-Tønder.

 

Med ændringsforslaget imødekommer forslagsstillerne således de øvrige partiers tilkendegivelser ved 1. behandlingen, således de får mulighed for at stemme for beslutningsforslaget, når det kommer til 2. og sidste behandling.