Serviceniveau på § 95+96

 

J.nr.:

16.08.G01

Sagsid.:

3601482

Initialer:

SOWO

Ã…ben sag

 

 


Sagsfremstilling:

Lolland Kommune har tidligere godkendt udarbejdede serviceinformationer vedrørende:

·         Servicelovens § 95 der omhandler kontant tilskud til honorering af hjælper som borger selv ansætter.

·         Servicelovens § 96 der omhandler tilskud til ansættelse og honorering af hjælpere til pleje, overvÃ¥gning og ledsagelse til borgere der har et aktivitetsniveau, med behov for en ganske særlig støtte.

Serviceinformationerne beskriver den konkrete lovgivning på området, hvorefter der kan foretages afdækning og faglig vurdering, umiddelbart ud fra lovens indhold, og visiteres/bevilges i overensstemmelse hermed.

Det har imidlertid vist sig, at administration og udmøntning af de to paragrafområder, har været håndteret på forskellig vis, i de tidligere kommuner. Der er derfor behov for en politisk stillingtagen til den fremtidige håndtering af området, hvad angår serviceniveauet, med henblik på serviceharmonisering i Lolland kommune.

De konkrete forhold der er behov for en stillingtagen til, i relation til skabelse af ensartethed i serviceniveau, er spørgsmål om:

1.      Hvilken timepris der stilles til rÃ¥dighed, for honorering af personale der ansættes til løsning af opgaver. Det spænder i dag fra en timelønsberegning der baseres pÃ¥ FOA overenskomst for ufaglært, til borgere der anvender vikarbureau og hvor prisen pr. time er over dobbelt sÃ¥ stor.

2.      Ekstra udgifter i forbindelse med borgerens ferieafholdelse – bevilling af ekstra timer samt ekstra udgifter. Nogle enkelte borgere har fÃ¥et bevilget ekstra timer i forbindelse med ferie, sÃ¥ledes at medrejsende hjælpere har fÃ¥et timebetaling ”i fritiden”. Ligeledes har enkelte fÃ¥et betalt medrejsende hjælpers transportomkostninger, ligesom der i enkelte tilfælde har været givet dækning for udgifter til ekstra vask, ekstra forbrugsstoffer, deltagelse i forlystelser mv.

 

Der er, til belysning af emneområdet, foretaget nogle undersøgelser i relation til afsøgning af kommunal praksis, samt afgrænsning af kommunale forpligtigelser i forhold til udmøntning af visiterede afgørelser på området, bl.a. ved indhentelse af viden fra vejledning til loven, Sociale meddelelser (Ankestyrelsens afgørelser) samt ved drøftelser med DUKH (i daglig tale benævnt de uafhængige konsulenter). Den nærmere redegørelse herfor, ligger som bilag til sagen.

Med baggrund i den til sagen vedlagte redegørelse, og med udgangspunkt i et iagttagelsesperspektiv der tager afsæt i, at borgere skal have den hjælp de har krav på samt behov for, og kompensering skal afbalanceres andre borgeres vilkår i Lolland kommune, forslås det fremtidige serviceniveau i relation til de ovenfor skitserede tre genstandsområder, lagt således:

·         Der stilles lønsum til rÃ¥dighed, med udgangspunkt i en timepris svarende til FOA overenskomstens løntrin 11, inkl. betaling for ubekvem arbejdstid, ferietillæg mv. efter samme overenskomst. Lolland kommune vil som hovedregel ikke stille midler til rÃ¥dighed, hvormed borgeren kan entrere med et vikarbureau. Lolland kommune kan selv pÃ¥tage sig forsyningsforpligtigelsen/arbejdsgiverrollen.

·         Der bevilges som hovedregel ikke ekstra timer, til brug for borgerens ferieafholdelse, idet den bevilling af hjælp som borgeren har, betragtes som dækkende for borgerens behov, uafhængig af hvor denne opholder sig.

·         Der bevilges ikke dækning for ledsagers transportomkostninger, samt afledte ekstraudgifter i forbindelse afholdelse af ferie, idet dette i udgangspunktet er en omkostning der pÃ¥hviler borgeren selv. Der kan evt. søges om dækning af merudgifter efter Servicelovens paragraf 100, alternativt efter reglerne om personlig tillæg i tilknytning til pension.

 

Økonomi:

Der er ikke omkostninger for Lolland kommune forbundet med sagen.

 

Planmæssige forhold/Lovgrundlag:

Servicelovens § 95 og 96

 

Høring/udtalelse:

Sagen sendes i høring i Handicaprådet.

 

Indstilling:

Myndighedschefen indstiller at:

1.      Udvalget godkender forslag til serviceniveau, sÃ¥ledes som det er beskrevet i sagen.

2.      Sagen sendes i høring i HandicaprÃ¥det, med høringsfrist førstkommende møde i rÃ¥det, og herefter genoptages i udvalget.

 

Bilag:

Bilag til sagsfremstilling ved § 95+96 (3601495)

 

Beslutning i Social & Psykiatriudvalget den 30-04-2007

Fraværende:

Claus Nyrup

 

Forslaget godkendtes og oversendes til høring i Handicaprådet inden udvalgets endelige stillingtagen.