Folketingets Socialudvalg

Christiansborg

 I forbindelse med behandlingen af (B 130) Forslag til folketingsbeslutning om en handlingsplan for blindes og svagsynedes deltagelse i alle samfundsforhold har Folketingets Socialudvalg i brev af 5. juli 2007 stillet mig følgende spørgsmål:

 

Spørgsmål 46:

” Ministeren bedes redegøre for, hvem der har ansvaret for udvikling og formidling af viden om pædagogik målrettet mod undervisning af blinde og stærkt svagsynede børn, unge og voksne på alle undervisningsniveauer”.

 

Svar:

Der er ikke centralt fastsatte forpligtelser for enkelte institutioner eller myndigheder til udvikling og formidling af viden om pædagogik målrettet undervisning af bestemte målgrupper, herunder undervisning af blinde og stærkt svagsynede børn, unge og voksne.

 

Den nationale videns- og specialrådgivningsorganisation, VISO, som blev etableret i forbindelse med kommunalreformen har dog en særlig forpligtelse i forhold til vidensformidling og –udvikling. VISO indgår organisatorisk som en del af Socialministeriet, og jeg har fra Socialministeriet fået oplyst, at VISO skal medvirke til at udvikle og bearbejde viden om, hvordan indsatsen inden for VISOs områder kan tilrettelægges mest hensigtsmæssigt samt sørge for at koordinere samt deltage i prøvnings, forsknings- og informationsvirksomhed på hjælpemiddelområdet, herunder vedrørende blinde og stærkt svagsynede. Desuden skal VISO holde sig bredt orienteret om relevante nationale og internationale erfaringer på VISOs områder og bidrage til det internationale samarbejde.

 

Videncenter for Synshandicap er en del af VISO og har ansvar for indsamling, bearbejdning og formidling af viden om synshandicap.

 

Socialministeriet har videre oplyst, at der pågår udviklingsarbejde ved en række af de undervisnings- og uddannelsesinstitutioner, der tilbyder undervisning, rådgivning m.v. til blinde og stærkt svagsynede personer og/eller uddannelse til personale, som arbejder med synshandikap, fx Instituttet for Blinde og Svagsynede og centre for videregående uddannelse (CVU), der udbyder moduler under den pædagogiske diplomuddannelse i specialpædagogik.

 

Endvidere vil jeg nævne, at materialelaboratoriet ved Synscenter Refsnæs varetager produktion af materialer, herunder undervisningsmaterialer, til blinde og svagsynede børn og unge. Materialelaboratoriet finansieres efter objektive kriterier af samtlige kommuner i de fem regioner.

 

Endelig vil jeg fremhæve, at de ansvarlige institutioner og myndigheder har ansvaret for, at undervisningen lever op til lovens krav. Eksempelvis er det kommunalbestyrelsens ansvar, at eleverne i folkeskolen får kvalificeret undervisning, herunder at undervisningen varetages af lærere, der har de fornødne kvalifikationer.

 

 

Dette svar fremsendes i 5 eksemplarer.

 

 

 

 

Med venlig hilsen

 

 

Bertel Haarder