Beretning afgivet af Europaudvalget den 23. maj 2007

Beretning

over

 Forslag til folketingsbeslutning om en forbeholdsundersøgelse

[af Lone Dybkjær (RV) m.fl.]

 

1. Udvalgsarbejdet

Beslutningsforslaget blev fremsat den 10. oktober 2006 og var til 1. behandling den 28. marts 2007. Beslutningsforslaget blev efter 1. behandling henvist til behandling i Europaudvalget.

Møder

Udvalget har behandlet beslutningsforslaget i 3 møder.

Skriftlige henvendelser

Udvalget har i forbindelse med udvalgsarbejdet modtaget 1 skriftlig henvendelse fra JuniBevægelsen.

Samråd

Udvalget har stillet et samrådsspørgsmål til udenrigsministeren på alm. del (2006-07) – samrådsspørgsmål P til mundtlig besvarelse. Ministeren har besvaret spørgsmålet i et samråd den 25. april 2007.

2. Politiske bemærkninger

Et flertal i udvalget (V, S, KF, RV og SF) udtaler:

 Dansk Institut for Internationale Studier (DIIS) anmodes om at forestå arbejdet med en udredning vedrørende udviklingen i EU siden 2000 på de områder, der er omfattet af de danske forbehold. Udredningen skal inkludere den udvikling, som et nyt traktatgrundlag giver anledning til. Flertallet indstiller til Folketingets Præsidium, at der træffes beslutning om, at de tiloversblevne midler fra tænkepausen anvendes som et bidrag til finansiering af udredningen. 

Flertallet anfører følgende baggrund:

I henhold til § 2 i lov om etablering af Dansk Center for Internationale Studier og Menneskerettigheder (Lov nr. 411 af 6. juni 2002) arbejder Institut for Internationale Studier for opfyldelsen af sit formål ved bl.a. »at udarbejde udredninger og redegørelser efter anmodning fra Folketinget, regeringen eller på eget initiativ«. Folketingets Europaudvalg har tidligere anmodet om udarbejdelse af en forbeholdsundersøgelse fra det daværende Dansk Udenrigspolitisk Institut (DUPI).

De fire danske forbehold vedrørende forsvarssamarbejdet, retlige og indre anliggender, det fælles valutasamarbejde og unionsborgerskab blev i 1993 indført som en protokol til Maastrichttraktaten forud for Danmarks tilslutning til traktaten. Forbeholdene indebærer, at Danmark ikke deltager fuldt ud i samarbejdet på områderne.

Betydningen af de danske forbehold blev undersøgt i 2000, hvor Europaudvalget anmodede DUPI om en udredning af udviklingen i EU fra 1992 til 2000 inden for de områder, der er omfattet af de danske forbehold. Siden 2000 har der været en udvikling, der har betydet ændrede vilkår for de danske forbehold. Der er bl.a. vedtaget en række retsakter og beslutninger på områderne. Samtidig indebærer forfatningstraktaten, hvis vedtagelse som følge af afvisning ved folkeafstemninger i Frankrig og Nederlandene er sat i bero, en ændring af det europæiske samarbejde på en række områder, herunder også områder omfattet af de danske forbehold. Forfatningstraktatens videre skæbne er imidlertid endnu uvis. Spørgsmålet om den videre proces for EU’s traktatgrundlag vil blive drøftet af Det Europæiske Råd i juni 2007, og det er forventningen, at der – på et tidspunkt herefter – vil blive indledt forhandlinger om et nyt traktatgrundlag.

På den baggrund ønsker flertallet i udvalget, at DIIS udarbejder en udredning vedrørende udviklingen i EU siden 2000 på de områder, der er omfattet af de danske forbehold. Udredningen skal inkludere den udvikling, som et nyt traktatgrundlag giver anledning til.

Finansiering

DIIS må i samarbejde med regeringen vurdere de samlede udgifter ved en sådan undersøgelse. I forbindelse med Det Europæiske Råds beslutning i juni 2005 om at indlede en tænkepause besluttede regeringen og Folketinget, at der skulle indledes en debat med befolkningen om EU’s fremtid. Der blev afsat 6,5 mio. kr. af Folketingets Præsidium til Folketingets aktiviteter i forbindelse med tænkepausen. Heraf resterer der ubrugte midler på 1,998 mio. kr. Da en forbeholdsundersøgelse netop vil kunne danne grundlag for en debat i Danmark om betydningen af forbeholdene i et fremtidigt EU, finder flertallet i Europaudvalget, at det forekommer naturligt at anvende disse midler til undersøgelsen. Regeringen og DIIS finansierer den resterende del af de samlede udgifter.

Et mindretal (DF og Morten Messerschmidt (UFG)) er af den opfattelse, at en undersøgelse af de danske forbehold kan være gavnlig for EU-debatten. Mindretallet finder det dog problematisk, at de EU-positive partier tilsyneladende mener, at en undersøgelse ensidigt skal beskæftige sig med konsekvenserne af de nuværende forbehold og ikke f.eks. skal undersøge mulighederne for nye forbehold. Mindretallet anser processen som mærkværdig og udstillende for EU-samarbejdets præmisser. En undersøgelse bør således være bredt funderet i Folketinget og dermed undersøge dels de nuværende forbehold og dels undersøge behovet for eventuelle nye forbehold, f.eks. på fødevare- og forbrugerområdet, ligesom en ny minitraktat kan tænkes at ville medføre nye behov for forbehold og danske særregler på en række områder.

Mindretallet kritiserer flertallet for ikke at ville undersøge behovet for nye forbehold. Flertallet frygter formentlig, at en undersøgelse vil kunne ende med en situation, hvor danskerne får det indtryk, at nationale regler og forbehold er at foretrække på en række områder frem for EU-standarder.

Med disse bemærkninger kan Dansk Folkeparti og Morten Messerschmidt (UFG) ikke tilslutte sig flertallets beretning.

Et andet mindretal (EL) kan ikke tilslutte sig flertallets beretning.

P. u. v.
Elisabeth Arnold
formand

 

 

+++Bilag+++Bilag 1

Oversigt over bilag vedrørende B 4

Bilagsnr.

Titel

1

Udkast til tidsplan for udvalgets behandling af B 4

2

Henvendelse fra JuniBevægelsen vedr. forslag om en uvildig og uafhængig forbeholdsundersøgelse

3

1. udkast til beretning over B 4

4

2. udkast til beretning over B 4