|
|
|
Folketingets Trafikudvalg Christiansborg 1240 København K |
Dato            9. marts 2007 J. nr.          004-U18-126  Â
|
|
Trafikudvalget har i brev af 9. februar 2007 stillet mig følgende spørgsmål 2 ad. B72, som jeg hermed skal besvare.
"Vil ministeren oplyse, hvor store statslige bevillinger, der er knyttet til de forskellige etaper af metroen, herunder udbygningen af cityringen?"
Statens bidrag til metroens første etaper bestod først og fremmest af arealerne i Ørestaden. Arealernes værdi afhænger bl.a. af metroen.
Til finansiering af Cityringen bidrager staten med 4 mia. kr. fra Københavns Havn A/S. Yderligere 300 mio. kr. fra Københavns Havn A/S samt et kontantindskud på 41,7 mio. kr. medgår til delvis finansiering af fremtidige reinvesteringer i den eksisterende metro.
Herudover bidrager staten via den nye indtægtsdelingsmodel indirekte til metroens driftsrentabilitet, jf. den politiske aftale om Cityringen af 2. februar 2006. Fra 2007 og frem vil DSB S-tog fÃ¥ en indtægtsnedgang pÃ¥ op til 110 mio. kr. Ã¥rligt, som vil blive kompenseret i en tillægskontrakt med øget kontraktbetaling. Desuden skal der pÃ¥ finansloven budgetteres med et reduceret udbytte fra DSB pÃ¥ omkring 30 mio. kr. Ã¥rligt. Â
Brian Mikkelsen
fg. transport- og energiminister