Folketingets Trafikudvalg

Christiansborg

1240  København K

Dato             9. marts 2007

J. nr.           004-U18-126

  

 

Trafikudvalget har i brev af 9. februar 2007 stillet mig følgende spørgsmål 2 ad. B72, som jeg hermed skal besvare.

 

Spørgsmål nr. 2:

 

"Vil ministeren oplyse, hvor store statslige bevillinger, der er knyttet til de forskellige etaper af metroen, herunder udbygningen af cityringen?"

 

Svar:

 

Statens bidrag til metroens første etaper bestod først og fremmest af arealerne i Ørestaden. Arealernes værdi afhænger bl.a. af metroen.

 

Til finansiering af Cityringen bidrager staten med 4 mia. kr. fra Københavns Havn A/S. Yderligere 300 mio. kr. fra Københavns Havn A/S samt et kontantindskud på 41,7 mio. kr. medgår til delvis finansiering af fremtidige reinvesteringer i den eksisterende metro.

 

Herudover bidrager staten via den nye indtægtsdelingsmodel indirekte til metroens driftsrentabilitet, jf. den politiske aftale om Cityringen af 2. februar 2006. Fra 2007 og frem vil DSB S-tog få en indtægtsnedgang på op til 110 mio. kr. årligt, som vil blive kompenseret i en tillægskontrakt med øget kontraktbetaling. Desuden skal der på finansloven budgetteres med et reduceret udbytte fra DSB på omkring 30 mio. kr. årligt.  

 

 

Med venlig hilsen

 

 

Brian Mikkelsen

fg. transport- og energiminister