Folketingets Socialudvalg

Christiansborg

1240 København k

 

Dato           13.  august 2007

J. nr.           004-u16-2

Deres ref.

  

 

I brev af 5. juli 2007 stiller Socialudvalget mig følgende spørgsmål nr. 22 vedrørende B 130: Forslag til folketingsbeslutning om en handlingsplan for blindes og svagsynedes deltagelse i alle samfundsforhold, som jeg herved skal besvare:

 

Spørgsmål 22:

 

Ministeren bedes redegøre for proceduren for anvendelse af assistance under DSB's Handicapservice og herunder begrænsninger i anvendelsen (åbningstider og typer af stationer m.v.).

 

Svar:

 

Spørgsmålet har været forelagt DSB, der indledningsvist henleder opmærksomheden på, at der eksisterer to handicapordninger: Dels den landsdækkende handicapordning ”Dør til Dør rejser”, der i fællesskab er organiseret af Regionerne, de regionale trafikselskaber, Arriva og DSB. Dels DSB’s landsdækkende handicapservice, som alene administreres af DSB.

"Dør til dør rejser":

Den landsdækkende handicapordning "Dør til dør rejser" kan benyttes af kunder, der er godkendte til trafikselskabernes handicapkørselsordninger. Har kunden brug for transport til/fra stationen, er det Regionen/trafikselskabet, der står for planlægning af hele rejsen fra hjemmet og til bestemmelsesstedet. Trafikselskaberne skal bestille billet, pladsbillet og assistance for disse kunder for den DSB relevante del af rejsen hos DSB senest 72 timer før afrejse. Bestillingen kan enten ske på telefon eller via e-mail. Billet, pladsbillet, assistanceskema og faktura sendes fra DSB Handicapservice direkte til kunden.

DSB’s Handicapservice:

Har kunden ikke brug for hjælp til en ”Dør til dør rejse”, men alene for hjælp til at komme ind/ud af toget, kan kunden selv bestille billet, pladsbillet og assistance hos DSB Handicapservice på telefon alle dage mellem kl. 08.00 og kl. 15.00 eller på e-mail. Handicaprejser skal bestilles senest 48 timer før afrejse.

 

Handicapassistance på stationer omfatter:

·         Fysisk ledsagelse til og fra perron af DSB personale, Falck eller andre i henhold til lokale aftaler herom samt hjælp ved ind- og udstigning i tog, med eller uden lift.

Handicapassistance omfatter ikke:

·         Bagagehjælp til/fra toget for ikke godkendte kunder.

·         Ekstraordinær personlig omsorg/assistance under togrejsen. En sÃ¥dan handicap-assistance forventes varetaget af den handicappedes ledsager.

·         Løft af den handicappede fra kørestol til sæde.

Den handicappedes rejse skal planlægges således, at den nødvendige assistance kan ydes, og ved skift undervejs skal der være tilstrækkelig overgangstid.

Assistance ydes, når rejsen påbegyndes efter kl. 06.00 og afsluttes før kl. 24.00. Dette gælder både for "Dør til dør rejser" og DSB Handicapservice.

Rejserne kan foretages til og fra følgende stationer, der alle har lift og elevator/niveaufri adgang:

·         København H, Helsingør, Høje TÃ¥strup, Kastrup, Køge og Roskilde.

·         Slagelse, Holbæk, Kalundborg, Korsør og Ringsted.

·         Næstved, Nykøbing F og Vordingborg.

·         Odense, Nyborg, Ringe og Svendborg.

·         Fredericia, Horsens, Kolding, Sønderborg, Vejle og Vojens.

·         Esbjerg, Bramming og Vejen.

·         Herning, Holstebro og Struer.

·         Ã…rhus, Randers, Skanderborg, Aalborg, Frederikshavn, Hjørring og Hobro.

Til følgende stationer kan DSB rejser desuden foretages efter nærmere aftale:

·         Espergærde, Glostrup, Glumsø, Haslev, Hellerup, Humlebæk, Hvalsø, Klampenborg, Knabstrup, Kokkedal, LangÃ¥, Lejre, Lundby, Middelfart, Rungsted Kyst, Rødekro, Skodsborg, Tinglev, Trekroner, Tølløse, Tønder, TÃ¥rnby, Vedbæk, Viby Sj., Ølby og Østerport.

For DSB S-tog gælder, at alle stationer har elevator/niveaufri adgang.

 

Med venlig hilsen

 

 

Flemming Hansen