Folketingets Socialudvalg

Christiansborg

1240 København k

 

Dato           13.  august 2007

J. nr.           004-u16-2

Deres ref.

  

 

I brev af 5. juli 2007 stiller Socialudvalget mig følgende spørgsmål nr. 28 vedrørende B 130: Forslag til folketingsbeslutning om en handlingsplan for blindes og svagsynedes deltagelse i alle samfundsforhold, som jeg herved skal besvare:

 

Spørgsmål 28:

 

Ministeren bedes redegøre for de modeller for løsning af blinde og stærkt svagsynedes befordringsproblemer, som Norge, Sverige og Finland har valgt.

 

Svar:

 

Jeg kan oplyse, at sÃ¥vel Norge, Sverige og Finland har valgt en model med individuel handicapkørsel for blinde- og svagtseende. Alle tre lande har visitering efter behov til de respektive ordninger.

 

I Norge har staten pålagt alle fylkeskommuner en ordning (TT-ordningen) med tilrettelagt transport for personer, der af forskellige grunde ikke kan benytte den kollektive transport, herunder blinde- og svagsynede. Ordningen fungerer i de fleste fylker som en taxabaseret individuel dør-til-dør transport. Der eksisterer ikke noget nationalt regelværk for TT-ordningen, hvilket medfører betydelige regionale forskelle for så vidt angår kørselstilbud og takster.

 

De tildelte rejsebeløb til godkendte TT-brugere differentieres typisk ud fra brugerstatus og afstand mellem brugerens bopæl og nærmeste kommunale servicecenter. I nogle fylker tildeles unge en større ydelse end ældre. I 16 (ud af 19) fylker må brugerne selv betale en andel af transportomkostningerne. Størrelsen af egenbetalingen varierer betydeligt mellem de enkelte fylker.

 

De årlige offentlige ydelser per TT-bruger udgør 3.680 n.kr. i gennemsnit incl. Oslo, og ca. 2.200 n.kr. når Oslo holdes udenfor.

 

I Sverige kan blinde- og svagtseende benytte färdtjänst ved kørsel til arbejde, uddannelse og fritidsformÃ¥l. Det er kommunerne som administrerer färdtjänsten, og der kan sÃ¥ledes være forskelle i servicetilbudene herunder takster fra kommune til kommune. Nogle kommuner har begrænsninger i antallet af kørsler med färdtjänst, andre har det ikke.

 

 

Finland tilbydes blinde- og svagtseende 18 mÃ¥nedlige ture efter eget valg samt ture til arbejde/studie efter behov. De fleste steder foretages kørslen med almindelig taxa eller handicapbiler. I de større byer tilbydes ogsÃ¥ kørsel med handicapvenlige busser, som kører i faste ruter med en fast køreplan, eventuelt med mulighed for at afvige ruten ved konkrete bestillinger.

 

Der er sÃ¥ledes forskelle individuelle kørselsordninger for blinde- og svagtseende i de øvrige nordiske lande. Hertil kommer, at andre kørselstilbud ogsÃ¥ varierer. Der findes ikke undersøgelser som muliggør en umiddelbar sammenligning af de samlede transportvilkÃ¥r for blinde- og svagtseende i alle de nordiske lande.  

 

Med venlig hilsen

 

 

Flemming Hansen