Folketingets Socialudvalg

Christiansborg

1240 København k

 

Dato           13.  august 2007

J. nr.           004-u16-2

Deres ref.

  

 

I brev af 5. juli 2007 stiller Socialudvalget mig følgende spørgsmål nr. 29 vedrørende B 130: Forslag til folketingsbeslutning om en handlingsplan for blindes og svagsynedes deltagelse i alle samfundsforhold, som jeg herved skal besvare:

 

Spørgsmål 29:

 

Ministeren bedes redegøre for rabatordningerne for blinde og stærkt svagsynede inden for den regionale kollektive trafik, herunder hvem der har ansvaret for indgåelse eller ophør af disse rabatordninger, og om der er sket ændringer af rabatordningerne efter kommunalreformen trådte i kraft.

 

Svar:

 

Socialministeriet oplyser, at ministeriet yder tilskud til rabatter til blinde og stærkt svagsynede i den regionale kollektive trafik. Kravet i ordningen er ca. 50 pct. rabat på billetter til denne trafik. Uden for hovedstadsområdet ydes tilskuddet direkte til trafikselskaberne, hvorimod tilskuddet administreres af Dansk Blindesamfund inden for hovedstadsområdet. Ordningen eksisterede også før kommunalreformen trådte i kraft.

Som alle øvrige billet- og taksttilbud inden for den regionale kollektive trafik er det trafikselskaberne, som har ansvaret og kompetencen til etablering af rabatordninger, indenfor de rammer som trafikselskaberne er givet.

Visse trafikselskaber giver blinde og stærkt svagsynede mulighed for at rejse på billet til børnetakst mod forevisning af medlemskort til Dansk Blindesamfund og herudover medtages en evt. førerhund gratis. Andre trafikselskaber har særlige rabatordninger f.eks. årskort til en særlig pris.

På baggrund af oplysninger fra visse trafikselskaber er det umiddelbart vurderingen, at der ikke er sket ændringer af rabatordninger alene som følge af kommunalreformen. Da det ikke har været muligt at indhente oplysninger fra alle trafikselskaber kan det dog ikke udelukkes, at der er sket ændringer.

 

Med venlig hilsen

 

 

Flemming Hansen