Det Energipolitiske Udvalg 2005-06
KOM (2006) 0030 Bilag 1
Offentligt
246323_0001.png
GRUNDNOTAT
Udenrigsministeriet
Nordgruppen
Til:
Fra:
Emne:
Folketingets Europa-udvalg
Udenrigsministeriet
J.nr.:
Dato:
EUP, 400.P.2-0.
9. februar 2006
Lissabon-strategien og Kommissionens Fremskridtsrapport
Lissabon-strategien og Kommissionens Fremskridtsrapport
Kom-dokument nr. COM(2006) 30 final
1. Resumé
I medfør af den relancerede Lissabon-strategi skal Kommissionen hvert år udarbejde en rapport om
implementeringen af strategien. På baggrund af Kommissionens rapport vil Det Europæiske Råd hvert forår gøre
status over fremskridt med implementeringen af strategien og beslutte eventuelle nødvendige justeringer.
Kommissionens første årlige Fremskridtsrapport blev offentliggjort den 25. januar 2006. I centrum for rapporten
er en evaluering af medlemslandenes nationale reformprogrammer. Vurderingen af Danmarks nationale
reformprogram er altovervejende positiv, ligesom Kommissionen generelt anbefaler ”flexicurity”-modellen.
Desuden har Kommissionens rapport et særligt fokus på de globaliseringsemner, der blev drøftet på det uformelle
topmøde på Hampton Court (især forskning og udvikling, universiteter, demografi og energi), som også bliver en
del af forberedelsen af forårstopmødet.
2. Baggrund
I forbindelse med midtvejsevalueringen af Lissabon-strategien besluttede Det Europæiske Råd i
marts 2005 at iværksætte en ny treårig cyklus for at forbedre implementeringen af strategien
(den nuværende cyklus går fra 2005 til 2008).
Som udgangspunkt for denne cyklus og med grundlag i Det Europæiske Råd’s konklusioner
vedtog Rådet et sæt ”integrerede retningslinjer”. Disse udgøres af de overordnede økonomisk-
politiske retningslinier (BEPG) samt retningslinjerne for beskæftigelsen (EG), som blev
integreret til i alt 24 retningslinier. På basis af disse retningslinier har landene udarbejdet
nationale reformprogrammer (NRP) i lyset af landenes specifikke situationer og behov.
Reformprogrammerne blev tilsendt Kommissionen i efteråret 2005 og udgør grundlaget for
gensidig overvågning og erfaringsudveksling mellem medlemslandene og for Kommissionens
årlige evaluering i Fremskridtsrapporten om Lissabon-strategien. På baggrund af denne rapport
vil Det Europæiske Råd gøre status over implementeringen af strategien og identificere de
områder, der kræver større fælles opmærksomhed.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
246323_0002.png
Globaliseringsemnerne fra Hampton Court (især forskning og udvikling, universiteter,
demografi og energi) indgår også i Kommissionens Fremskridtsrapport.
Kommissionens Fremskridtsrapport og forberedelsen af forårstopmødet vil være på
dagsordenen for en række rådsformationer: ECOFIN den 24. januar 2006, 14. februar 2006 og
14. marts 2006, Rådet for beskæftigelse, socialpolitik, sundhed og forbrugerbeskyttelse den 10.
marts 2006, Miljørådet den 9. marts 2006, Uddannelsesrådet den 23. februar 2006 samt
Konkurrenceevnerådet den 13. marts 2006, hvilket bidrager til, at ejerskabet for Lissabon-
strategien bliver bredt funderet. Endvidere forventes der afholdt et ekstraordinært rådsmøde
(energi) den 14. marts 2006.
I overensstemmelse med Sevilla-metoden skal Rådet forberede møderne i Det Europæiske Råd,
hvor det næste forårstopmøde finder sted den 23.-24. marts 2006.
3. Hjemmelsgrundlag
Spørgsmålet om hjemmelsgrundlaget er ikke relevant, da der ikke er tale om et konkret forslag
til retsakt.
4. Nærhedsprincippet
Da Lissabon-processen tager udgangspunkt i den åbne koordinationsmetode og de nationale
kompetencer, vurderes nærhedsprincippet at være overholdt.
5. Formål og indhold
Fremskridtsrapporten indeholder to hoveddele: 1. Del er en generel, samlet vurdering af de
nationale reformprogrammer (NRP) inklusiv konkrete forslag til handling inden udgangen af
2007 inden for fire politikområder, hvor evalueringen af NRP har tydeliggjort særlige mangler
og udviklingspotentiale. Kommissionen opfordrer Det Europæiske Råd (DER) til at tage
stilling til disse forslag på forårstopmødet i marts. 2. Del består af kapitler for hvert NRP, hvori
Kommissionen giver en landespecifik vurdering. Derefter indgår der et større annex, der
uddyber evalueringen indenfor makro-økonomi og mikro-økonomi samt et udkast til den
Fælles Beskæftigelsesrapport for 2005-2006.
”Flexicurity”-modellen inddrages flere gange i Fremskridtsrapporten, bl.a. i 1. Del som en ”best
practice” for reformering af arbejdsmarkedet. Om end modellen ikke benævnes som dansk, er
det dog alment kendt, at der sigtes til DK’s arbejdsmarkedsmodel.
De fire politikområder og tilhørende konkrete handlingsforslag, som ifølge Kommissionen bør
gennemføres inden udgangen af 2007, er:
1)
-
Forskning, udvikling og universiteter; ”Investing more in knowledge and innovation”:
EU kan formentlig ikke nå det fælles mål om investeringer i forskning og udvikling (F&U)
på 3 pct. af BNP i 2010 (det nuværende gennemsnit ligger på 1,9 pct. af BNP).
- 2-
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
246323_0003.png
-
-
-
-
-
-
Medlemslandene (MS) bør i forbindelse med DER i marts sætte sig en realistisk
målsætning for investeringer i F&U for 2010.
Midlerne kan bl.a. findes ved et skifte i anvendelsen af statsstøttemidler uden en forøgelse
af samlet statsstøtte (f.eks. ved at fordoble andelen af statsstøttemidler allokeret til F&U
til 25 pct.).
Den største bidragsandel til F&U bør være privat, hvilket kræver bedre markedsforhold,
fri bevægelse for menneskelige ressourcer, effektive regler for ejendomsret m.m.
Kommissionen foreslår også øgede skattemæssige incitamenter for private investeringer.
En større andel af EU’s strukturfonde bør gå til F&U, innovation og
kommunikationsteknologi.
Målet for investeringer i videregående uddannelser bør være at nå et investeringsniveau på
2 pct. af BNP i år 2010 (EU anvender i dag 1,28 pct. af BNP imod USA’s 3,25 pct.) –
f.eks. ved inden udgangen af 2007 at tillade og opfordre universiteterne og andre
videregående uddannelsesinstitutioner til at søge private midler.
Tekniske universiteter bør have et ”technology transfer office”, og et europæisk
Teknologisk Institut bør oprettes. Færdigheder indenfor matematik og fysik skal
forbedres, og det bør være obligatorisk, at skoleelever undervises i to fremmedsprog.
Endvidere henvises der til DER’s beslutning om øremærkning af strukturfondsmidler til
Lissabon-relaterede formål.
2) Erhvervslivets rammevilkår; ”Unlocking the business potential, particularly of SMEs”
(Small and Middle-sized Enterprises):
-
Ved udgangen af 2007 bør MS have oprettet en ”one-stop shop” for nye entreprenører,
dvs. ét enkelt sted – gerne med elektronisk adgang – hvor iværksættere hurtigt kan
imødekomme samtlige administrative krav til oprettelsen af en ny virksomhed.
-
Tidsrammen for oprettelse af ny virksomhed bør ved udgangen af 2007 halveres fra det
nuværende gennemsnit på 29 dage – og siden hen til en uge eller mindre. Endvidere bør
virksomhedsoprettelse være billigst muligt.
-
Alle studerende bør have adgang til kurser i iværksætteri.
-
Små og mellemstore virksomheders (SMV’er) aktiviteter på tværs af grænser bør gøres
lettere ved implementering af pilotprojekter for hjemstatsbeskatning (”home state
taxation”).
-
MS bør snarligt vedtage Kommissionens forslag om en moms ”one-stop shop” – ét
enkelt administrativt henvendelsessted – og modernisere toldsystemets procedurer.
-
De finansielle instrumenter på fællesskabsniveau skal videreudvikles inden for
Rammeprogrammet for konkurrenceevne og innovation – særligt af hensyn til SMV’er.
-
MS bør udnytte strukturfondene indenfor dette område, især inden for den fremtidige
finansieringsplan for fælles midler til SMV’er (JEREMIE).
-
Inden udgangen af 2007 bør alle lande have en metodologi til at vurdere administrative
byrder ved national lovgivning for erhvervslivet, særligt af hensyn til SMV’er, ligesom
Kommissionen vurderer og forenkler EU-lovgivning. Kommissionen vil inden udgangen
af 2007 afskaffe anmeldelsespligten for visse kategorier af mindre statsstøtte for at lette de
administrative byrder for SMV’er.
- 3-
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
246323_0004.png
-
-
3)
-
Implementering af indre markedsdirektiver skal forbedres, og servicedirektivet skal
færdiggøres.
Landene bør have større fokus på konkurrence.
Globalisering og demografisk aldring; ”Responding to globalisation and ageing”:
Medlemslandene skal sikre den finansielle bæredygtighed ved at forbedre de offentlige
finanser og stadigt reducere offentlig gæld. Som led i reformer af de offentlige
pensionssystemer skal medlemslandene skabes incitamenter for ældre arbejdstagere til at
blive længere på arbejdsmarkedet og tilpasse pensionsalderen til den forøgede forventede
levetid.
Medlemslandene bør gennemføre strategier for aktiv aldring. Formålet skal være at styrke
incitamentet til at blive på arbejdsmarkedet, og herunder begrænse antallet af efterlønnere,
give bedre muligheder for delvis tilbagetrækning og deltidsarbejde samt at forbedre
kvaliteten i arbejdet. Endvidere bør arbejdstagere over 45 år i langt højere grad end andre
deltage i efteruddannelse.
Medlemslandene bør inden udgangen af 2007 sikre, at alle unge, der har forladt skolen og
er arbejdsløse, får tilbudt beskæftigelse, en læreplads, yderligere uddannelse eller andre
beskæftigelsesfremmende tiltag inden for seks måneder – og ved år 2010 inden for 100
dage. Der bør endvidere gives incitamenter for virksomheder, især SMV’er, til at tilbyde
unge arbejdsløse beskæftigelse.
Børnepasning og ligestilling mellem kønnene skal forbedres.
Medlemslandene bør tilstræbe en fælles forståelse af ”flexicurity”. Kommissionen vil
udarbejde en rapport med henblik på at lette enighed blandt medlemslandene, ved
udgangen af 2007, om en række fælles principper omfattende følgende elementer:
Modernisering af arbejdsretten som skal give mulighed for fleksible ansættelsesvilkår
samt en reduktion af opsplitningen af arbejdsmarkedet og sort arbejde.
Kommissionen vil konsultere arbejdsmarkedets parter og andre involverede parter
om disse spørgsmål i løbet af året.
Livslang læring og aktiv arbejdsmarkedspolitik med henblik på at styrke
arbejdstagernes tilpasningsevne og beskæftigelsesegnethed kombineret med øgede
finansielle incitamenter til at tage et job. Den Europæiske Socialfond og
Globaliseringsfonden kan bidrage hertil.
Moderne sociale sikringssystemer, som både kan lette arbejdskraftens mobilitet og
sikre tilstrækkelige sociale ydelser i tilfælde af ledighed. Direktivforslaget om
overførsel af supplerende pensionsrettigheder vil bidrage til mobiliteten, ligesom
medlemslandene bør overveje at accelerere ophævelsen af alle restriktioner på
arbejdskraftens fri bevægelighed inden for EU.
Med henblik på at identificere konkrete tiltag til fremskridt inden for disse tre ovennævnte
områder foreslår Kommissionen, at formandskabet afholder et ekstraordinært socialt
topmøde.
Energi; ”Moving towards an efficient and integrated EU energy policy”:
-
-
-
-
-
4)
- 4-
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
246323_0005.png
-
-
-
-
EU bør styrke sit indre marked for energi ved bedre implementering og regulering, ved
mere konkurrence inden for især elektricitet og gas samt ved bedre samarbejde og
forbindelser mellem MS med det formål at opnå et fuldstændigt og effektivt energimarked
1. juli 2007 i overensstemmelse med DER’s beslutning.
Forskning og udvikling inden for alternative energikilder, energiteknologi og
energieffektivitet skal stimuleres – bl.a. ved udvikling af fælleseuropæiske incitamenter for
udvikling af alternativ energi.
Forbedring af forsyningssikkerheden kræver bl.a., at EU taler med én stemme over for
eksterne forsyningskilder og i internationale fora.
Kommissionen forventes at udkomme den 8. marts med en grønbog om, hvordan disse
målsætninger bedst kan opnås.
Kommissionens vurdering af Danmarks nationale reformprogram:
Kommissionens vurdering af Danmarks nationale reformprogram er altovervejende positiv.
Programmet betegnes som ambitiøst, men også realistisk. Kommissionen er enig i
reformprogrammets analyser og hovedprioriteter, men så dog gerne flere eksempler på
specifikke tiltag som konkretisering af de overordnede brede linier, der præger fremstillingen.
Dette gælder særligt, for så vidt angår målsætningerne om øget konkurrenceevne og større
tilførsel af arbejdskraft. Kommissionen noterer sig, at flere politiske tiltag forventes udmøntet i
lyset af anbefalingerne fra Velfærdskommissionen og Globaliseringsrådet.
Den mere specifikke vurdering er opdelt i et makro-økonomisk, et mikro-økonomisk og et
beskæftigelsespolitisk afsnit: I det makro-økonomiske afsnit erklærer Kommissionen sig enig i
regeringens overordnede målsætninger om sunde offentlige finanser, en stabil valutakurs,
prisstabilitet og høj beskæftigelse. Kommissionen er ligeledes enig i reformprogrammets mikro-
økonomiske analyse, hvor Kommissionen især fokuserer på behovet for øget konkurrence
inden for en række sektorer. For så vidt angår investeringer i forskning og udvikling påpeger
Kommissionen, at Danmark med 2,6 pct. af BNP er et godt stykke over EU-gennemsnittet på
1,9 pct. Derfor vurderer Kommissionen også, at Danmark har gode chancer for at nå den fælles
målsætning om 3 pct. af BNP i 2010. Hvad angår implementeringen af indre markedspolitikker,
er Danmarks indsats ifølge Kommissionen opmuntrende. Samlet set vurderer Kommissionen,
at de mikro-økonomiske politiske initiativer sandsynligvis vil bidrage til øget vækst og
beskæftigelse. Hvad angår det beskæftigelsespolitiske afsnit, er Kommissionen endnu en gang
enig i både analyse og prioriteringer. Kommissionen vurderer, at de beskæftigelsespolitiske
initiativer formentlig kan øge beskæftigelsen i Danmark, men at de danske mål om 50-60.000
flere i arbejde kan blive svære at nå uden yderligere tiltag, som muligvis kan tage afsæt i
Velfærdskommissionens anbefalinger. For så vidt angår målene indenfor uddannelsesområdet,
finder Kommissionen dem fyldestgørende og fokuserede, om end nogle af dem vurderes måske
at være for optimistiske.
Som konklusion fremhæver Kommissionen følgende tre styrker ved det danske NRP:
-
Det forsøger aktivt at inkorporere miljøaspekter på tværs af politikområderne.
- 5-
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
246323_0006.png
-
Konkrete målinger af energi, uddannelse, effektivisering af den offentlige sektor samt fremme af
F&U og innovation.
-
Skattelettelser til entreprenører for at skabe incitament til yderligere vækst vurderes at være
særligt interessant.
Samt to punkter, der ifølge Kommission kræver yderligere opmærksomhed:
-
Flere konkrete og specifikke tiltag for at øge udbuddet af arbejdskraft, som muligvis kan tage
afsæt i Velfærdskommissionens anbefalinger.
-
Flere detaljerede tiltag for at øge konkurrencen.
6. Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet skal ikke høres.
7. Gældende dansk ret og forslagets konsekvenser herfor
Ikke relevant.
8. Forslagets konsekvenser for statsfinanserne, samfundsøkonomien, miljøet eller
beskyttelsesniveauet
Sagen forventes ikke umiddelbart at have konsekvenser for statsfinanserne,
samfundsøkonomien, miljøet eller beskyttelsesniveauet. I det omfang en række af de opstillede
nye målsætninger vil skulle efterleves, herunder eksempelvis målsætningen om at anvende 2 pct.
af BNP på videregående uddannelser, vil det kunne medføre betydelige statsfinansielle
konsekvenser.
9. Høring
Sagen forudses ikke sendt i høring.
Lissabon-strategien drøftes løbende i Kontaktudvalget for Lissabon-strategien, hvor en bred
kreds af interesseorganisationer og ministerier er repræsenteret, og hvor Udenrigsministeriet er
formand. Der afholdes møder i udvalget frem mod forårstopmødet.
10. Regeringens foreløbige generelle holdning
Regeringen hilser Kommissionens Fremskridtsrapport velkommen, herunder Kommissionens
forslag til øget fokus på de fire udvalgte politikområder, forskning/udvikling/universiteter,
erhvervslivets rammevilkår, globalisering/demografi og energi.
Regeringen ser behov for at fokusere på implementeringen af de nationale reformprogrammer
samt effektiv bilateral dialog mellem Kommissionen og medlemslandene herom og en reel
multilateral overvågning og ”peer pressure”. Regeringen støtter Kommissionens opfordring til,
at medlemslandene i højere grad skal fokusere på gennemførelsen af det indre marked og på at
forbedre konkurrencen.
- 6-
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
246323_0007.png
Regeringen er enig i Kommissionens konklusion om, at den primære makroøkonomiske
udfordring er at sikre budgetdisciplin i medlemslandene, hvorfor forslag til tiltag bør prioriteres
inden for rammerne af det overordnede hensyn til holdbarhed og konsolidering af de offentlige
finanser samt Stabilitets- og Vækstpagten.
Regeringen er enig med Kommissionens konklusioner vedrørende Danmarks reformprogram,
der fremhæver behov for yderligere danske tiltag med henblik på at styrke konkurrence inden
for visse sektorer og at nå målsætningen om et forøget udbud af arbejdskraft.
11. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Andre landes mere detaljerede holdninger til Fremskridtsrapporten kendes endnu kun i
begrænset omfang, men rapporten hilses generelt velkommen. Det generelle indtryk er støtte til
fokusering på de fire af Kommissionen udpegede hovedindsatsområder.
12. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Sagen har tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg med henblik på orientering forud
for rådsmøde (almindelige anliggender og eksterne forbindelser) den 30.-31. januar 2006.
Europapolitisk kontor
- 7-