Europaudvalget 2005-06
KOM (2006) 0036 Bilag 2
Offentligt
254160_0001.png
Bidrag til samlenotat til GAERC den 20.-21. marts
1. marts 2006
7. kontor, JBV
Finansielle perspektiver 2007-2013: Kommissionens forslag om ny interinstitutionel
aftale om budgetdisciplin og forbedring af budgetproceduren samt forslag til forde-
ling af midler inden for udgiftskategorierne
Revideret notat
1. Resume
Kommissionens forslag til interinstitutionel aftale udgør sammen med forslag til fordeling af midler
inden for udgiftskategorierne en væsentlig del af udmøntningen af aftalen om de finansielle rammer for
EU's budget for 2007-2013, som blev indgået på Det Europæiske Råds møde den 15.-16. decem-
ber. Hoveddelen af den interinstitutionelle aftale fastlægger implementeringsregler og regler for samar-
bejde mellem institutionerne, mens udgiftsrammerne udgør et anneks hertil. Aftalen skal tiltrædes af
Rådet, Parlamentet og Kommissionen. Fra dansk side støttes kompromiset, som indgået på Det
Europæiske Råd. Endvidere lægges vægt på budgetdisciplin og sund finansforvaltning samt at balan-
cen mellem institutionerne bevares. Samtidig med vedtagelse af den interinstitutionelle aftale vil der
formentlig blive opnået enighed om den overordnede fordeling af midler inden for udgiftskategorierne.
Fra dansk side vil der blive lagt vægt på ordentlig implementering af Det Europæiske Råds aftale om
stigende midler til forskning og den fælles sikkerheds- og udenrigspolitik samtidig med, at EU's ud-
dannelsesprogrammer skal prioriteres og der skal sikres tilstrækkelige frie midler til uforudsete udgif-
ter.
2. Baggrund
Dok. KOM(2006) 36 final af 1. februar 2006 & « Fiche 94 » af 14. februar 2006.
Kommissionen fremlagde i juli 2004 sit samlede udspil til EU's flerårige finansielle
rammer, de såkaldte finansielle perspektiver, for 2007-13 i form af en ny inter-
institutionel aftale om budgetdisciplin og forbedring af budgetproceduren (IIA)
1
.
Denne aftale indeholder det centrale anneks om de flerårige finansielle rammer for
2007-2013 - også kaldet finansielle perspektiver. Kommissionen har den 1. februar
2006 fremlagt et revideret forslag som følge af den aftale, der blev indgået på Det Eu-
ropæiske Råd den 15.-16. december. Parallelt hermed har Kommissionen den 14. fe-
bruar fremlagt et arbejdsdokument ved ”Fiche 94”, som indeholder forslag til midler-
nes fordeling inden for de udgiftsrammer, som Det Europæiske Råd blev enige om.
3. Hjemmelsgrundlag
IIA’en er en politisk aftale mellem Europa-Parlamentet, Rådet og Kommissionen,
som forpligter de tre institutioner i aftaleperioden. Midlernes fordeling inden for ud-
giftskategorierne vil ligeledes kun udgøre en politisk aftale, som først fastlægges for-
melt ved vedtagelsen af de enkelte retsakter og ved den årlige budgetprocedure.
1
Doc 11745/04 – COM (2004) 498 final.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
254160_0002.png
2
4. Nærhedsprincippet
Da der er tale om forslag i relation til EU’s budget, kan det kun behandles på EU-
niveau, og det er derfor i overensstemmelse med nærheds- og proportionalitetsprin-
cippet.
5. Formål og indhold
Den interinstitutionelle aftale
Kommissionens forslag til ny interinstitutionel aftale er i betydelig grad en videreførel-
se af bestemmelserne i den nuværende IIA. Kommissionen fremhæver således, at den
nuværende aftale har sikret finansiel disciplin, fornuftig udvikling i udgifterne og godt
interinstitutionelt samarbejde gennem perioden 2000-2006. Kommissionen har dog
indarbejdet korrektioner som følge af aftalen i Det Europæiske Råd den 15.-16. de-
cember samt en række ændringer som Kommissionen finder hensigtsmæssige på bag-
grund af erfaringerne med den nuværende aftale.
Kommissionens forslag til en ny IIA har overordnet samme struktur som den eksiste-
rende IIA, dvs. at den består af:
-
-
-
Del 1: En række definitioner og gennemførelsesbestemmelser for de finansielle
perspektiver.
Del 2: En række aftaler om, hvorledes samarbejdet mellem de tre institutioner skal
forløbe under den årlige budgetprocedure.
En række annekser, der uddyber hoveddelene, herunder det centrale anneks 1,
som fastlægger EU’s årlige udgiftslofter udtrykt i forpligtelser og betalinger i afta-
leperioden
2
.
Kommissionen har imidlertid ladet det centrale anneks 1 være tomt, dvs. i første om-
gang undladt at indsætte de udgiftsrammer, som fremgår af Rådets kompromis indgået
på Det Europæiske Råd den 15.-16. december 2005.
De væsentligste ændringsforslag i forhold til den nuværende IIA er i øvrigt følgende:
1. Forenkling og konsolidering
Finansieringen af EU's Solidaritetsfond blev i 2002 sikret ved en selvstændig interinsti-
tutionel aftale uden for de eksisterende finansielle rammer. Reglerne for Solidaritets-
fondens finansiering foreslås nu indarbejdet i den generelle IIA, idet de eksisterende
regler for fondens anvendelse fastholdes, dvs. at der kan anvendes op til 1 mia. euro
årligt uden for rammerne i de finansielle perspektiver (Kommissionen har også frem-
lagt et selvstændigt forslag om revision af Solidaritetsfonden).
Der lægges op til en forenkling af den årlige justering af udgiftsrammerne som følge af
inflationen. I dag anvendes en fast 2 pct. deflator for strukturfonds- og landbrugsud-
gifterne (svarende til omkring 80 pct. af budgettet) af hensyn til planlægningssikkerhe-
Forpligtelsesbevillinger er udtryk for de tilsagn, som EU kan afgive i et givet budgetår, mens betalingsbevillinger er udtryk for de
faktiske udbetalinger, som EU kan foretage et givet budgetår.
2
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
3
den. Dette foreslås nu anvendt for alle udgiftsområder. Modsat i dag vil der ikke være
mulighed for at tage størrelsen af den faste deflator op til revision midt i perioden.
Den nuværende garantireserve for lån til tredjelande foreslås indarbejdet under rele-
vante udgiftsprogrammer frem for at blive opretholdt som en særskilt reserve. Et nyt
forslag til rådsforordning herom er under behandling.
2. Fleksibilitet i budgetlægningen
Kommissionen anfører, at de lavere udgiftsniveauer sammenlignet med Kommissio-
nens oprindelige forslag, som Det Europæiske Råd blev enige om, betyder strammere
udgiftslofter og dermed behov for etablering af fleksibilitet således, at EU kan reagere
på kommende udfordringer.
Reglerne for at ændre de finansielle perspektiver foreslås bevaret uændret. Det vil
fortsat gælde, at såfremt Parlamentet og Rådet ikke kan blive enige om en revision af
de finansielle perspektiver, vil de eksisterende beløb blive videreført uændret.
Indenfor
udgiftsrammerne foreslås følgende fleksibilitetsmuligheder: 1) En Nødhjælps-
reserve på 221 mio. euro årligt, 2) En Globaliseringsfond med et udgiftsloft på årligt
500 mio. euro til hjælp til arbejdere ramt af større strukturelle ændringer i verdenshan-
delen, som foreslås oprettet i henhold til Det Europæiske Råds konklusioner i den 15.-
16. december 2005 samt 3) Mulighed for at afvige 10 pct. fra de referencebeløb, som
fremgår af programmer vedtaget i fælles beslutningsprocedure. Disse fleksibilitetsmu-
ligheder skal således supplere den fleksibilitet, der fortsat skal sikres ved at reservere
en margen under de enkelte udgiftskategorier til uforudsete udgifter.
Nødhjælpsreserven bevares som i dag med den tilføjelse, at midlerne også kan anven-
des til aktioner til civil krisestyring, jf. den praksis der blev aftalt mellem Rådet og Par-
lamentet i den årlige budgetprocedure tilbage i 2003.
Finansieringen af Globaliseringsfonden skal i henhold til Det Europæiske Råds kon-
klusioner ske ved uforbrugte midler under udgiftslofterne (forpligtelsesbevillinger)
samt ved forpligtelser der bortfalder (decommitments). Kommissionen foreslår dette
konkretiseret til at gælde uforbrugte midler under sidste års udgiftsramme samt bort-
faldne midler gennem de seneste 2 år. Beslutning om fondens anvendelse sker i enig-
hed mellem Rådet og Parlamentet i henhold til de normale budgetprocedurer.
Muligheden for at fravige op til 10 pct. i forhold til de indikative udgiftsrammer angi-
vet i retsakter vedtaget i fælles beslutningsprocedure er et nyt forslag fra Kommissio-
nen. Som reglerne er i dag kan fravigelse kun ske i tilfælde af, at nye, objektive og
langsigtede forhold gør sig gældende. Forslaget har primært betydning for såkaldte
ikke-obligatoriske udgifter, hvor Europa-Parlamentet har det sidste ord i den årlige
budgetprocedure.
Udenfor
udgiftsrammerne foreslås Solidaritetsfonden som nævnt at fortsætte på samme
finansieringsvilkår som i dag. Endvidere foreslås et fleksiblitetsinstrument på årligt 700
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
254160_0004.png
4
mio. euro, dvs. i alt op til knap 5 mia. euro over perioden 2007-2013. Uforbrugte mid-
ler kan ifølge Kommissionens fortolkning videreføres til efterfølgende år. Forslaget
erstatter det nuværende instrument med en årlig udgiftsramme på 200 mio. euro. Som
noget nyt lægges op til, at der kan finansieres flerårige tiltag under fleksibilitetsinstru-
mentet. En bestemmelse om, at instrumentet som udgangspunkt ikke kan finansiere
samme forhold flere år i træk foreslås ophævet.
3. Revisionserklæring
Kommissionen foreslår indarbejdet en kortfattet ny artikel der anfører, at Kommissi-
onen vil foretage en gennemgribende revision af såvel indtægtssiden og udgiftssiden,
som vil blive forelagt Rådet og Parlamentet i form af en hvidbog i 2008/2009, jf. kon-
klusionerne fra Det Europæiske Råd den 15.-16. december 2005.
4. Den fælles sikkerheds- og udenrigspolitik og fiskeriaftaler
Fastsættelsen af bevillinger til FUSP’en samt internationale fiskeriaftaler har været
kilde til visse uenigheder mellem Rådet og Parlamentet i den årlige budgetprocedure.
De to områder hører indholdsmæssigt under Rådets enekompetence, men finansieres
under kategori 4, eksterne politikker, hvor Parlamentet generelt har det sidste ord
(primært ikke-obligatoriske udgifter). Parlamentet har derfor traditionelt søgt at an-
vende den årlige budgetprocedure til at opnå øget indflydelse på de to områder. Dette
er baggrunden for, at den nuværende IIA indeholder en række detaljerede regler for,
hvorledes bevillingerne på disse områder fastsættes i den årlige budgetprocedure.
Fsva. fiskeriaftaler fastholdes de nuværende samarbejdsregler om budgettering og in-
formationsudveksling, idet det anføres, at midler, der sættes i reserve til kommende
fiskeriaftaler, udgør obligatoriske udgifter.
Angående FUSPen lægger Kommissionen op til, at reglerne herom videreføres næsten
uændret. Det vil dermed gælde, at hvis Parlamentet og Rådet ikke kan blive enige om
budgettet for fælles udenrigs- og sikkerhedspolitik vælges det laveste af følgende be-
løb: Det foregående års budget eller Kommissionens budgetforslag.
Kommissionen foreslår tilføjet, at Rådet i højere grad forpligtes til at informere Par-
lamentet om FUSP’en. Konkret foreslås, at den aftale om øget information, som Rå-
det og Parlamentet blev enige om i forbindelse med det årlige budget for 2004 (fem
årlige konsultationer mellem formandskabet og Parlamentet), gøres permanent.
5. Øvrige justeringer
IIAen indeholder undtagelser fra princippet om, at afholdelse af midler over EU's
budget både kræver bevilling og en bagvedliggende retsakt (”det dobbelte hjemmels-
krav”), jf. hjemmel i finansforordningen
3
. Undtagelserne vedrører såkaldte pilotprojek-
ter og forberedende foranstaltninger. Kommissionen lægger op til en forhøjelse af de
årlige beløbsgrænser til hhv. 38 mio. euro for pilotprojekter og 90 mio. euro for så-
kaldte forberedende foranstaltninger, herunder maksimalt 36 mio. euro til nye forbe-
Rfo 1605/2002 af 25. juni 2002.
3
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
254160_0005.png
5
rende foranstaltninger. I dag udgør grænserne 32 mio. euro årligt til såkaldte pilotpro-
jekter og 75 mio. euro årligt til forberedende foranstaltninger, herunder maksimalt 30
mio. euro til nye forberende foranstaltninger.
Henvisning til at landbrugsretningslinien som fastsat ved Rådsforordning 2040/2000
foreslås at bortfalde, idet Kommissionen senere vil forslå, at forordningen bortfalder
under henvisning til, at landbrugsudgifterne (både vedrørende den fælles landbrugspo-
litik og landdistriktsstøtte) allerede er begrænset af de aftalte udgiftslofter frem til 2013
samt at procedureforskrifterne vedrørende overholdelse af budgetdisciplin overtages
af andre forordninger.
Kommissionens forslag indeholder forslag til erklæring om, at såfremt retsakter vedrø-
rende strukturfonde, landdistriktsstøtte og fiskeri ikke er vedtaget d. 1. januar 2007
kan budgetmyndigheden efter forslag fra Kommissionen vælge at overføre uforbrugte
midler fra 2007 til de efterfølgende år. Den nuværende IIA for 2000-2006 indeholder
tilsvarende en bestemmelse om, at budgetmyndigheden forpligtede sig til at justere
lofterne i 2001 ved at fremføre ikke-udnyttede bevillinger fra 2000 i tilfælde af, at ved-
tagelsen af strukturfondsprogrammerne blev forsinket. Der er således tale om en blø-
dere, men til gengæld bredere klausul end den nuværende.
Kommissionen foreslår endelig, at der indsættes en ny regel om, at såfremt der sker
suspendering af betalinger fra Samhørighedsfonden ved ”uforholdsmæssigt store bud-
getunderskud”, jf. stabilitets- og vækstpagten, kan Rådet i forbindelse med ophævelsen
af en sådan suspension beslutte at tilpasse udgiftsloftet for samhørighedsmidler såle-
des, at de suspenderede forpligtelsesbevillinger overføres til det efterfølgende år.
Fordeling af midler inden for udgiftskategorierne
Kommissionens arbejdsdokument ”fiche 94” indeholder forslag til fordeling af midler
inden for udgiftskategorierne, som gengivet i bilag 2. Forslaget er i sagens natur fore-
løbig, da der er taget udgangspunkt i DER-aftalen fra december 2005, dvs. at der ikke
er taget højde for eventuelle ændringer i udgiftsrammerne ved de igangværende for-
handlinger med Parlamentet om udgiftsrammerne som fastlægges i IIAen. Fordelingen
af midler vil formelt blive vedtaget ved vedtagelsen af de enkelte retsakter samt ved
den årlige budgetprocedure.
Fordelingen af midler inden for de enkelte udgiftskategorier er baseret på følgende
kriterier:
1. En efterlevelse af de krav om specifikationer, som er anført i Det Europæiske
Råds konklusioner, herunder krav om 75 pct. stigning i forskningsmidler fra 2006
til 2013, øremærkede midler til dekommissionering af atomkraftværker i Litauen
og Slovakiet, de detaljerede specifikationer af fordelingen af strukturfondsmidler
samt en nødhjælpsreserve på 221 mio. euro pr. år. Hertil kommer indikationer om,
at der skal tages tilstrækkelig hensyn til prioriterede projekter under transeuropæi-
ske net samt en substantiel stigning i budgettet for EU's fælles sikkerheds- og
udenrigspolitik.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
6
2. Efterlevelse af tiltrældelsestraktaterne for Bulgarien og Rumænien, herunder til
dekommissionering, institutionsopbygning samt budgetkompensationer.
3. Fastholdelse af en række minimumskrav for videreførsel af eksisterende og allere-
de planlagte aktioner.
4. Et ønske om at undgå bevillingsreduktioner i forhold til 2006-bevillingsniveauet
med mindre dette allerede var forudset i Kommissionens forslag. Hvor bevillings-
reduktioner allerede var forudset fastholdes disse uændret.
5. Tilstræbt at bevare nødvendige uforbrugte midler i såkaldt margen under de enkel-
te udgiftskategorier til uforudsete hændelser. Disse er tilstræbt stigende over tid.
Margenerne varierer mellem ca. 1-5 pct. i gennemsnit for de enkelte udgiftskatego-
rier på nær strukturfondsbevillingerne, som på forhånd fordeles i nationale konvo-
lutter.
6. Endelig er midlerne på de resterende foreslåede udgiftsprogrammer reduceret og
fordelt forholdsmæssigt på baggrund af Kommissionens oprindeligt foreslåede
fordeling under hensyntagen til de anførte forhold under punkt 1-5.
6. Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentets har i et positionspapir fra juni 2005 fastlagt en holdning til det
samlede udgiftsniveau tæt på Kommissionens oprindelige forslag. Der lægges op til en
formel udgiftsramme på 1,18 pct. i gennemsnit over perioden 2007-2013, hvortil
kommer forslag til samlede fleksibilitetsreserver svarende til ca. 0,03 pct. af BNI (ca.
1000 mia. euro i alt). Til sammenligning udgør Rådets kompromis 1,045 pct. af BNI
(862 mia. euro i alt). Parlamentet har ikke præciseret deres holdning til tekstdelen af
IIAen, idet dets indflydelse på revisionen i 2008/2009 forventes at stå centralt.
7. Gældende dansk ret og forslagets konsekvenser herfor
Den interinstitutionelle aftales flerårige finansielle rammer udgør lofterne for EU’s
udgifter, hvilket sammen med reglerne for EU’s finansiering danner rammerne for
Danmarks årlige bidrag til EU.
8. Forslagets konsekvenser for statsfinanserne, samfundsøkonomien, miljøet eller
beskyttelsesniveauet
Det årlige danske EU-bidrag er afhængig af indholdet af det endelige kompromis med
Europa-Parlamentet, samt hvordan den faktiske årlige budgettering og implemente-
ring af budgettet bliver.
Tages udgangspunkt i det foreliggende kompromis fra Det Europæiske Råd i decem-
ber samt at budgetlofterne udnyttes fuldt vil det betyde en stigning i det danske EU-
bidrag i forhold til 2006 på i gennemsnit 0,8 mia. kr. i gennesnit, jf. tabel 1. Bliver
margenen mellem udgiftslofterne og implementeringen gennemsnitlig den samme i
2007-2013 som i 2006 opnås samme gennemsnitlige merudgift på 0,8 mia. kr. Der er
traditionelt store udsving i implementeringsgraden af udgiftsrammerne i de enkelte år.
Opgjort som andel af BNI vil det danske EU-bidrag være faldende.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
254160_0007.png
7
Tabel 1. Danmark nettobetalinger ved fuld udnyttelse af udgiftsrammerne, 2006-13
Mia. DKK (2004-priser)
Danmarks EU-bidrag
Andel af DKs BNI, pct.
2006
17,0
1,11
2007
17,7
1,13
2008
18,4
1,15
2009
17,4
1,07
2010
18,1
1,08
2011
17,5
1,03
2012
17,7
1,02
2013
17,7
0,99
2007-13
Gns.
17,8
1,06
For 2006 ville fuld udnyttelse af udgiftsrammerne betyde et dansk EU-bidrag på ca. 17
mia. kr. (2004-priser), jf. tabel 1, mens der på finansloven er budgetteret med 16 mia.
kr. (16,6 mia. kr. i 2006-priser).
Forslaget udmønter aftalen fra Det Europæiske Råd i december om de overordnede
udgiftsrammer for 2007-2013. De mere præcise konsekvenser for samfundsøkonomi-
en, miljøet eller administrative konsekvenser for erhvervslivet - positive og negative -
afhænger af den konkrete udmøntning af midlerne ved de årlige budgetter og ved de
bagvedliggende retsakter.
9. Høring
Kommissionens oprindelige forslag til flerårige finansielle rammer blev sendt i ekstern
høring. Den konkrete udmøntning i den interinstitutionelle aftale har ikke været sendt
i høring.
10. Regeringens foreløbige generelle holdning
Fra dansk side står man ved indholdet i det kompromis, som blev indgået på Det Eu-
ropæiske Råd i december 2005, herunder beløbsrammer og den aftalte evaluering i
2008-2009. I det omfang de videre forhandlinger fører til forslag til ændringer i de
opstillede udgiftsrammer vil man dansk side henholde sig til den allerede fastsatte dan-
ske holdning ved forhandling om de finansielle perspektiver.
Endvidere lægges vægt på budgetdisciplin og sund finansforvaltning samt at balancen
mellem institutionerne bevares. Fleksibilitetsinstrumenter bør begrænses, idet det kan
svække de finansielle rammer som udgiftspolitisk styringsinstrument og gennemsigtig-
heden i budgettets gennemførelse.
Fra dansk side vil der blive lagt vægt på ordentlig implementering af Det Europæiske
Råds aftale om stigende midler til forskning og den fælles sikkerheds- og udenrigspoli-
tik samtidig med, at EU's uddannelsesprogrammer skal prioriteres og der skal sikres
tilstrækkelige frie midler til uforudsete udgifter.
11. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Rådet forventes generelt at fokusere på at fastholde kompromiset fra Det Europæiske
Råd den 15.-16. december. Der må ligeledes forventes at være betydelig modstand
mod etablering af nye fleksibilitetsreserver uden for de opstillede udgiftsrammer. For
implementeringsreglerne i øvrigt forventes stor fokus på at bevare den institutionelle
balance i forhold til Parlamentet.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
8
Angående fordeling af midler inden for udgiftskategorierne tyder de indledende til-
kendegivelser på, at spørgsmålet om fordeling af midler mellem programmerne for
transeuropæiske net, forskning og uddannelse inden for udgiftskategori 1a vil stå cen-
tralt.
12. Tidligere forelæggelser for Folketingets Europaudvalg
Den interinstitutionelle aftale blev forelagt Folketingets Europaudvalg til orientering
for GAERC den 27. februar. Aftalens centrale punkt om EU's finansielle rammer for
2007-2013 har løbende været forelagt Folketingets Europaudvalg gennem de seneste 2
år. Spørgsmålet om midlernes fordeling inden for udgiftskategorierne har ikke tidligere
været forelagt i sin helhed.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
254160_0009.png
9
Bilag 1. Oversigt over de finansielle perspektiver 2007-2013, jf. kompromiset på Det Europæiske Råd
den 15.-16. december 2005
Forpligtelsesbevillinger, 2004, priser,
mia. euro
Bæredygtig vækst
Konkurrenceevne for vækst og be-
skæftigelse
1b Strukturfonde mv.
2. Forvaltning af naturressourcer
hvoraf: markedsordninger og direkte beta-
linger
3. Borgerskab, frihed, sikkerhed og
retfærdighed
3a Retlige og indre anliggender
3b Borgerskab
4. EU som global partner
5. Administration
6. Kompensationer
Samlede forpligtelser
andel af BNI
Samlede betalinger
andel af BNI
Disponibel margen
Loftet for egne indtægter, som andel af BNI
1.
1a
Total
2007-13
379,739
72,120
307,619
371,244
293,105
10,270
6,630
3,640
50,010
50,300
0,800
862,363
1,045%
819,380
0,99%
0,25%
1,24%
2007
51,090
8,250
42,840
54,972
43,120
1,120
0,600
0,520
6,280
6,720
0,419
120,601
1,10%
116,650
1,06%
0,18%
1,24%
2008
52,148
8,860
43,288
54,308
42,697
1,210
0,690
0,520
6,550
6,900
0,191
121,307
1,08%
119,535
1,06%
0,18%
1,24%
2009
53,330
9,510
43,820
53,652
42,279
1,310
0,790
0,520
6,830
7,050
0,190
122,362
1,06%
111,830
0,97%
0,27%
1,24%
2010
54,001
10,200
43,801
53,021
41,864
1,430
0,910
0,520
7,210
7,180
122,752
1,04%
118,080
1,00%
0,24%
1,24%
2011
54,945
10,950
43,995
52,386
41,453
1,570
1,050
0,520
7,420
7,320
123,641
1,03%
115,595
0,96%
0,28%
1,24%
2012
56,384
11,750
44,634
51,761
41,047
1,720
1,200
0,520
7,740
7,450
125,055
1,02%
119,070
0,97%
0,27%
1,24%
2013
57,841
12,600
45,241
51,145
40,645
1,910
1,390
0,520
8,070
7,680
126,646
1,00%
118,620
0,94%
0,30%
1,24%
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
254160_0010.png
10
Bilag 2. Fordeling af udgifter inden for udgiftskategorierne ved de justerede udgiftsrammer fra DER/december 2005
2006
(c)
(2004 priser)
KATEGORI 1A Konkurrenceevne for vækst og beskæftigelse
TEN (Transport og energi)
548
Marco Polo II
34
’Galileo’
148
Nuklear dekommissionering
138
Uddannelse + Erasmus Mundus
676
7. Forskningsrammeprogram
5.044
Konkurrenceevne og innovation (CIP)
339
Den sociale agenda
95
CUSTOMS 2012, FICALIS & EMCS Programmer
56
Andre (andre aktioner for transport- og energisikkerhed,
andre socialpolitiske forhold, det indre marked, statistik-
ker, EIF kapital forhøjelse, bekæmpelse af svig, agenturer
samt margen)
491
TOTAL
7.570
KATEGORI 1B Strukturfonde
Strukturfonde
31.682
Samhørighedsfond
5.904
TOTAL
37.586
KATEGORI 2 Bevarelse og forvaltning af naturresourcer
43.735
Landbrug: Direkte tilskud og markedsstøtte
(a)
Landdistriktsudvikling
10.544
Europæisk fiskerifond
(a)
630
Andre fiskeri programmer / aktioner
272
Life+ (Miljø)
199
Andre (agenturer samt margen)
31
TOTAL
55.411
KATEGORI 3A Frihed, sikkerhed og retfærdighed
Solidaritet og forvaltning af migration
393
Fundamentale rettigheder og retfærdighed
35
Frihed og sikkerhed
12
Andre (SIS, VIS, Eurodac, Europæisk Migrations Monito-
rerings Observatorium, agenturer samt margen)
88
TOTAL
528
KATEGORI 3B Borgerskab
Helbred og forbrugerbeskyttelse
78
Euro. kultur og borgerskab (Kultur Ungdom, borgerskab)
176
Medier
91
Hurtig reaktion mekanisme
17
Institutionsbygning (Bulgarien og Rumænien)
66
Andre (’Prince’, multikulturel dialog, pilotprojekter for
borgerskab, EU besøg, agenturer samt margen)
165
TOTAL
591
KATEGORI 4 EU som global partner
Førtiltrædelsesstøtte
b
1.121
Naboskabsinstrument
1.274
Udviklingsstøtte
1.862
Stabiliseringinstrumenter
531
Fælles udenrigs- og sikkerhedspolitik
99
2007
804
53
94
247
732
5.170
356
78
64
2008
898
55
140
247
780
5.552
373
78
64
2009
952
56
182
247
820
6.028
390
79
65
2010
963
57
223
177
860
6.644
413
80
69
2011
975
58
132
177
890
7.426
433
80
73
2012
1.002
60
129
177
920
8.110
450
81
77
2007-
2013
2013 TOTAL
1.109
61
178
950
8.851
469
82
79
6.703
400
900
1.450
5.952
47.781
2.884
558
490
Ændring
2013/
2006
102%
81%
29%
29%
40%
75%
38%
-14%
42%
652
8.250
36.127
6.711
42.840
43.120
10.710
539
321
220
61
54.972
275
67
55
204
600
57
149
77
15
82
140
520
1.193
1.300
2.000
232
100
673
8.860
35.760
7.529
43.288
42.697
10.447
544
325
234
61
54.308
343
69
62
216
690
79
177
91
17
691
9.510
35.406
8.414
43.820
42.279
10.185
551
328
248
61
53.652
407
71
82
230
790
80
179
92
17
714
10.200
34.757
9.044
43.801
41.864
9.955
551
329
259
61
53.021
440
68
95
307
910
80
179
92
17
706
10.950
34.459
9.536
43.995
41.453
9.717
553
331
271
61
52.386
531
68
116
335
1.050
80
179
92
17
744
11.750
34.629
10.005
44.634
41.047
9.483
554
332
283
61
51.761
671
69
121
339
1.200
80
179
92
17
821
12.600
5.003
72.120
67%
66%
10%
74%
20%
-7%
-12%
-12%
23%
49%
96%
-8%
117%
96%
967%
294%
163%
2%
1%
1%
1%
-100%
-8%
-12%
52%
35%
25%
-6%
62%
-24%
34.962 246.101
10.279 61.518
35.241 307.619
40.645
9.253
556
333
296
61
51.145
852
69
123
346
1.390
80
179
92
17
293.105
69.750
3.849
2.300
1.811
429
371.244
3.517
482
654
1.977
6.630
538
1.220
631
119
82
1051
3.640
10.213
10.387
15.103
2.531
940
156
520
1.290
1.330
2.060
268
115
151
520
1.353
1.397
2.116
338
130
151
520
1.452
1.470
2.167
636
140
151
520
1.565
1.530
2.190
400
145
151
520
1.660
1.640
2.246
430
150
152
520
1.700
1.720
2.324
500
160
Lånegarantifond
220
188
185
181
178
174
171
167
1.244
Nødhjælpsreserver
221
221
221
221
221
221
221
221
1.547
Andre (humanitær hjælp, makrofinansiel assistance, ad
hoc-programmer, agenturer samt margen)
894
1.046
1.081
1.095
1.129
1.195
1.222
1.278
8.046
TOTAL
(b)
6.222
6.280
6.550
6.830
7.120
7.420
7.740
8.070
50.010
KATEGORI 5 Administration
6.499
6.720
6.900
7.050
7.180
7.320
7.450
7.680
50.300
KATEGORI 6 Kompensationer
1.041
419
191
190
800
TOTAL 115.448 120.600 121.307 122.363 122.752 123.641 125.054 126.646 862.363
NB: Alle tal er beregnet ud ved brug af 2 pct. årlig deflator fra 2004-2013. Den Europæiske Udviklingsfond og EU Solidaritetsfond er ikke inkluderet
i de finansielle perspektiver.
(a) 2006 niveauet ekskluderer den tekniske justering for 2001 til lofterne for kategorien strukturfonde, hvorved € 1026 mio. er flyttet til 2006 for at
tage hensyn til strukturfondenes implementeringsvilkår. Dette påvirker alle overførsler fra de nuværende strukturfonde til den nye kategori 2.
(b) Tal for 2006 inkluderer ikke bevillinger til BG/ROM eller beløbet forslået (€ 134 mio.) for 2005 af kommissionen for den nordlige del af Cypern.
(c) Oversigten for 2006 er opgjort ud fra 2006 budgettet.
43%
30%
18%
10%