Miljø- og Planlægningsudvalget 2005-06
KOM (2006) 0069 Bilag 1
Offentligt
263083_0001.png
Notat
Kemikalier
J.nr. 7011/17-0040
Ref. rdh/asc
GRUNDNOTAT
Kommissionens forslag til Europaparlamentets og Rådets direk-
tiv om ændring af Rådets direktiv 76/769/EØF for så vidt angår
restriktioner for markedsføringen af visse måleinstrumenter med
indhold af kviksølv.
2006/0018 (COD)
Resumé
Kommissionen har den 24. februar 2006 sendt forslag om ændring af
Rådets direktiv 76/769/EØF til Rådet. Forslaget er en opfølgning på
Kommissionens meddelelse om en fællesskabsstrategi for kviksølv.
En af foranstaltningerne i strategien er en begrænsning af markedsfø-
ringen af kviksølvholdige måleinstrumenter, der ikke er elektriske eller
elektroniske.
Forslaget vil kunne gennemføres med hjemmel i kemikalieloven ved
ændring af en bekendtgørelse. Beskyttelsesniveauet i EU vil forbed-
res, men beskyttelsesniveauet i Danmark vil forringes, hvis forslaget
vedtages i sin nuværende form, da de danske regler for måle- og
kontroludstyr på visse punkter er mere restriktive end Kommissionens
forslag.
Forslaget vil ikke medføre væsentlige økonomiske eller administrative
konsekvenser for Danmark.
1. Status
Kommissionen sendte den 24. februar 2006 ovennævnte forslag til
Rådet.
Forslaget har hjemmel i TEF artikel 95 og skal derfor vedtages af Rå-
det med kvalificeret flertal efter proceduren om fælles beslutningsta-
gen i TEF artikel 251.
Parlamentet har endnu ikke udtalt sig.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
263083_0002.png
Forslaget har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg.
2. Formål og indhold
Formålet med ændringen af direktivet er at begrænse markedsførin-
gen af kviksølvholdige måleinstrumenter, og herved skabe et højt be-
skyttelsesniveau af miljø og menneskers sundhed.
Forslaget dækker alle anvendelser af lægetermometre samt andre
måleinstrumenter, der er beregnet til at blive solgt til den brede offent-
lighed. Disse andre måleinstrumenter er fx manometre, barometre,
blodtryksmålere og rumtermometre.
Måle- og kontrolapparatur til videnskabelige og industrielle anvendel-
ser, herunder i sundhedssektoren, er ikke omfattet at forbudet.
Kommissionen har anført, at fordelene ved forslaget vil være en re-
duktion af kviksølv i den kommunale affaldsstrøm og en reduktion af
emissioner fra deponering og forbrændingsanlæg. Det skønnes, at
der i EU årligt anvendes 33 tons kviksølv til produktion af måle- og
kontrolinstrumenter, og at anvendelsen til termometre i EU udgør 25-
30 tons alene.
3. Nærhedsprincippet & proportionalitetsprincippet
Kommissionen anfører, at eneste mulighed for at opnå de angivne
formål er at fremsætte et forslag om ændring af direktiv 76/769/EØF.
Kommissionen anfører, at det vil være langt mere effektivt at fastsæt-
te restriktioner på fællesskabsniveau end at overlade det til medlems-
staterne alene, idet en sådan fremgangsmåde vil medføre forskellige
foranstaltninger på medlemsstatsplan med forvridninger af det indre
marked og mindre effektiv sundheds- og miljøbeskyttelse til følge.
Kommissionen anfører videre, at forslaget er i overensstemmelse
med proportionalitetsprincippet, idet det ikke går ud over, hvad der er
påkrævet.
Regeringen er enig i Kommissionens vurdering.
4. Konsekvenser for Danmark
- Gældende dansk ret og forslagets lovgivningsmæssige konse-
kvenser:
Forslaget vil kunne gennemføres i Danmark ved ændring af den dan-
ske bekendtgørelse nr. 627 af 1. juli 2003 om forbud mod import, salg
og eksport af kviksølv og kviksølvholdige produkter, med hjemmel i
2
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
263083_0003.png
lov om kemiske stoffer og produkter, jf. lovbekg. nr. 21 af 16. januar
1996 med senere ændringer.
Forslaget vil regulere anvendelsen af de nævnte produktgrupper (læ-
getermomtetre, manometre, barometre, blodryksmålere, andre ter-
mometre end lægetermometre) i Danmark således:
Lægetermometre med kviksølv er i dag ikke forbudt i Danmark,
men vil blive forbudt med forslaget fra Kommissionen.
Blodtryksmålere med kviksølv er ikke i dag forbudt i Danmark.
Forslaget omfatter forbud mod markedsføring til private. For-
slaget vurderes ikke at have en betydelig effekt, da der i dag
kun sælges kviksølvfrie blodtryksmålere til private.
Manometre til privat og professionelt brug er forbudt i Dan-
mark, med undtagelse af manometre til kalibrering af andre
manometre. Forslaget omfatter kun forbud mod markedsføring
til private.
Barometre til privat og professionelt brug er forbudt i Danmark,
med undtagelse af barometre til kalibrering af andre trykmåle-
re. Forslaget omfatter kun forbud mod markedsføring til priva-
te.
Det er ikke muligt at opretholde de danske særregler for de produkt-
grupper som forslaget vedrører, hvis direktivændringsforslaget vedta-
ges uændret.
- Forslagets økonomiske konsekvenser:
Forslaget vurderes ikke at have større økonomiske eller administrati-
ve konsekvenser for forbrugere, erhvervslivet eller offentlige myndig-
heder, da de danske regler for måle- og kontroludstyr i dag er mere
restriktive end Kommissionens forslag, og salg af lægetermometre er
minimalt.
- Beskyttelsesniveau:
Kommissionen mener, at beskyttelsesniveauet for forbrugerne øges,
hvis forslaget gennemføres i sin nuværende ordlyd.
Danmark mener, at beskyttelsesniveauet i EU forbedres, men at der
sker en mindre forringning af beskyttelsesniveauet i Danmark, hvis
forslaget gennemføres i sin nuværende ordlyd.
Anvendelsen af kviksølvholdige termometre og andet måle- og kon-
troludstyr i Danmark er senest opgjort i 2001, og er gennemgået ne-
denfor.
5. Høring
3
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
263083_0004.png
Forslaget er udsendt i almindelig høring mandag den 6. marts 2006
med frist til den 3. april 2006.
Sagen har endvidere været forelagt miljøspecialudvalget, hvor der
ikke er indvendinger mod den danske holdning.
6. Europa-parlamentets udtalelser
Forslaget har ikke været behandlet i Europa-parlamentet.
7. Forhandlingssituationen
Forslaget har været behandlet på et arbejdsgruppemøde 20. maj
2005. Alle medlemsstater gik ind for forslaget. Nogle medlemsstater
bad dog Kommissionen om at udvide restriktionerne til i det mindste
også at omfatte blodtryksinstrumenter, der anvendes i sundhedssek-
toren. De opfordrede også Kommissionen til at fortsætte arbejdet
med at udfase kviksølvholdige produkter i overensstemmelse med
begrænsningsdirektivet og ikke blot sætte deres lid til godkendelses-
proceduren under REACH.
4 medlemslande har efterfølgende skriftligt anmodet om at få restrik-
tionerne udvidet til at omfatte i det mindste blodtryksapparater der
anvendes i sundhedssektoren, mens 1 medlemsland skriftligt har væ-
ret af den modsatte holdning.
En gruppe på 4 organisationer har udtrykt, at forslaget burde udvides
til at omfatte alle de områder, hvor forbrugere og fagfolk anvender
produkterne.
Den europæiske sammenslutning vedrørende medicinsk udstyr og to
producenter af barometre er imod forslaget.
8. Foreløbig dansk holdning
Danmark er generelt positiv overfor at begrænse den samlede an-
vendelse af kviksølv i EU. Forslaget vil dog have en meget begræn-
set effekt i Danmark, da anvendelsen af kviksølv til måle- og kontrol-
udstyr allerede er reguleret i nationale særregler, og anvendelsen til
lægetermometre er yderst begrænset.
Anvendelsen af kviksølv i hele produktgruppen vurderes at være fal-
dende, da der de sidste årtier har været en stærk tendens mod sub-
stitution med kviksølvfrie teknologier. Danmark er derfor ikke enig i
Kommissionens vurdering af, at der enten ikke eksisterer alternativer
eller at disse er for dyre.
Termometre
4
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
263083_0005.png
Kviksølvholdige lægetermometre er ikke omfattet af den danske kvik-
sølvbekendtgørelse, men apoteker sælger ikke denne produktgruppe
til private. Anvendelsen til dette formål udgjorde derfor i 2001 ca.
4500 stk., primært til hospitalssektoren, svarende til forbrug på 1 kg
kviksølv. Kommissionens forslag vil derfor betyde en reduktion på 1
kg kviksølv/år i lægetermometre i Danmark.
Andre termometre, som fx rumtermometre, der anvendes af private
og professionelle, er omfattet af forbudet i den danske bekendtgørel-
se. Undtaget fra forbudet er termometre til kalibrering af andre ter-
mometre, og termometre til anvendelse i analyseudstyr. Denne an-
vendelse udgjorde i 2001 1000-1500 stk., svarende til 15-23 kg kvik-
sølv. Danmark vurderer, at der ikke er tilfredsstillende alternativer til
kviksølv til kalibrering og analyseudstyr og at denne anvendelse der-
for fortsat bør tillades. Til de andre anvendelser i industrien findes der
egnede alternativer.
Kommissionens forslag vil tillade kviksølv i fx rumtermometre til pro-
fessionelt brug til andet end kalibrering. Da en sådan anvendelse er
forbudt i Danmark er det i dag ikke muligt at vurdere, hvor stor en
mængde af kviksølv der i fremtiden vil blive anvendt i Danmark til det-
te formål, hvis forslaget vedtages uændret.
Blodtryksmålere
Blodtryksmålere er ikke omfattet af forbudet i den danske kviksølvbe-
kendtgørelse, men udgør den største anvendelse indenfor ”andet må-
le- og kontroludstyr”. I 2001 blev der solgt 170-400 kviksølvholdige
blodtryksmålere til professionelle i Danmark, svarende til et forbrug
på 12-28 kg kviksølv. Det vurderes, at langt den største andel sælges
til privatpraktiserende læger, mens hospitalssektoren i højere grad
har substitueret kviksølvholdige blodtryksmålere med nyere modeller
uden kviksølv.
Kommissionens forslag vil forbyde markedsføring af kviksølvholdige
blodtryksmålere til private, men det skønnes, at salget til private i
Danmark allerede i dag udelukkende er blodtryksmålere uden kvik-
sølv.
Danmarks holdning er, at kviksølvholdige blodtryksmålere kun bør
tillades på hospitaler og kun indtil der er udviklet fuldgode alternativer.
Manometre og barometre
Måleudstyr i form af manometre og barometre til kalibrering af andre
trykmålere og barometre er ikke omfattet af anvendelsesforbudet i de
danske regler. Mængden af kviksølv til dette formål vurderes at være
under 20 kg kviksølv/år. Kviksølvholdige trykmålere giver den mest
5
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
263083_0006.png
præcise måling, hvilket er begrundelsen for undtagelsen fra reglerne i
kviksølvbekendtgørelsen. Der er ikke givet dispensationer fra kvik-
sølvbekendtgørelsen til de andre manometre og barometre, og det
må derfor antages, at der eksisterer substitutionsmuligheder for de
anvendelser der ikke er undtaget for forbudet, og at den almindelige
anvendelse af de kviksølvfrie alternativer fungerer tilfredsstillende.
Kommissionens forslag vil tillade kviksølv i manometre og barometre
til professionelt brug til andet end kalibrering. Da en sådan anvendel-
se er forbudt i Danmark er det i dag ikke muligt at vurdere, hvor stor
en mængde af kviksølv der i fremtiden vil blive anvendt i Danmark til
dette formål, hvis forslaget vedtages uændret
På ovennævnte baggrund er den dansk holdning, at Kommissionens
forslag bør udvides til et generelt forbud for alle sektorer mod anven-
delsen af lægetermometre og andet måle- og kontroludstyr, med de
få undtagelser, der i dag er gældende i den danske bekendtgørelse
for området.
6