Miljø- og Planlægningsudvalget 2005-06
KOM (2006) 0069 Bilag 2
Offentligt
275489_0001.png
Notat
Kemikalier
J.nr. 7011/17-0040
Ref. rdh/asc
REVIDERET GRUNDNOTAT
Kommissionens forslag til Europaparlamentets og Rådets direktiv om æn-
dring af Rådets direktiv 76/769/EØF for så vidt angår restriktioner for mar-
kedsføringen af visse måleinstrumenter med indhold af kviksølv.
2006/0018 (COD)
Resumé
Kommissionen har den 24. februar 2006 sendt forslag om ændring af Rådets direk-
tiv 76/769/EØF til Rådet. Forslaget er en opfølgning på Kommissionens meddelelse
om en fællesskabsstrategi for kviksølv. En af foranstaltningerne i strategien er en
begrænsning af markedsføringen af kviksølvholdige måleinstrumenter, der ikke er
elektriske eller elektroniske.
Forslaget vil kunne gennemføres med hjemmel i kemikalieloven ved ændring af en
bekendtgørelse. Beskyttelsesniveauet i EU vil forbedres, men beskyttelsesniveauet
i Danmark vil forringes i mindre grad, hvis forslaget vedtages i sin nuværende form,
da de danske regler for måle- og kontroludstyr på visse punkter er mere restriktive
end Kommissionens forslag.
Forslaget vil ikke medføre væsentlige økonomiske eller administrative konsekven-
ser for Danmark.
1. Status
Kommissionen sendte den 24. februar 2006 ovennævnte forslag til Rådet.
Forslaget har hjemmel i TEF artikel 95 og skal derfor vedtages af Rådet med kvali-
ficeret flertal efter proceduren om fælles beslutningstagen i TEF artikel 251.
Parlamentet har endnu ikke udtalt sig.
Grundnotat er oversendt til Folketinget den 30. marts 2006.
2. Formål og indhold
Formålet med ændringen af direktivet er at begrænse markedsføringen af kviksølv-
holdige måleinstrumenter, og herved skabe et højt beskyttelsesniveau af miljø og
menneskers sundhed.
Forslaget dækker alle anvendelser af lægetermometre samt andre måleinstrumen-
ter, der er beregnet til at blive solgt til den brede offentlighed. Disse andre målein-
strumenter er fx manometre, barometre, blodtryksmålere og rumtermometre.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
275489_0002.png
Måle- og kontrolapparatur til videnskabelige og industrielle anvendelser, herunder i
sundhedssektoren, er ikke omfattet at forbudet.
Kommissionen har anført, at fordelene ved forslaget vil være en reduktion af kvik-
sølv i den kommunale affaldsstrøm og en reduktion af emissioner fra deponering og
forbrændingsanlæg. Det skønnes, at der i EU årligt anvendes 33 tons kviksølv til
produktion af måle- og kontrolinstrumenter, og at anvendelsen til termometre i EU
udgør 25-30 tons alene.
3. Nærhedsprincippet
Kommissionen anfører, at eneste mulighed for at opnå de angivne formål er at
fremsætte et forslag om ændring af direktiv 76/769/EØF.
Kommissionen anfører, at det vil være langt mere effektivt at fastsætte restriktioner
på fællesskabsniveau end at overlade det til medlemsstaterne alene, idet en sådan
fremgangsmåde vil medføre forskellige foranstaltninger på medlemsstatsplan med
forvridninger af det indre marked og mindre effektiv sundheds- og miljøbeskyttelse
til følge. Regeringen er enig heri.
4. Konsekvenser for Danmark
- Gældende dansk ret og forslagets lovgivningsmæssige konsekvenser:
Forslaget vil kunne gennemføres i Danmark ved ændring af den danske bekendt-
gørelse nr. 627 af 1. juli 2003 om forbud mod import, salg og eksport af kviksølv og
kviksølvholdige produkter, med hjemmel i lov om kemiske stoffer og produkter, jf.
lovbekg. nr. 21 af 16. januar 1996 med senere ændringer.
Forslaget vil regulere anvendelsen af de nævnte produktgrupper (lægetermometre,
manometre, barometre, blodtryksmålere, andre termometre end lægetermometre) i
Danmark således:
Lægetermometre med kviksølv er i dag ikke forbudt i Danmark, men vil bli-
ve forbudt med forslaget fra Kommissionen.
Blodtryksmålere med kviksølv er ikke i dag forbudt i Danmark. Forslaget
omfatter forbud mod markedsføring til private. Forslaget vurderes ikke at
have en betydelig effekt, da der i dag kun sælges kviksølvfrie blodtryksmå-
lere til private.
Manometre til privat og professionelt brug er forbudt i Danmark, med und-
tagelse af manometre til kalibrering af andre manometre. Forslaget omfatter
kun forbud mod markedsføring til private.
Barometre til privat og professionelt brug er forbudt i Danmark, med undta-
gelse af barometre til kalibrering af andre trykmålere. Forslaget omfatter
kun forbud mod markedsføring til private.
Det er ikke muligt at opretholde de danske særregler for de produktgrupper som
forslaget vedrører, hvis direktivændringsforslaget vedtages uændret.
- Forslagets økonomiske konsekvenser:
Forslaget vurderes ikke at have større økonomiske eller administrative konsekven-
ser for forbrugere, erhvervslivet eller offentlige myndigheder, da de danske regler
for måle- og kontroludstyr i dag er mere restriktive end Kommissionens forslag, og
salg af lægetermometre er minimalt.
- Beskyttelsesniveau:
2
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
275489_0003.png
Kommissionen mener, at beskyttelsesniveauet for forbrugerne øges, hvis forslaget
gennemføres i sin nuværende ordlyd.
Danmark mener, at beskyttelsesniveauet i EU forbedres. Visse elementer i forslaget
i forslaget vil indebære en skærpelse af reglerne i forhold til gældende dansk regu-
lering. Andre elementer vil indebære en lempelse i forhold til danske regler. Samlet
vurderes forslaget at indebære en mindre forringelse af beskyttelsesniveauet i
Danmark, hvis det vedtages i sin nuværende ordlyd.
5. Høring
Forslaget blev udsendt i almindelig høring mandag den 6. marts 2006 med frist til
den 3. april 2006.
Dansk Industri (DI) og Procesindustrien i DI (samlet svar), de Danske Bilimportø-
rer, KI anførte, at de ingen bemærkninger havde til Kommissionens forslag. For-
brugerrådet anførte, at de af ressourcemæssige ikke havde mulighed til at forholde
sig til Kommissionens forslag og derfor ikke kunne tages til indtægt for hverken at
støtte eller være imod forslaget. Danmarks Naturfredningsforening mener, at de
eksisterende danske regler på området som minimum også bør være gældende
EU-regler, og at kviksølv bør udfases alle steder, hvor alternativer er udviklet.
Greenpeace mener, at Kommissionens forbud skal være et generelt forbud for alle
anvendelser. I tilfælde, hvor der endnu ikke findes tilfredsstillende alternativer bør
eventuelle undtagelser fra forbudet ledsages af en tidsbegrænsning, der fremmer
udviklingen af alternativer.
Sagen har været forelagt for miljøspecialudvalget, hvor der ikke har været bemærk-
ninger. Forbrugerrådet anført, at man af ressourcemæssige årsager ikke har mulig-
hed for at tage stilling til forslaget.
6. Europa-parlamentets udtalelser
Forslaget har ikke været behandlet i Europa-parlamentet.
7. Forhandlingssituationen
Forslaget har været behandlet på et arbejdsgruppemøde 20. maj 2005. Alle med-
lemsstater gik ind for forslaget. Nogle medlemsstater bad dog Kommissionen om at
udvide restriktionerne til i det mindste også at omfatte blodtryksinstrumenter, der
anvendes i sundhedssektoren. De opfordrede også Kommissionen til at fortsætte
arbejdet med at udfase kviksølvholdige produkter i overensstemmelse med be-
grænsningsdirektivet og ikke blot sætte deres lid til godkendelsesproceduren under
REACH.
4 medlemslande har efterfølgende skriftligt anmodet om at få restriktionerne udvidet
til at omfatte i det mindste blodtryksapparater der anvendes i sundhedssektoren,
mens 1 medlemsland skriftligt har været af den modsatte holdning.
8. Foreløbig dansk Holdning
Danmark er generelt positiv overfor at begrænse den samlede anvendelse af kvik-
sølv i EU. Forslaget vil dog have en meget begrænset effekt i Danmark, da anven-
delsen af kviksølv til måle- og kontroludstyr allerede er reguleret i nationale særreg-
ler, og anvendelsen til lægetermometre er yderst begrænset.
Anvendelsen af kviksølv i hele produktgruppen vurderes at være faldende, da der
de sidste årtier har været en stærk tendens mod substitution med kviksølvfrie tek-
3
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
275489_0004.png
nologier. Danmark er derfor ikke enig i Kommissionens vurdering af, at der enten
ikke eksisterer alternativer eller at disse er for dyre.
Termometre
Kviksølvholdige lægetermometre er ikke omfattet af den danske kviksølvbekendtgø-
relse, men apoteker sælger ikke denne produktgruppe til private. Anvendelsen til
dette formål udgjorde derfor i 2001 ca. 4500 stk., primært til hospitalssektoren, sva-
rende til forbrug på 1 kg kviksølv. Kommissionens forslag vil derfor betyde en re-
duktion på 1 kg kviksølv/år i lægetermometre i Danmark.
Andre termometre, som fx rumtermometre, der anvendes af private og professionel-
le, er omfattet af forbudet i den danske bekendtgørelse. Undtaget fra forbudet er
termometre til kalibrering af andre termometre, og termometre til anvendelse i ana-
lyseudstyr. Denne anvendelse udgjorde i 2001 1000-1500 stk., svarende til 15-23
kg kviksølv. Danmark vurderer, at der ikke er tilfredsstillende alternativer til kviksølv
til kalibrering og analyseudstyr og at denne anvendelse derfor fortsat bør tillades.
Til de andre anvendelser i industrien findes der egnede alternativer.
Kommissionens forslag vil tillade kviksølv i fx rumtermometre til professionelt brug
til andet end kalibrering. Da en sådan anvendelse er forbudt i Danmark er det i dag
ikke muligt at vurdere, hvor stor en mængde af kviksølv der i fremtiden vil blive an-
vendt i Danmark til dette formål, hvis forslaget vedtages uændret.
Blodtryksmålere
Blodtryksmålere er ikke omfattet af forbudet i den danske kviksølvbekendtgørelse,
men udgør den største anvendelse indenfor ”andet måle- og kontroludstyr”. I 2001
blev der solgt 170-400 kviksølvholdige blodtryksmålere til professionelle i Danmark,
svarende til et forbrug på 12-28 kg kviksølv. Det vurderes, at langt den største an-
del sælges til privatpraktiserende læger, mens hospitalssektoren i højere grad har
substitueret kviksølvholdige blodtryksmålere med nyere modeller uden kviksølv.
Kommissionens forslag vil forbyde markedsføring af kviksølvholdige blodtryksmåle-
re til private, men det skønnes, at salget til private i Danmark allerede i dag udeluk-
kende er blodtryksmålere uden kviksølv.
Danmarks holdning er, at kviksølvholdige blodtryksmålere kun bør tillades på hospi-
taler og kun indtil der er udviklet fuldgode alternativer.
Manometre og barometre
Måleudstyr i form af manometre og barometre til kalibrering af andre trykmålere og
barometre er ikke omfattet af anvendelsesforbudet i de danske regler. Mængden af
kviksølv til dette formål vurderes at være under 20 kg kviksølv/år. Kviksølvholdige
trykmålere giver den mest præcise måling, hvilket er begrundelsen for undtagelsen
fra reglerne i kviksølvbekendtgørelsen. Der er ikke givet dispensationer fra kvik-
sølvbekendtgørelsen til de andre manometre og barometre, og det må derfor anta-
ges, at der eksisterer substitutionsmuligheder for de anvendelser der ikke er undta-
get for forbudet, og at den almindelige anvendelse af de kviksølvfrie alternativer
fungerer tilfredsstillende.
Kommissionens forslag vil tillade kviksølv i manometre og barometre til professio-
nelt brug til andet end kalibrering. Da en sådan anvendelse er forbudt i Danmark er
det i dag ikke muligt at vurdere, hvor stor en mængde af kviksølv der i fremtiden vil
blive anvendt i Danmark til dette formål, hvis forslaget vedtages uændret
4
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
275489_0005.png
På ovennævnte baggrund er den dansk holdning, at forbudet mod kviksølv bør
være så omfattende som muligt, idet det dog fortsat bør kunne anvendes til kalibre-
ring og analyseforsøg.
Det er endvidere dansk holdning at eventuelle undtagelser fra kviksølvforbudet bør
være midlertidige.
5